به گزارش مشرق، کانال تلگرامی هاون مدیا نوشت: پانترکهای بی هویت و بی وطنهای شبکه منوتو مدعی اند قبل از سال 1313 شمسی ایرانی وجود نداشته در حالیکه این نام قدمت چند هزار ساله دارد و در سال 1313 نام پرشیا که توسط خارجیها به ایران گفته میشد تغییر یافت.

نام "ایران" و "PERSIA" بر روی اسکناس‌های دوران قاجار +عکس

نام "ایران" و "PERSIA" بر روی اسکناس‌های دوران قاجار +عکس

نام "ایران" و "PERSIA" بر روی اسکناس‌های دوران قاجار +عکس

نام "ایران" و "PERSIA" بر روی اسکناس‌های دوران قاجار +عکس

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 79
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 39
  • پاپک آذری iran IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    43 10
    نادر شاه افشار حدود 270 سال پیش در ایران حکومت می‌کرد روی تمام سکه های نادر شاه افشار. نام عزیز ( ایران ) ضرب شده ، نادر ایران زمین قید شده ! پانترکیسم ضد ایرانی و بی هویت از این دست سخن های بی ارزش بسیار گفته و می‌گوید : بی جهت نیست بزرگان آذربایجان ایران عزیز فرمودند : پانترکیسم مغلمه ای است از بیسوادی و بیشعوری و بی خردی ! یاشاسین گوزل ایرانیمیز ،، ایرانیمیز وار اولسون صفح دوشمن لری کور اولسون انشاالله ! زنده باد ایران ، پاینده باد ملت بزرگ ایرانم .. پاپک آذری ایران بزرگ
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      18 8
      البته نادرشاه خودش هم ترک بوده است. از قبیله افشار که مثل سایر قبایل قزلباش ترک بودند. از ترکهای اوغوز.
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      19 9
      نادر ترک بود ولی آنچه رنگ داشت فقط ایرانیت بود نه قومیت.لشکرنادر بختیاری و قزلباش و کردهای فیلی و اردلان و مازندران و ....بودند
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      10 1
      نادرشاه هیچگاه خودش رو در قوم و قبیله و طایفه محدود و معرفی نکرد.! روی سکه های نادر شاه افشار ضرب شده ( نادر ایران زمین )
    • حسین IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      12 10
      پس چرا الان فقط قومیت مطرح هستش؟ قومیتی بنام فارس و بقیه با انواع تهمتها و تحقیر و تغییرها حذف میشوند؟ یکیو اذری مینامید عرب هم که کلا موجودیت نداره وووو یکیو خ... یکیو ملخ ..یکیو.... چطو نادر شاه فقط نام ایران روم طح میکرد وهمه کنار هم برادر بودند و هرکی به زبون و فرهنگ خودش.... ولی الان فقط فاررررررررررس
    • حسین IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      5 4
      نادر شاه مملکت رو بنام ایران اداره میکرد فارغ از رنگ و زبان و همه با هم برابر بودند و همه زبانها حتی زبانهای غیر از زبان مادری قوم نادرشاه.... و جالبتر مملکت اوج اقتدار خودش رو سپری میکرد..... و امنیت ملی هم بخطر نمیفتاد حالا یه عده صد ساله مملکت رو کردند فارستان و بقیه رو با انواع اسامی مختلف تحقیر و... میکنند یکی خ.. هستش یکی ملخ... یکی رو آذری مینامن و یکی رو کلا موجودیتشو قبول نداریم و هرکی خواهان حقوق زبانی و فرهنگی خودش هستش رو بنام قوم گرا و پان و تجزیه طلب محکوم میکنیم.... یکی نیسی بگه تجزیه طلب و پان واقعی شما فارسها هستین ...
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      8 4
      مغلطه و هوچی گری نکن آقای حسین،لطفا از جانب عرب زبان ها هم نظر نده،اول اینکه اینجا هزاران سال ایران و هویت پارسی داره و زبان رسمی حتی در دوره مغولها و اعراب هم فارسی بوده،دربار عثمانی هم زبانش فارسی بوده،در مملکتی که به گواه تاریخ ایران هست و زبان فارسی هست،ممکنه بفرمایید چرا باید زبان مهاجمان ارجحیت داشته باشه؟در همین ترکیه مطلوب شما چطور زبان مردم اصیل آناتولی یا با نسل کشی نابود شد یا با زور و حبس و اجبار به استفاده از استانبولی و خط لاتین؟تمام مردم ایران زمین،ایرانی نژاد و فارس زبان بودند،پس از اسلام هم تا امروز همیشه زبان رسمی فارسی بوده ولی گویشوران مناطق مختلف با لهجه های خود آزادانه تکلم و تعامل دارند،رادیو و شبکه های استانی و در دانشگاه زبان های مد نظر شما برای علاقمندان آموزش داده شده و قابل استفاده است،در اینجا پان فارس یا پان ایران معنا و مفهوم ندارد،چون کردی بلوچی لری گیلکی مازنی مشهدی شیرازی اصفهانی قمی بختیاری کاشانی یزدی کرمانی سمنانی کرمانشاهی بوشهری سیستانی همدانی اراکی و ..و همه لهجه های فارسی و در واقع زبان فارسی هستند،حتی ترکی و عربی نیز که در ایران تکلم میشود متفاوت با گونه بیرون از مرز است چون همراه با واژگان فارسی شده،ترکی و عربی با آمدن اعراب و سلجوقیان و بعد مغولها و اوغوزها و قزلباشها به ایران وارد شد و رفته رفته مردم بومی که سکنه ایرانی و اصیل این مناطق بودند و ژنوتیپ و فنوتیپ آنها ایرانی است زبانشان تغییر کرد اما اصالت آنها ایرانی است و درآمیختگی نژادی هم حتی هویت ایرانی آنها را تحت الشعاع قرار نداده،اگر کسی اصرار بر غیر ایرانی بودن و انکار هویت خود در خاک ایران و تمایل به جدا بودن از هموطنان خود و تفکیک قومیتی دارد،مبنای آن جعل تاریخ و دروغپردازیهای پانترکیسم و پان عرب است که تنها به فکر تجزیه کشور ما هستند مانند جداسازی بحرین به همین روش زبان آموزی که اسناد آن را MI6 منتشر کرد.شما اگر میل دارید هویتی غیر از ایرانی و البته هویت مهاجمان به خاک پدر و مادر خود داشته باشید بدانید که آب در آسیاب دشمن میریزید که شما را واداشتند بپذیرید یک قوم متفاوت و با هویتی متفاوت از هموطنان خود هستید.پانترکیسم عمر چندانی ندارد درحالیکه آذری ها از اقوام اصیل ایران زمین هستند،ترکان زردپوست در شرق آسیا و آسیای میانه بوده اند،شما فقط ترک زبان شدید نه ترک نژاد
    • به حسین IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      3 3
      الان هم فقط نام ایران و ایرانی مطرحه،دقت کن که انواع تجزیه طلبها برچسب قومیت میزنن به مردم،اونی هم که باب تحقیر رو باز کرد از دوره صفویه،انگلیسیها بودند که اتفاقا تا امروز هم پشت جریانات تجزیه طلبی و برتری طلبی اقوام در ایران هستند،نمونه اش رو هم دیدید،در تمام دوره های تاریخی اینجا هویت همه ایرانی و زبان مادری همه فارسی بوده زبانهای دیگه بعدا با لشکر کشی بیگانه ها آمدند و با حضور آنها هم زبان همچنان فارسی بود چون فارسی ریشه هزاران ساله در این سرزمین داره،چه کسی جز پانترکیسم به شما قبولانده که صدساله فقط حرف از فارسی و پان فارس و فلان هست؟سو استفاده و جعل تاریخ و تحریف حقایق از شگردهای پانترکیسم دروغپرداز هست که شما مردم اصالتا ایرانی و فارس زبان رو که به جبر تاریخ ترک زبان شده اید به درگیری فکری و تنش با هموطنان خود کرده اند خود آتاترک با کشتار فراوان عقاید عده ای لاییک و بی ریشه را به عنوان پانترکیسم رواج داد در سرتاسر ترکیه که تازه تاسیس هست،ترک نبود،اردوغان ترک نیست،عثمانی هم ترک زبان نبود،شما چگونه اصرار بر چیزی دارید که زیر صد سال هست فرقه پانترکیسم رواج داده و شما را ملعبه خود کرده برای انچه جعلیات تاریخی است و با اصالت ایرانی شما مطابقت ندارد،برادر عزیز من.پان فارس چه معنی دارد وقتی نیاکان شما در آذربایجان در اوستا آمده همه ایرانی و فارس زبان هستند سلجوقی چه دوره ای است؟پیش از آن ترک زبانی در آذربایجان نبود،ترکان از شمال شرقی ابتدا وارد ایران شدند.شما ناخواسته پافشاری میکنید روی چیزی که خود پانترکیسم هیچ مبنای درستی برای آن ندارد و در تمام محافل علمی دنیا رد میشود و به سخره گرفته میشود،زبان ترکی مغولی از آسیای میانه آمده.در دسته زبانهای هند وَ اروپایی که همان زبان اجداد شماست جایی ندارد،خودش خانواده و دسته دیگری دارد و خاستگاه آن آذربایجان ما نیست،آناتولی و قفقاز نیست.اغوزها خیلی بعدتر به اینجا لشکرکشی کردند و زبان خود را آوردند،اگر میل و سلیقه شما سخن گفتن به زبان کسانی است که به زور و با یورش به سرزمین ما آمدند که خب...چرا سعی میکنید با تحریک افکار هموطنان خود به نفع دشمنان بیرون به خاک خود و هویت خود پشت پا بزنید.اگر به تاریخ مراجعه کنید میبینید که توهمات و جعلیات پانترکیسم چطور با فریب دادن مردم سعی در ترویج خواسته های استعمارگران کهنه کار دارد
    • IR ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 0
      ان شاءالله اصله
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    10 8
    هر مطلبی رو منتشر نکنید.اسم ایران هزاران سال قدمت داشته اما در سده های اخیر و به ویژه در صد سال گذشته در سازمانهای بین المللی و کشورهای غربی پرشیا نامیده شده که در دوره پهلوی اول به ایران تغییر کرده
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    27 6
    پانترکیسم ملغمه بیسوادی و بیشعوری است
  • نیما IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    35 8
    پانترکها یک مشود بیسواد احمق و درخدمت صهیونیست جهانی هستند
    • آذری iran IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      12 1
      پانترکیسم محصول خود صهیونیست ها و اسرائیلی هاست .. تصور کردند با این جریانات ایرانستیز نادان و بی خرد ره به جایی خواهند برد من خودم آذری ترک زبان و از خطه آذربایجان ایران عزیز هستم جانم را فدای خاک مقدس ایران خواهم کرد ..
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    3 2
    زمان چقدر زود میگذره، زمانی افرادی با این پول ها داد و ستد میکردن، اما الان بیش از 100 سال گذشته، زمانی هم میرسه که آیندگان پول های زمان مارو میبینن و... بیاید به همدیگه خوبی کنیم و از مظلومان حمایت کنیم، زندگی ارزشش رو نداره که بخوام برا چیزای بی ارزش عمرمونو تلف کنیم و حرصشونو بخوریم. قدر خونواده رو بدونیم که وقتی رفتن دیگه نمیشه جایگزینشون کرد. هرچند انسان تا چیزی رو از دست نده هیچ وقت قدرشو نمیدونه و تازه میفهمه که چه چیز با ارزشی داشته و ...
    • محسن IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      1 1
      با سلام؛ کاربر محترمِ 9:15 درست میگن که ایرانِ فروسی و شاهنامه، باایرانِ امروز به لحاظ مرزهای جغرافیایی تفاوت داره. (البته من هم با تعبیرِ «ایرانِ کذایی» که ایشون بکار بردن موافق نیستم). شما اگه از این موضوع اطلاع ندارین دلیل نمیشه که ایشون رو بی جهت تخطئه کنین. بهتره مطالعۀ خودتونو افزایش بدین.
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      4 1
      آقای محسن،در شاهنامه نام آذربادگان(آذربایجان) آمده.ممکن است بفرمایید کجای افغانستان یا مناطق نام برده شده توسط این کاربر که هیچ اطلاعی از جغرافیای ایران آن دوره و شاهنامه ندارد،آذربایجان است؟!نکته بسیار مهم اینکه پانترکیسم چون کینه و دشمنی عمیق با ایران باستان و ایرانی نژادان و هویت و تاریخ ما دارد به دروغ و اشتباه جعل میکند و به خورد هموطنان آذری ما میدهد که فردوسی و شاهنامه دشمن شماست و از شما بد گفته،درحالیکه این فرقه ضاله بهایی نژادپرست اگر سواد و شعور و خرد داشت به خاطر منافع پوچ و هویت جعلی پوشالی خودش،میفهمید و میخواند که ترکان که به سرزمین توران در شاهنامه حمله کرده اند و فردوسی آنها را ترکان و تورانیان نامیده از مرزهای شمال شرقی به ایران حمله کرده اند!!تورانیان نام برده شده و دشمن ایرانیان ربطی به آذربایجان ندارد!!آن دوره هنوز ترکی در منطقه آذربایجان در شمال شرقی وجود نداشت بعد از هجوم سلجوقیان و مغول ها که سربازان ترک تبار داشتند،آذربایجان ترک زبان شد،مردم آذربایجان اصالتا ایرانی و فارس زبان بوده اند و اتفاقا در شاهنامه همین مردم آذربایجان در شمال غرب همراه دیگر ایرانیان هموطن خود با هم علیه تورانیان میجنگند.شمال شرق و ترکان کجا و شمال غرب و آذربایجان کجا!!ببینید عمق کینه و جهالت و دشمنی فرقه پانترکیسم را که مردم اصیل ایرانی تبار آذری ما را دشمن جلوه میدهند با هموطنان خود!درحالیکه بعدها ترکان و آن هم با لشکرکشی وارد آذربایجان شدند،آنجا که خالی از سکنه نبود!یا باید بپذیریم که قتل عام گسترده و نسل کشی صددرصد کردند سلاجقه و بعد مغولان و بعد اوغوزها و قزلباش،که همه نظامی بودند،مردم بومی ایرانی که سرجای خود در آذربایجان زندگی میکردند،نظامیان برای نبرد با دشمنان مرزهای غربی و عثمانی و..آمدند،با ثبات و جاگیری آنها طی چند قرن زبان مردم ترکی شد ولی نژاد مردم ایرانی است،جون ترکی مغولی یک زبان است و هویت مردم آذری ایرانی،زبان مردم ایرانی این خطه ترکی آذری شده،چرا پانترکیسم مردم ما را فریب میدهد با جعلیات خود؟به خاطر یک هویت دروغی و ساختگی که به ویژه از دوره آتاترک شد سیاست کشور تازه تاسیس ترکیه روی بقایایی از حوزه تمدن ایران و بعد روم شرقی که ترکان عثمانی با لشکرکشی و نسل کشی های بیشمار با ورود به این منطقه برای خودشان ساختند،زبان دربار عثمانی چه بود؟!زبان مردم بومی!
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    25 4
    فردوسی هزار سال پیش گفت ایران
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      10 32
      ایران فردوسی جنوب خراسان و نصف افغانستان و کرمان بود نه ایران امروزی ایران فردوسی با مازندران و کابلستان و توران و سیستان و ... همسایه بود الان اینا داخل ایران کذایی شما هستن
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      11 1
      بقول خاقانی از شروان خون خوری ترکانه کاین از دوستی است خون مخور، ترکی مکن، تازان مشو کشتیم پس خویشتن نادان کنی این همه دانا مکش، نادان مشو چون غلام توست خاقانی تو نیز جز غلام خسرو ایران مشو
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      12 4
      عزیز جون نقشه جغرافیای سیاسی ایران رو در تمام دوران باستان تا دوره فردوسی و پس از اون نگاه کن،ایران کذایی وجود نداره،ایران تاریخش همیشه روشن و قابل استناد هست،کذایی بی هویت هایی هستن که از تاریخ دیگران برای خودشون جعل میکنن.حوزه تمدن ایرانی خیلی گسترده تر از چیزی هست که کشورهای تازه تاسیس کذایی و بی ریشه بتونن تصورشو بکنن.مخصوصا پانترک جماعت که شهره هست به بیسوادی بیشعوری بی خردی ،اسم فردوسی پارسی رو هم آلوده نکنید با زبان چرکین خودتون.هر بیگانه پا به ایران زمین گذاشت در هر دوره ای،ایرانیان او رو در خود مستحیل کردن.برای همینه که ما همیشه ایرانی بودیم و هستیم و خواهیم بود.هویت پارسی هم همراه با ایرانی بودن ما کاملا قابل ردیابی و استناد هست،سواد خواندن تاریخ اگر داری،بفرما.
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      15 3
      دانشمند ۰۹:۱۵ اونوقت ایران نظامی گنجوی کجاست؟(" همه عالم تن است و ایران دل")
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      9 2
      از اونجایی که نظامی گنجوی ایرانی و زبانش فارسیه قطعا ایرانش هم ،مغولی و مغول تباری نیست.نقشه کامل جغرافیای سیاسی ایران زمین در تمام دوران،جناب اندیشمند ،نه صرفا نقشه گنجه و بلخ و شروان و خوارزم و ..و .. به تنهایی.این دفعه خواستی افاضات کنی،یادت باشه ما تاریخ مدون و مکتوب دست کم ۳۰۰۰ ساله داریم که پیش از مغول و مغول تبار نام و نشان و هویت پارسی و ایرانی داره،حتی اگه الان لانه گرگ ها شده باشه،باز هم همه دنیا میدونن که حوزه تمدن ایران کجاها بوده و ایرانی نژادان چه کسانی هستند که قطع به یقین گرگ ها جایی در این قلمرو نداشتند،فقط یورشگر و غارتگر و متجاوز بودند.آثار تمدن ساسانی در گنجه گواه بر ایرانی بودن و پارسی بودن این سرزمینهاست نه ترکی مغولی بودن،ایرانی گری رو هم در آثار نظامی به وضوح میتونی ببینی،مثل منظومه خسرو و شیرین.
    • محسن IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      1 0
      خطاب به کاربر 14:24 ) دوست محترم؛ نظامی گنجوی، حتی اگر هم می خواست ( ! ) هرگز نمی توانست در بارۀ مغول سخنی بگوید. می دانید چرا؟ برای اینکه وفات نظامی بین سالهای 607 تا 612 هجری قمری افتاده، در حالی که اولین لشکر کشی مغول به ایران، در سال 616 ، یعنی چند سالی بعد از وفات نظامی صورت گرفته است. ممکنست بگویید درست است اما مغول قبل از حمله به ایران هم وجود داشته است. اما توجه داشته باشید که در هیچیک از آثار ادبیِ ایرانیان تا قبل از حملۀ مغول، هرگز نامی از مغولها برده نشده است (اگر شما حتی یک مورد را پیدا کردید بنده به شما جایزه می دهم) . پس نظامی خودبخود نمی توانسته در آثارش از معول نام ببرد.
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    20 6
    با توجه به همین شناخت بود که بزرگان آذربایجان ایران عزیز فرمودند : پانترکیسم مغلمه ای است از بیسوادی و بیشعوری و بی خردی !
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    12 2
    جوانی به آیین ایرانیان گشاده کش و تنگ بسته میان (اسدی توسی, گرشاسپ‌نامه) حُسامی که در ملت ایران زمین بدو تازه شد دین خیرالبشر (امیر محمد معزی, قصاید) خاقانی غریبم، در تنگنای شروان دارم هزار انده و انده بری ندارم یاران چو کید قاطع بر دفع کید ایشان جز پهلوان ایران یاری‌گری ندارم (خاقانی, دیوان اشعار, قصاید) خسـرو بــر تخت نشسـته شاه ملوک جهان امیر خراسان شادی بوجعفر احمد ابن محمد آن مه آزادگان و مفخر ایران (رودکی ) ای چرخ بی حیا به چه چشم و کدام روی خواهی به روی خسرو ایران نگاه کرد (سلمان ساوجی, دیوان اشعار)
  • رهام IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    4 19
    اون احمق رضا شاه اسم پرشیا را به ایران تغییر داد اخه نادون پرشیا قشنگتره و تازه تو هم به جای اوردن علوم مدرن از اروپا خاک از دست دادی و پسرت هم بحرین به فنا داد .
    • جهودشناس IR ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      3 2
      اصلاً کاری به رضا شاه کودن ندارم و قصد دفاع از اون بهایی سست‌عنصر هم ندارم. کلاً رضا شاه بهره هوشی بسیار پایینی داشت وگرنه انگلیس او را روی کار نمی‌آورد. ولی جدای این حرفها اگر تاریخ را درست خوانده باشید متوجه خواهید شد که رضاشاه نام را تغییر نداده بلکه سه جهودی به نامهای محمدعلی فروغی، سیدحسن تقی‌زاده و سعید نفیسی تغییر نام را پیشنهاد دادند و رضا فقط موافقت کرد. قصدشان ایجاد دوگانه‌ی ایران و پارسیا بود. جالب اینجاست این سه نفر هرسه فراماسون هم بودند و حتی سعید نفیسی قصد نابودی صدها کتاب تاریخی ایران رو داشته که دستگیر هم شده. (فراماسونری فرقه سیزدهم جهودیان انگل است). اکنون از بنده بشنوید که حاصل کلی مطالعه را رایگان در اختیارتان میگذارم. واژه آریا برای نخستین بار در کتاب اوستا نوشته شده و یک واژه‌ی دینی است و به نژادی خاص دلالت دارد. در اوستا نوشته شده که «ما» آریایی هستیم. ما یعنی مسافرانی که از کوه‌های آسیای مرکزی به افغانستان مهاجرت کردند و سپس آنجا را «آریانم ویجه» نامیدند و دین آنها که مزدیسنا نام داشت در افغانستان به دست اشوزرتشت ساخته شد. این زرتشت موفق شد پدر داریوش یکم را مغزشویی کرده و به این دین بگرواند. نام پدر او ویشتاسپ بود و داریوش زرتشتی زاده بوده است و برای اولین بار در ایران داریوش خود را زرتشتی معرفی کرد و در کتیبه‌اش در یک تضاد تاریخی نوشته: «منم داریوش یک پارسی یک آریایی!» (درصورتی که شما همزمان نمیتوانید هم پارسی باشید و هم یک آریایی فراری از سرزمینهای سرد سیر) پس داریوش از نظر نژادی یک پارسی بود ولی چون توسط دین آریایی مغزشویی شده بود، خود را آریایی میدانست. توجه داشته باشید که تغییر دین، موجب نمیشود که نژاد شما همراهش تغییر کند. این دین خانمان سوز مزدیسنا در طول مدت زمان 900 سال (از مغزشویی گشتاسپ تا روی کار آمدن ساسانیان)، توانست دین اصیل و ریشه‌دار پارسی یعنی میتراییسم را در سرزمین پارس (ایران کنونی) کمرنگ کرده و درنهایت یک قوم مذهبی نام ساسانیان، نام پارسیا را به ایران‌شهر تغییر دادند. نام پارسیا توسط لهجه‌های دیگر بصورت پارتیا هم تلفظ شده است و شهر پارس پولیس (یونانیان با کسره تلفظ کردند) درواقع از روی نژاد قبایل پارس برگرفته شده است. همچنین قبایل پارسوآ، به شکل پارتوآ هم تلفظ شدند.
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      4 1
      واقعیت این است که نام ایران صرفا توسط خود ایرانیان به کار میرفت و دولت های غربی persia و اعراب کشور ما را به فرس یا فارس میشناختند و این الفاظ را به جای نام ایران به کار میبردند. کشورهای دیگری هم هستند که خودشان کشورشان را به نامی صدا میکنند و دیکران آنها را به نامی دیگر.مثلا کشور یونان را اروپایی ها گریس خودشان هلاس و ما یونان تلفظ میکنیم.یا برای آلمان خود آلمانی ها نام دویچه لند به کار میبرند میکنند. در زمان رضاشاه هم دولت ایران به همه سفارت خانه ها اعلام میکند که کشور ما را با نامی که خودمان به کار میبریم صدا کنید تمام ماجرا همینه
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    17 11
    همه عالم تنست و ایران دل نیست گوینده زین قیاس خجل چونکه ایران دل زمین باشد دل ز تن به بود یقین باشد زان ولایت که مهتران دارند بهترین جای بهتران دارند (نظامی گنجوی, خمسه, هفت پیکر)
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    22 3
    ز هر شهری سپه داری و شاهی ز هر مرزی پری رویـی و ماهی گزیده هر چه در ایران بـزرگان از آذربـایگـان و ری و گـرگان چو بــهرام و رهـام اردبیــلی گشـسب دیلـمی شاهپور گیلی فخرالدین اسعد گرگانی
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    16 2
    چیز اضافی خوردن شما جدی نگیرید. این حرف هایی که می گن همه از بی سوادیه و قصد و مرض ..........
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    22 39
    قبل از قاجار ایران فقط یک کلمه افسانه ای مثل توران بود که فقط تو داستانهای افغانی ها موجود بود. این اسکناس و سکه بسیار جعل کودکانه ای هستن. برای دیدن پول قاجار به سایت بانک پول عتیق مراجعه کنید
    • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      5 2
      خدا شاهده خیلی حال بهم زنی غرض از سر و روی خودتو کامنتات میباره فارسی نویس ‌/ شمارو تو هیچ دسته ای راه نمیدن سم مهلکی
    • DE ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      7 2
      جعل که تویی قاجار مال هزار سال قبل نیست، تا همین 100 سال قبل حکومت میکردن اسکناس های قابل پرداخت تو تهران و تبریز و مشهد و اصفهان رو من دیدم دقیقا بانک شاهنشاهی ایران درج شده
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      30 4
      شل مغز!! نام ایران حتی در سکه شاپور ساسانی با خط پهلوی هم هست. اینو دیگه چی می خوای بگی؟! چرا به شعور خودتون توهین می کنید؟
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      7 0
      وجود کسانی مثل شما در قرن ۲۱ و۲۱ نماد بی انتهایی حماقت بشر است!!! حمدالله مستوفی “نزهه القلوب”: “ملک ایران زمین، در واقع بر میان ربع مسکونست طولش از قونیه روم است تا جیحون بلخ و عرضش از عبادان بصره است تا باب الابواب تمورقپو(دربند)  مسالک الابصار ، شهاب الدین احمد بن فضل الله عمری، رئیس دیوان انشای سلاطین مملوکی مصر و شام: في مملكة الإيرانيين وهي العراق والعجم وخراسان)، هذه المملكة طولا من نهر جيحون المحيط بأخر حد خراسان إلى الفرات القاطع بينهما وبين الشام. وعرضا من کرمان المتصل بالبحر الفارسي المنقسم من البحر الهندي إلى نهاية ما كان بید بقايا الملوك السلجوقية بالروم على نهاية حدود العلايا وأنطاكية من البحر الرومي".
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      1 9
      اون سکه های کذایی جعلی هستند شل مغز یه نگاه به مستندهای استاد مرحوم ناصر پورپیرار بنداز تا با دروغ های ماسونی پالانی این سرزمین آشنا شی
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      3 1
      واقعیت این است که نام ایران صرفا توسط خود ایرانیان به کار میرفت و دولت های غربی persia و اعراب کشور ما را به فرس یا فارس میشناختند و این الفاظ را به جای نام ایران به کار میبردند. کشورهای دیگری هم هستند که خودشان کشورشان را به نامی صدا میکنند و دیکران آنها را به نامی دیگر.مثلا کشور یونان را اروپایی ها گریس خودشان هلاس و ما یونان تلفظ میکنیم.یا برای آلمان خود آلمانی ها نام دویچه لند به کار میبرند میکنند. در زمان رضاشاه هم دولت ایران به همه سفارت خانه ها اعلام میکند که کشور ما را با نامی که خودمان به کار میبریم صدا کنید تمام ماجرا همینه
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      2 1
      حمزه اصفهانی قرن سوم هجری،کتاب تاریخ پیامبران و شاهان(سنی ملوک الارض و الانبیا) : و نیز انقراض برخی از دولتها با روی کار آمدن دولتهای دیگر که موجب فساد تاریخ گردیده ، آشکار شود . آنگاه به دنبال هر يك از ابواب مذکور ، فصلی در شرح علل تاریخی که ذکر آن در ضمن آن ابواب متناسب نبود ، می آورم : بدان که ربع مسكون(یک چهارم زمین که قابل سکونت است) با تفاوت نواحی آن ، در میان هفت قوم بزرگ یعنی چین ، هند ، سودان ، بربر ، روم ، ترك و آریان تقسیم شده است . آریان که همان فرس است در میان این کشورها قرار دارد ، و این کشورهای شش گانه محیط بدانند ، زیرا جنوب شرقی زمین در دست چین ، و شمال در دست ترك ، میانه جنوبی در دست هند ، و رو بروی آن یعنی.....
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      19 2
      "برای دیدن پول قاجار به سایت بانک پول عتیق مراجعه کنید" شما هم در اسرع وقت به روانپزشک مراجعه کن حالت اصلا خوب نیست
    • سعید IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      6 1
      آدم بی هویت سعی میکنه بقیه رو هم مثل خودش بی هویت نشون بده. کل مکتب پانترکیسم رو تو یک خط براتون توضیح دادم.
    • وافن اس اس IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      0 0
      دوستان این فرد نابخرد و بی هویت که در پی خرد کردن هویت ایران و ایرانی هست، داره از بیخ به همتون دروغ می گه که دروغش رو به کرسی بنشونه، که الان من رسواش می کنم. چیزی به نام "سایت بانک عتیق" کلا توی اینترنت وجود نداره!!!😂 اگه راست می گفت لینکش رو خودش قرار می داد!!! یه سرچ ساده بزنید متوجه می شید. و اصلا شاید ایشون یک صهیون و در پی اختلاف افکنی باشند.
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    2 2
    بین فروپاشی ساسانیان تا به قدرت رسیدن ایلخانیان واحدی به نام ایران وجود ندارد. ایران از دوران صفویه معنای جدیدی به خود می گیرد که تا امروز ادامه دارد
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    2 1
    داخل موزه ها، انواع کتب تاریخی و . . . پر است از این اسناد، اگر خائنین وطن فروش دنبال این اراجیف هستن، بدونید واقعیت نمی‌تونید پنهان کنید.
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    2 3
    پرشیا از پرسپولیس به معنای شهر پارس ها گرفته شده
  • میر بلوچ GB ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    7 8
    كشوری که توش 5 تا 6 قومیت بزرگ ترک وکرد وعرب وبلوچ و فارس و گیلک و.... زندگی میکنند چرا باید دربست در اختیار یک قومیت باشه و زبان وفرهنگ وتاریخ خودش رو به زور به بقیه قومیتها تحمیل کنه ؟ هرکی هم اعتراض کنه میشه پان ترک یا پان عرب یا پان کرد !!! که همه اینها مذموم هستند اما پان پارس باشی باعث افتخاره !!! این راهی که میروید آخر وعاقبتش مثل یوگسلاوی خواهید شد برادران پان پارس !!!
    • پاپک آذری iran IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      4 7
      بعنوان یک ایرانی آذری پاسخ تو بیسواد رو میدهم : فارسی زبان ملی تاریخی ما ایرانیان، پارسی زبان ارتباطی زبان اتحاد و پیوند دهنده ما اقوام ایرانی از جای جای ایران بزرگ با یکدیگر بوده هست خواهد بود .. پارسی زبان شعر و ادبیات ، زبان بزرگان تاریخ ،. حتی ترکان عثمانی عاشق این زبان ادبی و شعر بودند، روی سر در کاخ توپپگاپی عثمانی شعری از زبان پارسی ثبت و حک شده ! بی جهت نیست گفتند پانترکیسم مغلمه ای است از بیسوادی و بیشعوری بی خردی ! پاینده ایران یاشاسین گوزل ایرانیمیز، ایرانیمیز وار اولسون صفح دوشمن لری کوور اولسون انشاالله ..
    • به میر بلوچ IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      5 1
      آقای محترم من واقعا بعید میدونم که بلوچ باشی و ندونی که قوم بلوچ در دوره قباد اول از شمال ایران نواحی گیلان و مازندران فعلی کوچانده شدند به جنوب شرقی یعنی بلوچ ها ایرانی اصیل هستند و زبانشان زیر شاخه فارسی!گیلک و کرد و لر و مازنی و...هم همه فارسی هستند و به نوعی لهجه های فارسی نه زبان دیگر،از بیسوادی امثال پانترکیسم همین که به خاطر جهل و کینه و نفرت پراکنی این موارد را ذکر میکند تا تفکیک هویتی و قومیتی درست کند!!خیر جناب بفرما سطح سواد و مطالعه خودت رو بالا ببر بعد بیا اینجا تخم نفرت و کینه بپاش،کجای کاری جناب تجزیه طلب،پیش از فرقه ضاله پانترک که شروع کرد به تنش و تحریک اقوام که همه مردم اصیل ایرانی هستند و با آمدن لشکریان عرب و ترک زبان سلجوقی و مغول به ایران به ناچار زبانشان تغییر کرد،چون دم دست ترین مکان جغرافیایی ورود خود را برای اسکان دائم برگزیدند،یعنی خوزستان و آذربایجان،مردم کم کم تغییر زبان پیدا کردند مانند لبنان یا مصر یا سوریه که عرب نیستند ولی عرب زبان شدند و..حالا شما برای ملت در اصل ایرانی نژاد چرا جعل هویت میکنید؟زیر بیرق کفر انگلیس که دست برقضا با ورود در دوره صفویه شروع کرد به ایجاد تفرقه و تفکیک هویت یکپارچه مردم ایران و قومیت گرایی برای جدا کردن پیوندهای خونی و نسبی و سببی و ملی و قلبی و عاطفی مردمی که هزاران سال فقط و فقط به عنوان ایرانی و هموطن کنار هم زندگی میکردند مانند بلایی که سر هندوستان و استرالیا و دیگر مستعمراتش آورد،ولی همین ریشه ها و هویت محکم ایرانی و پارسی هزاران ساله ما بود که نگذاشت مستعمره شویم هرچند با چپاول منابع ما و ایجاد دشمنی و تحریک اقوام تا امروز هم به نوعی استعمار فکری آنها رسوخ کرده در ذهن امثال شما،متاسفم که یک نفر به اسم بلوچ این حرفها را بزند که نشخوار پانترکیسم بی هویت و جاعل تاریخ است،که خودش آویزان تاریخ ده کشور دنیاست از جمله ایران،از اشتراک زبان مردم آذربایجان ما سواستفاده میکند همانطور که اعراب از عرب زبان شده های ایرانی سواستفاده میکند به نفع دشمنان مستکبر بیرون از مرزها.در سرزمینی که تمام دنیا به گواه تاریخ میدانند هویت ایرانی و پارسی هزاران ساله مستند و متقن دارد،پان فارس چه معنایی دارد؟!جز ابزار تفرقه افکنانه دشمانی در لباس پان ترک و پان عرب!ما نیازی ندارم پان فارس باشیم چون نیازی نداریم تاریخ و هویت بتراشیم
  • مصطفی IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    0 1
    دایره المعارف فارسی مصاحب، که یکی از لغت نامه های معتبر فارسی است نوشته است: لفظ ایران که در فارسی میانه به صورت «اِران» (Eran) بوده، مشتق از صورت قدیمی آریانا (سرزمین آریایی‌ها) است. در منابع تاریخی و جغرافیایی قدیم عربی، لفظ ایرانشهر به معنی مملکت ایران بکار رفته است.
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    1 1
    از آنکه بد بحجاز آن و این به ایرانشهر حجاز دین را قبله است و ملکرا ایران (عنصری بلخی, قصاید) زبان پهلوی هر کام شناسد خواسان آن بود کز وی خور آسد خراسان را بود معنی خور آیان کجا از وی خور آید سوی ایران ز هر شهری سپه داری و شاهی ز هر مرزی پری رویـی و ماهی گزیده هر چه در ایران بـزرگان از آذربـایگـان و ری و گـرگان چو بــهرام و رهـام اردبیــلی گشـسب دیلـمی شاهپور گیلی (فخرالدین اسعد گرگانی, ویس و رامین) از پرستیدن آن شاه، که در ایران شهر گردنی نی که نه از منت او دارد یار (فرخی سیستانی, دیوان اشعار, قصاید) شیر نر در کشور ایران زمین از نهیبش کرد نتواند زیان هیچ شه را در جهان آن زهره نیست کو سخن راند ز ایران بر زبان (فرخی سیستانی) یکی روم و خاور دگر ترک و چین سیم دشت گردان و ایران‌زمین از ایشان چو نوبت به ایرج رسید مر او را پدر شاه ایران گزید (فردوسی, شاهنامه, فریدون) زود شود چون بهشت ،گیتی ویران بگذرد این روزگار سختی از ایران (منوچهری دامغانی, دیوان اشعار, مسمطات)
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    5 2
    خوشبختانه جریان ایرانستیز ( پانترکیسم صهیونیستی ) اسرار دارند نادانی بیسوادی بیشعوری خودشون رو فریاد بزنند ! باید خشنود و سپاسگزار پروردگار باشیم برای این چنین دشمنان حقیر و پست و کوچک .. پاینده ایران
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    0 0
    حمزه اصفهانی قرن سوم هجری،کتاب تاریخ پیامبران و شاهان(سنی ملوک الارض و الانبیا) : و نیز انقراض برخی از دولتها با روی کار آمدن دولتهای دیگر که موجب فساد تاریخ گردیده ، آشکار شود . آنگاه به دنبال هر يك از ابواب مذکور ، فصلی در شرح علل تاریخی که ذکر آن در ضمن آن ابواب متناسب نبود ، می آورم : بدان که ربع مسكون(یک چهارم زمین که قابل سکونت است) با تفاوت نواحی آن ، در میان هفت قوم بزرگ یعنی چین ، هند ، سودان ، بربر ، روم ، ترك و آریان تقسیم شده است . آریان که همان فرس است در میان این کشورها قرار دارد ، و این کشورهای شش گانه محیط بدانند ، زیرا جنوب شرقی زمین در دست چین ، و شمال در دست ترك ، میانه جنوبی در دست هند ، و رو بروی آن یعنی.....
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    4 1
    چو "ایران" نباشد تن من مباد ... فردوسی بزرگ
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    0 0
    کتیبه پهلوی اردشیر پتکري، زنه ، مَزْديسن، اِلَها، ارتخشتري، ملکان ملکا آريان، منوشيهر من يزتان، بره‌ي، الها، پاپک ملکا این پیکر خداپرست خدایگان اردشیر شاه آریان که چهر از ایزدان دارد فرزند پاپک شاه است
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    4 18
    این اسکناس ها هیچ گونه سندیت ندارن نام ایران در کتاب اوستا آمده ان هم منطقه افغانستان اس نه این جغرافیا
    • سعید IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      6 5
      منطقه افغانستان در قدیم به نام آریانا شناخته میشد. ولی خب حرف زدن ما مثل خواندن یاسین در گوش خر است.
    • US ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
      0 0
      هر چی رو دوس ندارید سندیت نداره
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    2 11
    بی هویت و بی وطن فارس های هندو تبار کولی هستن که زبانش دری تاجیک و نژادشون هندی و تاریخشان تورکی اس حالا ادعای این مملکت رو هم میکنن و مهاجرانی که زبان مادریمان رو نابود کردن پان فارسیسم ملغمه از تحریف و جعل تاریخ اس
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      10 2
      بی وطن کسیه که از دشت اورخون اومده
    • به ۱۱:۰۳ IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      7 2
      فکر کنم خیلی بهت فشار اومده این مدت رفتی تاریخ خوندی دیدی هرچی برات به عنوان تاریخ ترکیسم ساخته بودن،یک مشت دروغ و جعلیات و چرندیات بود که همه دنیا بهش میخنده،باز هم تاریخ بخوون،خیلی بیشتر از اونچه فکرشو کنی بی ریشه و بی هویت هستی،پانترکیزم در همه دنیا محکومه،چون دزد و جاعله،دروغگو و متوهمه هیچ کس براش ارزشی قائل نیست،چون خرد و منطق و سواد و شعور نداره.از همین اراجیفی که نوشتی هر کسی پی میبره عمق جهالت و نادانی امثال تو رو درباره علم تاریخ،فقط کافیه همین جملات رو که نوشتی آدم به انگلیسی توئیت کنه برای یک تاریخ شناس و باستان شناس خبره مثلا در یونان یا ایتالیا یا امریکا یا چین یا حتی یک مورخ اسراییلی!! که خودشون خدای جعل و تاریخ سازی هستن!!از اونجایی که تاریخ مدون ایران زمین برای تمام دنیا شناخته شده و قابل احترام و استناد هست،شما پانترک جماعت جز خودزنی و نشان دادن حماقت خودتون و تقلای بیهوده کردن کاری نمیکنید!صدها منبع موثق هست که راهنمایی میکنه علاقمندان به تاریخ رو که بر پایه اسناد متقن،همه چیز درباره ایران زمین و پیشینه اش و جغرافیای سیاسی و اقلیمی قلمرو و هویت مردمانش رو نشان میده،مثل کتیبه هایی که توی بیسواد فکرشو نمیکنی که نه خطی به نام ترکی و نه واژه و کلام و لغت و جمله ای از ترکی درش وجود نداره،اما در مغولستان میتونی پیدا کنی درباره خودت و هویتت و زبان دلخواهت.گیرم با تاریخ ما در افتادی و برای خودت اوهام سر هم کردی،تاریخ چین و یونان و روم و مقدونیه و مصر رو چکار میکنی که گواهی بر هویت ایرانی و پارسی میدن؟برو بخون ببین چه دوره ای همین یونان و مصر و مقدونیه تحت سیطره پادشاهی ایران بودن،وقتی اجداد تو بربرگونه در مغولستان گوشت شکار خام میخوردن.خودتو بیش از این ملعبه تمام دنیا نکن پانترک متوهم.
    • زازا IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      0 3
      آقا ترکا راست میگن اصلا ایران تو آفریقا پیش اتیوپی فارس ها اینجا چه غلطی میکنن اسم این کشور پیشیکستان یعنی گربه درست برازنده دماغ الهام علیف
    • زازا IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      0 0
      ترک و فارس از آفریقایی‌ها بدتر که نیستند فرانسه وانگلیس میرن از آفریقا تبعه میارن بهترین امکانات بهشون میدن الان بهترین فوتبالیست های اروپایی ۷۰ درصد شون آفریقایی هستن حد اقل ۱۰ درصد جمعیت فرانسه سیاه پوست اند اصلا از نژاد ونژادپرستی خبری نیست حالا ما به جون هم افتادیم که ترکها اینجورند فارسها جور دیگه
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    10 3
    روزی نمی گذرد که پانچرک های بی هویت و اصل و نصب حماقت و رذالت خود را بیش از پیش آشکار نکنند.
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    13 2
    خیلی از کشورهای جهان با دو نام در سطح جهان شناخته می‌شوند با یک سرچ ساده در اینترنت پانترکیسم نادان و بیسواد می‌تواند متوجه این موضوع ساده بشود ، کشور عزیز ما با نام پرشیا و نام ایران در سطح جهان شناخته می‌شد و همچنان هم این نام برای جهانیان آشناست، رضاشاه وقتی به قدرت رسید به دولت های غربی و جهان اعلام کرد بعد از این در هر ارتباطی مکالمه و مکاتبه ای کشور ما را فقط با نام ایران خطاب کنید .. همچنان هم خیلی از کشورهای جهان دارای دو نام هستند یعنی پانترکیسم بی خرد بیسواد قادر به فهم چنین موضوع ساده ای نیست !!! نام ایران نامی تاریخی است و ثبت تاریخ شده
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      3 7
      البته دلیل این مساله این بود که افغانستان می خواست رسما نام خود را به ایران تغییر دهد که البته حق هم داشت. افغانستان ایران شرقی است و ایران فعلی همان ایران غربی. مثل آلمان شرقی و غربی
  • مسعود IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    11 2
    کی شود دریا ز پوز سگ نجس پانترک های ترکیه و جمهوری الهام از حسادت خیلی حرف ها بر علیه ایرانیان میزنن مثلا تخت جمشید ساخته آدم فضایی هاست کوروش وجود نداره تاریخ ایران جعلیه سلمان فارسی وجود نداشته ولی هیچ سندی هم بابت حرفاشون ندارند
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    14 3
    پانتورک رو فقط باید بست به گاری چه میفهمه این چیزارو
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      6 2
      دقیقا.اینا اگه سواد داشتن که آویزون تاریخ این و اون نبودن،تمام دنیا مضحکه شون میکنه چون در هیچیک از محافل علمی دنیا پانترکیسم رو به جز جعلیات و تاریخ سازی های احمقانه از هرگوشه دنیا،هیچی حساب نمیکنن.یک نمونه اش فقط یونان دیگه باقی بماند.
    • زازا IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      4 1
      اصلا ترک - فارس- بلوچ_ عرب- ارمنی- لر- وغیره همه برادر مال یک مملکت هستیم الان اسرائیل وانگلیس به ریشه هممون می‌خندن میگن اگه اینها رو به جون هم می‌انداختیم خیلی خوب از این مملکت امتیاز میگرفتیم
  • رضا IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    2 1
    دوستان الان تو عصر تکنولژییست هرکس به نژادش شک داره میتونه ازمایش دی ان ای بده ایرانی جماعت نژادش هندواروپاییه این پان های خنگ هم متونند نژاد خودشون بفهمند واسیر جهل خودشون نباشن وسلام
    • زازا IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      3 1
      یه مثال بگم: الان حداقل ۵۰ درصد مردم ترکیه چشمهاتون ابی رنگ موهاشون بور طبق پژوهش‌هایی پزشکی از دی ان ای ۷۰ هزار نفر مردم ترکیه بطور متوسط ۲۰درصد با دی ان ای ترکهای مغول وترکهای اسیای میانه که خواستگاه ترکها هست تشابه ژنتیکی دارند با ایران ۶۰ درصد- با یونان۷۵درصد- با ایتالیا حدود۴۰ درصد وووو نتیجه اینکه زبان ترکیه ترکی است ولی کلیت نژاد هند اروپایی
  • یک برادر IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    2 2
    پان ترکیسم آن سوی سکه ایدئولوژی ایرانشهری است که در صدد زدودن هویت ها و اسمهای عربی و ترکی و کردی محلی است . پیروان غلیظ آن در فکر اسلام زدایی هستند. این نگاه حاکم از اجرای اصل 15 ابا دارد. هویتی که آنها قبول دارند فقط مبتنی بر برتری آریایی و انحصار آموزش زبان فارسی است. این جریان ترکان و اعراب را مهاجر و اشغالگر میشمارد. دربرابر خدمات شاعران ترک فارسی سرا و تقویت زبان فارسی در دربارهای ترکی ، زبان ترکی و گویشوران آن را تمسخر و تحقیر می کنند. آنچه در ترکیه به نام ترکی سازی جریان دارد و کردها و ارمنیها را ندیده میگیرد در ایران در جهت فارسی سازی و بی توجهی به آموزش به زبان مادری و نادیده گرفت دیگران در تاریخ و تمدن ایران خود را نمایش می دهد.
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      1 3
      تاریخچه پیدایش پانترکیسم رو بخون،اسمش توی قبرس و یونان چیه؟گویا شما از تاریخ هیچی نمیدونی،ترک حتی شبه تاریخ هم نداره،هیچ دانشگاه معتبر دنیا به رسمیت نمیشناسه،اما تمدنهای بزرگ دنیا تاریخ مستند دارن تاریخ مکتوب دارن آثار تاریخی مثل کتیبه لوح سکه و اسناد سیاسی تجاری دارن سردیس و تندیس و کوزه و سفالینه و ابزار و ادوات جنگی و زینتی و ...دارن،شما تصور میکنی ما اینها رو که هویت و تاریخ و پیشینه مون رو اثبات میکنه نادیده بگیریم به خاطر شبه تاریخ که هیچ کجای دنیا قبولش نداره!ما رو متهم به چی میکنید وقتی اینجا هزاران سال قدمت و اسم و رسم داشته،وقتی مهاجمی اومد چون مدنیت نداشت پیرو مدنیت بومی شد،چون هر حکومتی نیاز به دستگاه دیوانی داره برای اداره مملکت،عربی که سواد خواندن و نوشتن نداشت یا مغول و ترکی که مدنیت و سواد نداشت به چه زبانی باید حکومت میکرد؟به زبان رسمی هزاران ساله سرزمین اشغال شده که آثار مدون و مکتوب و نگارش و خوانش داشت،یک فرد که سواد خواندن و نوشتن ندارد به عنوان مدیر یک مدرسه میتواند همه را مدیریت کند؟اینجا تمام انچه نام بردید پیش از ورود بیگانگان نام های اصلی و بومی خورش را داشته که آثار آن قابل استناد است،حتی آثار تمدنی ایرانی و رومی در ترکیه فعلی نیز زبان و خط مربوط به همان تمدنهای ایران و روم را دارد.خیر برادر محترم،پانترکیسم یک فرقه لامذهب جعلی است که میتوانید تاریخ پیدایش و علت به وجود آمدن آن را مطالعه کنید،تاریخ سازی های جعلی مضحک و دروغ پردازیهایی که تمام آنها قابل پاسخگویی از جانب همه محافل علمی دنیاست.فراموش کردید که دین مبین اسلام هم از طریق ایرانیان به ترکان و مغولان عرضه شد!پس لطف نمایید با بازی با کلمات به ایرانیان موحد در طول تاریخ و وطن پرستانی که به هویت و تمدن کهن خود نگاه واقعی دارند،انگ نچسبانید.ما نیازی به جعل و تحریف و تاریخ سازی و هویت تراشی نداریم.خدمات متقابل ایران و اسلام در تاریخ ثبت است.خدمات ایرانیانی که از همین اب و خاک و بر روی ریشه های همین تمدن باستان پا گرفته اند به جهان اسلام و حتی دانش فعلی اروپا و شرق و غرب جهان در تاریخ ثبت است.ایرانیان پس از اسلام همان فرزندان،نیاکانی هستند که اینجا هزاران سال زیسته و تمدن ساخته اند،سعی نکنید با فرافکنی تمایز بین عده ای نژادپرست و البته دین گریز را با عموم مردم دیندار و وطنپرست مخفی کنید.
    • به یک برادر IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      5 1
      برادر شما نمیدونی که کردی خودش فارسی هست و زیر شاخه فارسی و کردها از اصیل ترین اقوام ایرانی هستن؟!بله طبق فرمایش حضرتعالی پانترکیسم لاییک که نمود عملی اون در دوره آتاترک در ترکیه تازه تاسیس بر روی تمدن ایران و روم شرقی یعنی بیزانس،پا گرفت،با انواع نسل کشی ها یکی هم همین نسل کشی کردها و جایگزین کردن یک هویت جعلی تورکی به جای هویت مردمان بومی آناتولی،هنوز هم تا امروز همچنان سرکوب و محکوم میکنه هویت بومی و البته زبان مردمان بومی اونجا رو.همین امپراطوری مورد پسند ترکیه فعلی،یعنی عثمانی زبان دیوانی و درباری و خطش فارسی بود و زبان مردم هم زبان بومی همه ساکنان اصلی آناتولی و بیزانس بود.ایران هم اسمش و هویتش و زبانش و همه چیز تمدنش قابل استناد هست همون طور که یونان روم و قبرس(مقدونیه) و چین و مصر.این بار که خواستید مغلطه ایرانشهری رو پشت افکار پانترکیسم مخفی کنید،ابتدا به تاریخ مراجعه کنید ببینید ایرانیان یکتاپرست بوده تمدن ساخته اند،مدنیت و کشاورزی داشته اند،زبان و خط داشته اند،پادشاهی داشته اند که با امپراطوری کاملا متفاوت است،اینکه عده ای تفکر آریایی و فلان دارند،نمونه های مشابه در تمام دنیا دارد و مگر همین پانترکیسم برتری طلبی و هویت تراشی نمیکند بر مبنای هیچ.با تحریف و دزدی و جعل های آشکار!از داشته های دیگران که اتفاقا عده ای لاییک بنیانگذار آن و امروزه دنباله روی آنان نیز اصلا دین برایش مساله نیست،چون جایی که دستاویز اشتراک زبان را ندارد از دستاویز مذهب و نه اسلام به نفع جعلیات خود بهره برداری میکند،اگر دین داشت،در سرزمین دیگری به اسم هم مذهب بودن ولی در عین حال هیچگونه تشابه زبان و فرهنگ نداشتن،مسجد نمیساخت و در کشور خودش کاباره و کازینو و البته ترویج اسلام و قرآن و به خصوص تشیع با محدودیت های فراوان و هزینه های بالا صورت نمیگرفت در حالیکه،یهودیت مورد پسند صهیونیسم و حتی انجیل رایگان در کشور مثلا اسلامی در دسترس همه نبود،رواج انواع فرقه های شیطان پرستی میان جوانان که بماند.پانترکیسم منشا بیرونی دارد و در مملکت با سابقه هزاران ساله تمدن و یکتاپرستی ایران،متاسفانه توانسته با فریب و دروغ و جعل عده ای را با خود همراه کند و در باطن با اسلام ستیزی و علنی با ایرانستیزی و مبارزه با هویت ایرانی زبان فارسی آبا و اجدادی و قومیت گرایی و تنش و قومیت ستیزی،تجزیه خواهی رواج دهد
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      1 1
      یک برادر،لطف کنید تاریخ از منابع موثق بخونید،توجه شما رو جلب میکنم به یک ادعای پانترکیسم جاعل بیسواد بی خرد و بیشعور که بازیچه دست دشمنان اسلام و ایران هستند که از بس دورغگو و متوهم میباشند یکبار ادعا میکنند پس از اسلام با روی کار آمدن سلسله های ترکان ،این ترکان و سلاطین ترک بودند که زبان فارسی را حفظ کردند و رواج دادند وگرنه شما ایرانی ها الان عربی حرف میزدید،سپس فراموش میکنند که چنین ادعایی دارند(درحالیکه سلسله بلافاصله بعد از ساسانیان،سامانیان هستند)و میگویند صد سال است و پهلوی ها به زور مملکت را فارس زبان کرده اند و میخواهید فقط زبان فارسی حفظ شود و رواج داشته باشد!!اینجا سرزمین ایران است پیش از اسلام و پس از آن همواره زبان آباو اجدادی مردم بومی زبان رسمی بوده،حتی در تمام سلسله های روی کار آمده تا قاجار و پهلوی،ممنوعیت زبان دیگر طایفه ها وجود ندارد و در تمام دنیا کشورهای با سابقه تمدن کهن زبان رسمی آنها زبان دیوانی و رایج ریشه در تاریخ کهن آنهاست،لهجه های محلی و بومی هم گویشور خود را دارد و رایج و مصطلح و کاربرد قابل اعتنایی دارد.تفکیک هویتی و قومیت گرایی و دین ستیزی تنها و تنها آبشخور بیگانه و بیرون از مرزها را داشته که امروزه به وضوح ادعای تجزیه خاک شریفمان با همین دستک ها را از زبان نمایندگان دولت باکو شنیدید،آیا علیف دردش اسلام است؟اردوغان چطور؟عثمانی حرمسرا دار و جنایتکار نسل کش که یکی از دست اندرکاران پیدایش اسراییل با کمک انگلستان بود واقعا سلسله ای اسلامی بود؟چرا سعی میکنید،گفتمان جمهوری اسلامی ایران و مردمان معتقد و مقید را با لفاظی به سمتی ببرید که پشت آن تفکرات پانترکیسم است،ما به هویت اسلامی ،ملی و انقلابی خود اعتقاد راسخ داریم،همین هویت تاریخی ما کنار همین هویت اسلامی ما منجر به پیروزی انقلاب توسط همین ایرانیان و نه مثلا ژاپنی ها،رژیم طاغوت را سرنگون کرد و سپس مقابل صدامیان ایستاد،ما به خوشایند هیچ کس با هر ژستی که دارد،منکر تاریخ و تمدن کهن و هویت ایرانی و اسلامی خود نمیشویم به ویژه پانترک های بهایی ساخته و پرداخته اسراییلیات بیرون از مرزهایمان که توسط برخی همسایگان هم کاسه اسراییل و انگلیس و امریکا که ید طولایی در دشمنی با ایران و اسلام دارند،تحریک و تنش و قومیت گرایی و قومیت ستیزی ای را رواج میدهد که تا پیش از ظهور این مسلک کافرانه وجود نداشت.
  • ایرانی اصیل IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    6 1
    لعنت بر هرچی پان شغاله وطن فروشه نمی دونم فاز همزبونام چیه فکر می کنن برن جز جمهوری باکو بشن وضعشون گل بلبل میشع من راننده‌ کامیون هستم تا سه ماه پیش میرفتم جمهوری‌ باکو متاسفانه در فقر مطلق هستن الان اوضاع ما این ور مرز بهتره تا جمهوری باکو من بچه پارس آباد اردبیل هستم هیچ کس نمی خواه از استان‌ها جنوبی مرکزی غربی شرقی ایران واسه خط نشون کشیدن بیا مرز جمهوری آران یه کلاش با دویست گلوله خریدم فقط منتظر الهام بانو هستم تا یه حرکت بزنه یه کله تا خوده باکو میرم مادر الهام با رژیم منحوس صهیونیست به عزا میشونم جانم ایران جانم شاهنشاه خشایارشاه نوکر مردم ایران حسین آزرمنش از پارس آباد اردبيل و کلام آخر من زیاد بار بردم شهر گنجه کلی فارسی زبان داره که خودشون رو از نسل شاهان ساسانی می دونن
  • میرک IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    8 1
    زنده بادایران عزیزیاشاسین ایرانم عزیز گوزل وطنم.
  • ایران IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
    1 0
    چجوری وقتی میگیم نادر ترک بوده میگویید که برای نادر قومیت مهم نبوده و میخواهید که ترک‌بودن نادر را کم رنگ نشان بدهید.مثل حکومتهای دیگر ترک ها در ایران که هزار سال برایران حکومت کردند
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
    1 2
    اکثر پولها تقلبی هستش بعضی ها هم تاریخشون بعد از حکومت قاجار هستش کلمه ایران نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس