تجارت ۱۶ میلیارد دلاری ایران با اعضای پیمان شانگهای در نیمه نخست ۱۴۰۰/ رشد ۶۱درصدی درصدی صادرات

رییس سازمان توسعه تجارت از تقسیم بندی کشورهای هدف صادراتی به ۲ اولویت خبر داد و اعلام کرد: ما می‌توانیم ۱۰۰ میلیارد دلار از بازارهای کشورهای همسایه را به کالاهای خود اختصاص دهیم.

به گزارش مشرق، علیرضا پیمان پاک در نشستی با فعالان اقتصادی اظهار داشت: ما کشورهای هدف صادراتی خود را به دو قسمت اولویت اول و اولویت دوم تقسیم کردیم. اولویت اول ۲۳ کشور هستند که شامل کشورهای همسایه، چین، هند، روسیه، کنیا، مالزی و… می‌شود. اولویت دوم هم شامل مابقی کشورها است.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم ۱۰۰ میلیارد دلار از بازار کشورهای همسایه را به خود اختصاص دهیم، در مورد هند نیز ۲۸ میلیارد دلار ظرفیت صادراتی به بازار یک هزار و ۲۰۰ میلیارد دلاری این کشور داریم.

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: نقشه راهی در حوزه صادرات در کشور باید تهیه شود تا بدانیم که چه نهادهایی را باید به کار بگیریم و همچنین از چه نهادها و بخش‌هایی باید استفاده کنیم تا کار مطلوب حاصل شود.

هدف گذاری کمی در بحث صادرات داشتیم که در بخش‌های مختلف مطرح شده است که بتوانیم در چهار سال آینده،  افزایش دو برابری در زمینه صادرات غیر نفتی را بدست بیاوریم. این افزایش صادرات چند فاکتور مهم دارد که یکی از آن ها دیپلماسی مناسب آن است و مورد بعدی اصلاح تراز صادراتی کشور است.

وی افزود: اتاق تعاون نقش مهمی در حمایت از بنگاه‌های خُرد و متوسط همچنین زنجیره سازی تامین در داخل کشور و در حوزه بین المللی دارد و می‌تواند به تاجران خُرد کمک کند تا کالای خود را تولید و صادر کنند.

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه اتاق تعاون می تواند در زمینه زنجیره سازی نقش مهمی داشته باشد و بسیار فعال‌تر عمل کند، تصریح کرد: اتاق تعاون می تواند در سایر تشکل‌ها زمینه سازی بهتری داشته باشد زیرا وظیفه این اتاق حمایت از بنگاه‌های خُرد و متوسط است. کنسرسیوم‌های صادراتی و زنجیره تامین حوزه‌های مهمی هستند که اتاق تعاون می‌تواند در مورد آنها کمک کند. تولیدکننده خُرد نمی‌تواند در بازارهای جهانی وارد شود بلکه باید نهادهایی مانند اتاق تعاون نقش واسط را داشته باشند.

این مقام مسوول ادامه داد: موضوع حائز اهمیت دیگر زنجیره‌سازی بین‌المللی است؛ زنجیره تامین از تامین نهاده تا بازار فروش و تامین مواد اولیه است و نقشی بسیار اساسی در موفقیت دارد.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: زمانی که برنامه‌ای برای صادرات تهیه می شود اگر بدون بازیگر باشد، نمی‌تواند اجرا شود و با شکست رو به رو می‌شود.

ظرفیت صادرات ۱۰ میلیارد دلاری به اوراسیا با اجرایی شدن پیمان تجارت آزاد

رییس سازمان توسعه تجارت خاطرنشان ساخت: در صورت اجرایی شدن پیمان تجارت آزاد با اوراسیا در کوتاه‌مدت ۱۰ میلیارد دلار ظرفیت صادراتی برای ما ایجاد می‌شود اما سوال این است که آیا کالایی برای این ظرفیت‌ها داریم یا نه؟ ما نیاز به کالاهایی داریم که پایداری، کیفیت و نظام قیمت‌گذاری مناسب داشته باشند. ما در حال رقابت با ترکیه هستیم در حالی که قیمت کالاهای صادراتی آنها از فرمول پیروی می‌کند.  اینکه بازار ایجاد شود اما بازار برای صادرات نداشته باشیم یک ضدارزش است.

وی خاطرنشان کرد: سه فاکتور در کشورهای دیگر فرمول دارند و قیمت‌ها از قوانین خاصی پیروی می کند  که در ایران با بی نظمی خاصی پیش می رود و شاهد آن هستیم که هر روز در بازار ایران قیمت‌ها جا به جا می‌شوند.

این مقام مسوول گفت: رویکرد ما این است که این تجارت‌ها را با تعرفه ترجیحی و مکمل انجام دهیم که به صادرات کمک کند.

پیمان پاک تاکید کرد: عمده مشکلات ما در بخش وزارت جهاد است و بسیاری از این مشکلات می تواند با صادر کردن به کشورهای دیگر حل شود و اتاق‌های تعاون کار زیادی در این زمینه می‌توانند انجام دهند.

وی ادامه داد: در بحث لجستیک می توانیم یارانه‌هایی را که داریم، اختصاص دهیم تا خط بین دو کشور برقرار شود و از قابلیت این موضوع استفاده کنیم.

۹ هزار کارت بازرگانی در اتاق تعاون صادر شده است

عضو هیات رئیسه و معاون پشتیبانی، برنامه ریزی اتاق تعاون ایران در این نشست، با بیان توانمندی و ظرفیت های اتاق تعاون ایران، بیان داشت: یکی از وظایف اصلی اتاق موضوع کارت بازرگانی است که تقریبا ۹ هزار کارت بازرگانی در بخش حقوقی صادر شده است و با کم ترین درصد خطا در این حوزه عمل کرده ایم.

«علی مطیع جهانی»  ادامه داد: در موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات بخش تعاون کمتر از نیم درصد عدم ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات را داشته است.

وی گفت: در بخش رویداد ها نیز بر اساس فعالیت های نمایشگاهی اتاق، قریب به ۲۴  سال است نمایشگاه اجرا کرده ایم که بزرگترین آن در حوزه نمایشگاه صنعت ساختمان است. در بحث های خارجی هم بسیاری از نمایشگاه های خارجی و پاویون های اختصاصی را برپا کردیم و تعدادی نمایشگاه هم در دستور کار است.

وی ادامه داد: در اتاق ۱۳ کمیسیون تخصصی داریم که در بحث صادرات فعالیت می‌کنند و با توجه به برنامه های سازمان توسعه تجارت می تواند قوانین تعریف شود و در این زمینه کمک های زیادی را داشته باشیم.

در این نشست، استفاده از نظرات بخش تعاون در برنامه های پیشنهادی رئیس سازمان توسعه تجارت به خصوص ایجاد زیرساخت های تجاری و دالان های ارتباطی، با توجه به زمان بندی بخش تعاون مطرح و مقرر شد در سه دسته شیلات و آبزیان و پسته و فرش دستباف، پروژه مشترک برای افزایش صادرات این محصولات بین اتاق تعاون ایران، اتحادیه های مربوطه و سازمان توسعه تجارت به صورت پایلوت عملیاتی شود و برای مابقی کالا ها هم این مهم انجام شود.

اجلاس مشترک با کشور ونزوئلا و تدوین نقشه همکاری با این کشور، از دیگر موضوعات مطرح شده این نشست بود که مقرر شد از نظرات اتاق تعاون ایران در کمیسیون مشترکی که به زودی در ایران برگزار می شود و از توانمندی های بخش تعاون با محوریت اتاق استفاده شود.

همچنین مقرر شد برنامه های تدوین شده سازمان توسعه تجارت در کمیسیون های تخصصی اتاق،  مورد بحث و بررسی قرار گیرد و کارگروه مشترکی جهت اجرایی شدن برنامه ها، با حضور نمایندگان اتاق و سازمان توسعه تجارت تشکیل شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 0
    خوب حالا مبارک است چی می خواهید صادر کنید نکنه مرغ و تخم مرغ ...
  • ب IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 0
    دهها سال است مسیولین از این حرفها میزنند هر موقع یک دهم این رقم را مسجل ساختید هنر کردید کدام همسایه با کدام برند و تکنولوژی ، همسایه ها فعلا همه دشمن هستند مگر اینکه ببخشید براشون تا خوشحال بشوند
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 0
    خوب صادرات کنید
  • علیرضا ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    سنگ بزرگ علامت نزدن است . در جایی خواندم که 10 درصد محصول چای جهان توسط روس ها مصرف می شود . سهم ایران از بازار چای روسیه چقدر است ؟ 24 یا 25 تن در سال !. روسیه که همسایه ماست باید برود از هند وکنیا و... چای بیاورد و ما فقط باید با دهان باز بنشینیم و تماشا کنیم و بعد دل خوش باشیم که انشالله روزی روزگاری 100 میلیارد صادرات داشته باشیم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس