لغو اصل ۸۵ شدن «طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» تصویب نشد

یکی از موضوعاتی که درباره بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در کمیسیون ویژه باعث نگرانی شده بود، بررسی غیرعلنی طرح بدون حضور رسانه ها بود. اما این موضوع در جلسه اخیر تعیین تکلیف شد.

به گزارش مشرق، اوایل مردادماه، نمایندگان مجلس با بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران براساس اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند و این درخواست با ۱۲۱ رای مورد موافقت قرار گرفت.

طبق این اصل، طرح حمایت در صحن علنی بررسی‌ نمی‌شود و در یک کمیسیون ویژه متشکل از نمایندگانی از کمیسیون های تخصصی مجلس بررسی می‌شود.

 طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی تواند اختیار قانون گذاری را به شخص یا هیاتی واگذار کند، ولی در موارد ضروری می تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون های داخلی خود تفویض کند،  در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می نماید به صورت آزمایشی اجراء می شود و تصویب نهائی آنها با مجلس خواهد بود. همچنین مجلس شورای اسلامی می تواند تصویب دائمی اساسنامه سازمان ها، شرکت ها، موسسات دولتی یا وابسته به دولت را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون های ذیربط واگذار کند و یا اجازه تصویب آنها به دولت بدهد.
در این صورت مصوبات دولت نباید با اصول و احکام مذهب رسمی کشور و یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد. تشخیص این امر به ترتیب مذکور در اصل نود و ششم با شورای نگهبان است. علاوه بر این مصوبات دولت نباید مخالف قوانین و مقررات عمومی کشور باشد و به منظور بررسی و اعلام عدم مغایرت آنها با قوانین مزبور باید ضمن ابلاغ برای اجراء به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی برسد.

بنابراین این طرح هنوز در مرحله بررسی است و تصویب نشده است؛ در نتیجه منطقی است هنوز هیچ اثری روی شبکه ارتباطی کشور نداشته است.

اعضای کمیسیون ویژه طرح حمایت از حقوق کاربران چگونه انتخاب شده‌اند؟


در حالیکه در هنوز طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی حتی بررسی و در نتیجه تصویب نشده، برخی تغییرات شبکه ارتباطی کشور را به اجرای این طرح ارتباط می‌دهند!

چه خبر از طرح حمایت؟

از اوایل شهریورماه کمیسیون‌های تخصصی اعضای خود را برای حضور در کمیسیون ویژه معرفی کردند.

نیمه مهر ماه هم اعضای هیأت رئیسه کمیسیون ویژه طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی مشخص شدند. بر این اساس رضا تقی پور به عنوان رئیس، علی یزدی خواه نایب رئیس اول، حسن نوروزی نایب رئیس دوم، مهرداد ویسکرمی و بیژن نوباوه دبیران کمیسیون و لطف الله سیاهکلی به عنوان سخنگوی این کمیسیون انتخاب شدند.

جلسه اول بررسی این طرح به انتخاب هیات رئیسه کمیسیون اختصاص داشت.

بسیاری از نمایندگان مجلس علاقمند هستند که جلسات این کمیسیون با حضور اصحاب رسانه برگزار شود

دیروز عصر(یکشنبه) هم دومین جلسه کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی با حضور رئیس مجلس در محل کمیسیون تلفیق تشکیل شد.

در این جلسه که جلسه شروع به کار کمیسیون بود، درباره نحوه برگزاری و ادارات جلسه صحبت شد و کمیسیون از جلسه آینده وارد بررسی کلیات طرح می شود.

بررسی طرح علنی خواهد بود؟

یکی از موضوعاتی که درباره این طرح نگرانی ایجاد کرده بود، بررسی غیرعلنی و بدون حضور رسانه ها بود؛ اما این موضوع به طور شفاف در جلسه دیروز مطرح و روشن شد.

دیروز محمد باقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی تاکید کرد: جلسات کمیسیون مشترک علنی است و تمامی مباحث اطلاع رسانی و از مجوعه خانه ملت و رسانه ها منعکس می شود.

همچنین آن طور که ابراهیم رضائی نماینده مردم دشتستان در جلسه دیروز،‌ گفته: مردم باید بدانند این طرح در جهت تأمین منافع ملی و مصالح ملت ایران است، برای اینکه بتوانیم در تصویب این طرح به یک اجماع ملی برسیم، ضرورت داشت کمیسیون مشترک تشکیل دهیم تا با دعوت از فعالان بخش خصوصی و سایر حوزه‌ها این طرح مهم را در راستای احقاق حقوق مردم به تصویب برسانیم، با راه‌اندازی یک سامانه برای اطلاع‌رسانی به مردم در کمیسیون مشترک و با اطلاع‌رسانی دقیق به مردم از روند کاری کمیسیون، هجمه‌ها علیه این طرح به پایان می‌رسد.

اعضای کمیسیون ویژه طرح حمایت از حقوق کاربران چگونه انتخاب شده‌اند؟


تاکنون ۲ جلسه از جلسات کمیسیون ویژه بررسی طرح حمایت برگزار شده است

اعضای کمیسیون طرح ویژه بررسی طرح چه کسانی هستند؟

‏احمد حسین فلاحی و مهرداد ویس کرمی از کمیسیون آموزش، احمد امیرآبادی فراهانی و محمد باقری بناب از کمیسیون اقتصادی، غلامرضا منتظری، بیژن نوباوه‌وطن، حسین میرزایی و سیدعلی یزدی‌خواه از کمیسیون فرهنگی، رضا تقی پور و لطف الله سیاهکلی، علی جدی و مصطفی طاهری از کمیسیون صنایع و معادن، الیاس نادران نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و مهرداد گودرزوند چگینی نماینده مردم رودبار از کمیسیون برنامه و بودجه برای عضویت در کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی انتخاب شده اند.

جلسات این کمیسیون با حضور دو سوم اعضا رسمیت پیدا می‌کند.

نمایندگان مجلس امیدوارند که بررسی این طرح ظرف مدت ۴ تا ۵ ماه این به سرانجام برسد.

نمایندگان مجلس امیدوارند که بررسی این طرح ظرف مدت ۴ تا ۵ ماه این به سرانجام برسد.

اعضای کمیسیون طرح ویژه بررسی طرح حمایت چگونه انتخاب شدند؟

بنابراین، از ۱۳ نفر اعضای مشخص شده این کمیسیون، ۸ نفر از آن‌ها موافق، ۴ مخالف و یک نفر بدون موضع درباره طرح صیانت مجلس هستند. از این رو یکی از سوالاتی که درباره این طرح مطرح می شود این است که اعضای این کمسیون چگونه انتخاب شده‌ اند؟ آیا واقعا ترکیب اعضا عمدا به نفع موافقان طرح چیده شده است؟

رویه شکل‌گیری کمیسیون ویژه در مجلس به این شکل است که طرح، بسته به موضوع به دسته‌ای از کمیسیون‌های تخصصی مرتبط است. بنابراین نمایندگانی از این کمیسیون‌ها، کمیسیون ویژه را تشکیل خواهند داد؛ به این صورت که در هر کمیسیون، نمایندگان علاقمند برای عضویت در کمیسیون ویژه طرح کاندید می شوند و رای‌گیری انجام می شود. بنابراین افرادی که در کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت عضویت دارند هم ابتدا کاندیدا شدند  در یک فرآیند رای گیری انتخاب شده‌ اند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس