کد خبر 1291797
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸
فرانسه

بر اساس گزارش رسانه‌های فرانسوی سازمان امنیت داخلی این کشور فاش کرده که یک کودتای نظامی در این کشور را خنثی کرده است.

به گزارش مشرق، روزنامه فرانسوی لو پاریزین اعلام کرد «رمی دایه» معاون سابق حزب جنبش دمکراتیک فرانسه قصد داشته است با کمک افسران فعلی و بازنشسته پلیس، ژاندارمری و ارتش یک کودتای نظامی در فرانسه را ترتیب دهد و حتی یک شبکه گسترده در سراسر این کشور نیز ایجاد کرده بود.

بر اساس تحقیقات نیروهای امنیتی فرانسه، هواداران او قصد داشتند بعد از گذشتن از سپر پلیس از مواد منفجره برای تصرف کاخ الیزه، ساختمان‌های پارلمان، وزارت کشور و وزارت نیروهای مسلح و همچنین برخی شبکه‌های تلویزیونی یا ایستگاه‌های رادیویی استفاده کنند و تبلیغات خود را از کانال‌های تلویزیون پخش کنند و این طرح را «عملیات لازور» نام نهاده‌اند.

در آوریل ۲۰۲۱، دایه پیامی به برخی از نمایندگان پارلمان فرانسه فرستاد و اعلام کرد که ساعت حساب فرا رسیده است. تنها وقتی که یکی از دریافت‌کنندگان به دادسرای عمومی مراجعه کرد نیروهای امنیتی از این عملیات باخبر شدند و پس از آن تحقیقات آغاز شد.

«ژان کریستوف باسون» وکیل رمی دایه، هرگونه اتهام تروریستی علیه موکل خود را رد کرده و بر اساس سخنان او، نماینده سابق مجلس خواستار انقلاب مسالمت‌آمیز و مردمی و تغییر نظام سیاسی موجود شده است.

شایان ذکر است جنبش جلیقه زردها یک جنبش اعتراضی با مرکزیت پاریس فرانسه است که به سرعت به کشورهای دیگری همچون بلژیک، هلند و عراق گسترش یافت. این جنبش اعتراضی در روز شنبه ۱۷ نوامبر ۲۰۱۸ شروع شد و جلیقه زردها با مسدود کردن جاده‌ها باعث ترافیک شدید شدند؛ تظاهراتی که در اعتراض به افزایش قیمت سوخت و مالیات‌ها بوجود آمد و همچنان ادامه دارد.

اعتراضات پس از مدتی به سیاست‌های کلی دولت امانوئل مکرون سوق پیدا کرد و عده‌ای خواستار استعفای او شدند. به گفته روزنامه‌های فرانسوی، جلیقه زردها، حکومت را در مقابل نوعی از بحران قرار داده‌اند که در فرانسه سابقه تاریخی ندارد؛ این جنبش اعتراضی که نَه رهبری معینی دارد و نَه سازماندهی آشکاری که بتوان معرفی کرد و با آن به مذاکره پرداخت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    8 0
    پشت پرده اش احتمالن انگلیس و آمریکا هستن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس