کد خبر 1309300
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶
امید به زندگی ۲ دهه افزایش یافته است

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از ارکان اصلی حوزه سلامت مشارکت مردمی است، گفت: با تلاش در حوزه سلامت امید به زندگی حدود ۲ دهه افزایش یافته است، اما اکنون باید به کیفیت زندگی بپردازیم.

به گزارش مشرق، کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت در همایش گرامیداشت روز جهانی داوطلب که با محوریت داوطلبان سلامت و شعار "مشارکت همه‌جانبه، کلید طلایی کنترل همه‌گیری کووید۱۹"، برگزار شد، درخصوص نقش مشارکت‌های مردمی در کنترل کووید ۱۹، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با مشارکت‌های مردمی شکل گرفت و ما کشور را از خودمان می‌دانیم و انتظار داریم همانگونه که انقلاب اسلامی با همکاری و مشارکت مردم برای تعالی کشور رقم خورد، بازهم با حضور و مشارکت مردم، بتوانیم در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی کنیم.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از توفیقات جدی کشور، نظام سلامت است که با شبکه مراقبت‌های اولیه بهداشتی درمانی آغاز شده و شکل گرفت و حتی وجود این ساختار سبب شد تا اقدامات این بخش زبانزد شود، توفیق در این بخش هم مبتنی بر مشارکت مردمی است. در واقع، یکی از ارکان اصلی حوزه سلامت مشارکت مردمی بود که در طی زمان، نمود و ظهور پیدا کرد.

بیشتر بخوانید

امید به زندگی در کدام کشورها بیشتر است؟

حیدری با اشاره به دیدار سفرای آلمان و ایتالیا، اظهار کرد: در جلسه‌ای خدمت دو تن از سفیران آلمان و ایتالیا بودیم و قصد سرمایه‌گذاری برای توریست سلامت داشتند. وقتی شاخص‌های کشور و موضوع امید به زندگی را در کشور توضیح می‌دادم، به من ‌گفتند حرف‌های شما درست نیست، گفتم منظور شما چیست؟ گفتند ما در مورد GDP و سهم شما از سلامت مطالعه کردیم و بر مبنای آن، محال است که با این عددها بتوانید چنین شاخص‌هایی کسب کنید!ً اما آنها فراموش کردند که ما سرمایه بزرگ مشارکت مردمی را داریم که از GDP ارزشمندتر است.

وی ادامه داد: بعد از جنگ، به یاد نمی‌آورم که چنین همدلی و مشارکتی که در حوزه کرونا پیش آمد را داشته باشیم. همه مردم با همه وجود به میدان آمدند تا بتوانند به مدیریت بیماری کمک کنند. جلوه‌های ارزشمند مشارکت مردمی و داوطلبی برای این است که بتوانند سلامت را ارتقا دهند؛ زیرا محور توسعه، سلامت است که اگر با حضور مردم ارتقا یابد، قطعاً موفق خواهیم بود. فضاهای مجازی و شبکه‌ها دست به دست هم دادند تا این مشارکت و همدلی را متزلزل کرده و ایجاد یأس کنند و امروز بیش از گذشته نیازمند چنین مشارکتی هستیم.

حیدری تاکید کرد: امروزه با توجه به افزایش سطح سواد مردم باید بر شبکه‌های محلی و شبکه‌های اجتماعی گروه ‌های همسان تمرکز کنیم تا تخصصی‌تر مطالب حوزه سلامت را ارائه دهیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت عنوان کرد: با تلاش در حوزه سلامت امید به زندگی حدود ۲ دهه افزایش یافته است، اما اکنون باید به کیفیت زندگی بپردازیم. کیفیت زندگی به شدت تحت تاثیر بیماری های غیرواگیر است و همچنین دغدغه مساله جمعیت و سالمندی را داریم. موضوع جمعیت یک موضوع ملی و فراملی است که باید همگی به طور جدی در آن سرمایه‌گذاری کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر به ایران عشق می‌ورزید، باید برای آینده ایران عزیزمان بحث جمعیت را جدی بگیریم، چون بحث جمعیت، بسیار بحرانی است و اگر غفلت ورزیم، دوره پنجره که دوره شکوفایی کشور است را از دست خواهیم داد که تهدیدی جدی برای توسعه کشور در آینده خواهد بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • حسین علی دادی IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    4 0
    چه امیدی به زندگی درم من ۶۲هی
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    3 0
    خوابت بخیر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس