اروپا هرگونه حمایت مالی از کودتاچیان سودان را رد کرد - کراپ‌شده

نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور شاخ آفریقا کودتای نظامی در سودان را محکوم به شکست دانسته و هرگونه حمایت مالی اروپا از رهبری نظامی در سودان در چنین شرایطی را رد کرد.

به گزارش مشرق، "آنت وبر"، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور شاخ آفریقا در گفتگویی با هفته نامه اشپیگل به مسئله کودتای نظامی در سودان پرداخته و در بخشی از این گفتگو تصریح کرد: من اعتقاد دارم که ارتش برای دستیابی به موفقیت به اندازه کافی متحد و منسجم نیست.

وی هر گونه حمایت مالی از رهبران نظامی در این کودتا را رد کرده و در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که اروپا باید حالا چه اقدامی انجام دهد تا انتقال دموکراتیک در سودان را نجات دهد گفت: ما قبلا در بیانیه های خود موضع آشکاری را اتخاذ کرده ایم.

وبر افزود: مطمئنا بیانیه دیگری در سراسر اتحادیه اروپا وجود خواهد داشت که در آن یک بار دیگر گفته خواهد شد که: ما خواهان انتقالی هستیم که در آن نیروهای نظامی و غیر نظامی با هم همکاری کنند نه اینکه یک عنصر جایگزین دیگری شود. زندانیان باید آزاد شوند. در شرایط فعلی هیچ حمایت مالی برای ارتش وجود نخواهد داشت.

این مقام اروپایی در بخش پایانی این گفتگو تصریح کرد : من فکر می کنم همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این باره اتفاق نظر دارند که کودتا به ثبات منطقه و یا منافع مردم سودان کمکی نمی کند.

کمیساریای عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم اعلام کرده که احتمالا کمک مالی به سودان را تعلیق خواهد کرد.

ارتش سودان روز دوشنبه به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان»، دست به کودتا زد و کابینه دولت ائتلافی، شورای حاکمیتی را منحل و شمار زیادی از مسئولان در این کشور را بازداشت کرد.

برهان روز گذشته نیز در ادامه تلاش برای قبضه کردن قدرت در دست نظامیان، دستور انحلال همه اتحادیه‌های کارگری و مشاغل را صادر کرد.

کودتاچیان نظامی سودان دست کم ۱۵ نفر از مسئولین بارز دولت از وزیر گرفته تا سیاستمدار ارشد را دستگیر کرده‌اند که در میان آنها وزیر صنایع، وزیر اطلاع رسانی، مشاور اطلاع رسانی نخست وزیر و برخی از اعضای شورای حاکمیت به چشم می‌خورند.

بعد از برکناری دولت «عمر البشیر»، رئیس جمهور سابق سودان، گروه‌ها و احزاب سیاسی و نیروهای نظامی بر سر تشکیل کابینه ائتلاف متشکل از اعضای نظامی و غیرنظامی به توافق رسیدند تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دولت را به دست بگیرد که با کودتا این کابینه ائتلافی برچیده شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس