کد خبر 1287615
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۴
اهمیت سفر سردار باقری به روسیه از نگاه مفسر روس

کارشناس امور خاورمیانه و منطقه قفقاز و فعال رسانه ای روس معتقد است که سفر سردار باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ازچند منظر اهمیت دارد و بر همکاریهای تهران و مسکو تاثیر می گذارد.

به گزارش مشرق، تاراسوف که ریاست مرکز پژوهش های خاورمیانه روسیه را برعهده دارد، در مقاله ای که روز دوشنبه در پورتال خبری روسی «ایپریا» منتشر شد، نوشت: نتایج سفر باقری به مسکو به ارزیابی ایران و روسیه از وضعیت ژئوپلیتیکی جدید خاورمیانه و دیدگاه آنها درباره منافع سنتی و تاریخی و عرصه هایی که می توانند همکاری و نه رقابت کنند، بستگی دارد. 

کارشناس و فعال رسانه ای روس با اشاره به برنامه سفر چهار روزه باقری به روسیه ازجمله دیدار وی با سرگئی شایگو وزیردفاع روسیه که برای فردا سه شنبه برنامه ریزی شده است، خاطر نشان کرد: بسیاری از کارشناسان بر این باورند که همکاری دو کشور ایران و روسیه در عرصه های نظامی در حال افزایش است و باقری فقط برای رایزنی و به قول معروف هماهنگ کردن مواضع به مسکو نیامده است. 

 تاراسوف در ادامه مقاله نوشت: همکاریهای نظامی و سیاسی ایران و روسیه از سال ۲۰۱۴ زمانی که دو کشور در مرکز چهارجانبه مبارزه با تروریسم در بغداد وارد شده و از دولت های قانونی سوریه و عراق حمایت کردند، شروع شده است. 

کارشناس روس افزود: بحران سوریه همچنان ادامه دارد و می توان اهمیت تبادل اطلاعات و هماهنگی عملیات نظامی دوجانبه و برنامه های تدارک شده توسط مسکو و دمشق در سوریه و بنای سیستم امنیت منطقه ای توسط این دو کشور را درک کرد. 

وی که مفسر رسانه های روسیه و کارشناس مسایل آسیای مرکزی و قفقاز است،  افزود: در ماه جولای سال ۲۰۱۹ وزارت دفاع ایران و روسیه تفاهم نامه همکاری به منظور گسترش روابط دوجانبه امضا کردند. در آن زمان حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ایران اعلام کرد که این نخستین تفاهم نامه ازنوع خود بود و آن را می توان نقطه عطف در روابط دفاعی تهران و مسکو خواند. 

وی ادامه داد: پس از ان دو طرف در مورد برگزاری رزمایش های دریایی در تنگه هرمز و نیز افزایش همکاریها در دریای خزر به توافق رسیدند. 

رئیس مرکز پژوهش های خاورمیانه روسیه خاطرنشان کرد که روند گسترش همکاری ایران و روسیه در چارچوب همکاریهای دو کشور در عرصه های دیگر می گنجد. روابط ایران و روسیه بتدریج ماهیت جدید اما با ویژگی خود می یابد.ایران در مرحله کنونی توسعه روابط نظامی و اقتصادی خود با روسیه را به عنوان امکان برای جبران دشواریها در همکاریهایش با غرب و تحکیم موقعیت خود در سیستم جدید مناسبات بین المللی تعریف می کند که با موفقیت همراه است. 

   تاراسوف در همین حال به این نکته اشاره می کند که در ایران به مراحل تاریخی امپراتوری روسیه و اتحاد جماهیر شوروی را یادآوری می کنند تا از این طریق به افزایش اعتماد تهران به مسکو ضربه وارد کنند. 

کارشناس روس در ادامه مقاله خاطرنشان کرد که بدون درنظر گرفتن واقعی منافع گوناگون ایران و روسیه، تنظیم سیاست همکاری موثر بین دو کشور امکانپذیر نیست. به همین دلیل همکاریهای دو کشور در عرصه حساسی مانند دفاعی از بسیاری جهات نمونه است. 

وی افزود: دیدار کنونی باقری با انگیزه توسعه روابط راهبردی روسیه و ایران انجام می گیرد و رئیس  ستاد کل نیروهای مسلح ایران در این رابطه گفت که همکاریهای تهران و مسکو در بسیاری جهات در حال توسعه است و در سالهای اخیر آهنگ رشد این همکاریها سرعت گرفته است. 

تاراسوف به نقل از سردار باقری خاطرنشان کرد: هدف اصلی سفر هیات نظامی ایران به مسکو علاوه بر گفت و گو درخصوص توسعه همکاریهای دوجانبه، انجام رایزنی  درباره افغانستان و تحولات اخیر این کشور و تاثیر آن بر کشورهای منطقه است. علاوه بر ان دو کشور در مورد خرید تسلیحات نیز گفت و گو می کنند. 

وی خاطرنشان کرد که روسیه پس از بازی اولیه با طالبان موضع خود را سخت تر کرده است و مشکو بخاطر فعالیت گروه های تروریستی متفاوت در منطقه دچار نگرانی شده است. روسیه بارها اعلام کرده است که نمی خواهد که افغانستان به پایگاه و پناهگاه تروریست ها تبدیل شود.

رئیس مرکز تحقیقات خاورمیانه در ادامه مقاله نوشت: یاقری در مسکو باطرف روسی در مورد مساله ایجاد ساز و کار برای گفت و گوی دائمی و همکاری عملی در مورد مساله افغانستان گفت و گو خواهد کرد. در زمان حاضر دستور کار در حال تنظیم است. پس از بیانات نظامیان و دیپلمات های دو کشور وضعیت در این مورد روشن خواهد شد.

وی در پایان مقاله خاطرنشان کرد: آنچه که مربوط به عقد موافقت نامه خرید تسلیحات می شود، این امر پس از لغو محدودیت فروش تسلیحات به ایران و نیز صادرات سلاح های متعارف از این کشور در روز ۱۸ ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ امکانپذیر شد. آمریکا در شورای امنیت با لغو این محدودیت مخالفت کرد اما روسیه، چین و کشورهای اروپایی از پیشنهاد آمریکا حمایت نکردند. بقیه این موضوع در مذاکرات در مسکو حل خواهد شد. به این ترتیب رویدادهای اصلی در پیش است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    7 0
    امیدواریم سلاح های روسی که ایران قصد خرید دارد . حداقل خیلی متفاوت با نمونه اصلی و مورد استفاده خودشان نباشد . و پایه ای باشد بر اساس حسن تفاهم و اعتماد و درک متقابل و مودت و دوستی بیشتر . تا این نوع مبادلات و همکاری ها در زمینه های اقتصادی سیاسی اجتماعی و فرهنگی برای نزدیکی دو ملت ضمن رفت و آمدهای سیاحتی و اقتصادی.که بنفع هر دو کشور است همچنان جریان داشته باشد .
  • امیر IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    9 1
    من نمیدونم چه اصراریه روسیه رو شریک راهبردی ایران معرفی کنید کافیه رفتارشو با ایران و ترکیه که جنگندشو زد مقایسه کنید.s300 بعد 10 سال با شکایت به مراجع قضایی واجازه امریکا به ما داد s400 در چند ماه به ترکیه داد تازه التماس میکنه بیا جنگنده هم بخر.در قضیه ارمنستان و اذربایجان هم که اصلا مارو بازی نداد.از حرفهای اقای ظریف هم در اون مصاحبشون در باره روسیه هم بگذریم.
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    4 0
    واعدالهم ماالستطعتم من قوه
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    3 1
    ما که تجهیزات نظامی بومی داریم ۴ تا هواپیما مسافری بخرید.
    • ناشناس IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      2 0
      شرکت ارفلوت که متعلق به دولت روسیه است . اکثر هواپیماهایش را از آمریکا یا فرانسه خریداری میکند !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس