کد خبر 1305825
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲
آمریکا روسیه نمایه

سفیر روسیه در آمریکا گفت که شمار دیگری از دیپلماتهای روس به همراه خانواده‌هایشان از آمریکا اخراج شده و تا انتهای ماه ژانویه این کشور را ترک خواهند کرد.

به گزارش مشرق، سفیر روسیه در آمریکا گفت که ۲۷ دیپلمات دیگر روس به همراه خانواده‌هایشان از آمریکا اخراج شده و ۳۰ ژانویه این کشور را ترک خواهند کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در ایالات متحده  روز یکشنبه گفت: «دیپلمات‌های ما در حال اخراج از آمریکا هستند گروه بزرگی از رفقای من، ۲۷ نفر با خانواده، ما را در ۳۰ ژانویه ترک خواهند کرد. ما با کمبود شدید کارکنان مواجه هستیم.»

روسیه پیشتر گفته بود که از سال ۲۰۱۶ که روابط بین دو کشور وخیم‌تر شده و بیش از ۱۰۰ دیپلمات این کشور با خانواده‌هایشان مجبور به ترک ایالات متحده شده اند. به گفته «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه، تا ۲۹ اکتبر، نزدیک به ۲۰۰ دیپلمات روس از جمله کارکنان هیائت روسیه در سازمان ملل هنوز در مشاغل خود در ایالات متحده هستند.

بیشتر بخوانید:

طرح آمریکا و انگلیس در قطع خدمات مالی به بازرگانان روسیه

 دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که کارکنان ایالات متحده در روسیه پس از یک سری اخراج‌ها و محدودیت‌ها از ۱۲۰۰ نفر در اوایل سال ۲۰۱۷ به ۱۲۰ نفر کاهش یافته است. سفارت ایالات متحده در مسکو در سال جاری رسیدگی به ویزای غیر دیپلماتیک را متوقف کرد.

این در حالی است که منابع خبری شنبه گزارش دادند که آمریکا در حال بررسی تحریم‌های جدید علیه روسیه به دلیل اوضاع پیرامون اوکراین است. به گفته منابع آگاه، مقام‌های آمریکایی و انگلیسی در حال کار بر روی تحریم تجار سرشناس نزدیک به «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه هستند. این اقدامات ممکن است شامل محدود کردن دسترسی این تجار قدرتمند روس به روادید و مستر کارت و همچنین محدودیت سفر به انگلیس و اروپا برای آنها و خانواده‌هایشان باشد.

به گفته «آندریا کندال تیلور»، کارشناس ارشد و مدیر اندیشکده «امنیت جدید آمریکا»، مقام‌های دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اکنون در اروپا در تلاش هستند تا بسته هماهنگی از اقدامات علیه روسیه را تدوین کنند. تحریم‌ها علیه بانک‌های روسیه، شرکت‌های نفت و گاز و بدهی‌های دولتی نیز مورد بحث قرار گرفته است.

منابع آگاه گفتند که واشنگتن در حالیکه تحریم‌های جدید را آماده می‌کند، همچنان در تلاش برای مذاکره با کرملین از طریق مسیرهای دیپلماتیک است. در عین حال، امکان کمک نظامی اضافی به کی‌یف، علاوه بر کمک ۴۰۰ میلیون دلاری مورد توافق، همچنان باز است هرچند که مقام‌های ایالات متحده بیم دارند که این امر منجر به تشدید اوضاع شود.

«کارن دونفرید» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا گفت، ایالات متحده هیچگونه اقدامی را در پاسخ به فعالیت نظامی غیر معمول روسیه در مرز با اوکراین رد نمی‌کند. وی گفت: «یک ابزار وجود دارد که شامل طیف وسیعی از گزینه‌هاست.»

 این دیپلمات ارشد آمریکایی افزود که این موضوع در نشست آتی وزرای خارجه کشورهای ناتو مورد بحث قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که «جان سالیوان» سفیر آمریکا در مسکو درخصوص تکرار اشتباهات دولت‌های قبلی توسط «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور هشدار داده است.

از سویی دیگر مسکو به واشنگتن هشدار داده که تحویل تسلیحات مرگبار به اوکراین، امید برای رسیدن به صلح در دونباس را کمرنگ می‌کند. «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اخیراً در این‌باره گفت: «تشدید تنش کاملاً مشهود است. تلاش‌هایی برای ایجاد شرایط تحریک‌آمیز صورت می‌گیر تا به نحوی شبه‌نظامیان و احتمالاً روسیه را به یک نوعی از استفاده از نیروی نظامی درگیر کنند.»

دولت آمریکا به بهانه به افزایش فعالیت‌های نظامی روسیه و تقویت قدرت تدافعی و رزمی اوکراین، اعلام کرده که کمک ۶۰ میلیون دلاری به این کشور ارائه می‌دهد.  یک مقام ارشد دولت آمریکا به خبرنگاران گفت که این کمک‌ها شامل سامانه‌های ضد خودروی زرهی «جاولین» و دیگر سامانه‌های تدافعی و رزمی خواهد بود.

ایالات متحده بعد از الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ و وقوع درگیری‌ها در منطقه خودمختار دونباس در شرق اوکراین، به بزرگترین تأمین‌کننده تسلیحات و تجهیزات نظامی برای کی‌یف تبدیل شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس