به گزارش مشرق به نقل از تابناک، از نکات جالب اين سفر همين بس که همزمان با شنيده شدن زمزمه چنين سفري ـ و قبل از اعلام رسمي ـ اين موضوع به شدت مورد توجه رسانههاي داخلي و خارجي و در صدر اخبار آنها قرار گرفت.
از سويي با آغاز رسمي سفر رهبر انقلاب و به دليل موقعيت زماني و مکاني اين سفر شاهد بوديم که فضاي حاکم بر رسانهها به شدت تحت تأثير اين رويداد مهم بود و ميزان استقبال مردمي و ديدار مراجع معظم تقليد با ولي فقيه زمان و بيانات ايشان در ديدارهاي مختلف شاه بيت اصلي اين رسانهها در انعکاس خبر اين سفر گرديد.
در اين ميان اما ـ چنانکه پيش از اين هم به آن اشاره شد ـ نوع روايت رسانههاي ضدانقلاب از اين سفر به نوبه خود جالب و خواندني است. اگرچه سياست اين رسانهها همواره بر دروغ پراکني استوار بوده در انعکاس اين سفر نيز همچنان شاهد بوديم که بر اصول غيراخلاقي خود پايبند ماندند و رويه سابق خود که «جعل خبر» و «بزرگنمايي هيچ» بوده است را رعايت کردند!
رسانههاي ضدانقلاب و سايتهاي متعلق به جريان فتنه، اگرچه از ابتدا با خبرسازيهاي جعلي و به بهانه مخالفت مراجع و عدم وجود پايگاه مردمي، شايعه لغو سفر توسط حکومت را در دستور کار خود قرار دادند اما بعد از وقوع سفر و استقبال به يادماندني و بينظير مردم قم و ديدارهاي گرم و صميمانه مراجع تقليد با رهبر معظم انقلاب مجبور به عقب نشيني شدند و در يک چرخش مضحک، سياست جديد سکوت و بيتفاوتي را در دستور خود قرار دادند که اين سياست هم ديري نپاييد و اهميت اين سفر آنان را ناگزير به انعکاس خبرهاي آن کرد.
اعضاي اتاق فکر سايتهاي مخالف نظام، پس از شکست در سياستهاي قبلي خود در پوشش خبر سفر رهبري، سياست تفسير به رأي گفتمان رهبر انقلاب را در سفر قم پيش گرفتند و در اولين پروژه از اين سياست، به بزرگنمايي کليدواژه ميکروب سياسي در بيانات ايشان و تحليلهاي جهتدار در اين زمينه پرداختند.
توجه به گفتمان رهبري و سپس تفسيرهاي مناقشهآميز از آن، اگرچه با هدف القاء تصوري غلط از بيانات رهبري به مخاطب صورت ميگيرد اما همين سياست گاهي آنقدر پيش پاافتاده و کاملاً دروغ توسط اين سايتها مورد استفاده قرار گرفته است که هر مخاطبي را هم به خنده وا ميدارد!
در همين راستا به تازگي سايت جرس در مطلبي با عنوان «تحليل گفتمان رهبر ايران در سفر قم» آمار کليد واژه هاي به کار رفته شده در سخنراني هاي رهبر انقلاب را در سفر قم منتشر کرده و با توجه به اين آمار نتيجه گيري مورد نظر خود را ارائه داده است!
اين سايت با اذعان به اهميت سفر رهبر ايران به قم در مطلب خود آورده است:
« ارزيابي انجام شده نشان مي دهد که واژه هاي "حوزه”، "اسلام” و "دشمن” به ترتيب بيشترين تاکيد را در سخنراني هاي رهبر جمهوري اسلامي به همراه داشته و عبارت ” ايران ” با کمترين توجه و تاکيد از سوي وي روبرو بوده است.»
نگاهي به جدول منتشر شده و تعداد دفعات نوشته شده براي هرکدام از اين کليدواژهها و سپس مقايسه با آمار واقعي آن در بيانات رهبري، در ابتدا هر مخاطبي را به توانايي تحليل گران اين سايتها در يک سرچ ساده به شک مياندازد چه رسد به اينکه براي تحليل آنها نيز ارزشي قائل شود!
به عنوان مثال در اين جدول تعداد کل کليدواژه به کار رفته «ايران» در بيانات رهبري دو بار ذکر شده است که با جستجويي ساده در سايت رهبر معظم انقلاب مشخص ميشود تنها در ديدار با بسيجيان 12 بار کلمه ايران توسط رهبر معظم انقلاب بيان شده است درحالي که در اين سايت صفر آمده است!
اگرچه شمارش کليدواژهاي خاص آن هم در چند سخنراني محدود، مبناي مضحکي براي اثبات يا نفي کلي توجه و تأکيد سخنران به آن موضوع خاص است اما از آن مضحکتر زماني خواهد بود که کساني که اساس کار خود را چنين مبنايي قرار ميدهند، به ابزار آن که يک جستجوي ساده است آشنايي نداشته باشند!
باوجود گذشت چندين روز از پايان سفر ده روزه رهبر انقلاب به قم، هنوز هم شاهد انتشار تحليلهاي بسياري از اين سفر در رسانههاي مختلف هستيم.