آمریکا پایگاه های هوایی در جزیره گوام و استرالیا را تقویت می کند

وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از مقامات دفاعی نوشت که پنتاگون در برنامه بازنگری نیروهایش در جهان قصد دارد تا نیروها و زیرساخت های ارتش آمریکا در گوام و استرالیا را بهبود بخشد.

به گزارش مشرق، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) قصد دارد تا در راستای بازنگری منابع نظامی آمریکا در سراسر جهان، گسترش و اصلاح و بهسازی در پایگاه های هوایی اش در جزیره گوام و استرالیا انجام دهد.

هدف طرح و برنامه بازنگری مذکور که خلاصه طبقه بندی نشده ای از آن در روز دوشنبه منتشر شد، تقویت پیوند بین توانایی های نظامی گسترده آمریکا و اولویت های راهبردی دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در جهت مقابله با افزایش قدرت نظامی چین و استفاده قاطعانه تر از قدرت در این باره است.

بیشتر بخوانید:

تفاوت ایران با استرالیا در برخورداری از اورانیوم غنی شده چیست؟

مقامات دفاعی آمریکا در این باره اظهار داشتند که در برنامه یاد شده که به عنوان بررسی وضعیت جهانی شناخته می شود، تصمیماتی برای بهبود و بهسازی فرودگاه ها و سایر زیرساخت ها در پایگاه های آمریکا در گوام و استرالیا در نظر گرفته شده است که موجب تقویت استقرار هواپیماهای جنگنده و بمب افکن هایی که اعزام آنها به این جزیره قبلا اعلام شده بود، می شود.

در حالی که برخی جزئیات در مورد تغییر موقعیت توانمندی های نظامی محرمانه است و برخی دیگر قبلا اعلام شده است، متخصصان دفاعی می گویند عدم تعدیل قابل توجه نظامیان آمریکایی در آسیا در این بازنگری، نشان دهنده چالش هایی است که ایالات متحده در ایجاد توازن مجدد منابع برای مقابله با چین و در عین حال حفظ سایر به اصطلاح تعهدات جهانی اش با آن مواجه است.

وال استریت ژورنال در ادامه به نقل از یک مقام دفاعی می نویسد که آمریکا در ماه های اخیر با چالش های متعددی مواجه بوده است، از خروج پر هرج و مرج از افغانستان گرفته تا آنچه به زعم واشنگتن احتمال حمله نظامی روسیه به اوکراین و ستیزه جویی پکن نسبت به تایوان یاد می شود.

مقام ارشد دفاعی دیگری که نامش در این گزارش ذکر نشده است گفت که چشم انداز جهانی سیال است اما این بررسی و بازنگری به برخی از اهداف خود به ویژه در مورد چین، دست یافته است.

یکی دیگر از مقامات پنتاگون نیز در این باره گفت که ساختار نیروهای نظامی در حال تکامل است و قبل از ایجاد هر گونه تغییر قابل توجهی، به تحلیل بیشتری نیاز است.

برنامه بازنگری مذکور در پنتاگون و در اوایل سال جاری زیر نظر «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا آغاز شده است و یکی از چندین طرح امنیت ملی و سیاست دفاعی است که انتظار می رود دولت بایدن در ماه های آینده منتشر کند.

منابع مطلع در پنتاگون گفتند که وضعیت نیروها و نظامیان آمریکا در خاورمیانه، اروپا و آفریقا همچنان مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت. افغانستان تحت بازنگری بین سازمانی جداگانه قرار گرفت و قابلیت های سایبری و هسته ای نیز تحت ابتکارات جداگانه در حال بررسی است. بررسی و بازنگری ویژه درباره چین، که بسیاری از نتایج آن محرمانه است، در اوایل سال جاری تکمیل شد.

منابع مذکور همچنین در ادامه گفتند که بهبود زیرساخت‌های فرودگاه‌هایی که در خلاصه برنامه بازنگری مذکور به آن اشاره شده است، سال آینده در گوام که میزبان یک نیروی دریایی و نیروی هوایی بزرگ و هزاران نظامی آمریکایی است و در استرالیا، جایی که تفنگداران دریایی به صورت چرخشی مستقر می‌شوند، آغاز خواهد شد.

مقامات مربوطه همچنین گفتند که هر دو محل در راهبرد واشنگتن برای مقابله با چین کلیدی هستند. مقامات مذکور افزودند که پنتاگون همچنین نیروهای زمینی و لجستیکی بیشتری را به استرالیا می فرستد و طیف وسیعی از زیرساخت ها را در گوام از جمله ذخیره سازی سوخت و مهمات بیشتر و پروژه های دیگر، بهبود می بخشد.

گزارش وال استریت ژورنال در حالی منتشر می شود که پیشتر نیز اخبار اعزام تعداد بیشتر بمب افکن های راهبردی هسته ای و جنگنده های پیشرفته «اف-۲۲» به این جزیره رسانه ای شده بود.

اقدامات آمریکا در این زمینه در جهت مواجهه و مقابله با قدرت‌یابی چین در منطقه راهبردی «ایندوپاسیفیک» است که واشنگتن علاوه بر گزینه های نظامی و تقویت آنها در این منطقه، به ویژه در دریای جنوبی و شرقی چین و همچنین انعقاد قراردادهای تسلیحاتی با کشورهای متحد آمریکا در این منطقه مانند پیمان تسلیحاتی «آکوس» و یا پیمان «کوآد»، به تحریک جدایی طلبان در مناطق تحت حاکمیت پکن از جمله تایوان و هنگ کنگ نیز می پردازد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس