به گزارش مشرق به نقل از کیو اس، تصور عمومی و تصویر رسانهای از هوش مصنوعی این است که به شکل یک ربات انسان مانند و در عین حال از نظر فکری برتر است. در واقعیت، انسانها هر روز به شکلهای نامحسوسی در یک چت بات مجازی، یک سیستم امنیتی یا هنگام خرید آنلاین با هوش مصنوعی تعامل دارند.
به زبان ساده: هوش مصنوعی هوشی است که توسط ماشینها نشان داده میشود. این هوش اغلب برای انجام کارها به طور موثرتر، مانند حل مسئله یا منطق و استفاده از تلاشهای قبلی برای یادگیری نحوه کارآمدتر شدن در کار محول شده، به کار گرفته میشود.
در حال حاضر مزایا و محدودیتهای هوش مصنوعی در بخشهایی مانند حمل و نقل و مراقبتهای بهداشتی شناخته شده است.
بیشتربخوانید:
تغییر لهجه با هوش مصنوعی ۶ میلیون دلاری
با باز شدن مسیر سفر و بازگشت دانشگاهها به آموزش حضوری، دانشگاهها ممکن است فرصتهای توسعه خود را از دست بدهند و این چیزی نیست که نسل جدید دانشجویان آن را بپذیرد. همانطور که دانشگاهها به روال عادی جدید نگاه میکنند، باید نحوه ایجاد تعامل را در نظر بگیرند.
در حالی که همه گیری ویروس کرونا بخش آموزش عالی بین المللی را به شدت مختل کرده است، اما در عین حال پنجرهای از فرصت را برای موسسات آموزش عالی ایجاد کرده است تا رویکرد خود را به اتخاذ رویکرد کارآمدتر و پایدارتر تغییر دهند. استفاده از فناوریهای پوشیدنی برای ردیابی و بهبود سلامت دانشجویان یک مثال از این دست است.
توسعه هوش مصنوعی (AI) این پتانسیل را دارد که بسیاری از حوزههای آموزش عالی از جمله مدیریت، دانشگاه، تولید محتوای هوشمند و موارد دیگر را تغییر دهد.
به عنوان نمونه در موسسه فناوری گواهاتی هند (IIT) دانشجویان دورههایی را با موضوعاتی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و یادگیری عمیق میگذارنند و اعضای هیئت علمی در سراسر دپارتمانها در حال انجام فعالیتهای تحقیقاتی هستند که شامل استفاده از هوش مصنوعی است.
حوزههایی مانند رباتیک، پردازش زبان طبیعی، پردازش تصویر و ویدئو، زیست شناسی محاسباتی، تجزیه و تحلیل رسانههای اجتماعی، مهندسی ژئوتکنیک، خطرات جغرافیایی و مدیریت منابع آب از جمله این فعالیتهای تحقیقاتی است.
وجود کامپیوترهای فوق قوی محاسباتی نقش مهمی در آموزش و تحقیقات هوش مصنوعی ایفا میکنند و موسسات باید امکانات ارتباطی خود را در این سطح تقویت کنند. به عنوان مثال موسسه فناوری گواهاتی هند (IIT) یک سیستم فوق کامپیوتری دارد و قرار است یک سیستم بالاتر دیگر نیز نصب کند.
برای استفاده از هوش مصنوعی نیاز است تحقیقات بین رشتهای تقویت شود. موسسه فناوری گواهاتی هند (IIT) مدرسه علم داده و هوش مصنوعی را راه اندازی کرده است که در آن از امسال برنامه درسی تکنولوژی ویژه ارائه میشود.
پروفسور سیتهارم مدیر موسسه فناوری گواهاتی هند (IIT) در مورد چالشها و فرصتهایی که هوش مصنوعی میتواند در آموزش عالی ارائه دهد میگوید: ایجاد یک پایه قوی در روشهای ریاضی و آماری، مهارتهای برنامه نویسی و ترکیب تخصصهای حوزههای مختلف باعث میشود دانشجویان به خوبی برای حل مسائل چالش برانگیز آماده باشند.
او افزود: در موسسه ما، کانونهای دانشجویی کارگاهها و سمینارها را به طور منظم سازماندهی میکنند و با کارشناسان صنعت و دانشگاه در تعامل هستند.
به نظر او عدم پذیرش این رشته در میان مجموعه دانشجویان با استعداد یکی از موانع کلیدی پذیرش سریعتر هوش مصنوعی در مؤسسات آموزش عالی آسیا و اقیانوسیه است و میگوید: اگرچه هوش مصنوعی به تدریج در آموزش عالی شروع شده، اما هنوز برخی دانشجویان با استعداد این حوزه را منجر به شغل نمیدانند.
چالشهای دیگر شامل توسعه محتوای با کیفیت بالا و روشهای آموزشی و همچنین تسهیل تحقیقات غنی در آموزش هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی به طور مداوم راهحلهای آموزشی و یادگیری جدیدی تولید میکند، بنابراین مطمئناً میتوان بر موانع موجود غلبه کرد.