جدیدترین اخبار کرونا در ایران| رشد ۲۴ درصدی نرخ ابتلا نسبت به شنبه گذشته/ تهرانی‌ها برای کدام شهرستان نیاز به مجوز تردد دارند؟ + نقشه و نمودار

روند نزولی نرخ ابتلای روزانه کرونا درشرایطی نسبت به روز قبل ادامه دارد که این شاخص نسبت به شنبه گذشته ۲۳.۸۷ درصد رشدی معنادار داشته است.

به‌ گزارش مشرق، بررسی شاخص نرخ ابتلای روزانه نشان می‌دهد اگرچه نسبت به چند روز قبل روند نزولی ادامه داشته اما در نگاه مقایسه‌ای هفتگی می‌بینیم نرخ ابتلای آخرین روز اعلام شده نسبت به شنبه گذشته نه تنها کاهشی نبوده بلکه رشدی معادل ۲۳.۸ درصد را نیز تجربه کرده است.

در این زمینه کارشناسان تاکید می‌کنند سرعت کند کاهش نرخ ابتلا و دیگر شاخص‌ها در شرایط فعلی بیانگر آن است که شرایط هنوز ثابت نشده و هرگونه عادی انگاری می‌تواند دردسر ساز باشد.

این گروه تاکید می‌کنند بهترین راهکار برای مقابله با ویروس منحوس در شرایط فعلی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مشارکت حداکثری در طرح واکسیناسیون ملی است تا براین اساس بتوان هزینه مدیریت بحران را به حداقل خود رساند.

متخصصان معتقدند کاهش محسوس نرخ مرگ و میر در شرایط فعلی ناشی از گسترش واکسیناسیون در دو ماه اخیر بوده و درصورت مشارکت حداکثری هموطنان قطعا در آینده میزان فوتی‌ها بسیار کمتر از گذشته خواهد بود، اما این به معنای عادی شدن شرایط و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی نیست.

این درحالی است که براساس رنگ‌بندی جدید اعلام شده از وضعیت شهرستان‌های ایران هم اکنون هیچ نقطه از ایران در شرایط بحرانی یا همان قرمز قرار ندارد و اکثر نقاط ایران در شرایط زرد قرار گرفته‌اند.

در حال حاضر و بر اساس آخرین وضعیت رنگ‌بندی تعداد صفر شهرستان به رنگ قرمز، ۲۲ شهرستان به رنگ نارنجی، ۲۰۷ شهرستان به رنگ زرد و ۲۱۹ شهرستان آبی اعلام شده است.

اما از سوی دیگر تغییر رنگ‌بندی کرونایی نقشه باعث شده تا شرایط تردد در بین شهرستان‌ها نیز متفاوت باشد به عنوان مثال اکنون تهرانی‌ها با توجه به تغییر وضعیت همه‌گیری در پایتخت تنها برای ورود به ۲۲ شهرستان که رنگ نارنجی کرونایی دارند باید اقدام به دریافت مجوز تردد کنند.

به این ترتیب مالکان خودرو که دارای پلاک تهران هستند برای تردد در جاده‌های کشور و ورود به این شهرستان‌ها  اشنویه، پیرانشهر (آذربایجان غربی)، چرداول (ایلام)، بیرجند، طبس، فردوس (خراسان جنوبی)، بردسکن، گناباد (خراسان رضوی)، طارم (زنجان)، دامغان، شاهرود (سمنان)، زابل (سیستان و بلوچستان)، ممسنی (فارس)، زرند، سیرجان، شهربابک (کرمان)، کهگیلویه (کهگیلویه و بویر احمد)، پلدختر (لرستان)، بافق، بهاباد، خاتم، مهریز (یزد) حتما باید قبل از سفر اقدام به دریافت مجوز تردد کرده باشند.

در همین حال براساس قوانین مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا مالکان خودرو با پلاک شهرستان‌های ۲۲ گانه یاد شده که دارای وضعیت نارنجی کرونایی هستند نیز برای ورود به سایر نقاط کشور حتما لازم است مجوز دریافت کنند.

این درحالی است که کارشناسان معتقدند با درنظر گرفتن اینکه هنوز وضعیت همه‌گیری کرونا در سراسر کشور شکننده است و به ثبات نرسیده بهترین گزینه به تعویق انداختن مسافرت‌های غیرضرور است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان آذربایجان غربی/ ۳۰۹ مورد جدید کرونا ثبت شد

محمدامین ولی‌زاده، با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان اظهار داشت: با ابتلای ۳۰۹ نفر دیگر به کرونا در شبانه روز گذشته، تعداد کلی مبتلایان از ابتدا تاکنون به ۳۱۸ هزار و ۲۶۱ نفر رسید.

وی از فوت هفت نفر بیمار کرونایی نیز خبر داد و تصریح کرد: متاسفانه تاکنون هفت هزار و ۱۰۶ نفر بر اثر کروناویروس جان خود را از دست داده و همچنین ۷۱ هزار و ۸۱۹ بیمار بستری نیز بهبود یافته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی با اشاره به وجود ۶۶۳ بستری سندروم حاد تنفسی در بیمارستان‌های سطح استان گفت: ۳۲ نفر نیز با مشکلات تنفسی وصل به دستگاه ونتیلاتور شدند.

وی در ادامه بیان کرد: هم اکنون ۳۹۴ نفر بیمار مشکوک به کرونا و ۱۶۹ نفر بیمار بدحال در بخش آی‌سی‌یو بستری و در حال درمان هستند.

ولی‌زاده با اشاره به واکسیناسیون ۲۰ هزار و ۲۹۸ نفر دیگر در شبانه روز گذشته افزود: تاکنون ۳۰ هزار و ۱۶۵ نفر نیز دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

استان اصفهان/ ۲۲۸ مورد جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته

پژمان عقدک در جمع اصحاب رسانه با اشاره به تعداد کل موارد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا از ابتدا تاکنون، اظهار کرد: از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا تعداد یک میلیون و ۲۳۸  هزار و ۶۴۱  نفر موارد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: در این بازه زمانی تعداد کل موارد ابتلای قطعی به کرونا در استان ۴۲۵ هزار و ۲۵۷ نفر و موارد مثبت ابتلای قطعی در ۲۴ ساعت گذشته را ۲۲۸ نفر گزارش شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: همچنین تعداد ۱۶ هزار و ۹۷۵ نفر آمار کل فوت شدگان قطعی و مشکوک به علت کرونا از ابتدای همه‌گیری این ویروس در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بوده است.

وی ادامه داد: تعداد ۱۸۲ هزار و ۹۰۲ نفر نیز تعداد کل بستری شدگان کرونا از از ابتدا تاکنون بوده و تعداد بهبود یافتگان نیز ۱۲۳ هزار و ۱۲۲ نفر اعلام شده است.

عقدک با بیان اینکه در حال حاضر  ۶۵۹ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، افزود: از این تعداد ۱۳۳ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد آمار تعداد کل بهبود یافتگان از ابتدا تاکنون گفت: در این بازه زمانی ۱۲۳ هزار و ۱۲۲ نفر بهبودیافتگان کرونا هستند و تعداد بیماران ترخیص شده جدید در ۲۴ ساعت گذشته نیز ۱۱۲ نفر بوده است.

وی تاکید کرد: همچنین ۱۳۲ بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های اصفهان بستری و ۹ نفر هم در اثر بیماری کرونا جان خود را از دست دادند.

استان البرز/ ۳ فوتی در ۲۴ ساعت گذشته

مهرداد بابایی، در مورد آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان البرز، اظهار داشت: در  ۲۴ ساعت گذشته ۲۸ بیمار با علائم کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری شدند.

وی افزود: مجموع کل موارد بستری شامل قطعی، محتمل و مشکوک از ابتدای شیوع کرونا تا امروز در استان البرز ۷۸ هزار و ۶۸۷  نفر است.

سخنگوی ستاد کرونای استان البرز با بیان اینکه  در حال حاضر تعداد ۲۷۳ نفر شامل موارد قطعی، محتمل و مشکوک در مراکز درمانی بستری هستند، بیان کرد: از این تعداد، ابتلای ۷۴ نفر به بیماری کووید ۱۹، تا این تاریخ قطعی شده است. 

بابایی با اشاره به اینکه شیوه نامه‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع مجدد کرونا باید با جدیت اجرا شود، گفت:  متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۳ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست داده اند و مجموع جان باختگان این بیماری در استان به ۶۴۴۰ نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۹۰۰ مراجعه سرپایی به مراکز بهداشتی و درمانی استان البرز ثبت شده است، تصریح کرد: خوشبختانه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۷۱ هزار و ۹۷۲ نفر از مراکز درمانی ترخیص شده اند.

استان ایلام/ یک روز بدون فوتی ثبت شد

محمد کریمیان د با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد ۶۶ هزار و ۷۸ هفت نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی ۴۹ مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۹۱ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در ۲۴ ساعت اخیر ۱۹ بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها ۶۵ هزار و ۱۱۹ نفر بوده است.

کریمیان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان گزارش نشده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تا کنون یک هزار و ۱۵۹ نفر بوده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان بوشهر/ کل منطقه در وضعیت کم خطر

سعید کشمیری وضعیت رنگ‌بندی کرونایی استان را برشمرد و اظهار داشت: بر اساس اعلام رنگ‌بندی کرونا از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تمام شهرستان‌های ۱۰ گانه استان بوشهر در شرایط کم خطر (آبی) قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به کاهش مبتلایان و بستری‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر خاطر نشان کرد: روز گذشته ۱۵ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شدند که از این تعداد ۲ مورد به کرونا مثبت، قطعی است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر را ۷۰ نفر دانست و تصریح کرد: اکنون ۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که از این مجموع موارد بستری ۳ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

کشمیری با اشاره به به اینکه بوشهر، روز بدون مرگ بیمار کرونایی را پشت سر گذاشت افزود: روز بدون فوتی کرونایی در استان بوشهر بار دیگر ثبت شد و تعداد جان‌باختگان این بیماری همان ۲ هزار و ۲۲ نفر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: خوشبختانه روز گذشته ۱۹ بیمار بخش کرونایی با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد ۳ نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌اند.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر خاطرنشان کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۸۹ هزار نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

وی با اشاره به طرح واکسیناسیون عمومی علیه ویروس کرونا تصریح کرد: تاکنون بیش از ۸۵ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان بوشهر حداقل یک نوبت واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد.

کشمیری ضمن هشدار به کسانیکه واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند افزود: برای رسیدن به ایمنی لازم همه علیه کرونا باید واکسینه شوند چراکه گونه جدید از ویروس کرونا با سرعت، بسیار بالاتر از گونه‌های قبلی در حال انتشار از آفریقای جنوبی است.

استان خراسان رضوی/ بیش از ۲۲ هزار سالمند دوز سوم کرونا دریافت کردند

 سعید فردین فرئ اظهارداشت: دز سوم واکسن کرونا سالمندان بالای ۶۰ سال که ۴ ماه از زمان دریافت دز دوم آنها گذشته است در مراکز واکسیناسیون انجام می‌شود،سالمندان می‌توانند با همراه داشتن کارت ملی و کارت واکسیناسیون برای دریافت دز سوم واکسن اقدام کنند.

وی ادامه داد: نوبت یادآور واکسن نیز برای کادر بهداشت و درمان در مکان‌های مشخص شده تزریق می‌شود.

 فردین فر گفت: افرادی که موعد دریافت دز دوم آنها رسیده است هر چه سریعتر برای واکسیناسیون اقدام کنند زیرا تاخیر زیاد در بین دو دز در تاثیر ایمنی‌زایی واکسن موثر است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: چهار هفته از تاریخ دز اول واکسن سینوفارم و برکت و ۸ هفته از دز اول واکسن آسترازنکا که گذشته باشد باید برای تزریق دز دوم اقدام شود.

وی تاکید کرد: اگر فردی احساس کسالت می‌کند قبل از دریافت واکسن تحت ویزیت پزشک قرار می‌گیرد بنابراین مردم نگرانی در خصوص این موضوع نداشته باشند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان فارس/ تنها یک شهرستان نارنجی در نقشه کرونایی

براساس آخرین وضعیت ثبت شده درباره شهرستان‌ها و استان‌های کشور استان فارس در وضعیت کم خطر قرار گرفته است. بر این اساس هیچ یک از شهرها و شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز قرار ندارند.

بر اساس آخرین تغییرات نقشه تنها شهرستان ممسنی در وضعیت نارنجی قرار دارد و مابقی شهرستان‌های استان در حالت زرد و آبی هستند که در این میان شیراز به عنوان مرکز استان در وضعیت زرد است.

ثبات در این روند با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تکمیل چرخه واکسیناسیون از موضوعات مورد تاکید متولیان بهداشت است. با این حال مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از پیش‌بینی و آمادگی برای مقابله با موج ششم کرونا در فارس خبر دادند.

متولیان بهداشت و درمان استان فارس معتقد هستند که واکسیناسیون از عوامل مهم در این ثبات است که بر این اساس تاکنون ۷۶ درصد از جمعیت افراد بالای ۱۲ سال زیرمجموعه دانشگاه هر دو دُز واکسن کرونا را دریافت کردند. 

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۴۹۱ هزار و پنج تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۴۳۹ هزار و ۴۶۸ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون ۲۴۹ هزار و ۵۷۷ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۵۸ هزار و ۲۸۴ بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۴۹۷ هزار و ۷۵۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

با جان باختن ۹ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری به هفت هزار و ۲۱۸ نفر رسیده است.

همچنین مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علائم که هم اکنون در بیمارستان‌های استان بستری هستند به هزار و ۲۰۳ نفر رسیده که از این تعداد، ۱۶۰ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

استان قزوین/ مرگ و میر کرونایی ۲ برابر شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین از افزایش ۱۰ درصدی موارد قطعی ابتلای به کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: در ۲۴ ساعت اخیر ۹۹ مورد ابتلای کرونایی جدید در آزمایشگاه‌های منتخب کووید-۱۹ استان قزوین شناسایی شد که این آمار در قیاس با روز قبل ۹ نفر افزایش پیدا کرده است.

جلال رحمانی با اشاره به افزایش ۷ درصدی نرخ بستری‌های روزانه کرونایی گفت: در شبانه‌روز گذشته ۴۶ بیمار کرونایی جدید به علت علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار در مقایسه با روز پیش ۳ نفر بیشتر شده است.

وی به کاهش ۲۰ درصدی آمار بیماران بدحال کرونایی هم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۱۲ بیمار کرونایی با حال وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان زیر دستگاه کمک‌تنفسی بستری هستند که این آمار نسبت به روز گذشته ۳ نفر کاهش یافته است.

رحمانی همچنین از ۳ برابر شدن (افزایش ۲۰۰ درصدی) موارد مرگ‌ومیر کرونایی روزانه در استان قزوین خبر داد و گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۳ بیمار کرونایی بدحال به دلیل علائم بیماری شدید و ضعف جسمانی مفرط جان خود را از دست دادند که این آمار از روز گذشته ۲ نفر بیشتر است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین در ادامه به افزایش ۱۸ درصدی موارد روزانه بهبودیافتگان اشاره کرد و افزود: در شبانه‌روز اخیر ۶۰ بیمار کرونایی با علائم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌های استان قزوین مرخص شدند که این آمار ۹ نفر از میزان بهبودیافتگان روز قبل بیشتر شده است.

رحمانی ادامه داد: در نهایت هم آمار مجموع بستری‌های کرونایی فعلی استان قزوین با ۶.۷ درصد کاهش به ۲۲۳ نفر رسید که این آمار نسبت به روز گذشته ۱۶ نفر کاهش پیدا کرده است. 

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان گیلان/ شرایط ۵۲ بیمار وخیم است 

طبق آخرین اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان ۲۴۹ از مبتلایان به بیماری کرونا در حال حاضر در بیمارستان‌های سراسر استان گیلان بستری هستند. 

آمار بستری‌شدگان کرونایی جدید در استان گیلان همچنان روند کاهشی ثثبیت‌شده‌ای دارد و ۶۵ بیمار کرونایی در شبانه‌روز گذشته به آمار بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های استان گیلان افزود شده‌اند. 

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان ۶۳ نفر از بیماران کرونایی به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بستری هستند که قالب این افراد واکسینه نشده‌اند.

همچنین حال ۵۲ نفر از بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان‌های استان وخیم گزارش شده است و به دلیل شدت علائم کرونا و درگیری ریه‌هایشان در شرایط مساعدی به سر نمی‌برند.

گیلان در حوزه واکسیناسیون کرونا همچنان از سایر استان‌ها جلوتر است و انجام دز سوم واکسیناسیون نیز از هفته‌های گذشته در گیلان آغاز شده که تاکنون حدود ۳۸ هزار نفر در استان دز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

استان مرکزی/ ۵ شهرستان در وضعیت آبی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در استان مرکزی اظهار داشت: بر اساس آخرین اعلام رنگ‌بندی کرونا از سوی وزارت بهداشت، ۵ شهرستان استان مرکزی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم در شرایط کم‌خطر یعنی به رنگ آبی قرار گرفته است.

سیدمحمد جمالیان افزود: زرندیه، ساوه، خنداب، کمیجان و شازند در نقشه جدید رنگ‌بندی  کرونا وضعیت آبی دارند همچنین اراک، فراهان، خمین، دلیجان، تفرش، آشتیان و محلات از توابع استان مرکزی نیز در آخرین گزارش اعلام شده وزارت بهداشت در فهرست مناطق زرد کرونا در کشور طبقه‌بندی شده‌اند و هیچ شهرستانی در استان مرکزی نارنجی و قرمز  نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: این رنگ‌بندی در حالت شکننده قرار دارد و با کمترین کم توجهی و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی ممکن است به سرعت تغییر کند به ویژه که مواردی از شیوع آنفلوآنزا نیز در استان مشاهده شده و همه باید فاصله‌گذاری اجتماعی و موازین بهداشت فردی و جمعی را رعایت کنند.

وی افزود: افرادی که تاکنون نسبت به تزریق واکسن مردد بودند با توجه به مشاهده سویه جدید این بیماری باید هر چه زودتر برای دریافت واکسن کرونا به مراکز تزریق و واکسیناسیون در استان مراجعه کنند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس