مشاور رییس جمهوری: مسئولان باید در سطح مردم زندگی کنند

مشاور رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها با بیان اینکه مسئولان باید در سطح مردم زندگی کنند، گفت: ما باید خودمان الگو و مظهر عدالت اجتماعی باشیم تا این رویه به سایر کشورها هم سرایت کند.

به گزارش مشرق، ماموستا عبدالسلام کریمی در سخنانی در سمینار «عدالت اجتماعی از منظر امام» با بیان اینکه عدالت یکی از مهمترین دغدغه‌های بشر و از مفاهیم اصلی فیلسوفان و عالمان اجتماعی و سیاسی است، گفت: تحقق عدل و عدالت و استقرار دائمی آن نیاز همه انسان‌ها در تمامی ادوار و فرهنگ‌ها و مکاتب الهی و غیر الهی بوده است چون این حقیقت ریشه در فطرت انسان‌ها دارد.

وی افزود: شاید بتوان گفت توحید محقق نمی‌شود مگر اینکه عدالت اجتماعی در جامعه تحقق پیدا کند. عدالت دادن حق به ذی‌حق و عدم تجاوز به ذی‌حق تعریف شده است و همه ما به عدالت نیاز داریم و حیات ما در گرو احیای عدالت است.

 مشاور رییس جمهوری تصریح کرد: در نگاه دینی همه انسان‌ها حق و حرمت دارند و حتی غیر انسان‌ها از درجه‌ای از حق و حرمت برخوردارند و ما حق نداریم حقی را زیر پا بگذاریم مگر برای حقی بالاتر آن هم با وسیله و ابزار حق.

ماموستا کریمی با بیان اینکه نظرات امام(ره) نیز در طول آیات قرآن و فرموده‌های انبیاست، گفت: عدل اصل بنیادین است و خدا هم به آن امر کرده است «ان الله یامر بالعدل و الاحسان». حتی خداوند در سوره مائده بیان می‌دارد که با دشمنان با عدالت برخورد کنید. برای ایجاد تقوا هم نیازمند عدالت هستیم.

 وی افزود: طبق آیات قرآن هدف اصلی تمام انبیا آن است که قسط و عدل را اقامه کنند. پس باید حکومت‌های دینی عده و عده خود را فراهم کنند تا مردم خودجوش برای عدالت قیام کنند و حکومت باید مقوم و پشتیبان مردم باشد نه مانع آنها.

مشاور رییس جمهوری در امور اقوام واقلیت‌هادینی ادامه داد: تمام تلاش انبیا برای اقامه عدل بوده و تشکیل حکومت در نزد آنها برای به دست گرفتن قدرت نبوده مگر اینکه در پرتو آن جلوگیری از ظلم و اقامه حق انجام شود که هر دو زمینه ایجاد و تحقق عدالت اجتماعی است و عدالت اجتماعی نیز احیاگر جامعه است.

وی گفت: امام خمینی(ره) عدالت را یکی از مهمترین ارزش‌های بشری در همه اعصار می‌دانست. عدالت نقطه مقابل معنویت نیست و دنیا و آخرت در یک راستا هستند و ما معاش را مقدمه‌ای برای معاد و فقر را کفر می‌دانیم.

ماموستا کریمی ابراز کرد: امروز همه چیز ما مردم هستند و اگر در جنگ می‌گفتیم راه قدس از کربلا می‌گذرد امروز هم راه رسیدن به خدا از میان مردم می‌گذرد و امام(ره) هم به مردم توجه دارند و حملات گزنده‌ای به ظلم و ظالم دارند و لذا باید اول با ظلم ظالمان مقابله کرد و بعد عدالت را برپا کرد.

وی اضافه کرد: امام(ره) عدالت اجتماعی را از اهداف نهضت اسلامی معرفی می‌کنند و در پیامی که به مناسبت رأی مردم به جمهوری اسلامی صادر کردند، فرمودند: «مبارک باد بر شما روزی که پس از شهادت جوانان برومند و داغ دل مادران و ‌پدران و رنجهای طاقت‌فرسا، دشمن غول صفت و فرعون زمان را از پای درآوردید، و با ‌رأی قاطع به جمهوری اسلامی، حکومت عدل الهی را اعلام نمودید. حکومتی که در ‌آن، جمیع اقشار ملت با یک چشم دیده می شوند و نور عدالت الهی بر همه و همه به یک‌ ‌طور می تابد، و باران رحمت قرآن و سنت بر همه کس به یکسان می بارد.

مشاور رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی تاکید کرد: مبارک باد شما ‌را چنین حکومتی که در آن اختلاف نژاد و سیاه و سفید و ترک و فارس و لر و کرد و بلوچ‌ ‌مطرح نیست. همه برادر و برابرند؛ فقط و فقط کرامت در پناه تقوا و برتری و به اخلاق‌ ‌فاضله و اعمال صالحه است. مبارک باد بر شما روزی که در آن تمام اقشار ملت به حقوق خود می رسند، فرقی بین‌ ‌زن و مرد و اقلیت های مذهبی و دیگران در اجرای عدالت نیست.»

ماموستا کریمی تصریح کرد: تقوا ایجاب می‌کند مسئولان در سطح مردم زندگی کنند و پیام امام(ره) بیانگر آن است که ما هیچ مرزی بین مردم و شهروند درجه یک و دو نداریم و خط‌کشی بین ظالم و مظلوم است نه این رنگ و آن رنگ. در این مسیر هم اول باید خودمان الگو و مظهر عدالت اجتماعی باشیم تا این به درون سایر کشورها نفوذ پیدا کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شناس IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    0 0
    بله دارن میکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس