کد خبر 1308784
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۰
بازگشت امید به خانه دار شدن با روی کارآمدن دولت سیزدهم

دولت سیزدهم که با شعار خانه دار شدن مردم وارد کارزار انتخاباتی شد، مهم ترین شعار اقتصادی خود را در ۱۰۰ روزه نخست فعالیتش فراموش نکرد و امید به خانه دار شدن را در اقشار محروم مجددا زنده کرد.

به گزارش مشرق، دولت سیزدهم در ۱۰۰ روزه فعالت خود توانسته است با مدیریت حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور، تحولات مهمی در مدت اندک از خود در بخش‌های مختلف اقتصادی به جا بگذارد.

در حوزه‌های تحت پوشش وزارت راه و شهرسازی از جمله گونه‌های مختلف حمل و نقل چه در بخش‌های زیرساخت و چه در زمینه ترانزیت و جذب سرمایه گذار و همچنین در بخش مسکن اعم از ساخت و ساز، مسکن مهر، راه اندازی پروژه‌های جدید تولید مسکن، تأمین مالی و… دولت سیزدهم اقدامات تحسین برانگیزی از نظر کارشناسان اقتصادی انجام داده است.

حمل و نقل دریایی

برخی اقدامات مناسب ۱۰۰ روزه دولت سیزدهم در حوزه حول و نقل دریایی به شرح زیر است:

بهبود وضعیت پهلوگیری کشتی‌های حامل کالاهای اساسی در بنادر جنوبی و کاهش معطلی‌های بعضاً چند ماهه این کشتی‌ها

انتقال برخی کشتی‌های حامل کالاهای اساسی به بنادر شهید رجایی، بوشهر و چابهار و کاستن از ترافیک کشتی‌های اساسی در بندر اما خمینی (ره)

تأکید بر حمل یکسره کالاهای اساسی از کشتی به کامیون و قطار

فعال شدن بنادر شمالی در پی سفر رئیس جمهور به اجلاس‌های شانگهای و اکو و امضای قراردادهای همکاری با کشورهای آسیای میانه و حاشیه خزر

خرید کشتی‌های رو-رو برای افزایش تجارت با روسیه

جذب سرمایه‌گذاری حدوداً ۲ هزار میلیارد تومانی بخش غیردولتی در بنادر تجاری در قالب دو قرارداد

حمل و نقل جاده‌ای

دولت سیزدهم در حوزه حمل و نقل جاده‌ای نیز اقدامات مناسبی در ۱۰۰ روزه فعالیت خود بر جای گذاشته است که برخی از آنها به شرح زیر است:

افزایش چشمگیر ترانزیت جاده‌ای و رسیدن به رکورد عبور کامیون‌های ترانزیتی از کشور حتی بیش از دوره کرونا

ادامه توسعه راه‌های روستایی

اختصاص قیر رایگان به پروژه‌های راهسازی و راه‌های روستایی

پیگیری رفع نقاط حادثه خیز جاده‌ها

ورود جدی به موضوع پیچیده ترخیص کامیون‌های وارداتی دپو شده در گمرکات که بعضاً تا یک سال در گمرک مانده بودند و افزایش سرعت ترخیص کامیون‌ها

حمل و نقل ریلی

حمل و نقل ریلی به عنوان ایمن ترین و به صرفه ترین شیوه حمل و نقلی، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مورد نظر دولت را چه از نظر توسعه زیرساخت‌ها و چه توسعه ناوگان و افزایش بهره وری شامل می‌شود.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در ماه‌های اخیر فعالیت خود در وزارت راه و شهرسازی، از اصلی ترین منتقدان درصد فعلی بهره وری حوزه ریلی بوده و همواره بر اجرای اقداماتی برای افزایش این بهره وری تأکید کرده است.

آغاز اتصال شهرهای جدید و حومه کلانشهرها به شهرهای مادر پس از توقف ساخت متروی حومه‌ای از جمله متروی پرند به تهران

احیای پروژه چابهار-زاهدان پس از چند ماه توقف به دلیل عدم تأمین اعتبار و اختصاص بودجه ۶۳ میلیون یورویی به پروژه

امضای موافقتنامه سه جانبه ریلی میان ایران-ترکمنستان-قزاقستان

حمل و نقل هوایی

گونه حمل و نقل هوایی اگرچه درصد کمی از حجم جابه جایی مسافر در کشور را در بر می‌گیرد، اما از نظر اثرگذاری بر اقتصاد حمل و نقل و همچنین به عنوان پیشانی جنگ اقتصادی و مقاومت در برابر تحریم‌های ظالمانه، جایگاه بسیار مهمی را در اختیار دارد.

توسعه در این صنعت، با سایر صنایع متفاوت بوده و یکی از اصلی ترین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی، انتقال تکنولوژی تولید قطعات هواپیما به داخل یا استفاده از توان و دانش تکنولوژیکی شرکت‌های دانش بنیان برای تولید این قطعات و رفع وابستگی به واردات است.

ساماندهی وضعیت بازار بلیت پروازهای داخلی و کاهش قیمت بلیت‌های نجومی بعضاً تا ۵۰ درصد از جمله کاهش قیمت بلیت پرواز تهران-مشهد از نرخ‌های بالای یک میلیون تومان به زیر ۵۰۰ هزار تومان

تلاش برای نوسازی ناوگان هوایی از طریق خرید هواپیماهای با سن پایین بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان هواپیمایی کشوری

مسکن

اصلی ترین شعاری که رئیس جمهور در ایام مبارزات انتخاباتی مطرح کرد که بسیاری از فرآیندهای دولت سیزدهم، حول آن می چرخد، ساماندهی وضعیت بازار مسکن است.

بازار مسکن در پی خودداری دولت‌های یازدهم و دوازدهم خصوصاً در زمان وزارت عباس آخوندی از حمایت از سمت عرضه مسکن و توقف ساخت و ساز، دچار مشکل اساسی شده که نتیجه آن رشد ۷ برابری قیمت مسکن در ۴ سال اخیر است.

اینک دولت سیزدهم با شناسایی این کمبود بزرگ، به دنبال اجرای قانون جهش تولید مسکن با اجرای طرح نهضت ملی مسکن و ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی ظرف ۴ سال است تا هم به کنترل قیمت مسکن کمک کند و هم از بخش مسکن به عنوان پیشران اقتصادی، برای راه اندازی سایر صنایع و بخش‌های اقتصادی بهره ببرد.

برخی اقدامات دولت سیزدهم در زمینه بهسازی بخش مسکن به شرح زیر است:

آغاز فرآیند ثبت نام از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن

تصویب آئین نامه اجرایی مالیات بر خانه‌های لوکس پس از یک سال و نیم از تصویب قانون در مجلس

ابلاغ آئین نامه اجرایی قانون مالیات بر خانه‌های خالی از سوی دولت و ابلاغ فوری بخشنامه مربوطه از سوی سازمان امور مالیاتی به ادارت کل امور مالیاتی استان‌ها و تسریع در اجرای دستورالعمل‌های مرتبط با قانون مالیات بر خانه‌های خالی

تشکیل جلسات شورای عالی مسکن به ریاست رئیس جمهور ذیل قانون جهش تولید مسکن و احیای این شورای عالی پس از حدود ۱۰ سال توقف

تدوین آئین نامه تشکیل صندوق ملی مسکن بلافاصله پس از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن (آئین نامه مربوطه در انتظار تصویب در هیئت دولت است)

افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن در تهران به ۴۵۰ میلیون تومان، در کلانشهرها به ۴۰۰ میلیون تومان، در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر به ۳۵۰ میلیون تومان، در سایر شهرها به ۳۰۰ میلیون تومان و در روستاها به ۲۵۰ میلیون تومان

ابلاغ تسهیلات جدید ساخت مسکن بلافاصله پس از تصویب در شورای عالی مسکن و شورای پول و اعتبار به بانک‌های عامل و تعیین سهمیه هر بانک

راه اندازی بانک زمین و شناسایی اراضی متعلق دولت و آغاز انتقال اسناد این اراضی از دستگاه‌های اجرایی به وزارت راه و شهرسازی برای اختصاص به نهضت ملی مسکن

توسعه محدوده شهرها برای افزایش اراضی محدوده شهرهای شامل اجرای نهضت ملی مسکن

افزایش ظرفیت ساحت و ساز در شهرهای جدید و تعیین اراضی جدید برای ساخت شهرک‌های مسکونی در اطراف کلانشهرها

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس