دولت بغداد قرارداد ۱۰۰ میلیون دلاری برای خرید پهپادهای بیرقدار از ترکیه را تصویب کرد

منابع بلندپایه نظامی عراق از تصویب طرح خرید پهپادهای بیرقدار ترکیه به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار توسط هیئت دولت این کشور خبر دادند.

به گزارش مشرق، به نقل از میدل ایست نیوز، منابع بلندپایه نظامی عراق از تصویب طرح خرید پهپادهای بیرقدار ترکیه به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار توسط هیئت دولت این کشور خبر دادند.

قرارداد خرید پهپادهای بیرقدار نخستین قرارداد میان عراق و ترکیه در زمینه نظامی خواهد بود و تا پیش از این، تسلیحات مورد استفاده توسط نیروهای عراقی عمدتا از روسیه، آمریکا و کشورهای اروپای شرقی خریداری می‌شد.

این منابع نظامی عراق به العربی الجدید گفتند: هیئت دولت عراق دو هفته پیش برخی تغییرات را در برنامه تسلیح نیروهای هوایی کشور تصویب کرد از جمله طرح خرید پهپادهای تولید ترکیه در چارچوب تقویت نیروی هوایی و تامین امنیت مناطق بیابانی و کوهستانی به ویژه در مرزهای عراق و سوریه را مورد تصویب قرار داد.

این منابع نظامی عراقی تاکید کردند: این رویکرد بنا به توصیه وزارت دفاع به هیئت دولت اتخاذ شد و به احتمال زیاد هیئت نظامی عراق به زودی برای بررسی این موضوع با مسؤولان ترکیه‌ای به آنکارا سفر خواهد کرد.

در همین رابط، یک ژنرال عراقی در بغداد به العربی الجدید گفت: طرف ترکیه‌ای پیشتر آمادگی خود را برای حمایت از بغداد در زمینه جنگ علیه تروریسم و تجهیز این کشور به تجهیزات مورد نیاز در رصد، مکان‌یابی و نظارت بر حرکات بقایای عناصر داعش اعلام کرده است.

وی گفت: پهپاد بیرقدار طی سال‌های اخیر در مواقع متعددی کارایی خود را اثبات کرده است و دستیابی عراق به این پهپاد تحولی ویژه در امکانات نیروهای هوایی عراق به شمار می‌رود.

این نظامی بلندپایه عراقی در ادامه به نیازها برای برگزاری دوره‌های آموزشی برای نظامیان عراقی اشاره کرد که چند ماه زمان خواهد برد.

هیئت نظامی عراق به ریاست «جمعه عناد»، وزیر دفاع در ۱۹ اوت گذشته به ترکیه سفر کرده و از نمایشگاه بین‌المللی صنایع دفاعی دیدن کرده بود.

وزیر دفاع عراق در حاشیه این نمایشگاه گفته بود: بغداد خواهان خرید پهپادهای بیرقدار و بالگردهای تهاجمی «آتاک» و تسلیحات پیشرفته از ترکیه است.

جبران کاهش ساعات پرواز جنگنده‌ها

در همین ارتباط، سرهنگ بازنشسته «احمد عبدالسلام الطائی»، به العربی الجدید گفت: پهپادهای ترکیه‌ای اکنون برای عراق از تداوم بکارگیری اسکادران F-۱۶ که نگهداری و مهمات آن هزینه بسیاری دارد و اخیرا به پرونده‌های سیاسی گره خورده، بهتر است.

الطائی افزود: پهپادهای ترکیه کاهش ساعات پرواز جنگنده‌ها را جبران خواهد کرد همچنین مساحت گسترده بیابانی عراق نیازمند چنین هواپیماهایی است کما اینکه همسایگی عراق با ترکیه می‌تواند در تسهیل خدمات فنی پهپادها و تامین مهمات آن تاثیرگذار باشد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 112
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 68
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    5 4
    اشتباه بزرگی بود دادن سوخو بیست و پنج ها به عراقی ها. این بی وفاهایی که خدمات ایران را فراموش می کنند ‌و از دشمن شان ترکیه خرید می کنند
  • محمد امین IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 3
    دو دیدگاه پهباد هارو به عراق بفروشیم کد هاش دست اسرائیلی و امریکا بیفته پهباد هارو به هیچ کشوری نفروشیم تا کد هاش و قدرت غافلگیریش حفظ بشه
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    3 2
    چرا از ما نمیخرن؟خاک تو سرشون
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    2 4
    دولت غربگرا عراق،(بخوانید استان موقتا امریکا).انشالله که ازادی عراق نزدیک است.
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    2 2
    مسئولین عراقی واقعا خیلی نمک نشناسند . ترکیه ای که این همه توطئه در عراق کرد رو می‌چسبند و با ایرانی که در زمینه پهپاد ها ابرقدرتی شده و این همه در زمان جنگ کمک عراق کرد رو ول می‌کنند.
  • Arash IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 2
    ترکیه الکی این پهپاد ها را به عراق نمیده،، ترکیه حتما توانایی هک این پهپاد ها را دارد و هر لحظه که بخواهد برای خود ترکیه وارد جنگ میشوند
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    3 2
    ایران عراق رو از چنگ داعش نجات داد،اونوقت قرارداد با ترکیه میبندن ،ترکیه ای که حامی داعش و متجاوز به خاک عراقه
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    3 0
    چرا از ما پهپاد نگرفتند
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 0
    عراق به غیر از این ۲۰ پهپاد بیرقدار از ترکیه و ۳۰ بالگرد از ترکیه . ۲ اسکادران اف ۱۶ دیگه را هم خریده ‌‌. که مجموعا ۴۰ فروند اف ۱۶ میشه را هم و برای جنگنده نسل ۵ هم ،‌ با روسیه برای خرید سوخو ۵۷ وارد مذاکره شده تا اگر بتونه ۳۰ ۴۰ فروند به خدمت بگیره . چند روز پیش هم خبر رسمی شدن قرارداد بالگرد های میل روسی رسمی شده بود . الکاظمی تونسته یکم به ارتش بی سرو سامان و تقریبا نابود شده عراق بعد از جنگ با آمریکا سرو سامان بده . البته باید کمکش کرد .
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    2 0
    پهپادهای ایرانی چرا وارد بازارهای صادراتی نمیشه؟ چطور شد ما که اینهمه تو عراق و سوریه پهپاد امتحان پس داده داشتیم،نتونستیم بفروشیم؟
  • هموطن GB ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    2 0
    واقعا بشکند دستی که نمک ندارد. تمام عراق مدیون ایران و نیروهای وفادار به آن برای تمامیت ارضی و امنیت هست وگرنه که داعش همه جا را گرفته بود. آنوقت اینها میروند از ترکیه پهباد میخرند، هیچوقت یاد نمیگیرند چه کسی در منطقه پشتیبان آنها هست و‌چه کشوری دنبال نابودی آنها. احمق های درجه.
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    2 0
    ایران داعش رو بیرون کرد خریدهای تسلیحاتیشون از ترکیه هست!
  • امین IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    2 0
    تا وقتی نیروی مسلح ما فقط خرج و هزینه و شهید میده تو عراق و سوریه ولی بازار اش و سود برای امثال ترکیه هست... طبیعتا دهن کجی امثال مقتدی صدر ...
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    داعش رو ما از عراق بیرون کردیم هزینه دادیم نگذاشتیم داعش مردم عراق رو سلاخی کنه و نگذاشتیم دواعش ناموس عراقی ها رو به بردگی بگیره تو بازارهای برده فروشی بفروشن مانع تجزیه عراق شدیم .. حالا بازار عراق افتاده دست ترکیه !!! ترکیه ای که شمال عراق رو اشغال کرده و پایگاه نظامی در اقلیم کردی عراق زده و .. ترکیه ای که روی رودهای منتهی به عراق سد ایلسو ساخته و باعث خشکسالی و تشنگی عراقی ها شده !!! گویا دست ما ایرانیان نمک ندارد ...
  • فراجناحی IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    3 0
    عراق با پهپاد بیرقدار حتما می خواهد نیروهای ترکیه را از خاکش بیرون کند!!
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 0
    چرا از ما نخریدن؟
  • علی IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 0
    چرا پهپاد ایرانی نمی خرند ما شر داعش را سرشون کم کردیم حالا میرن با همدست داعش قراداد تسلیحاتی می بندند .
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    من فکر میکردم این دو تا با هم دشمنن
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 0
    100 میلیون دلار توی جیب کشوری که به کشور عراق به عنوان طعمه نگاه می کند !؟بعد از ایران که برادریش ثابت شده نخریده!!!؟؟؟؟
  • رضا IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    واقعا
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    اکسیژن ترکیه منتاژه از جنگلهای آمازون برزیل هستش
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    اینها واقعا احمق هستند یا خودشون رو به حماقت می‌زنند....!!!! دیگه هر نوچه کارشناسی می‌دونه «خط و لینک و کدینگ ارتباطی» نظامی ترکیه بویژه پهپادهای بیرقدار با همکاری خاص اسرائیل و آمریکا ایجاد شده، و همه اطلاعات و تحرکات سیستمهای ساخت ترکیه​ و اطلاعاتی که با آنها لینک و تبادل میشود، چه در داخل و ارتش ترکیه و چه در خدمت ارتش دیگر کشورها، به راحتی در اختیار و زیر نظر صهیونیستها قرار میگیرد و..... «خود حدیث مفصل بخوان از این.......!!!!!»
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    بدبختای غرب زده روشون نمیشه بگن اسکادران های اف 16 زمین گیر شدن
  • کارشناس IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 1
    عراق از ترکیه سلاح می خرد با توجه به این نکته که ترکیه اردوغان ،پشتیبانی و حمایت از گروه‌های تروریستی برای نابودی عراق را برعهده داشت !
  • شهاب IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    داعش رو ما از بین بردیم سودش رو تررررکیه میبره
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 0
    این پهپاد ساخت ترکیه نیست. بدنه از BAE انگلیس خریداری شده موتور روتاکس اتریش و اویونیک آمریکایی است. اخیرا امارات هم همین کار را کرده و رفته دقیقا همین بدنه را از BAE انگلیس خریده و با موتور اتریشی و اویونیک آمریکایی مونتاژ کرده و نامش را هم گذاشته REACH _S و دقیقا هم مثل پهپاد بیرقدارمونتاژ ترکیه است . این کاری که ترکیه انجام داده حتی امارات هم می تواند انجام دهد.
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      1 1
      نه که ایران اینکار رو نمیکنه؟ ، نکنه ادعا داری که موتور و بقیه قطعاتی که در پهپاد های ایرانی استفاده میشه ساخت داخله؟
  • آرش کمانگیر IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    به نام خدا . سلام . برای جنگ با داعش و قبل از تمام شدن زمان محدودیتهای خرید و فروش سلاح برای ایران , سلاح و مهمات ایرانی به وفور در اختیار نیروهای عراقی قرار گرفت و اینک که دیگر ایران محدودیتی در این مورد ندارد عراقیها به جای خرید پهپاد از ایران رو به خرید پهپاد بیرقدار ترکیه ای آورده اند .
  • علی IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    66 17
    عراق اول غرامت جنگ را بده بعدش پهپاد بخره ... یکی از خیانتهای بزرگ مسئولان ما پیگیری نکردن غرامت جنگی بود ... کویت با اون وضع اقتصادی عالیش و تجاوز چند روزه عراق میلیون ها دلار غرامت گرفته از هم زبان خودش ! اونوقت نظام ایران حق خانواده های ایثارگر و آسیب دیده از جنگ را فدای مصالح کذایی سیاسی قرار داده !!!
    • افشین IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      2 16
      کویت از،کی غرامت گرفته؟؟ هر چی ميبافن تو فضای مجازی رو شماها دوباره گویی نکنید. ضمنا ما فعلا تحریم هستیم و پول گاز و ب،فنون رو با دور صد درجه میگیریم فرض کن بدن از چه راهی ؟؟ از راه همون برجام دوزاری که شماها براش رقصيديد؟؟ ضمنا کی میگه پیگیری نشده.؟؟ برای روز مبادا و حداقل اهرم فشار پیگیری میشه ولی با مشکلات عدیده اقتصادی عراق و ویرانی بیشتر زیر ساختهای این کشور نه داره که بده و نه میشه به مرده لقد زد. اگه خیلی خسارت بگیر هستید برسد از آلمان آمریکا و فرانسه برای فروش م.اد اولیه بمبهای شیمیایی به صدام خسارت بگیرید یا از،عربستان و همین کویت و بحرین و مصر برای کمکهای مالی و انسانی و تجهييزاتي در زمان جنگ. درد شما خسارت نیست. نفاق هست. خودتون هستید.
    • TR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      21 9
      شما مگه غرامت یمن سوریه عراق افغانستان رو دادید
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      0 6
      گذاشتیم برای روز مبادا که اگر دشمن هم شدیم فشار بر روی آنها بگذاریم و این یعنی سیاست
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      11 1
      چرا حق خانواده های ایثارگر ؟؟ مگر بقیه مردم بیکاری جنگ. و تورم و بی امنیتی و بمباران و وضعیت جنگی را تحمل نمیکردند ؟!؟!!؟!!؟!!؟!!!
    • رضا IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      5 1
      كاربر ١١:٥٣ كويت تا دينار آخر تمام خسارات شو از عراق گرفت ، خب خبر ندارى برو بپرس
    • CA ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      0 1
      جناب 12:20 نگران نباش غرامت سوریه یمن عراق افغانستان رو هم ترکیه امارات و عربستان خواهند پرداخت اجاره اشغال مناطق در مدت اشغال بودن رو هم باید بگیرن از منطقه به اصطلاح حایل تا اشغال شهر و روستا و دزدی نفت و کشتار و بیخانمانی مردم و لطمه به زیرساخت ها و اقتصاد و ... یا نقد یا به قیمت از بین رفتنشون دنیا انقدر ها هم بی حساب نیست
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    27 10
    حقیر چون دولت عراق به کشورش تجاوز کردن پایگاه زدن اشغال کردند بعد ازش تسلیحات میخره
    • افشین IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      5 5
      معنی دولت غربگرا همینه. منظور فقط آویزان بودن به غرب تنها نیست . غربگرا یعنی بصورت عامیانه بی غیرت.بی عزت.بی اقتدار.تو سری،خور و منتکش. ورژن و مدل بوميش،رو دوره قبل داشتیم.
    • CA ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      0 1
      جالبه همین الان هم تحت اشغال هست شمال کشورش البته بخش های کردنشین حمله های ترکیه به شمال عراق کشتار مردم و تغییر بافت کردی مناطق شمالی عراق مثل شرق و جنوب ترکیه هم ممکنه نتیجه خیانت دولتی ها باشه
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    28 12
    ما هزینه کردیم و زحمت کشیدیم ترکیه وارد هامسون شد بمباران کرد آخرش با ترکیه قرارداد بستن کجا رفت کشور دوست؟! چون تحریمین یا فعال نیستیم یا کارآیی ندارد کدام
    • افشین IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      1 13
      هیچکدام. اطلاعات کم شما هست و یا اینکه هدف مغرضانه.امید هست که اولی باشه.ما هیچ پولی در عراق هزینه نکردیم و تا سنت آخر تجهييزاتي که به عراق،دا یم را به گواه هر دو کشور و حتی نشریات خارجی گرفتیم. عراق در حدی نیست که نیاز به کمک مالی ما داشته باشد .چه در گذشته و چه در حال.همان که بی دریغ در انبارهايمان را باز کردیم و سریع اقدام کردیم خودش بهترین کاری بود که دیگران نکردند.ولی ما چیزی در عراق دادیم که از تجهييزات و هزینه مهمتر بود.آنهم خون پاکترین و شجاعترین جوانان کشورمان را که به عشق دفاع از حرمین اهل بیت رفتند و اعتماد بنفسي که متاسفانه در ابتدای حمله پالس وجود نداشت. اما این قرار داد یک قرار داد صد میلیون دلاری هستکه در مقابل خرید دومیلیارد دلاری حشدالشعبي از،ما از بودجه دولتيش رقمی نیست. دولت فعلی عراق بر خلاف ظاهر غربزده هست و سایه ایران را با تیر میزند. به همچین قرار دادی نبايد حسادت کرد چون در مقابل این قرار داده ای بزرگتری را ما عملی کردیم.
    • TR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      19 7
      ثبات عراق رو بهم زدید جنگ مذهب راه انداختید طلب کار هم هستید شما دیگه چطور شیطانی هستید
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      6 5
      لعنت بر خردوغان تروریست و پان ترکیست
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    18 15
    اردوغان متاسفانه هر روز یک چیز جدید تولید و صادر میکند.
    • افشین IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      1 13
      اولا تاسف ندارد و دوما اینجوری نيست. این دولت عراق هم با این رویه خیلی،ماندنی نخواهد بود.
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      0 5
      با این حال که اینقدر پولکی هستند و هر کجا بوی پول بیاد آنجا هستند، 200 میلیارد دلار مواد اولیه و کالای سرمایه و واسطه ای وارد می کند و فقط 150 میلیارد دلار صادرات!
    • US ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      8 0
      خیلی بی تربیته
  • رضا IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    28 4
    پس تین کشور دوست و برادر چرا پهوادهای مارو نمیخره؟ میره از کشوری میخره که بخشی از خاکش رو اشغال کرده؟ چرا ما بخودمون نمی اییم.؟ چرا هیچ چیزی به ما تلنگر نمیزنه؟
    • افشین IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      1 11
      شما فقط کافی هستکه به رژه قبلی نیروهای حشدالشعبي نگاه کنید تا سطح خرید تجهيزات و مخصوصا پهپاد که میگید رو از ما بوفور ببینید.. غیر از حقوق پرسنل حشد الباقی بودجه این سازمان هزینه خرید تجهييرات از ما میشه که البته دولت فعلی عراق تا بن دچار سوزش میشه ولی چاره ای نداره.
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    9 27
    آتاک هلیکوپتر تهاجمی کوچک و خوبیه اما خب این هم ساخت ترکیه نیست ! اسم اصلی این هلیکوپتر ای 129 ساخته مشترک آگوستا ایتالیا و وستلند انگلیسه درواقع طراحی ها و تجهیزات همه ایتالیاییه موتورش تی 800 انگلیسی ، بیرقدار هم همینه 5 6 کشور پشت تولیدش هستند از این 100 میلیون دلار ، 5 میلیونشم دست ترکیه را نخواهد گرفت تو اولین ورود این تجهیزات به یک برخورد نظامی که مطلوب غرب نیست متوجه واقعیت ها خواهید شد که بومی هست یا نه مثلا ورود این تجهیزات برای برخورد با یونان .
    • TR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      21 8
      حالا درد تو چیه بدبخت. فرض کن اصلا هیچیش مال خودش نیست این چیزی از مشکلات تو کم میکنه ؟ تسکینت میده ؟ سوزشتو رفع میکنه؟!
    • افشین IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      11 2
      فرمایشات شما در خصوص موارد فنی کاملا درسته ولی در مورد سود ترکیه اشتباه هست.کلا تمام تجهييزات نظامی ساخت هر کشوری حاشیه سود بالایی دارد. تفاوت بومی سازی هم در همین هست.
    • سعید RO ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      12 3
      اگ پنج میلیون دلارش هم دست ترکیه رو نگیره چقدش دست شما رو میگیره؟شما با این اطلاعات بالاتونرباید الان سازنده سرم و امپول بودین
    • IR ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      1 0
      اگر تکنولوژی بلد نیستند باید تکنولوژی را خرید، همچون کره جنوبی که بعدها خودش تکنولوژی می آفریند
  • سید فروزان CH ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    29 9
    عجب متحدی داریم ، جنگ با داعش با ما ، خرید تسلیحات از حامی داعش تشکر از نوع عراقی است این, ترکیه اب را بروی عراق میبندد ،خاک عراق را اشغال می‌کند ، مرزهایش برای تروریست‌های داعشی باز ، صد میلیون دلار دستخوش می‌گیرد عراق بجای شکم ترکیه را گنده کردن ،بدهیش را به ما بدهد
    • افشین IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      19 4
      بدون اطلاعات نظر دادن میشه این.
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      4 0
      خوب معلوم میشه هر چی اخبار و رسانه های ما گفتند دروغ بوده . می گند ترکیه آب دجله را بر عراق می بنده ، عراق میره از ایران شکایت می کنه بابت حذف حق آبه ایران می گند ترکیه از داعش حمایت می کنه عراق میره از ترکیه کمک می خواد برای برخورد با داعش می گویند ایران امنیت را به عراق تقدیم کرد نزدیک ترین متحد ایران مقتدی صدر یهو مخالف ایران میشه . اینها یعنی اینکه اخبار را به ما وارونه می گویند
  • افشین IR ۰۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    7 22
    بالاخره دولت غربگداي عراق مجبور شد سهم کوچکی هم از خرید تسلیحات را به ترکیه بدهد. گویا بین خريدهاي حشدالشعبي و ارتش عراق هماهنگی وجود ندارد و نیروهای مسلح عراق گرفتار ورژن عراقی روحانی در ایران شده اند. اینجاست که وجود رهبری و فرماندهی کل قوا مورد قبول همه نيروها وجودش رو اثبات میکند.
  • داوود IR ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    20 13
    چرا از پهبادهای امتحان پس داده ایران خرید نکردند؟؟؟ عراق هم مارموز زیاد داره رفتن از ترکیه ای خرید کردن که تا دیروز پدر خوانده داعش بود ،
    • TR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      17 6
      پهپادهای شما کجا امتحان پس دادند چند تا تانک پدافند خودروهای زرهی منهدم کرده .ضعیف ترین های پهپادهای جهان هم می تونند پالایشگاه رو هدف قرار بدن
    • افشین IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      1 9
      تجهييزات ما بیشتر در حشد هست و دولت عراق که از غرب دستور میگیره تمایلی به اینکار نداره و البته عربستان هم در امور داخلی عراق بخاطر شل بودن دولت دخالت دارد.ولی فعلا شکر خدا حریف حشد نميشن.
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      3 12
      عزیزم پان ترک تازه به دوران رسیده با کی می خواهی در بیفتی با ابر قدرت منطقه؟ برو عمو همون یکبار که در افتیدین و جمعتان کردیم در لب مرزتان برایتان درس عبرت نشد؟
    • ناشناس IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      17 1
      عراق دنبال خرید پهپاد جنگی هست.نه اسباب بازی و ماکت
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      0 3
      برو از کدخدایت که که آخر تکنولوژی جهان است و حریف پهپادهای ما نمی شوند سوال کن
  • بابک آزری TR ۰۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    6 28
    هوای ترکیه حاصل مونتاژ اکسیژن با دو عدد اتم هیدروژن است لذا این پهپاد ارزش ندارد
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    16 8
    خیلی جالبه هم به عراق تجاوز می کنه. هم از تروریستهای وحشی داعش حمایت می کنه. هم ناجوانمردانه آب را به روی عراقیها می بنده. هم تمام بازار عراق را تو دست خودش گرفته. قاتل ارامنه، هم به آذربایجان کمک می کنه و هم صادراتش به ارمنستان بیشتر از ما هست که هیچ دشمنی با ارامنه نداشته و نداریم. هم عضو ناتو هست. هم از اکرائین حمایت می کنه و کریمه را جزو اکرائین حساب می کنه و هم بازار میوه و سبزی و پوشاک و برخی لوازم خانگی روسیه را بدست خودش گرفته. هم حامی دولت قبلی افغانستان بوده و هم مخالف سرسخت طالبان اما حالا یواش یواش داره بازارهای افغانستان را هم بدست می گیره. خوب باید گفت ای سیاست مدارها و اقتصاد دانهای ما، لااقل ببینید این یارو بغل دست خودمون چکار می کنه شما هم ازش یاد بگیرید.
    • سلیم IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      6 0
      سیاستمداران و اقتصاددانان ما جعلی هستن و تا اون حد سواد و علم و تخصص و درایت و فراست علمی ندارن.گذشتن و عبور افراد علمی و متخصص از فیلتر این سیستم محال است.لطفا برید به زندگیتون برسید و خودتونو خسته نکنید.با تشکر.
  • ش. AE ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    9 15
    چرا عراق از ما پهپاد نمیخره تا کی باید از این ما رفیق ها بکشیم
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    10 13
    چرا مهاجر۶ از ایران نخریدند؟
    • TR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      17 7
      پهپادی که فقط به درد هدف قراردادن پالایشگاه میخوره به کار عراق نمیاد دولت عراق قصد نداره پالایشگاه رو بزنه میخواد تروریست ها رو هدف قرار بده
    • GB ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      7 7
      مهاجر ۶ همون که بال هاش با طناب بستن کیفیت در حد آفریقا هم نیست که اونا هم خریدن شاکی شدند یک پهپاد با کیفیت از همه لحاظ از همه نظر که واقعا به اون فکر شده و تحقیق و توسعه روش صورت گرفته باشه نساختیم ولی ترکیه ساخته کل دنیا را متحیر کرده و امتحانش را هم در میادین جنگ واقعی پس داده
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      3 4
      منظورت تروریست های وابسته به ترکیه که ناکارشون کردیم؟ خخخه
    • مهدی IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 3
      عزیزی که با پرچم ترکیه پست میذاری خون خودتو کثیف نکن برادر، قطعا تکنولوژی ساخت پهپاد در ایران بسیار جلوتر از ترکیه است و امتحان خودش رو هم در یمن،عراق، سوریه و... پس داده که اگر غیر از این بود آمریکایی ها مدام از قدرت پهپادی ایران نمیگفتند حالا اینکه چرا عراق رفته از ترکیه پهپاد خریده دلیلش سادس، هیچ آدم عاقلی توی بازار آزاد خودش رو محدود یه یک مدل و یک کشور نمیکنه، سبد نیازهاش رو متفاوت تامین می کنه. حالا این وسط چی گیر تو میاد انقدر جامه میدری؟
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    10 16
    چرا از ایران نمی خرند؟ کی بود عراق رو از داعش نجات داد؟
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      2 8
      دانس پهبادی ایران سرری هست تکنولوژی اش را فقط ایران و امریکا دارند ایران نمیتواند بفروشد
    • TR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      17 3
      تو عراق چندید کشور با داعش جنگید کی گفته شما داعش رو نابود کردید در ضمن به شما چه ربطی داره عراق از کدام کشور سلاح میخره مگه عراق تو امور داخلی ایران دخالت می کنه
    • نون خ IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      1 1
      مهلوا خانوم
    • TR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      15 2
      این پرفسوری که نظر داره تکنولوژی رو فقط ایران داره و امریکا ازش خواهش میکنم اینجوری خودشو هدر نده دانشگاههای تاپ دنیا دنبال اساتید نخبه میگردن برو لااقل اونا هم بفهمن که واقعا ما چه تکنولوژی داریم! (:
  • TR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    25 5
    عراق و اذربایجان با وجود اینکه شبعه هستند سمت ترکیه رفتند
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      1 4
      نوع جکومت مهمه که کدوم طرفیه. وگرنه مردم شیعه که شیعه پشت نمیکنه.
    • TR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      24 3
      مذهب دلیل بر برادری و دوستی نمیشه شما که شیعه هستید از ارمنی ها حمایت کردید ترکیه پاکستان سنی از اذربایجان شیعه حمایت کردن
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      0 6
      اتفاقا بر مبنای مذهب به ارمنستان کمک میکنیم چون ۱_ برای نجات مردم شیعه باکو از دست الهام و رجب و تروریست های ساکن شده باید از ارمنستان حمایت کرد. ۲_ فعلا اصل مذهب ایران است و برای دفاع از مذهب بابد از ایران دفاع کرد چون ایران گلدانی است که مذهب ما در آن است. ۳_ مبارزه الهام مذهب شیعه و نام حسین ع از ارمنستان بیشتر است شما در ارمنستان اسم حسین ع بیاوری کسی تو را زندان نمیکند.
  • مصطفی IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    3 4
    متأسفانه ایران این چندسال خیلی به عراق به لحاظ امنیتی کمک کرد اما همان شیعیان که جریان صدر هستند یک درصد با ایران اتحادی ندارند و صرفاً پول و شهید دادیم و دستاوردی نداشته. بعضی از دوستان میگن جهان اسلام از این حرفا میبینید که فقط ملی گرایی و نژاد مهمه و کسی برای دین و مذهب ما ارزشی قائل نیست. بازهم عده ای مذهبی به کوروش حمله کنید و بگید نژادپرستیه
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    10 0
    کشورهای خریدار پهباد. عملکرد وعملیات پهباد درنظر می گیرند. دراین مورد پهباد ترکیه عالی است. شما درنظر بگیرید. لیبی توسط حفتر سقوط می کرد. ارتش ترکیه. وفاق ملی لیبی نجات داد. پهباد های ترکیه. وسامانه الکترونیکی. ارتش ترکیه بی نظیر. بودند. درجنگ قره باغ. همین طور.... درجنگ ادلب همین طور..... اکرایبن. لهستان.. صربستان.. تونس.. مراکش.. آذربایجان.. عراق.. قطر.. خریداران.. پهباد ترکیه هستند
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 7
    اگر تجزیه خوب بود اروپا فکر اتحادیه اروپا نبود،،،،، ترکیه که در خاورمیانه از تک قومی‌دم میزند پس چرا در اروپا تلاش میکند به اتحادیه اروپا بپیوندد؟؟
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 13
    ترکیه سیاست عجیبی دارد هم داعش تولید و حمایت میکند و میفرستد عراق و سوریه هم رابطه با عوامل سوریه و عراق خوبی دارد و وسایل میفروشه
  • قادر IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    11 0
    متاسفانه تا زمانی که توهم و افکار نژاد پرستی و سیاست‌های نادرست از اکثریت دولت و ملت ایران برچیده نشود ای آن عقب مانده خواهد بود چرا واقعیت رو درک نمی‌کنید وقتی هر روز اخباری از تولیدات و تکنولوژی‌ها و قدرت اقتصادی و سیاسی و اجتماعی ترکیه در ایران پخش می‌شود هموطنان غیور ما با تهمت توهین شعار با مونتاژ مونتاژ گفتن. ها. همیشه سعی در حل کردن صورت مسله دارند و بعد با تعاریف الکی و توهم از قدرت تکنولوژی ایران می‌خواهند خودشان را آرام کنندولی برای پیشرفت یک کشور اول باید واقعیت ها را درم کرد و از توهم خارج شد
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 3
    چیزی به نام برادری در جهان اسلام وجود نداره آنچه که هست منافع ملی کشورهاست هر وقت اینو قبول کردیم در سیاست خارجی پیشرفت میکنیم در غیر اینصورت باید مرتب شاهد خنجر از پشت توسط به اصطلاح برادران مسلمان باشیم
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 3
    خدای ناکرده آقایان مسئول تصور نمی‌کنید باید تعقیری در سیاست های کلی کشور نسبت به عراق داشته باشیم ؟ خسارات جنگ رو دریافت کنیم و .... !!!
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    17 3
    پهباد های ترکیه در میدان جنگ های واقعی اهمیت و کارایی خود را نشان داده اند و لذا طبیعی هست که کشورهای مختلف و از جمله عراق تمایل به خرید پهبادهای این کشور نشان دهند
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 10
    جالبه، عراق با هزینه های ایران در حال تسلیح ارتش خود به جنگ افزارهای ترکیه هستش، ترکیه ای که سالهاست بخشی از شمال عراق را در اشغال خود دارد. ایران با کُلی شهید، زخمی، جانباز و مفقود الاثر که طی این سالها برای حفظ تمامیت ارضی عراق تقدیم کرد، تاکنون نتوانسته هیچ قرارداد اقتصادی و نظامی قدرتمندی با عراق امضا کند.
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 6
    ایران همیشه مظلوم‌هست و این مظلومیت ایران نشان حق بودنش است مثل علی ع که مظلوم بود.
  • مهدی IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 6
    اردوغان بهشون تجاوز میکنه بعد میرن ازش پهپاد میخرن....ایران ازشون حمایت میکنه ببعد میرن ایران رو تحریم میکنن پولاشو نمیدن....حقتون همون داعش است
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 1
    ترکیه به عراق حمله میکنه عراق از ترکیه پهپاد میخره
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 3
    (آذری ها آریایی و از قوم ماد هستند)آریایی یعنی شکسپیر گوته حافظ آمریکا المان شوروی روسیه امپراطوری ماد هوخشتره امپراطوری فارس کوروش امپراطوری روم جولیوس‌سزار امپراطوری شارلمانی فرانسه ناپلئون بناپارت ادیسون مخترع برق مخترع هواپیما تلفن راه آهن کشتی‌ و اولین سفربه ماه دومین‌سفر به ماه ناسا تلسکوپ هابل ماهواره اینترنت کامپیوتر موبایل تلوزیون هالیوود سینما تثاتر یونان فلسفه‌ فیثاغورس .........
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 2
    سد های ترکیه فرات را خشک میکند و فرات اصلی ترین قسمت تاریخ وقایع کربلاست. جلوی سدهای ترکیه را بگیرید
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 5
    تجزیه طلبای دوزاری ریختن توی کامنتا مثبت منفی میدن !! خدمت اون استاد دکتری که میگه مگر داعش رو شما نابود کردید باید بگم بله اولین کسی که سینه سپر کرد جلوی داعش ایران بود ترکیه عزیزت داشت داعش میفرستاد از اروپا و ایران دست روسیه رو گرفت آورد منطقه تا نابودی داعش سرعت بگیره کاسه لیسی برای اردوغان بنی گانتس اخر عاقبت نداره جناب از ما گفتن بود
    • بهزاد IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      4 1
      ایران با ارتش آزاد جنگید نه داعش. داعش رو آمریکا ساخت که به تروریستهای کرد وجهه جهانی بده
  • بازنشسته IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    ایران برای دفع داعش در عراق کشته داده حالا عراق جایزه اش رابه ترکیه میده!!؟؟؟؟؟ چرا دولت پیگیردرخواست خسارت جنگ صدام نیست. چرا دولت عراقی ها را به زحمات خودش درعراق آگاه نمیکند. چرعراقی ها ادرملاقاتها ازایران تعریف دارند ولی پشت سر جوردیگه هستند؟
    • بهزاد IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      3 0
      بازار سوریه و ارمنستان و اسراییل هم دست ترکیه است. صادرات ماه گذشته ترکیه ۲۵ میلیارد دلار شد. ظرف چند سال اقتصاد چند تریلیون دلاری و ارتش فوق قوی بدست میاره.
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 1
    دموکراسی و سیستم رای گیری همین هست هرکسی داعش را نجات بدهد ولی موقع رای دادن با رسانه ها مغز ادمهای معمولی شستشو و کسانی رای می اورند که از حامی داعش پهباد میخرند
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    1 0
    ما جوانان آذری باید در تویتر و فیسبوک و غیره فعالیت کنیم هر کدام مان یک یک بلندگو باشیم تا به مردم باکو بگوییم که آذری از نژاد پاک آریایی و فرزندان امپراطوری ماد اولین امپراطوری‌انسان مدرن است
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 0
    چند سالی است که نداشته های ناتمدن ترکیه و قرقزستان رو مانند شلاق بر صورت ما آذری ها و برادرانمان فارس ها میکوبید ولی بدانید شما غیر آریایی ها قرن هاست که از ما آریایی ها از المانی تا آذری تا فارس تا آمریکا تا روسیه، عقب مانده اید
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 0
    پیشوند‌(دار) در کلمه بیرقدار یک واژه فارسی است
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    1 0
    مالک حقیقی سرزمین انسانها همانا حضرت زهرا س است و همان باغ فدک است که به ارث ایشان رسیده است. ایرانی ها در کنار دیگر اقوام محب اهل بیت در کشور های دیگر، آنقدر خواهیم ایستاد تا این ارثیه را به فرزندش امام زمان ع تقدیم کنیم.
    • بهزاد NL ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      0 1
      مالک اصلی اغوزخان و فرزندانش هستند. جمهوری ترکیه خلافت رو درون خودش با قانون ۱۹۲۴ مصوب مجلس حفظ کرده و تحویل امام زمان خواهد داد در استانبول.
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    0 0
    دولت عراق خیلی یا حشد الشعبی فرق داره ۷۰درصد دولت عراق بازماندگان حذب بعث هستند
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    0 0
    مقتدا صدر همان الهام علیف آینده است.اکر همچنان ایران جلویش صبوری کند مقتدا صدر دوست دارد تک تک حشد الشعبی را دست بسته به اصراعیل تقدیم کند.
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    1 0
    تیم فوتبال ازبکستان و قرقیزستان را نگاه کن تیم فوتبال ایتالیا رو نگاه کن میبینی که آذری ها کاملا همشکل ایتالیلیی های آریایی هستند و شکل قرقز و ترکمنستان نیستند. چون آذری ها از امپراطوری آریایی ماد هستند.
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    2 0
    اگر شهدای مدافعان حرم نبودند الان داعشی ها سرهای آذری ها و دیگرایرانی ها را به کلکسیون سرها و تن های رجب یحودی اضافه کرده بودند.
    • بهزاد NL ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      0 2
      مدافعین حرم با ارتش آزاد میجنگیدن. داعش برای تطهیر وجهه پ ک ک بود
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    1 0
    ترکیه نگران قفقاز و‌ باکو نیست فقط دستورات اصراعیل را برای طرح هزاران خنجر به ایران را دارد اجرا میکند
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    1 0
    آشوریان بوده ما آذری ها آشوری نیستیم.-- آذری ها آریایی و از قوم ماد هستندو رجب باید از ما آذری ها عذرخواهی کند که ما وارثان خون آریایی را ترک نامیده. ما اذری ها فقط اراده کرده ایم از زبان ترک استفاده کنیم همانطورکه شاید روزی اراده کنیم سرزمین های شما ترکان را تصاحب کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس