کد خبر 1309305
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
اهداف عربستان از فشار بر لبنان

جورج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان، از سمت خود استعفا کرد اما آیا مشکل ریاض و بیروت حل خواهد شد؟

به گزارش مشرق، جورج قرداحی، اخیرا درباره جنایاتی که عربستان در یمن مرتکب می‌شود، سخن گفته بود.

وزیر اطلاع رسانی لبنان که اکنون استعفا کرده است، گفته بود که جنبش «انصارالله» در سال‌های جنگ فقط از خود در برابر اقدامات ائتلاف سعودی دفاع کرده است؛ من معتقدم جنگ یمن یک جنگ بیهوده است و باید متوقف شود؛ ملت یمن از خود دفاع می‌کند؛ آیا چنین ملتی باید مورد تجاوز قرار بگیرد.

همین سخنان بود که باعث شد تا سعودی‌ها خشمگین شوند و فشارهای خود را به لبنان بیشتر کنند.

بیشتر بخوانید:

میانجیگری فرانسه برای ترمیم روابط عربستان و لبنان

هر چند قرداحی یک وزیر مسیحی و جدا از بدنه حزب الله لبنان است، اما آنچه که او درباره جنایت سعودی‌ها گفته بود، بهانه‌ای شد برای آن که دشمنی عربستان با لبنان بیشتر شود.

دولت لبنان تازه توانسته خود را بشناسد و تاکنون با کارشکنی‌ها مهره هایی چون سعد حریری و سمیر جعجع و دیگر گروه‌های وابسته به عربستان، با مشکلات زیادی روبرو بوده است.

وزیر اطلاع رسانی لبنان که پس از یک ماه از سمت خود استعفا کرد بر سر حرف خود باقی است و همچنان اعتقاد دارد که عربستان در یمن جنایت می‌کند و مردم مظلوم یمن از خود دفاع می‌کنند، اما به خاطر آن که فشارهای سیاسی و اقتصادی به لبنان را کاهش دهد، تن به استعفا داد.

مشکل اساسی عربستان با لبنان، بر سر حزب الله است، در واقع همراهی سعودی‌ها با صهیونیست‌ها علیه حزب الله لبنان است و این دشمنی به خاطر سیاست مقاومت حزب الله مقابل رژیم صهیونیستی است.

مردم لبنان و دولتی که در این کشور بر سر کار می‌آید، می‌دانند که ماهیت وجودی حزب الله است که لبنان را حفظ کرده و اگر این گروه نبود، لبنان تاکنون به اشغال رژیم صهیونیستی درآمده بود.

واکنش سعودی‌ها نسبت به استعفای قرداحی نشان می‌دهد که برای آن‌ها مهم نیست یا مهم جلوه نمی‎دهند که وزیر اطلاع رسانی لبنان استعفا کرده است.

شبکه سعودی «العربیه» در واکنش به استعفای قرداحی، این اقدام را «غیرمهم» توصیف کرد.

سعودی‌ها از لبنان باج خواهی می‌کنند و در این سیاست، استعفای وزیر اطلاع رسانی لبنان ارزشی برای آن‌ها ندارد، سعودی‌ها با اینگونه فشارها در پی رسیدن به خواسته بزرگتری هستند.

استعفای قرداحی از سوی نخست وزیر لبنان پذیرفته شد، اما او نیز می‌توانست تن به پذیرش استعفا ندهد.

نجیب میقاتی با مخالفت با استعفا می‌توانست اقتدار دولت لبنان را افزایش دهد و از محبوبیت بیشتری در میان مردم برخوردار شود.

دولتمردان و سیاسیون لبنان خود به خوبی می‌دانند که با استعفای یک وزیر دولت لبنان که مغضوب سعودی‌هاست، موانع روابط میان دو کشور برداشته نخواهد شد.

حتی سعودی‌ها به باج خواهی‌ها خود ادامه می‌دهند و آن را بزرگتر هم می‌کنند.

اما آنگونه که العربیه سعی کرده استعفای قرداحی را در فضای سیاسی عربستان کم اهمیت جلوه دهد، با این وجود سعودی‌ها برای رسیدن به این هدف هزینه زیادی کردند و ظرفیت سیاسی رسانه‌ای و اقتصادی خود را به کار بستند تا استعفا اتفاق بیفتد.

نکته اینجاست که وزیر اطلاع رسانی لبنان زمانی که استعفای خود را اعلام کرد، از سخنان خود درباره جنایات عربستان در یمن ابراز پشیمانی نکرد.

سعودی‌ها هر اندازه که استعفای قرداحی را برای خود یک بی اهمیت جلوه دهند، اما در میان افکار عمومی شکست خورده این ماجرا هستند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس