کد خبر 1308406
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
اقدام خوب دولت برای افزایش حقوق ها در سال ۱۴۰۱

کارشناس اقتصادی گفت: تصمیم دولت برای افزایش پلکانی حقوق کارمندان دولت در سال آینده تصمیمی عادلانه و منطقی به حساب می آید اما الزاماتی نیز دارد که لازم است رعایت شود.

به گزارش مشرق، مدتی قبل بخشنامه بودجه ۱۴۰۱ توسط رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد. مفاد بخشنامه مذکور و اظهارات مسئولان امر از جمله مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، بیانگر آن است که در سال آتی افزایش حقوق‌ها به صورت پلکانی خواهد بود. بدین معنا که کارمندانی که کمترین حقوق را دریافت می‌کنند از افزایش حقوق بالاتری برخوردار خواهند بود و برعکس. آنطور که پیش بینی می‌شود، برای سال آینده افزایش حقوق‌ها بین ۱۰ تا ۳۰ درصد با توجه به دریافتی کارکنان در نوسان خواهد بود و برای هر کارمند فرمولی خاص با توجه به حقوق وی در نظر گرفته خواهد شد.

حسن موسوی فرد کارشناس اقتصادی در خصوص وضعیت افزایش حقوق‌ها در سال آینده گفت: اگر مد نظر ما این است که شکاف‌ها در دریافتی‌ها را کاهش دهیم، راهکار در پیش گرفته شده منطقی و مناسب به نظر می‌رسد. یعنی قرار بر این است که کسانی که حقوق کمتری دریافت می‌کنند، رشد بالاتر و کسانی که دریافتی‌های بیشتری دارند، به مراتب افزایش دستمزد کمتری داشته باشند. اما در این خصوص یک نکته وجود دارد؛ کسانی که حقوق‌های بالاتری دریافت می‌کنند، علاوه بر دریافتی‌های مستمر، دریافتی‌های غیرمستمر بسیار زیادی نیز دارند که اگر بخواهیم افزایش حقوق‌ها به صورت پلکانی و عادلانه باشد، باشد ملاک ما مجموع دریافتی کارمندان باشد نه مستمری آنها.

وی ادامه داد: زیرا کسانی که دریافتی‌های پایین‌تری دارند، دریافتی‌های غیرمستمر کمتری دارند. اما کسانی که دریافتی‌های بالاتری دارند، مزایای غیرمستمر آنها نیز چشم گیر است. مواردی مانند حق الجلسات و پاداش و … جز مزایای غیرمستمر به حساب آمده که موجب افزایش حقوق کارمندان می‌شود. بنابراین اگر بتوانیم فرایند را طوری تنظیم کنیم که این افزایش حقوق پلکانی روی سرجمع حقوق افراد باشد، حتماً نتیجه کار عادلانه تر و منطقی‌تر خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار کرد: از آن جا که احکام در دولت متفاوت است، ممکن است کارمندان در رتبه‌های پایین‌تر دریافتی‌های بیشتری داشته باشند. مانند ایثارگری و شرایط خاص دیگر. لذا گاهاً حقوق کارکنان از مدیران بالاتر می‌رود. نیاز است برای این رخداد نیز تدابیر لازم اتخاذ شود.

موسوی فرد در پایان گفت: از طرفی باید تفاوت پرداخت میان مدیران و کارکنان رعایت شود تا انگیزه مدیر و کارکنان از بین نرود. لذا لازم است به این استثنائات توجه شود تا شاهد درهم ریختگی در نظام حقوق و دستمزد نشویم. در دهه‌های گذشته برخی سال‌ها از طرف دولت اعلام شده که افزایش ثابتی به همه کارمندان ارائه می‌شود و در برخی سال‌ها نیز افزایش پلکانی در پیش گرفته شده است. به نظر بنده در شرایط فعلی افزایش پلکانی منطقی‌تر و عادلانه تر خواهد بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    4 0
    مگه مصوبه قانونی نداریم که حقوق کارمندان باید به اندازه تورم افزایش پیدا کنه؟؟
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    2 1
    ۱۰ درصد شما میشه ۱۰ میلیون ۴۰ درصد ما کارمندا میشه ۱ میلیون هه کجای این عدالته؟ حقوق بالاهارو کم کنید به همه کارمندان پایین و متوسط ۴ و ۳ میلیون اضافه کنید این ینی عدالت!
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      1 0
      و همچنان طرح همسان سازی حقوقه که لای پرونده های مجلس خاک میخوره .
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      1 0
      اینو گفتی یاد فیش های حقوق نجومی افتادم . تورم ۴۰ درصد با افزایش حقوق ۱۰ تا ۳۰ درصد ، فقط با فیش حقوقی اونا سازگاری داره و جای تشکر .
  • مه IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    2 0
    براساس سنوات خدمت وارتقاءپایه و مدرگ تحصیلی طبقه بندی حقوق پرداخت شود
  • علی IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    3 0
    آقایون دولت و مجلس مگر قانون نظام هماهنگ پرداخت و قانون مدیریت خدمات کشوری نداریم در این قوانین شاخص‌های پرداخت حقوق مشخصه که عبارتند از سنوات خدمت، تحصیلات، تجربه ، تخصص، سختی کار، مدیریت و ... که براین اساس امتیاز هر شاغلی مشخص و پس از اعلام ضریب سالانه حقوق محاسبه و پرداخت میشود پس چرا با پلکانی کردن ضریب حقوق سالانه ، انگیزه رو در کارکنان با سابقه و تجربه و متخصص از بین میبرید؟ آیا این عدالته که حقوق مدیر و متخصص و باتجربه با کارمند تازه کار یکسان باشه و یا اختلاف حداقلی داشته باشه؟ کارمند تازه کار هم یه روزی با سابقه میشه و همین اعتراض رو به تصمیمات مجلس می‌کنه میگید نه بشینید و تماشا کنید چون حقوق‌ها برپایه قانون پرداخت میشه اگر قراره تغییر کنه باید مبنای قانونی یعنی قانون مدیریت خدمات کشوری و نظام هماهنگ پرداخت اصلاح بشه در غیر اینصورت بیان به همه جا از بالا تا پایین یکسان حقوق بدن خیال همه رو راحت کنند
    • مثلا کارمند IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 0
      ولا تو‌همه ادارات کار رو همون قشری که کمتر میگرن انجام میدن چون دنبال بخشنامه و سند و بند... نرفتن تو سیتم اداری هم کار بدوششون بوده ولی ....
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    افزایش حقوق یعنی چاپ پول بی پشتوانه بیشتر یعنی نقدينگي بیشتر یعنی تورم بالاتر یعنی خرد شدن طبقه ضعیف زیر بار شرایط اقتصادی... بجای افزایش حقوق تولید ناخالص ملی را افزایش دهید بهره وری کارمندان را افزایش دهید از هزینه ها بکاهید تا تورم کنترل شود
  • احمد IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    اولاً حق جلسه و پاداش جزیی از حقوق نبوده و نیست و هیچ ربطی به افزایش حقوق ندارد. دوماً طبیعی است حقوق یک فرد فنی و تحصیلکرده با من که یک کارمند ساده هستم تفاوت داشته باشد. هر چند برای فردی مثل من افزایش بیشتر حقوق خیلی بهتر است اما در میان مدت باعث از بین رفتن انگیزه کارکنان خواهد شد. فرض کنیم در چند سال آینده افراد با درآمد بالا را مانع افزایش حقوقشان شویم و بر عکس افراد با درآمد پائین را زیاد افزایش دهیم تا حقوق آنها برابر شود آنوقت می توانیم بگوئیم عدالت برقرار شده؟
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    متاسفانه در افزایش حقوق کارمندان به تخصص و سختی معیشت و مسولیت سنگین افراد توجهی نمی شود
  • سياوش IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 0
    تورو خدا كساني كه تا 10 ميگيرن واقعا كم ميگيرن نسبت به انهاييكه 20 30 يا بيشتر ميگيرن يكي دوسالي به 20 30 ميليوني ها اضافه نشه در عوض به كمترين ها اضافه بشه خواهش ميكنم خيلي كم ميگيريم تورو خدا يه سرو ساماني بدين خدارو خوش نمي اد همه در هفته مساوي كار ميكنيم زحمت ميكشيم روا نيس يكي 20 30 ميليون يكي 6ميليون الي 10 ميليون بگيره كمي كارشناسانه به اين موضوع نگاه كنين
  • نیما IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    یه نفر ترمز حقوق مزایای شرکت نفتی ها رو بکشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس