آغاز رزمایش پدافند هوایی مدافعان ولایت

فرمانده میدانی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ گفت: به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم گوشه چشمی به خاک و آسمان ولایی ما داشته باشد.

به گزارش مشرق، امیر محمد حسین ابارشی، فرمانده میدانی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ با اشاره به ویژگی های رزمایش مشترک پدافند هوایی و تفاوت آن با رزمایش های پیش از این، گفت: این رزمایش به صورت مشترک بین نیروی پدافند هوایی ارتش، نیروی هوایی ارتش و دوستان و همرزمانم در نیروی هوافضای سپاه پاسداران برگزار و توسط فرماندهی قرارگاه مشترک پدافند هوایی کل کشور هدایت شد.

وی ادامه داد: تفاوت این رزمایش نسبت به رزمایش های گذشته این است که اهداف به صورت ۳۶۰ درجه، پرحجم، در تاریکی شب، با اصل غافلگیری و در محیط کاملا سیگنالی و جنگالی به سمت ما حمله ور می‌شوند و ما با استفاده از تاکتیک ها و تکنیک‌های جدید که از قبل آموزش دیده و تمرین کردیم، با آن‌ها مقابله کرده و این آموزش ها را به منصه ظهور گذاشتیم.

بیشتر بخوانید:

سامانه راداری «قدس»؛ برگ زرین کارنامه طلایی نیروی هوافضای سپاه

فرمانده میدانی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ با اشاره به سامانه های استفاده شده در این رزمایش، گفت: عمده ترین سلاح و سامانه‌های که در این رزمایش به کار برده می شود، سامانه های سیگنالی، جنگالی، شنودهای الکترونیکی به همراه سامانه های موشکی، توپخانه ای و موشکی ارتفاع پست به صورت همزمان است.

بیشتر بخوانید:

گزارش المیادین از جدیدترین رزمایش ایران در کویر مرکزی+فیلم

امیر ابارشی در پاسخ به سوالی دیگری در خصوص اینکه از چه سامانه هایی برای اولین بار استفاده شده و ویژگی شاخص این رزمایش چیست، گفت: کلیه سامانه هایی که در حوزه کشف، شناسایی، انهدام، درگیری در حوزه جنگال و دیده بانی استفاده شده، کاملا بومی ست و با استفاده از توانمندی های صنعت داخلی خودمان، این رزمایش انجام شده است که نکته بسیار مهمی است که ما در حوزه کشف و درگیری شناسایی به خودکفایی، خودباوری و بلوغ علمی رسیده‌ایم که می‌توانیم نیاز خود را در حوزه دفاع تامین کنیم.

وی تصریح کرد: سامانه های جدیدی در این رزمایش استفاده شده است، به عنوان مثال در حوزه کشف از سامانه معراج چهار استفاده شده که یک رادار سه بعدی با برد بلند است که ما می‌توانیم اهداف را از فاصله خیلی دورتر و برد ششصد کیلومتر کشف کنیم.

بیشتر بخوانید:

امیر سرتیپ رحیم‌زاده: رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ پایان یافت

فرمانده میدانی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰، ادامه داد: در حوزه درگیری از سامانه موشکی جدیدی و مختلفی استفاده شده است، در ارتفاع بلند باور۳۷۳، در ارتفاع متوسط سامانه پانزده خرداد و جوشن استفاده شد که سامانه موشکی جوشن سامانه ای کاملا پسیو و پیشرفته تر از سامانه پانزده خرداد است و برای اولین بار در این رزمایش رونمایی و به کارگیری و علیه اهداف متوسط استفاده شده است.

امیر ابارشی افزود: در حوزه ارتفاع کم و مقابله با موشک‌های کروز و بمب های دورایستا و هوشمند، ما از سامانه مجید و تلفیق آن با رادار زوبین به همراه سامانه موشکی دزفول استفاده کردیم که توانستند اهداف را به صورت نقطه ای و خیلی دقیق رصد و مورد انهدام قرار دهند.

وی با اشاره به استفاده از پهپادها در این رزمایش، گفت: در حوزه پهپاد پیش از اینکه دشمن بخواهد حمله کند از پهپاد شناسایی استفاده کردیم تا نحوه چینش، استتار و اختفای تجهیزات و سامانه‌ها که امروزه اصل بسیار مهمی در جنگال است، همچنین از پهپادهای مسلح و پهپادهای پرسه زن استفاده کردیم. در حوزه دیده‌بانی هم کارهای بسیار خوبی انجام شده است. در حوزه شناسایی ما سعی کردیم بعد از کشف اهداف به صورت راداری و به صورت کاملا پسیو شناسایی آن‌ها را در کمتر از دو دقیقه انجام دهیم.

فرمانده میدانی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰، گفت: کار تلفیق سامانه های اپتیک با یکدیگر و با سامانه های راداری از کارهای جدیدی بود که در این رزمایش اتفاق افتاد، به محض اینکه هدفی کشف می‌شد به صورت اتوماتیک با کلیک کردن یک دکمه دوربین های برد بلند سرت و ترک ما، آن نقطه را مورد پایش قرار می‌دادند و هدف را شناسایی می‌کردند تا ما اطمینان حاصل کنیم که این هدف که به سمت ما می‌آید و می‌خواهیم اقدام تاکتیکی بر روی آن انجام دهیم دوست است یا دشمن.

امیر ابارشی با اشاره به همکاری نزدیک و بسیار هماهنگ با نیروی هوافضای سپاه و نیروی هوایی ارتش، گفت: رزمایش مدافعان آسمان ولایت یک کار تلفیقی، توامان و مشترک بود که بین سپاه و ارتش انجام شد. ما دو منطقه را در این رزمایش شبیه سازی کرده بودیم، همکاران و همرزمان مان در سپاه منطقه حساسی را شبیه‌سازی کرده بودند و نیروی پدافند هوایی ارتش منطقه ویژه‌ای دیگر را و در مواجهه با حملاتی که احیانا بر علیه این مناطق متصور شده بود.

وی اضافه کرد: بر اساس اطلاعاتی که معاونت اطلاعات در طرح ریزی‌ها و محورهای های تهدید به ما اعلام کرده بود، این دو نیرو به صورت مشترک از یک نقطه به نام مرکز کنترل فرماندهی قرارگاه کل پدافند هوایی کشور مورد رهبری قرار گرفت و نحوه شناسایی و بارگذاری اهداف از این طریق مورد کنترل و ارزیابی قرار گرفت.

فرمانده میدانی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ اظهار داشت: با توکل به خدا همرزمان نیروی پدافند هوایی ارتش و نیروی پدافند هوافضای سپاه، به تمام آنچه که از پیش در مواجهه با اهداف تعیین شده بود رسیدیم.

امیر ابارشی تصریح کرد: همان‌طور که گفتم اهداف به صورت‌ ۳۶۰ درجه به سمت مراکز تحت پوشش پدافندی ما حمله می‌کردند، این حملات پرحجم و در تاریکی شب بود که اصل غافلگیری را رعایت می‌کردند و ما با تنوع تهدیدات مواجهه بودیم، یعنی با موشک های کروز و دور ایستا، اهداف آیرو دینامیک، پهپادهای بدون سرنشین، پهپادها به صورت دسته جمعی حمله می‌کردند و ما توانستیم به تمام اهداف از پیش تعیین شده برسیم و اهداف را در تمام حوزه ها توانستیم ساقط کنیم و این اطمینان را به مردم می‌دهیم که ما ابتدا اصل بازدارندگی را در منطقه اجرا کردیم و به منصه ظهور رساندیم و به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم گوشه چشمی به خاک و آسمان ولایی ما داشته باشد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • افشین IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    0 0
    این رزمایش سنگین و همه جانبه برگزار شد تا احیانا بعضیها جو زده نشوند و بجای دست کشیدن بر سر پهپادهاي وارداتيشان دست به جاي دیگری بکشند که خیس نباشد و نشود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس