سیدرضا صدرالحسینی

کاشناس مسائل غرب آسیا: انتخابات برخلاف میل و اقدامات آمریکایی‌ها و نیز سعودی‌ها به‌موقع انجام شد؛ این مسئله اشغالگران را به‌شدت عصبانی کرده است.

 سرویس جهان مشرق- روز گذشته انتخابات پارلمانی عراق برگزار شد. بر اساس اعلام اولیه نتایج انتخابات بخت به در خانه جریان صدر نشسته است. کمیساریای انتخابات این کشور اعلام کرده که میزان مشارکت در این انتخابات ۴۱ درصد بوده است. البته با تغییر قانون انتخابات بخش زیادی از عراقی‌های مهاجر در سایر کشورها نتوانستند رأی خود را به صندوق بی اندازند. برخی آگاهان منطقه معتقدند که عملکرد ضعیف دولت مصطفی کاظمی و نیز دخالت برخی کشورها چون آمریکا و عربستان و نیز موج رسانه‌ای مسموم علیه انتخابات باعث شد مشارکت کم شود.

سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا درباره کیفیت برگزاری انتخابات عراق به «مشرق» می‌گوید: انتخابات برخلاف میل و اقدامات آمریکایی‌ها و نیز سعودی‌ها به‌موقع انجام شد؛ این مسئله اشغالگران را به‌شدت عصبانی کرده است. صدرالحسینی ادامه داد: دولت عراق ناکارآمد است؛ تا وقتی مردم تغییری در وضعیت زندگی خود مشاهده نکنند؛ ضریب مشارکت در انتخابات پایین است.

در ادامه بخش‌های مهم این گفتگو را می‌خوانید:

می‌خواهند مردم عراق از صندوق رأی قهر کنند

کارشناس مسائل عراق پیرامون مشارکت پایین در انتخابات پارلمانی در عراق گفت: مثلث غربی، عبری و عربی همه تلاش خود را کرد تا مردم از انتخابات دل سرد شوند. البته نتایج نهایی به‌دست‌آمده رضایت‌بخش است و با توجه به سطح تبلیغات انجام‌شده نسبت قابل‌توجهی در انتخابات شرکت کرده و رأی داده‌اند.

صدرالحسینی ادامه داد:. البته باید به این نکته توجه کنیم که بخش قابل‌توجهی از تحریمی‌ها دلخور هستند؛ آن‌ها می‌گویند دولت هیچ اقدامی در جهت اشتغال، بهبود شرایط و افزایش سطح رفاه مردم انجام نداده است. اما تحریم انتخابات در عراق به معنای براندازی نظام نیست؛ بلکه صدای اعتراض، آن‌ها در برابر عدم کار آیی، فساد و تبعیض در برخی مدیران دولتی است.

پارلمان جدید عراق قانون اخراج نیروهای متجاوز خارجی را اجرا می‌کند/ عراق، افغانستان ثانی نمی‌شود

مقاومت در انتخابات پیروز شده است

کارشناس مسائل استراتژیک خاورمیانه درباره نتایج به‌دست‌آمده در این انتخابات گفت: آرای به‌دست‌آمده نشان‌دهنده آن است که پارلمان در اختیار نیروهای اسلامی و مقاومت است. افزایش کرسی‌های جریان‌های اسلامی و مقاومت در این دوره کاملاً چشم‌گیر بود. موجی که در رسانه‌های مجازی از دیروز برای القای عدم موفقیت مقاومت در پارلمان مشاهده می‌شود، کاملاً حساب‌شده و به دلیل آن است که آمریکایی‌ها موفق نشدند انتخابات را به تعویق انداخته و رأی‌گیری برخلاف میل و اقدامات واشنگتن. ریاض به‌موقع انجام شد. آمریکایی‌ها به‌شدت عصبی شده‌اند و به همین دلیل به دنبال ایجاد القاءهای غیرواقعی در مسیر سیاسی عراق می‌باشند؛ این جمله که مقاومت در پارلمان شکست‌خورده؛ ساخته‌وپرداخته رسانه‌های غربی است.

پارلمان جدید عراق قانون اخراج نیروهای متجاوز خارجی را اجرا می‌کند/ عراق، افغانستان ثانی نمی‌شود

متجاوزین باید بروند

 استاد دانشگاه درباره فرجام خروج نیروهای خارجی و تروریست‌های سنتکام از عراق گفت: به نظر می‌رسد که اکثریت پارلمان عراق همچنان به خروج نیروهای آمریکایی اعتقاددارند. حتی برخی از گروه‌های مقاومت در این دوره، خروج آمریکایی‌ها از عراق را به‌عنوان شعار خود در انتخابات مطرح کرده بودند. به‌عنوان نمونه صدری‌ها بحث خروج آمریکا را مطرح می‌کردند و مورد استقبال عمومی نیز قرار گرفت و آرای بسیار مناسبی را در پارلمان در این دوره کسب کردند. از آرایش و بخش‌بندی گروه‌ها و جریانات سیاسی و همچنین افرادی که به‌صورت مستقل در این انتخابات رأی آوردند، می‌توان برداشت کرد که خروج نیروهای آمریکایی توسط پارلمان و قوانین وضع‌شده، قطعاً تحقق خواهد یافت.

عراق؛ افغانستان ثانی نیست

رضا صدرالحسینی درباره ایجاد تفاوت‌های عراق و افغانستان پس از خروج متجاوزین از این کشور گفت: تا زمانی در عراق یک مجموعه مردمی با پشتوانه مرجعیت و قوانین این کشور تحت نام حشد الشعبی، وجود دارد؛ عراق افغانستان نمی‌شود. در عراق خروج نظامیان آمریکایی نشانه بلوغ مردم است.

سعودی و ترکیه روی اهل سنت عراق سرمایه‌گذاری کرده‌اند

صدر الحسینی درباره دخالت و پول پاشی ترکیه و عربستان در انتخابات عراق گفت: با توجه به اینکه اهل تسنن به گروه‌های مختلف تقسیم‌شده‌اند، سعی و تلاش این دو کشور (ترکیه و عربستان) بر آن بود که بتوانند میان آن‌ها نفوذ کنند. البته به دلیل افزایش تنفر نسبت به آمریکایی‌ها و همچنین درک مردم از هم‌دستی سعودی‌ها با تروریسم این تلاش‌ها خنثی گردید. سفرهایی نیز از جانب مقامات سعودی به عراق انجام شد ولی هیچ‌یک از قول‌های آن‌ها به نتیجه نرسید، درنتیجه آن‌ها اعتماد مردم و برخی گروهای عراقی را از دست دادند. این دو کشور نه به‌صورت شفاف بلکه به‌صورت نیروهای نفوذی در پارلمان، اقدامات قلیلی انجام دادند. عربستان و ترکیه به دنبال افزایش اختلاف بین اهل تسنن و شیعیان هستند که البته تعداد بسیار کمی از افرادی که به این دو کشور گرایش داشتند وارد پارلمان شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    2 1
    باید صبر کرد و دید نتیجه چی میشه.
  • IR ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    0 0
    صدر قابل اعتمد نیست. معلوم نیست بنده خداست یا شیطان. هرچه هست اگر خدا بخواد خیر میشه برای مردم عراق.
  • SE ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    3 0
    تحلیل های اینا این شکلیه : صدر ببره میشه شکست آمریکا ، فتح ببره شکست امریکا ، ایاد علاوی ببره باز شکست آمریکا ، برادرها متخصص بدون بغض و تعصب تحلیل کنید ... میبینیم که در نهایت اوضاع افغانستان شکست آمریکا که نخواهد بود هیچ ؛ بزرگترین تهدید برای ایران میشود ؛ تکفیری هایی هار در مرز شرقی; آماده برای زمانی که غرب بخواهد ازشون به عنوان ورق بازی استفاده کنه
  • سعید MD ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    1 0
    این چه تحلیل هایی هست که با واقعیت ها تناقض دارد قبل از انتخابات چیزهایی می گفتید که نتیجه انتخابات عکس ان بود ارا پایین گروهای متحد با ایران به چه معنایی است رای اوردن مقتدا صدر شرکت ضعیف مردم عراق در انتخابات یعنی چه
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    3 1
    فعلا که حشد الشعبی ها و ... هول کرده اند و از ترس رجز می خوانند
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    1 0
    اجالتا" که مقتدی صدر در نقش نیروی تحت امر آمریکائیهای تروریست و اشغالگر و همچنین گاو شیرده اونا یعنی سعودیها ظاهر شده و تحت تأثیر جو حاصل از نتایج انتخابات صراحتا" از خلع سلاح حشدالشعبی بعنوان بازوی اصلی مقاومت در عراق سخن گفته ! این دقیقا" همون چیزیست که متجاوزان آمریکایی به دنبال اون بوده و هستند.
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    0 0
    وقتی عراق تجزیه بشه مقتدا صدر زیسدجمهور عراق شیعه خواهد شد و به خوزستان دست درازی خواهد کرد چون در آن نقشه شامل تا بوشهر هم هست
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    2 0
    عراق مثل افغانستان بشه؟ مگه میخوان در عراق از اینترنت سیانت کنند؟
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    0 0
    بعداز تجزیه عراق مقتداصدر ریس جمهور کشور شیعه خواهد شد و به خوزستان هم دست درازی خواهد کرد. الهام علی اف غرب کشور رو از الان بشناسید.
    • سعید MD ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      0 0
      بزرگتر از اینها هم نمی توانند چنین غلطی انجام بدهند اینها که سهله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس