روسیه: اهداف «آکوس» نگران کننده است

وزارت خارجه روسیه می گوید تأمین زیردریایی های هسته ای برای استرالیا تحت پیمان آکوس، امنیت منطقه ایندوپاسیفیک را به مخاطره انداخته و خطر رقابت تسلیحاتی را تشدید می کند.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه روسیه به خبرگزاری اسپوتنیک گفته است که اهداف «آکوس» که پیمانی میان استرالیا، آمریکا و انگلیس است، به لحاظ امنیت منطقه ای و خطرات محسوس آغاز رقابت تسلیحاتی، مایه نگرانی است.

«نیکلای نوزدرف» از مسئولان دپارتمان آسیایی وزارت خارجه روسیه با اشاره به تأمین زیردریایی های هسته ای برای استرالیا و ارائه سایر همکاری های نظامی به این کشور در چارچوب آکوس افزود: ضعیف کردن چارچوب آ سه آن و حفظ اثرپذیری رژیم منع اشاعه هسته ای از دیگر نگرانی هایی است که از این پیمان ناشی می شود.

بیشتر بخوانید:

پیمان آکوس؛ علیه چین یا اتحادیه اروپا

پیشتر نیز سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفته بود که هدف واشنگتن از ایجاد ائتلاف‌هایی چون «آکوس» شامل آمریکا، استرالیا، انگلیس و «کوآد» شامل هند، استرالیا، ژاپن و آمریکا، تضعیف چارچوب‌های قدیمی همکاری در منطقه راهبردی ایندوپاسیفیک است که تحت حمایت «آ سه آن» قرار دارند.

وزیر خارجه روسیه در تائید کارایی چارچوب‌های منطقه‌ای وابسته به آ سه آن (انجمن کشورهای آسیای جنوب شرقی)، افزود: این چارچوب‌ها همه کشورهای ایندوپاسیفیک از جمله چین، روسیه، هند و ژاپن را بر مبنای مساوات و با در نظر گرفتن منافع متقابل در بر می‌گیرد.

استرالیا در ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) قرارداد ساخت زیردریایی با فرانسه را لغو و در اقدامی در راستای سیاست‌های ایندوپاسیفیک و چین ستیزانه واشنگتن، با آمریکا و انگلیس وارد توافق تسلیحاتی جدیدی موسوم به آکوس شد.

مطابق این معاهده تسلیحاتی، آمریکا و انگلیس متعهد شدند که تعداد هشت فروند زیردریایی اتمی برای استرالیا تولید کنند.

در واکنش به این اقدام، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو گستره کاملی از سوالات مربوط به پیمان تسلیحاتی بین استرالیا، انگلیس و آمریکا موسوم به آکوس را مطرح کرده است.

به گفته وی، این سوالات شامل چگونگی تطابق روند انتقال فرضی سوخت زیردریایی با غنای ۹۰ درصدی با الزامات عدم اشاعه هسته‌ای است و اینکه چگونه کانبرا مفاد تعهدات خود را تحت توافق نامه پادمانی و پروتکل‌های الحاقی آن با آژانس بین المللی انرژی اتمی رعایت می‌کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس