رأی کمیته حقیقت‌یاب درباره جان باختن تظاهرات‌کنندگان عراقی در اعتراضات اخیر - کراپ‌شده

کمیته حقیقت‌یابِ تظاهرات اخیر در اعتراض به نتیجه انتخابات عراق رأی خود را درباره جان باختن تظاهرات‌کنندگان عراقی صادر کرد.

به گزارش مشرق، کمیته حقیقت‌یاب در خصوص تظاهرات اخیر در نزدیکی منطقه سبز بغداد، شامگاه امروز (چهارشنبه)،  در ارتباط با حوادث رخ داده حین تظاهرات بیانیه‌ای صادر کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، کمیته حقیقت‌یاب در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که بیش از ۶۵ گزارش درباره حوادث رخ داده در نزدیکی منطقه سبز بغداد ثبت کرده است و از تصاویر و فیلم ضبط‌شده توسط دوربین‌های نزدیک محل حادثه استفاده کرده است.

این کمیته در ادامه اضافه کرد: «به حقایقی دست پیدا کردیم که نشان می‌داد دستوری درباره برچیدن تظاهرات صادر نشده و هیچ ادله و دستوری مبنی بر به آتش کشیدن چادر تظاهرات‌کنندگان در کار نبوده است».

کمیته حقیقت‌یاب همچنین تأیید کرد که در تظاهرات اخیر در اطراف منطقه سبز دو نفر از تظاهرات‌کنندگان جان خود را از دست داده‌اند.

سخنگوی این کمیته با بیان اینکه «برگه‌های مربوط به حوادث به شورای قضایی ارجاع داده شده است»، افزود که گروه‌های الحشدالشعبی نقش مهمی در آرام کردن اوضاع داشته‌اند.

وی در پایان اظهاراتش همچنین گفت که رأی شورای قضایی عراق در ارتباط با این پرونده فصل الخطاب خواهد بود.

صدها نفر از مردم عراق اواسط ماده گذشته در اعتراض به نتیجه انتخابات این کشور در اطراف منطقه سبز بغداد تظاهرات کردند که این اقدام به خشونت و درگیری با نیروهای امنیتی کشیده شد.

در پی این تظاهرات، ده‌ها نفر مجروح شدند و گزارش‌هایی درباره جان باختن تعدادی از تظاهرات‌کنندگان در رسانه‌های این کشور منتشر شد.

احزاب عراقی به‌ویژه ائتلاف «الفتح» به ریاست «هادی العامری» و جنبش «عصائب اهل الحق» عراق به رهبری «قیس الخزعلی» در بیانیه‌ای شدیداللحن حمله به تظاهرات‌کنندگان را محکوم کردند و خواهان مجازات عاملان این اقدام شدند.

ائتلاف الفتح در این خصوص اعلام کرد: «ما شدیدا وضعیت وحشتناک سرکوب توسط مقامات دولتی علیه تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو را که به دزدی آراءشان و جعل نتیجه انتخابات اعتراض می‌کنند و در ارائه قانونی دیدگاه خود از حدود دموکراسی فراتر نمی‌روند، محکوم می‌کنیم».

ائتلاف الفتح همچنین تصریح کرده بود: «ما از مقامات قضایی می‌خواهیم برای قصاص کسانی که فرمان تیراندازی به سمت معترضان را صادر کردند، فورا وارد عمل شود و همه کسانی را که در شهادت و زخمی شدن این معترضان مسالمت جو سهیم بودند، مجازات کنند».

از طرفی دیگر، قیس الخزعلی ساعاتی پس از گزارش رسانه‌ها درباره جان باختن تعدادی از تظاهرات‌کنندگان در بیانیه‌ای پنج بندی اعلام کرد: «اولا، ما اقدام نیروهای امنیتی در استفاده از سلاح در مواجهه با تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو را  بشدت محکوم می‌کنیم».

قیس الخزعلی تأکید کرده بود:‌ «افرادی که اقدام به تیراندازی کردند و تظاهرات‌کنندگان را کشتند و آن‌ها را مجروح کردند و همچنین کسی که دستور این [تیراندازی را]‌ صادر کرده است- هر آن که باشد- باید به سزای اعمالشان برسند. ما ابدا به هیچ تلاشی برای پنهان کردن دستوردهنده و انجام‌دهنده این اقدامات راضی نخواهیم بود».

او همچنین اضافه کرده بود: «ثالثا، ما از تمام تظاهرات‌کنندگان عزیز می‌خواهیم که خویشتن‌داری کنید و سراسیمه عمل نکنید و فرصت سوءاستفاده از حوادث را از تمام کسانی که می‌خواهند حقوق مشروع شما را ضایع کنند، بگیرید».

وی در بند چهارم و پنجم بیانیه این جنبش گفته بود: «رابعا، ما از نیروهای امنیتی‌مان می‌خواهیم که در کنار مردمشان بایستند و ابزاری برای اجرای دستورات خبیثانه و غیرقانونی به منظور هدف قرار دادن برادران تظاهرات‌کنندشان نباشند. ما درباره تلاش بعضی‌ از طرف‌های مرتبط با برخی دستگاه‌های اطلاعاتی برای حمله منطقه سبز و مقصر جلو دادن گروه‌های مقاومت هشدار می‌دهیم».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس