کد خبر 1308566
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۶
وعده سوریه درباره مرز زمینی تهران - بغداد - دمشق/ صادرات ۱۶۰ میلیون دلاری به سوریه طی هفت ماهه امسال

رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه گفت: در ۷ ماه امسال حدود ۱۶۰ میلیون دلار صادرات به سوریه صورت گرفته در حالی فقط حدود ۱۷ میلیون دلار واردات از سوریه انجام شده است.

به گزارش مشرق، کیوان کاشفی در خصوص سفر اخیر هیئت بلند پایه اقتصادی ایران به سوریه به ریاست وزیر صمت، گفت: این سفر دو روزه و پرکار بود که وزیر صمت در آن با تمامی وزرای اقتصادی دولت سوریه جلسه و گفت‌وگو داشتند و در نهایت جمع بندی جلسات توسط نخست وزیر سوریه صورت گرفت.

وی افزود: قبل از سفر به سوریه طی جلسات مسائل و مشکلات در حوزه‌های مختلف مخصوصاً نیازهای بخش خصوصی برای فعالیت بیشتر با سوریه را به وزیر صمت ارجاع داده بودیم تا در دستور کار نشست‌های سوریه قرار دهند.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه بیان کرد: سطح توقعات در رابطه با بالا بودن ظرفیت اقتصادی ایران و سوریه در کشور ما وجود دارد و زمانی که دو کشور به لحاظ سیاسی، اجتماعی و نظامی ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند باید به لحاظ اقتصادی نیز روابط بین دو کشور بسط پیدا کند.

کاشفی اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین مسائلی که مد نظر داریم این است که ایران و سوریه تحریم هستند و ارتباط بانکی ضعیفی دارند؛ با توجه به این که اقتصاد سوریه کوچک‌تر است ولی مشکلات ارزی متعددی دارد که این مشکلات باعث شده است یک سری قوانین و مقررات را وضع کنند که بر حوزه فعالیت بخش خصوصی ایران تاثیر گذاشته است.

وی در ادامه گفت: قوانین و مقرراتی که سوریه وضع کرده که شامل بحث‌های تعرفه‌ای است، به صورتی که اقلامی را ثبت سفارش نمی‌کنند و به علت مدیریت منابع ارزی و حمایت از تولیدات داخلی اجازه واردات به سوریه را نمی‌دهند که این موضوع برای برخی از شرکت های ایرانی که در سوریه سرمایه گذاری کرده اند مشکل آفرین شده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه اظهار کرد: طبق نتیجه‌ای که از این سفر کسب کرده ایم باید هر چه سریع‌تر بر روی تعرفه صفری که بین ایران و سوریه منعقد شده و شامل ۸۸ قلم کالاست تمرکز کنیم، هر دو طرف موافقت کرده اند که توجه کنند تا در زمان مشخص تصمیم گیری  در خصوص این اتفاق صورت بگیرد.

کاشفی بیان کرد: اگر این تعرفه اجرایی شود مشکل عمده‌ای از این مشکلات برای بخش خصوصی حل می‌شود.

وی گفت: مشکل دیگری که در این سفر مورد بحث قرار گرفت حمل کالا بود و چون همسایگی مستقیم با سوریه نداریم حمل کالا به صورت دریایی انجام می‌شود که هزینه‌های بالایی دارد این که هر چه سریع‌تر بتوانیم مرز زمینی از عراق به سوریه را باز کنیم در جلسات مورد بحث قرار گرفته است و دولت سوریه نیز قول‌هایی در این زمینه داده که امیدواریم با پیگیری و سفر بعدی وزیر راه و شهرسازی به سوریه بازگشایی خط زمینی اتفاق بیافتد.

کاشفی خاطر نشان کرد: بازگشایی خط زمینی به سوریه می‌تواند کمک بسیاری کند زیرا بیش از ۸ درصد از کل صادرات به عراق از طریق واسطه‌های عراقی به سوریه می‌رسد خیلی از کالاهای ایرانی (کاشی، سرامیک و ...) را در سوریه مشاهده کرده ایم که در گمرکات ایران ثبت نشده است و ۸ درصد حدود ۶۰۰ میلیون دلار است که رقم کمی نیست.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه بیان کرد: بحث دیگر در نشست‌ ایران و سوریه تهاتر بود به دلیل اینکه دو کشور مشکلات ارزی داشتند تهاتر زمانی جواب می‌دهد که دو کشور از تراز تجاری نسبتاً متعادلی برخوردار باشند یعنی اگر صادراتی داریم، در سوریه کالایی باید وجود داشته باشد که در مقابل واردات کنیم تراز تجاری ایران کاملاً مثبت است و در ۷ ماه امسال حدود ۱۶۰ میلیون دلار صادرات به سوریه صورت گرفته در حالی فقط حدود ۱۷ میلیون دلار واردات از سوریه انجام شده است بنابراین به بازنگری در تعرفه‌ها نیاز داریم.

وی در ادامه گفت: نمایشگاه توانمندی جمهوری اسلامی ایران همزمان با جلسات در سوریه برگزار می‌شد که مورد توجه مقامات سوریه قرار گرفت و تقاضا کردند که ایران صنایع سوریه را نوسازی کند به همین دلیل اخیراً در قانون سرمایه گذاری اصلاحیه‌ای را انجام دادند به صورتی که ظرفیت و اطمینان خاطر کامل به سرمایه گذاران خارجی می‌دهند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس