کارشناس داوری:استفاده از VAR امکان پذیر نیست/ضبط فیلم بازی توسط تلویزیون هم انجام می شود

پیروزی و قهرمانی تیم فرانسه در لیگ ملت های اروپا به شدت تحت تاثیر صحنه‌های جنجالی داوری قرار گرفته و با واکنش‌های تند برخی کارشناسان بیطرف و البته طرفداران تیم ملی اسپانیا مواجه شد.

سرویس ورزش مشرق _ یکشنبه شب تیم ملی فوتبال فرانسه در دیدار فینال دومین دوره از مسابقات لیگ ملت‌های اروپا، موفق شد تیم اسپانیا را با نتیجه ۲-۱ شکست داده و قهرمان این مسابقات شود.

پیروزی تیم فرانسه در برابر اسپانیا در شرایطی رخ داد که این تیم مشابه دیدار نیمه نهایی برابر بلژیک ابتدا در برابر رقیب خود عقب افتاده بود اما باز هم با بازگشت رویایی و گلزنی زوج خط حمله خود یعنی کیلیان ام‌باپه و کریم بنزما پیروز این دیدار شود.

اما پیروزی و قهرمانی تیم فرانسه به شدت تحت تاثیر صحنه‌های جنجالی داوری قرار گرفته و با واکنش‌های تند برخی کارشناسان بیطرف و البته طرفداران تیم ملی اسپانیا مواجه شد.

نخستین صحنه جنجالی در نیمه اول بازی رخ داد؛ جایی که ارسال بازیکنان اسپانیا از سمت چپ زمین در محوطه جریمه با دستان ژول کونده بازیکن تیم فرانسه برخورد کرد و در شرایطی که دست این بازیکن نیز در حالت نیمه باز قرار داشت، این صحنه توسط داور مسابقه و البته تیم داوری VAR نادیده گرفته شده و مورد بازبینی قرار نگرفت که موجب اعتراض شدید بازیکنان اسپانیا شد.

مرگ روح فوتبال؛ بار دیگر ثابت شد VAR کمکی به فوتبال نمی‌کند!

اما صحنه دوم و گل جنجالی کیلیان ام‌باپه در دقیقه ۸۰ که منجر به پیروزی تیم فرانسه شد واکنش و اعتراضات شدیدتری را به همراه داشت و حدود ۲ دقیقه نیز شروع مجدد بازی را به تاخیر انداخت. در این دقیقه از بازی نفوذ تئو هرناندز بال چپ تیم ملی فرانسه و پاس عمقی او برای کیلیان ام‌باپه که با ضربه دیدنی او به تور دروازه اسپانیا نشست، در شرایطی بود که به شکل کاملا واضح مهاجم فرانسوی جلوتر از مدافعین تیم اسپانیا و در موقعیت آفساید قرار داشت، اما کمک داور پرچم خود را به نشانه آفساید بلند نکرده و آنتونی تیلور داور وسط مشهور انگلیسی نیز بدون اینکه شخصا برای بازبینی مجدد صحنه اقدامی بکند، نظر کمک داوران ویدئویی را که به او منتقل شده بود پذیرفته و گل فرانسه را سالم اعلام کرد.

مرگ روح فوتبال؛ بار دیگر ثابت شد VAR کمکی به فوتبال نمی‌کند!

بازار تحلیل‌ها و اظهار نظرهای مختلف در خصوص صحیح یا ناصحیح بودن این گل پس از پایان این بازی و تا زمان حاضر داغ بسیار داغ است؛ عده‌ای با توجه به وضوح کامل جلوتر بودن ام‌باپه از مدافعین اسپانیا معتقدند که این گل کاملا آفساید بوده و اقدام آنتونی تیلور در عدم بازبینی شخصی آن ظلم بزرگی است که در حق تیم اسپانیا انجام شده است.

دسته دیگری نیز با استناد به قوانین جدید داوری فوتبال معتقدند که با توجه به اینکه توپ پیش از رسیدن به مهاجم فرانسوی با پای اریک گارسیا مدافع تیم اسپانیا برخورد مستقیم داشته لذا موقعیت آفساید ام باپه دیگر در نظر گرفته نمی‌شود و گل صحیح است! (که در صورت وجود چنین قانونی بایستی آن را بسیار عجیب توصیف کرد)

صرف نظر از اینکه ادعای کدام دسته صحیح بوده و اینکه آیا حقی از تیم اسپانیا ضایع شده است یا خیر، بار دیگر نواقص سیستم کمک داور ویدئویی (VAR) و ناکارآمدی آن در لحظات حساس قضاوت داوری به چشم آمد.

سیستمی که به ادعای بسیاری از نوابغ فوتبالی یا کارشناسان مبحث داوری هم موجب مرگ روح فوتبال (با توقف‌های چندباره روند بازی) شده و هم در بسیاری از موارد باز هم به شکل سلیقه‌ای توسط داوران اجرا می‌شود و صد البته صحنه‌ای که حتی با بازبینی VAR نیز مجددا شامل خطای داوری باشد واکنش‌های منفی بیشتری را از سوی طرفداران فوتبال به همراه خواهد داشت.

مرگ روح فوتبال؛ بار دیگر ثابت شد VAR کمکی به فوتبال نمی‌کند!
اعتراض سزار آزپلیکوئتا به آنتونی تیلور بر سر گل جنجالی فرانسه

آیا VAR به فوتبال ایران کمکی خواهد کرد؟

در یک روند ثابت هر ساله، بسیاری از تیم‌ها، مربیان و بازیکنان داخلی در رقابت‌های فوتبال کشورمان نتایج ضعیف و ناکامی‌های خود را به گردن اشتباهات داوری انداخته و حتی مدعی جهت گیری عمدی داوری‌ها به سود تیم‌های خاص می‌شوند.

بسیاری معتقدند که ورود تکنولوژی کمک داور ویدئویی به فوتبال کشورمان می‌تواند این مشکلات را حل کند؛ شکی نیست که وجود این سیستم برخی از اشتباهات داوری را تصحیح خواهد کرد اما تصور کنید صحنه‌ای مشابه حادثه رخ داده در دیدار فرانسه و اسپانیا در یک مسابقه داخلی حساس کشورمان رخ دهد؛ حجم واکنش‌های منفی و اظهار نظرهای تند چگونه خواهد بود؟

در فوتبالی که داوران، در شرایطی که بدون استفاده از تکنولوژی اشتباهات مرسوم داوری در تمام دنیا را مرتکب می‌شوند و به انواع و اقسام اتهامات نیز دچار می‌شوند در صورت حضور سیستم VAR و انجام مجدد چنین اشتباهی هدف چه حجمی از اتهامات نا به جا قرار خواهند گرفت؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    5 1
    یعنی چه . این چه اظهار نظریه. پس بهتره بشریت برگرده غارنشینی کنه تا هیچ یک از مشکلات زندگی اجتماعی رو نداشته باشه.
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    5 0
    این حرف مثل اینه که بگی چون بعضی قضات حکم اشتباه صادر می کنند کلا دستگاه قضا بیهوده است
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    6 0
    جام ملتهای 2019 بازی ایران و چین حداقل دو پنالتی رو بازیکنای ما صورت گرفت که اصلا به داور ویدئویی مراجعه نشد یا بارها در لالیگا اشتباهات وی ای آر دیده شده در چند فصل اخیر
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    4 0
    به ایران که کمک کرد امارات رو ببره
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    1 1
    دقیقا شبیه آفساید اعلام کردن و گذشتن از خطای شجاع در بازی ایران امارات
  • سعید IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    3 0
    مشخص می باشد آفساید می باشد.
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    1 1
    وووووهوه حالا یه اتفاقی چپندر قیچی تو بازی فرانسه و اسپانیا رخ داده،چی رو به چی وصل میکنید اخه،این حجم از خریت
  • سوسان IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    5 0
    وی آر آی ایران رو برابر امارت پیروز کرد یادتون نیست
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    1 0
    گاهی.... زر.....تصمیم میگیرد ربطی به var نداره
  • رزمنده DE ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    1 0
    VRiنبود ما میتوانستیم با درهم امارات بازی کنیم
  • محمد IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    1 0
    باز هم سلیقه ای تصمیم گرفته میشه این کاملا در بازی اسپانیا و فرانسه مشهود بود
  • رونالدو MD ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    چیزی که مشخصه تیم داور ویدیویی اصولا قابل اعتماد نیست چون ممکنه جناحی عمل کنن و دروغ بگن. بهترین کار اینه که هر صحنه وی ار ای روی اسکوربرد هم پخش بشه تا همه مردم هم ببین اینجوری دیگه داروان نمی تونن دروغ بگن و ناحقی کنن. وی ای ار خیلی واجبه و حق رو به حق دار میرسونه
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    1 0
    باعث شد شجاع خلیل زاده اخراج نشه. اینکه یه عده با وجود فیلم ضبط شده باز اشتباه قضاوت کنند تقصیر سیستم ویدیو چک نیست
  • قربانعلی NL ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    1 0
    بهبود سیستم های ماشین جلوی تصادف راننده دیوانه را نخواهد گرفت، پس همون پراید را برانید و بحث کیفیت نکنید
  • ناشناس IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    دران صحنه ای که توپ به دستان مدافع فرانسه خورد این درست است که دستش باز بود ولی در تصویر وی پشتش به مهاجم وتوپ بود واین رانمیشود خطای هند نامید چون تمام بدنش پشت توپ بود ولی باز هم نظر کارشناسان محترم است
  • حامی KW ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    1 0
    ممکن است داوری اغماض کند یا طرفداری از تیمی بنماید. اما کمک داور ویدئوی می‌تواند خیلی موثر باشد و جای هیچ شک و تردیدی نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس