تا قبل از ظهر فردا مشکل سوخت رسانی در جایگاه ها حل خواهد شد / حمله از سمت کشورهای خارجی بود / اطلاعات مردم لطمه ای ندید

دبیر شورایعالی فضای مجازی در خصوص حمله سایبری صبح امروز به سیستم سوخت رسانی کشور مطالبی را بیان کرد.

به گزارش مشرق، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورایعالی فضای مجازی در گفتگو با خبر ۲۱ درباره حمله سایبری امروز به سیستم سوخت رسانی کشور گفت: "حمله ساعت ۱۱ صبح امروز اتفاق افتاد و در همه جایگاه‌ها شاهد اختلال وسیع در سیستم سوخت رسانی شدیم. دستگاه‌های مربوطه به مسئله پرداختند و علائم حمله سایبری مشاهده شد. این حمله سایبری خوشبختانه خسارت‌های سخت افزاری در پی نداشته و فقط هم وطنان در دسترسی به سوخت با مشکل روبه رو شدند که در مدت کوتاهی حل شد. "

وی در ادامه افزود: "کارشناسان توانستند راه حل رفع مشکل رو پیدا کنند و تقریبا از ساعت پنج عصر همه جایگاه‌ها یعنی ۴۳۰۰ جایگاهی که در کل کشور داریم دوباره به تدریج فعال شدند. کارشناسان باید اصلاحاتی را در برنامه نرم افزاری جایگاه‌های سوخت انجام دهند که در حال کار روی این موضووع هستند. این حمله احتمالا توسط کشورهای خارجی بود و زود هست که بگوییم کدام کشور و به چه صورتی بوده است. هدف از این حمله اختلال در خدمت رسانی به مردم است. متاسفانه اخیرا در سیستم راه آهن هم دچار همین حمله گسترده شدیم که خدمت رسانی به مردم با مشکل رو به رو شد و توانستیم با توان سایبری که در کشور وجود دارد، ظرف ساعات کمی مشکل رو برطرف کنیم. "

فیروزآبادی تصریح کرد: "این حمله هم در مدت کوتاهی رفع عیب شد، اما به دلیل گستردگی جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور، به تدریج باید تیم‌هایی اعزام و رفع اشکال کنند. امیدواریم تا ظهر فردا این مشکل رفع شود. "

دبیر شورایعالی فضای مجازی در پاسخ به این سوال که در سرورهای مرکزی خود شرکت ملی نفت اختلالی وجود ندارد و فقط در جایگاه‌ها مشکل وجود دارد، توضیح داد: "خوشبختانه در سرورها به اطلاعات لطمه‌ای وارد نشد. طراحی شبکه جایگاه سوخت رسانی در کشور ما، طراحی خاص و مختص به کشور است. سیستم سوخت رسانی ما هوشمند است و از نظام پرداخت تا نظام سوخت رسانی در جایگاه‌ها تحت نظامی واحد هستند. تمهیداتی که از از لحاظ امنیتی لحاظ شده بود، دسترسی به اطلاعات سهمیه مردم وجود ندارد. اکنون به این اطلاعات نیز دسترسی پیدا نشده است؛ و هدف لطمه به خدمت رسانی بود. چون سیستم‌ها به هم متصل هستند، شاید حمله به یک سیستم پیچیده نیست و اینکار خیلی سطح بالایی نداشت. شاید اگر تدابیر بهتری اتخاذ می‌شد ما حتی شاهد وقفه در سوخت رسانی هم نمی‌شدیم. "

وی درخصوص حملات سایبری دیگر در کشور گفت: "حملات سایبری مشکلی جهانی است. سرعت توسعه دیجیتالی بیش از سرعت نظامات امنیتی دیجیتالی است. در دنیا شاهد اخباری هستیم که به نظامات بانکی، شبکه‌های اجتماعی و ... دیده می‌شود. افشاگری‌های میلیاردی در شبکه‌های اجتماعی و همه جای دنیا رخ می‌دهد. ما مدتی قبل شاهد اختلال چندساعته در پیام رسان‌های مختلف در جهان بودیم. نظام دفاعی از نظام حمله‌ای عقب ماندگی دارد. ما نباید اشکالات سیستم‌ها را توجیه کنیم، دستگاه‌ها را مامور می‌کنیم که آسیب شناسی کنند، نقاط ضعف باید شناسایی بشود تا کمتر آسیب ببینیم. "

ابوالحسن فیروزآبادی در خصوص زمان رفع مشکل و دسترسی عادی مردم به سیستم سوخت رسانی افزود: "مشکل حل شده و رفع اشکال برای هر جایگاه حدود ۱۰ دقیقه است. این موضوع به تعداد تیم‌هایی که توسط شرکت پخش اعزام می‌شوند بستگی دارد. ما امیدواریم تعداد این تیم‌ها افزایش پیدا کند. امیدواریم تا قبل از ظهر فردا این موضوع حل شود و مردم بتوانند دوباره بدون مشکل سوخت دریافت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد DE ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    1 0
    واقعا، احسنت بر شما ما فکر کردیم کار اداره آب و فاضلاب است.
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    3 0
    زحمت کشیدی.نمیگفتی فکر میکردن کار بقال محل بوده.مگه خواب تشریف داشتی؟
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    مگه کشورهای داخلی هم داریم؟ خب معلومه که از خارج بوده البته پس از بررسی دقیق چگونگی حمله.
  • كشيك شب IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    1 0
    << حمله از سمت كشورهاى خارجى بود >> از كرامات شيخ ما چه عجب شيره را خورد و گفت شيرين است
  • ايراني IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    2 0
    اين همه هزينه رو دست مملكت ميزاريد كه اعلام كنيد كار كشور خارجي بود ؟
  • IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    1 0
    این سازمان عریض و طویل پدافند غیرعامل کشور که اینهمه بودجه حیف و میل میکنه الان دقیقا کجاست و چرا جوابگو نیست؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس