جدال مداوم مخالفین و اردوغان در ترکیه به کجا می‌رسد؟

مخالفان حزب حاکم در نشست مشترکی رویکرد مشترک به تحولات سیاسی و اقتصادی ترکیه را بررسی کرده و درباره مقاطع آتی تصمیم گیری می‌کنند اما مساله اینجاست که اردوغان در برابر آنها کارت مهمی در اختیار دارد.

به گزارش مشرق، حال و هوای این روزهای ترکیه، به شدت تحت تاثیر بحران اقتصادی قرار گرفته است. کاهش مدام ارزش لیره ترک در برابر دلار آمریکا، شرایط سختی را رقم زده و میلیون ها خانوار کشور در تنگنای مالی قرار گرفته اند.

با این حال، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه اعلام کرده که وضعیت بحرانی نیست و اقتصاد ترکیه به سرعت در مسیر تحقق اهداف چشم انداز ۲۰۲۳ است.

اردوغان همچنین تاکید کرده که دولت او، در حال نبرد در میدان «جنگ رهایی بخش اقتصادی» است. مخالفین نیز می پرسند: «در جریان جنگ رهایی بخش در دوران آتاترک»، او با نیروهای اشغالگر خارجی می جنگید. حالا شما در برابر که می جنگید؟

اردوغان مدتی پیش هم اعلام کرده بود که در دولت او، چنان موفقیت های اقتصادی بزرگی رقم خورده که اساساً به مثابه آن است که خود او، کتاب اقتصاد را نوشته و نمونه و الگوی مهم و موفقی را در معرض دید جهانیان گذاشته باشد.

هنوز واکنش های مخالفین سیاسی به سخن او تمام نشده بود، که او این بار نیز جنگ رهایی بخش اقتصادی را پیش کشیده و اعلام کرده که دولت برآمده از آکپارتی در برابر دشمنان و توطئه گران تسلیم نمی شود.

کشور ترکیه، رجب طیب اردوغان،

البته بیان نظرات عجیب و غریب در مورد اقتصاد،  نزد دیگر مقامات آکپارتی نیز مسبوق به سابقه است. چند روز پیش مخالفین اردوغان اعلام کردند که صف شلوغ خودروها برای خرید سوخت ارزان در پمپ بنزین ها، مردم را به ستوه آورده است.

یکی از مقامات آکپارتی نیز در جواب گفت: بله. به این خاطر که همه هموطنان ما در دوران جناب اردوغان صاحب چندین دستگاه خودرو شده اند و طبیعی است که خیابان و پمپ بنزین هم شلوغ شود.

گلتکین اویسال رهبر حزب دموکرات، این منطق را به سخره گرفته و گفت: صف شلوغ نانوایی ها هم به خاطر تلاش برای خرید نان بیات ارزان نیست، به خاطر افزایش جمعیت است! او در توضیح به این اشاره کرده که همزمان با بالا رفتن قیمت دلار، شرکت های توزیع سوخت نیز، به طور مرتب نرخ بنزین را تغییر می دهند و با توجه به این که تغییر نرخ ها از آخرین ساعت شب اعمال می شود، همواره چند ساعت قبل از گران شدن بنزین، مردم برای همان ما به التفاوت چند قوروشی، روانه جایگاه های سوخت می شوند.

رستگاری در دقیقه نود دقیقه

کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق، از سیاستمدارانی است که به طور شبانه روزی درباره ناکارآمدی اقتصادی دولت اردوغان اظهار نظر می کند. او با استفاده از مفاهیم و تعابیری همچون قابلمه های تهی، آتش سوزی در آشپزخانه ها و سفره های کوچک شده، توجه میلیون ها نفر را به سوی خود جلب کرده است.

کمال کلیچدار اوغلو دیروز گفت: «وظیفه یک دولت، چیزی جز خدمت کردن به ملت نیست. اگر نمی توانید کشور را اداره کنید، اگر نمی توانید ملت را از گرسنگی نجات دهید، پس فایده شما چیست؟ اردوغان می گوید ما در حال جنگ رهایی هستیم. اما من می گویم اگر قرار بر رهایی باشد، کافیست از دست تو رهایی پیدا کنیم. همین که تو نباشی، همه چیز خوب می شود. من خطاب به مردم اعلام می کنم: به محض این که آکپارتی برود، برکت و فزونی و رفاه به ترکیه خواهد آمد.»

همچنین علی باباجان رهبر حزب جهش و دموکراسی که روزگاری مغز اقتصادی حزب عدالت و توسعه و از موسسین این حزب بوده، گفته است: «قاطعانه به مردم می گویم. به محض این که آکپارتی از قدرت کنار زده شود، رفاه و آرامش به کشور بازخواهد گشت. باور کنید در همان نود دقیقه اول، اتفاقات مهمی می افتد.»

کشور ترکیه، رجب طیب اردوغان،

باباجان در ادامه گفته است: «باید مهم ترین هدف همه ما این باشد که اردوغان و باغچلی را با استفاده از راهکار آرام و دموکراتیک، از قدرت کنار بزنیم. به محض این که آنها بروند، در عرض نود دقیقه، آرامش به بانک مرکزی باز می گردد و لیره ترک از این کابوس وحشتناک نجات پیدا می کند. فقط بانک مرکزی؟ خیر. قوه قضائیه نیز تنها در عرض نود دقیقه، حال و روزی دیگری پیدا خواهد کرد. چرا که الان، دستگاه قضای ما به حیاط خلوت دولت تبدیل شده و بخش مهمی از دادستان ها و قضات ما از خواسته های دولت، تبعیت می کنند.»

مخالفین، گرد هم می آیند

حالا جبهه مخالفین اردوغان، یک جبهه وسیع است که رهبران چندین حزب مشهور را زیر یک سقف، گرد هم آورده است. اگر چه هنوز ائتلاف وسیع تشکیل نشده اما تقریباً همه احزاب مخالف، اعلام کرده اند که دست کم بر روی یک خواسته، هدف مشترک دارند و این خواسته، چیزی نیست مگر کنار زدن حزب عدالت و توسعه.

اعلام شده که سران احزاب مخالف حزب حاکم، قصد دارند در یک نشست مشترک، رویکرد مشترک نسبت به تحولات سیاسی و اقتصادی ترکیه را بررسی کرده و در مورد مقاطع آتی تصمیم گیری کنند، اما مساله اینجاست که اردوغان در برابر آنها، کارت مهمی در اختیار دارد.

کارت مهم چیست؟ برخورداری از مواهب، امکانات و قدرت دولت مستقر. به بیانی ساده،  براساس تقویم رسمی «نهاد عالی انتخابات ترکیه» تا ژوئن سال ۲۰۲۳ میلادی، انتخاباتی در کار نیست.

به عبارتی ساده، از الان تا ۱۹ ماه دیگر، قدرت در دست اردوغان و حزب عدالت و توسعه است و هیچ راهکار حقوقی خاصی برای کنار زدن دولت وجود ندرد. حتی اگر سران احزاب مخالف، در پارلمان به دنبال طرح موضوع بی کفایتی دولت و رئیس جمهور باشند، اکثریت کرسی های پارلمان در دست اردوغان و باغچلی است و راهی برای جمع آوری امضا وجود ندارد.

اهمیت این موضوع در چیست؟ اهمیت مساله در این است که در ترکیه، تحولات سیاسی و اجتماعی، همواره فراز و نشیب و ضرباهنگ ویژه ای دارند و به قول قدیمی ها، یک سیب، هزار بار می چرخد تا بر زمین بیفتد.

بنابراین،  دولت اردوغان امیدوار است که در عرض ۱۹ ماه،  دست به مجموعه ای از عملیات های روانی و اقتصادی بزند تا خود را بر سر پا نگه دارد. در این صورت، مخالفین نیز راهی جز صبر و بردباری ندارند. چرا که آنها خوب می دانند که دعوت از مردم برای حضور در خیابان ها و میادین، با واکنش تند دولت روبرو می شود و اگر سرکوب صورت بگیرد، مخالفین شانس خود را برای تصاحب قدرت، از دست خواهند داد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    1 1
    بستگی داره اردوغان با مخالفین چه شکلی برخورد کنه حبث خانگی - زندان یا دموکراسی
    • CA ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      6 5
      اگر قدمت قوم فارس در ایران به هزاران سال می رسد پس چرا پدر شعر فارسی یعنی رودکی شاعر قرن چهارم هجری هزار سال قدمت داره اونم در تاجیکستان نه در ایران؟؟؟ اگر واژه فارس نام یک قوم نیست پس کلمه زبان فارسی از کجا آمده است؟؟ کلمه خلیج فارس چگونه خلق شده است؟؟ تمدن باستان مال چین، مصر و یونان بود که دانشمندان بیشماری همچون فیثاغورس، ارسطو ، افلاطون، ارشمیدس ، سقراط ، بقراط و غیره را داشت و آثار باستانی اش هم در تمام قلمرو اش باقیمانده است، بدون دانشمند، طبیب بزرگ ، مورخ ، معماران بزرگ و غیره نمی شود تمدن ساخت. میشه به دستور رضاخان در نزدیکی شیراز آثار باستانی مصنوعی ساخت ولی مولفه های یک تمدن خیلی زیاد است. اگر به فرض محال تخت جمشید و پاسارگادی از قبل وجود داشت پس چرا شاعرانی که در شیراز زندگی می کردند همچون حافظ و سعدی از وجود چنین کاخهایی در نزدیکی خودشان خبر نداشتند؟ یا فرودسی از وجود چنین پادشاهان باعظمتی خبر نداشته و بجای سراییدن داستانهای آنها و ثبت نام پادشاهان هخامنشی کوروش و داریوش بزرگ در تاریخ، مجبور شده برای خلق اعتماد به نفس برای قوم فارس افسانه رستم و اسفندیار را خلق بکند؟ چرا از کوروش و داریوش در شاهنامه هیچ نامی برده نشده است و چرا ایرانیان و بزرگان شعر و ادب و مورخان فارس هزاران سال از تاریخ گذشته شان و پادشاهان خود و آثار کاخهای باستانی آنها خبر ندارند و یک دفعه در دانشگاه شیکاگو به سفارش رضاخان خبر از کشف یک کتاب تاریخ در مورد ایران باستان آن هم به زبان یونانی را میدهند؟ آیا این کاخهای هخامنشی با این بزرگی و ستونهای بلندش تا قبل از ظهور رضاخان در زیر خاک مدفون مانده بوده اند؟ این چه تمدنی است که خودش مورخ ندارد و تاریخ با شکوهش را باید بیگانگان یونانی برایش بنویسند؟
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      2 2
      پروکسی کانادا،یک احمق به تمام معنا هستی،چون حتی دو تا کتاب هم نخوندی... مثلا تاریخ و جغرافیای سوم دبستان.کسی هم گذاشته کامنت تو بدون پاسخ بمونه!! معلوم نیست با خودش چند چنده... چون پاسخ علمی به تو داده بودیم.در جهل مرکب ابدالدهر بمانید.
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      2 3
      دو تا سند و کتیبه از قدمت تاریخ ترکها در دنیا نشون بده،تاریخ و تمدن ایران که کهن تر از چین و یونان و البته پایا تر و گسترده تر از مصر هست،پیشکشت....میدونی توی محافل علمی دنیا چرا پانترکیسم مضحکه است؟چون حتی شبه تاریخ هم نداره ولی به قول مینورسکی کل تاریخ آفرینش رو مثل گرگ میخواد بدره و ببلعه...بیشعوری بیسوادی بیخردی دقیقا اون چیزی که در تو موج میزنه،کنار عقده ای بودن و ایمان داشتن به اینکه هیچ سرگینی حتی نیستید که بار چهارپایان کنند!برای همین زیر اخبار مربوط به ترکیه ۹۷ ساله و سلطون رجب متوهم نوعثمونی اومدی داری فریاد میزنی بیسواد بیشعور بیخرد هستی....کتاب بخون،تاریخ خوندن فقط به سواد خواندن نوشتن نیاز نداره،جرات میخواد و عقل و فهم که پانترک رد داده خدایی هست خدا شناخت و شاخ بهش نداد....خودت دیگه تا تهش برو...اگه سواد داشتی این همه منبع میرفتی میخوندی،که دیگه خودتو به همه نشون ندی چقدر حالیته!! برای گرگ توله بودن حاضرید فقط خزعبلات سر هم کنید درحالیکه پاسخ علمی همه اراجیفت هست...یکی تو خیلی بیشعوری یکی هم خودش میدونه...نگم بهتره.
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    4 3
    آقای اردوغان وقتی که با خصوصی سازی بانکها و صنایع کشور را به دست سرمایه داران داده اید دیگر کنترل شریان اقتصاد کشور در دست سرمایه داران است و شما هیچ شانسی برای پیروزی در جنگ اقتصادی ندارید. این سرنوشت همه دولت هایی است که در دام نئولیبرالیسم اقتصادی می افتند. این دام با دقت و محاسبات دقیق طراحی شده است.
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    4 11
    همه دنیا آرزو دارند آریایی باشند تمام جهان در دست آریایی هاست آلمان ایران آمریکا انگلیس فرانسه اسپانیا روسیه هند،، حالا منِ آذری که تابلو هست نژادم از قوم ماد آریایی یکی از سه قوم بزرگ آریایی های ایران است بیاییم و خودم را به ترکیه و قرقیزستان وصل کنم؟؟؟؟
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      2 7
      ترکیه نه عزیز دل. اونجا اسمش آناتولی و لیدیه و روم شرقی و اسپارتان بوده سرزمین اتراک میشه. قرقیزستان. یاقوتستان(مغولهای حقیقی) و قرقیزستان در اصل مغولستان یک قومی ماندرین و چینی دراش زندگی میکنه مغولان اصیل در یاقوتستان سیبری زندگی میکنند
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    5 10
    آذری ها فرزندان قوم آریایی ماد هستند. __ نژاد ترک در مقابل بزرگی نژاد اصلی ی آذری ها یعنی آریایی، اندازه ی یک دانه نخود است. همین الان رجب و الهام برای آب خوردن باید از یک آریایی یعنی پوتین و بایدن اجازه بگیرند.
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    2 6
    نژاد یعنی شکل و قیافه و هزار تا مشخصه زیست شناسی و با زبان فرق داره. الان مثلا شما نوزادتون رو از یک ماهگی بفرستین اسپانیا و کلا اسپانیایی حرف بزند میتوانید بگویید او دیگر فرزند من نیست؟؟؟؟؟؟؟؟ از نظر قیافه و قد و این مسایل نژادی این سه انسان آذری کردها و فارسی شبیه هم هستند. ( الان یک سیاهپوست از بچگی بیاد ترکیه و کلا ترکی حرف بزنه میشه بگیم این‌از این به بعد از نژاد سفید است؟.)
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    4 7
    // آذر=آتش // بایجان=پایگاه //در عربی ب=پ و گ=ج // آذربایجان=پایگاه آتش/ آذری ها خانواده سلطنتی آریایی ایرانی زرتشتی بودند که مسئول محتفظت از آتش اهورایی در سبلان را به عهده داشتند.
    • FR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      5 4
      مادرید پایتخت اسپانیا جز قلمرو ایران باستان بوده است ماد + رید= محل .... قوم ماد
    • FR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      0 4
      به " آذری ها " از این به بعد باید " آتشی ها " گفت
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      1 3
      پروکسی فرانسه،زبان آلتایی که سینه براش چاک میدی شاید بتونی تقطیع هجایی کنی و خزعبل در بیاری به زور به دنیا نشون بدی که مثلا هویت داری اینجا،اما زبانهای هند و َ اروپایی مثل همین اسپانیولی که تو ازش سر در نمیاری به درد توهمات تو نمیخورن،بیسواد.معنای مادرید هم تو خماریش بمون...
    • آذری و ایرانی IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      2 3
      یه عمر هست که دنیا به پانترکها میگه بیسواد بیشعور بیخرد برای هفتاد پشت شما کافیه،دیگه نمیخواد بشینی برای دیگران نام گذاری جعل کنی.همینکه تو میخوای گرگ باشی ،نشون میده چی هستی....اصالت رو نمیشه پول داد خرید یا تراشید.کلاغه اومد راه رفتن کبک رو یاد بگیره ،راه رفتن خودشم یادش رفت.
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    5 8
    قوم سلطنتی ایرانیِ آریایی آذری را چه شده است؟؟؟؟؟؟؟؟ آیا محذوب‌صنعت مونتاژی و درجه۲ ترکیه شده اید؟؟؟ برادران آریایی ی سبلان مقدس سر خودتان را بالا بگیربد و تمدن های پرشکوه هم نژادهای آریایی خودتان را ببینید ملت های بزرگ آمریکا آلمان انگلیس ایران فرانسه اسپانیا هند استرالیا،
    • FR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      5 1
      مشکل شما سلطنت طلبها اینکه بعد از گور به گور شدن رضاخان از قاهره به شهری ری
    • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      1 3
      سلطنت طلب،سلطون رجب اوغلو پاشا افندی و عمه و شوهر عمه اش هستن.که به زودی به رضاخان می پیوندن.
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    آخ جون، دعوا.
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    2 6
    ایران یک کشور مدرن فرانژادی است. فکر بزرگ ایرانیان در طی قرنها پیشرفت کرده و قرنهاست مه از تفکر پوچ نژادپرستی عبور کرده و به مفهوم امت رسیده.
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    3 6
    کورد نیستیم اگه بزاریم یک روز این خردوغان یک نفس راحت بکشه
    • IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      2 5
      هرکجا کرد هست،آنجا ایرانه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس