پوست

تهیه‌کننده «پوست» بیان کرد که باید به سمت سینمای قصه ‌گو و داستانی حرکت کرد تا قصه و محتوای فیلم مخاطب را جذب کند و انحصارهایی که روی اسم‌ها و افراد است، از بین برود.

به گزارش مشرق، محمدرضا مصباح تهیه‌کننده «پوست» ساخته بهمن و بهرام ارک با اشاره به اینکه عده‌ای قبل از اکران این فیلم سینمایی تصور می‌کردند مخاطبان عام جذب این اثر نخواهند شد، بیان کرد: اکران «پوست» در شرایط بحرانی سینما که ۲ سال است با کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، به بسیاری از دوستان ثابت کرد که فیلم‌های این چنینی می‌توانند مخاطب عام داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۶۰ هزار نفر این فیلم را تماشا کرده‌اند، گفت: «پوست» از مختصات خاصی برخوردار است و از بازیگر چهره هم استفاده نکرده اما موفقیت این فیلم در اکران نشان داد مخاطب عام، سینمای قصه‌گو را دوست دارد.

تهیه‌کننده «پوست» ادامه داد: فارغ از همه چهره‌ها و اسم‌ها، یک فیلم به واسطه محتوای و ارائه بدون لکنت قصه می‌تواند مخاطب را جذب کند البته در این مسیر در نظر گرفتن سانس‌ها و سالن‌های خوب برای فیلم‌ها قطعاً تأثیرگذار است.

جذب ۶۰ هزار مخاطب به سینما بدون بازیگر چهره

نگاه تجاری در سینماداری مهم است

مصباح درباره توجه سینماداران به اکران فیلم‌هایی که تنها برای گیشه ساخته می‌شوند، اظهار کرد: طبیعتاً در سینماداری فارغ از بحث فرهنگی که این شغل و جایگاه دارد، نگاه تجاری به موضوع فیلم برای اکران آن مهم است چراکه باید به طریقی هزینه‌های نگهداری سینما از جمله پرداخت حقوق پرسنل، بازسازی آن و… تأمین شود بدین ترتیب طبیعی است که سینماداران بیشتر به سمت اکران فیلم‌هایی بروند که در فروش اتفاق بهتری برایشان رخ می‌دهد.

وی افزود: حتی در گردونه رقابت که ممکن است چند فیلم خوب اکران شوند، سینمادار به سراغ اثری می‌رود که فروش بیشتری دارد اما اگر بخواهیم نگاهی کلان به قضیه اکران داشته باشیم باید بگوییم که سیاستگذاران باید سبد اکران را یک سبد جامع از همه ژانرها و سلیقه‌ها در نظر بگیرند، ترکیبی را برای سینمادار تعریف کنند که فقط نگاه تجاری نداشته باشد و در کنار اکران فیلم‌های تجاری برای کسب درآمد و سود، فیلم‌هایی را که جنبه تجاری‌اش کمتر و بیشتر هنری و قصه‌گو است، روی پرده ببرد.

این تهیه‌کننده سینما تاکید کرد: یک زمانی دولت به این قضیه توجه و مؤسسه «هنروتجربه» را ایجاد کرد اما ظرفیت آن به قدری نیست که بتواند این بار را به دوش بکشد طبیعتاً سینماهای سراسر کشور باید در این قصه سهیم شوند و کمک کنند شاید اکران «پوست» و توجه مردم به این نوع سینما هم این نوید را به ما می‌دهد که در آینده سینماداران با مخاطبان عام سینما همراه شوند، به اکران اینگونه فیلم‌ها توجه کنند و ما در سبد اکران فیلم‌های این چنینی را داشته باشیم.

جذب ۶۰ هزار مخاطب به سینما بدون بازیگر چهره

پذیرفتن پخش فیلم «پوست» جسارت می‌خواست

مصباح با اشاره به اینکه شاید استقبال مخاطبان از «پوست» برای عوامل هم قابل باور نبود، تصریح کرد: فعالیت پخش سینمایی حوزه هنری در اکران «پوست» قابل تجلیل است و حرکت دوستان و سیاستگذاری آن‌ها در اکران فیلم مؤثر بود. چراکه در چارچوب درست پیش می‌روند. توجه مؤسسه بهمن سبز به فیلم‌هایی مانند «پوست» و پذیرفتن آن جسارت می‌خواهد، دوستان برای توجه به اینگونه فیلم‌ها و گرفتن سانس جسارت به خرج دادند و خط‌شکنی کردند امیدوارم این روش به سایر شرکت‌های پخش تسری و اینگونه آثار به سالن‌های سینما راه پیدا کند.

تهیه‌کننده «یدو» در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه تغییر ذائقه مخاطب نگاه بلندمدتی را می‌طلبد و نیازمند کار پژوهشی است، اظهار کرد: فرهنگسازی روی یک موضوع و تغییر ذائقه مخاطب اتفاقی نیست که یک شبه رقم بخورد بلکه همه ارگان‌ها از سازمان سینمایی گرفته تا تهیه‌کننده و فیلمساز و کسانی که به نوعی نقش دارند، باید در این قصه حرکت کنند و مسیر خود را تغییر بدهند.

جذب ۶۰ هزار مخاطب به سینما بدون بازیگر چهره

مصباح ادامه داد: در برخی از مقاطع در تاریخ سینمای ایران اسم کارگردان مردم را به سالن‌های سینما جذب می‌کرد و در برخی دیگر از مقاطع اسم بازیگر مورد توجه بود اما باید به سمت سینمای قصه‌گو و داستانی حرکت کنیم تا قصه و محتوای فیلم مخاطب را جذب کند و انحصارهایی که روی اسم‌ها و افراد است، از بین برود تا سینما رونق بگیرد، فیلمسازان جوانی که با هزینه کمتری قصد تولید فیلم دارند، انگیزه پیدا کنند و زمینه برای دیده شدن آن‌ها و فعالیت بیشتر شود.

به گفته وی، در بحث تغییر ذائقه مخاطب توسعه سالن‌های سینما هم بحث مهمی است چراکه سرانه صندلی سینما در کشور به شدت پایین است و باید به سمت توسعه و زیرساخت حرکت کرد که این موضوع هم نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است.

این تهیه‌کننده سینما در پایان درباره فعالیت این روزهای خود عنوان کرد: این روزها مشغول نهایی کردن کارهای پس‌تولید فیلم سینمایی «بی‌مادر» به کارگردانی سیدمرتضی فاطمی و تهیه‌کنندگی خودم هستیم چراکه برای حضور در چهلمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر ثبت‌نام کرده‌ایم و امیدواریم این فیلم در جشنواره فجر به نمایش دربیاید.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس