کد خبر 1306723
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۳
یک کهکشان با ۳ چهره

آژانس فضایی اروپا به تازگی تصویری غیر معمول از یک کهکشان در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است.

به گزارش مشرق، تصویر این ستاره و کهکشان به وسیله "دوربین میدان باز ۳" هابل ثبت شده است. این دوربین برای جمع‌آوری داده‌های علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آنچه که در این تصویر مورد توجه قرار گرفته، کهکشانی در گوشه پایینی تصویر در سمت راست است. این کهکشان SGAS ۰۰۳۳+۰۲ نام دارد و چیزی که آن را منحصربه‌فرد می‌کند ظاهر شدن آن نه یک بار بلکه سه بار در این تصویر است. مشاهده این کهکشان که سه بار قابل رویت است کار آسانی نیست. کهکشان SGAS ۰۰۳۳+۰۲ یک بار به شکل یک کمان و دو بار به شکل دو نقطه کوچک ظاهر شده است.

بیشتر بخوانید

عکس/ بوقلمون فضایی

علت آن که این کهکشان چندین شکل ظاهری در یک تصویر مشخص دارد بروز خطا نیست بلکه پدیده‌ای به نام همگرایی گرانشی است.

همگرایی گرانشی زمانی رخ می‌دهد که نور یک کهکشان بسیار دور مانند کهکشان SGAS ۰۰۳۳+۰۲  به وسیله جاذبه یک جرم آسمانی بزرگ که در جلوی آن قرار دارد دچار همگرایی شود. SGAS ۰۰۳۳+۰۲ به دلیل نزدیکی غیرمعمولش به یک ستاره بسیار روشن مورد توجه قرار گرفته است. این ستاره حائز اهمیت است زیرا می‌توان از آن برای کالیبره کردن و تصحیح رصدهای انجام شده از SGAS ۰۰۳۳+۰۲ استفاده کرد.

تلسکوپ فضایی هابل پروژه‌ی مشترک ناسا و آژانس‌ فضایی اروپا و کانادا است و بیش از سه دهه به رصد فضا پرداخته است. این تلسکوپ بیش از ۱.۵ میلیون رصد انجام داده و بیش از ۱۸ هزار مقاله علمی براساس داده‌های آن منتشر شده است. هابل با سرعت ۲۷ هزار و ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت مدار زمین را دور می‌زند و در فاصله‌ی ۵۴۷ کیلومتری زمین قرار دارد. این تلسکوپ در ماه آوریل سال ۱۹۹۰ از پایگاه فضایی کندی در فلوریدا به فضا ارسال شد.

این تلسکوپ بارها دچار مشکل شده و اکنون نیز بخش‌هایی از آن در حالت "ایمن" قرار دارند. دوربین میدان باز ۳ این تلسکوپ که این تصویر را ثبت کرده نیز دچار مشکل شده بود و ناسا به تازگی موفق به احیا مجدد آن شده است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس