کد خبر 1285841
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۶

به گزارش مشرق، محمد ایمانی، فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: هر هفته صد ها نفر از شهروندان مظلوم افغانستان، در اثر اقدامات تروریستی علیه مساجد شیعیان به خاک و خون کشیده می شوند.  امروز هم در اثر انفجار تروریستی در نماز جمعه مسجد شیعیان قندهار، دست کم ۳۳ نمازگزار شهید و ۵۷ نفر مجروح شدند. چندی قیب هم جنایت مشابهی در مسجد شیعیان در قُندوز رخ داد.

این اقدامات تروریستی به نام داعش انجام می دهد. اما کیست که نداند داعش، عروسک دست ساز آمریکاست و با دلار های سعودی تغذیه می شود. داعش را دولت آمریکا در دوره اوباما ساخت. سر این افعی در عراق و سوریه کوبیه شد، اما بقایای آن با مدیریت آمریکا و برخی دولت ها به افغانستان انتقال یافتند.

دولت آمریکا، متهم اول جنایت ها در افغانستان است. نوع حضور بهانه جویانه آمریکا و نحوه خروجش در افغانستان، میراثی جز بی ثباتی سیاسی و تقویت نا امنی و ترور در افغانستان به همراه نداشته است.

آنها سه دهه قبل، از طالبان در برابر شوروی حمایت کردند؛ سپس، طالبان را تروریست نامیدند و بهانه اشغال افغانستان قرار دادند؛ و سرانجام با خالی کردن پشت دولت مستقر (اشرف غنی)، مقدمات تشدید نا امنی و جنگ و ترور را فراهم ساختند. آمریکا، همین چرخه  "حمایت/ تظاهر به مخالفت"/ بهانه کردن برای مداخله" را درباره داعش هم در پیش گرفت.

دولت طالبان، متهم دوم جنایت هایی است که در دوره حکومت داری توام با بی تفاوتی  آنها انجام می شود. بی عملی و بی تفاومتی، کمترین اتهام است و گرنه، برخی تحلیل گران می گویند طالبان در این جنایت ها شریک است و ماجرا صرفا به نام داعش تمام می شود.

به خاک و خون کشیده شدن مردم مظلوم در افغانستان، مصیبت دردناکی است که هر چند وقت یک بار اتاق می افتد. این رویداد تلخ، ضمنا نشانه سقوط فاحش ابرقدرتی است که دو دهه قبل سودای الهام بخشی در دنیا را دشت؛ اما اکنون با بی ریشه ترین و منفور ترین گروه های تروریستی در دنیا اَیاق شده است.

دولت های دو دهه اخیر آمریکا تصور می کردند جنگ و تروریسم نیابتی می تواند در کنار اشغالگری مستقیم، سلاح کاری آنها برای تغییر نقشه منطقه و ترسیم "خاورمیانه جدید" باشند.

اما این رویکرد خباثت آمیز موجب شد "بیداری و مقاومت اسلامی" تبدیل به گفتمان غالب و فراگیر در منطقه شود. و بی تردید، خباثت در حق مردم مظلوم افغانستان، نتیجه بهتری برای حاکمان کاخ سفید نخواهد داشت. آمریکا هم اینک در میان پیامد های خباثت ها گذشته اش دست و پا می زند و تداوم همان خباثت، نتیجه ای جز عمیت تر کردن باتلاق خود ساخته نخواهد داشت.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    13 1
    هم آمریکا وهم طالبان درکشتار شيعيان دست دارند
    • محمد IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      0 0
      اینکه روزهای جمعه دست به این کار می زنند یه مفهومی داره. اگر یادتون باشه شهادت حاج قاسم و شهید فخری زاده هم روز جمعه بود. گویا جبهه ی شیاطین بهتر از ما می دونند که یکی از همین جمعه ها تاریخ بشریت دگرگون خواهد شد. اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    9 1
    داعش زیر پرچم طالبان داره اقداماتی که به وجه طالبان ضرر میرسونه رو انجام میده.در واقع پوششی برای طالبان هست . اینکه بگیم مقصر آمریکاست مشکلی رو حل نمی کنه و آدرس انحرافی است.
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    6 1
    با کمک قدرت نظامی همه خاک از دست رفته ایران رو برمیگردوندیم مثل همین افغانستان
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      0 0
      تو همین مرز فعلی رو حفظ کن ادای ترکیه رو هم در نیار مردم گرفتاری زیاد دارن کشورگشایی باشه بعد از تثبیت قیمت ارزاق در کشور
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    12 1
    طالبان و داعش دو روی یک سکه هستند. فکر میکنید چرا امریکا افغانستان را به طالبان تحویل داد ؟ یکی از اهداف از بین بردن شیعیان افغانستان است و هدف بعدی نا امن سازی ایران از مرزهای شرقی است. باید در قبال این اتفاقات چاره ای اندیشید تا طالبان و داعش دست از جنایت بردارند
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    0 0
    ی. افغانی مقیم روسیه نظر میداد نیروهای داعش از مسیر تاجیکستان و از ایران و پاکستان بخاطر ارتباط با روسیه نمیتونن از سوریه به افغانستان بیایند . یعنی این فرد مقیم روسیه اطلاع ندارد !!!!! که ایران بود که با کمک از جمله حزب الله و نیروهای بسیجی و ارتش دو کشور سوریه و عراق شر داعش را با همکاری روسیه. در سوریه را کندند . که حالا مثلا بگفته خودش . خود را روشنفکر میدانست . اینگونه تحلیل میکنه .. روز بعد سخن رهبر مبنی بر کاِذاری حکومت به طالبان توسط آمریکا . یک طالب بنام هاشمی . نظر میداد که ایران چطور بعراق و سوریه رفته و جنگیده . یعنی کار بدی کرده و اجازه میداد که داعش و القاعده پیروز میشدند . منظور دیدگاه افراد را گفتم . حالا شیعیان . همانانی که فرزند و خویشاوندش. با نام مبارک فاطمیون پیروز . مقابل داعش مردانه و شجاعانه ایستادگی کردند . اینگونه ظالمانه و با نامردی تمام . پرپر میشوند . آن هم در اکثر حوادث اینچنینی حجم بزرگی زن و مرد شیعه افغانستان را بشهادت میرسند . لعنت خدا بر دشمن شیعیان .
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    0 0
    عزیزان چرا از خود محافظت نمیکنید .. یک بازرسی بدنی ساده. و اجازه ندادن به پارک وسیله نقلیه در نزدیکی مراسم . مسجد . جای دیگر . کمک کننده هست . خود مراقبتی . چاره ای در این وضعیت اسفبار نیست . لطفا ساده نگیرید . دشمن دندان تیز کرده .. جوانان را آموزش بسیجی بدهند و همینطور امنیتی . ضرورت دارد
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    0 0
    خدالعنتشون کنه..چی میخوان از این همه وحشی گری و جنایت؟؟ خدایا این امنیت که ما داریم برامون نگه دار و به داد مردم افغانستان برس..
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    6 0
    متهم اول اين مصيبت كساني هستند كه براي رفتن آمريكا و مسلط شدن طالبان بر افغانستان پايكوبي مي كردند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس