چه کسانی سبب تشدید بحران در بخش بهداشت سوریه شده‌اند؟/ گزارش اختصاصی از دمشق

جنگ تروریستی جهانی علیه سوریه که از ۱۰ سال پیش به راه افتاد و تحریم‌های ظالمانه آمریکا، بخش بهداشت و درمان سوریه را در وضعیت فاجعه‌باری قرار داده است.

به گزارش مشرق، ‌ زمانی بخش بهداشت و درمان سوریه یکی از بهترین سیستم‌های بهداشتی خاورمیانه به شمارمی‌رفت. اما ۱۰ سال جنگ وحشیانه تروریستی و تحریم‌های ظالمانه آمریکا مردم سوریه را درمانده و سیستم بهداشت این کشور را فرسوده کرد.

چه کسانی سبب تشدید بحران در بخش بهداشت سوریه شده‌اند؟

پس از گشودن درب‌های جهنم و تحریم از سوی واشنگتن، بخش بهداشت سوریه در اوج بحران به سر می‌بَرد و دولت آمریکا که وحشیانه‌ترین نوع تروریسم را دنبال می‌کند، جمله معروف خود را تکرار می‌کند، ‌ اینکه بخش بهداشت را از تحریم‌ها علیه سوریه مستثنی کرده و انسان خون گریه می‌کند، وقتی برخی، این دروغ آمریکایی‌ها را باور می‌کنند مبنی بر اینکه تحریم‌های آنها، غیر نظامیان و بخش‌های اساسی اقتصاد سوریه مانند غذا و دارو را شامل نمی‌شود.

چه کسانی سبب تشدید بحران در بخش بهداشت سوریه شده‌اند؟

«احمد خلیفاوی» معاون وزیر بهداشت سوریه می‌گوید:روند تأمین تجهیزات پزشکی و دارو مورد نیاز به طرف‌های متعددی نیاز دارد که در حال حاضر در معرض تحریم هستند، در نتیجه امکان دستیابی به این تجهیزات وجود ندارد.

چه کسانی سبب تشدید بحران در بخش بهداشت سوریه شده‌اند؟

وی خاطر نشان کرد: به همین دلیل نمایندگی های داخلی تجهیزات پزشکی و دارویی با دور زدن تحریم‌ها از طریق طرف‌ها و کشورهای دیگر برای تأمین این تجهیزات اقدام می‌کنند که در عمل تأمین کننده حداقل نیازها یا نیاز مختص این بخش است و در نتیجه تحریم‌ها تاثیرات بسیار زیادی بر این بخش گذاشته است، ادعای غرب مبنی بر اینکه تحریم‌ها تاثیری بر بخش بهداشت نگذاشته، دروغی بیش نیست.

چه کسانی سبب تشدید بحران در بخش بهداشت سوریه شده‌اند؟

بین چکش گرما و سندان تحریم، بخش بهداشت و درمان سوریه در شرایطی به سر می‌برد که ادامه کار آن را دشوار می‌کند، مانند وضعیت دردناک بیمارستان‌ها که برای تأمین داروهای مورد نیاز برای نجات جان بیمارانشان روبرو هستند که دلیل آن، کاهش شدید داروها به سبب تحریم‌های آمریکایی و غربی است که به شکلی گسترده سبب کاهش واردات قطعات یدکی مورد نیاز ادامه کار تأسیسات و مراکز پزشکی می‌شوند و به عنوان یکی از راهبردهای جنگی دنبال شده و نقض صریح تمام آموزه‌های ادیان آسمانی و قوانین بین‌المللی است.

«احمد عباس» مدیرکل بیمارستان دولتی دمشق در این باره می‌گوید:  بخشی از این مشکلات و موانع تأمین قطعات یدکی خارجی و ارز مورد نیاز آنهاست تا بتوانیم، ‌ به عنوان یک دولت و وزارت، داروی مورد نیاز را تأمین کنیم و بخش دوم برخی شرکت‌ها هستند که وقتی متوجه می شوند، این داروها راهی سوریه می‌شوند، از بیم قانون قیصر از معامله صرف نظر می‌کنند، چون می‌دانند، قانون قیصر تنها دولت سوریه را هدف نمی‌گیرد، بلکه شرکت‌هایی که با دولت سوریه تعامل دارند، از جمله شرکت‌های دارویی را نیز شامل می‌شود.

چه کسانی سبب تشدید بحران در بخش بهداشت سوریه شده‌اند؟

منشور سازمان ملل بخش‌هایی مانند بهداشت و غذا را در زمان جنگ مستثنی می‌کند، اما قانون جنگل آمریکا و متحدانش از دژهای جهان متمدنی که همیشه برای حقوق بشر اشک تمساح می‌ریزد، تمام قوانین بین ‌المللی در این زمینه را نادیده می‌گیرد و قانون قیصر آمریکا به این جهت تصویب شد تا بر حجم فشارها و تحریم‌ها بیفزاید و میزان محاصره علیه سوریه را افزایش دهد تا بر وخامت وضعیت بهداشت و درمان سوریه بیش از پیش افزوده شود.

چه کسانی سبب تشدید بحران در بخش بهداشت سوریه شده‌اند؟

«اسامه محمود» مدیر بخش مهندسی بیمارستان دولتی دمشق می‌گوید: ما به خاطر این تحریم‌ها و عدم تأمین قطعات یدکی مورد نیاز نگهداری و تأمین تجهیزات، دچار مشکل هستیم، به طوری که اغلب نمایندگی‌ها از ارائه کمک‌های دارویی عذر خواسته و نمایندگان داخلی هم از تأمین قطعات یدکی به دلیل پیگردهای آمریکا و تهدید به لغو مجوزهای ویژه نمایندگی آنها در صورت همکاری با نظام سوریه عذر خواهی کردند.

چه کسانی سبب تشدید بحران در بخش بهداشت سوریه شده‌اند؟

در این بین ویروس کرونا چراغ سبزی برای تحریم‌های یکجانبه آمریکا بود تا به کشتار مردم سوریه ادامه دهد و آمریکا صحنه وحشی‌گری و جنایات خود علیه مردم سوریه را تکمیل و در این راه درخواست رسمی سوریه از جامعه بین المللی برای لغو اقدامات ظالمانه یکجانبه آمریکا از این کشور را رد کند.

چه کسانی سبب تشدید بحران در بخش بهداشت سوریه شده‌اند؟

«احمد خلیفاوی» معاون وزیر بهداشت سوریه می‌گوید: ما سال‌هاست از کانال دیپلماسی سوریه از طریق سازمان ملل و مجامع بین ‌المللی خواستار رفع تحریم سوریه و از مجاری دیپلماتیک و حقوقی مربوط به این موضوع خواستار این بوده‌ایم تا حق شهروندان سوری ادا شده و افراد و کشورهایی که عملا در جنگ با بشریت در بدترین اشکال آن مشارکت دارند، مجازات شوند.

چه کسانی سبب تشدید بحران در بخش بهداشت سوریه شده‌اند؟

دولت آمریکا در حالی برای سوری‌ها اشک تمساح می‌ریزد که آنها را محاصره کرده و تلاش می‌کند آنها را گرسنه نگه دارد تا در برابرش تسلیم شوند؛ این در حالی است که اقدامات ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه دولت سوریه مانع واردات تجهیزات پزشکی و دارویی شده و به همین سبب مردم از چرخه مرگبار جنگ و همه‌گیری کرونا و تحریم رنج می‌برند.

چه کسانی سبب تشدید بحران در بخش بهداشت سوریه شده‌اند؟

آمریکا ادعا می کند که بخش بهداشت سوریه را از اقدامات ظالمانه و یکجانبه خود مستثنی کرده است، در حالی که واقعیت چیز دیگری است. این بخش حیاتی و حساس کشور با دو پاندمی روبرو است، پاندمی جدید کرونا و همه‌گیری وحشی‌گری قدیمی آمریکا.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس