کد خبر 1309440
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
انهدام مخفیگاه داعش در منطقه «نفتخانه» دیالی عراق/ کنترل داعش بر یک روستا در کرکوک

انهدام مخفیگاه داعش در دیالی، سیطره تکفیری‌ها بر یک روستا در کرکوک و تحرکات ارتش ترکیه در استان دهوک عراق از مهمترین تحولات امنیتی آن است.

به گزارش مشرق، اداره اطلاع رسانی حشد شعبی عراق از انهدام مخفیگاه داعشی در استان دیالی خبر داد و اعلام کرد: نیروهای حشد شعبی عراق مخفیگاه داعش در منطقه« نفتخانه» در دیالی را به طور کامل منهدم کردند تا مجددا از سوی تکفیری‌ها مورد استفاده قرار نگیرد.

دفع حمله داعش به یک منطقه در دیالی عراق

منابع عراقی از دفع حمله داعش به منطقه «نوفل» در شمال بخش« المقدادیه» در شمال دیالی خبر دادند و اعلام کردند: اوضاع تحت کنترل است و نیروهای امنیتی شروع به جستجوی گسترده برای تعقیب داعشی‌هایی کرده‌اند که به سوی باغات نزدیک گریخته‌اند.

از سوی دیگر «صادق الحسینی» سخنگوی محور دیالی حشد شعبی عراق در تشریح عملیات «وادی الثلاب» در عمق تپه‌های حمرین گفت: در نتیجه این عملیات سه مسیر مخفی که داعش از آن استفاده می‌کرد، کشف و تحت کنترل درآمد.

وی افزود: همچنین مخفیگاه‌های مهمی کشف و نابود شد. در نتیجه این عملیات کمربندی امنیتی ۱۳ روستا در دیالی تقویت شد.

کمربندی بغداد و چالش امنیتی بزرگ

سرلشکر« احمد سلیم» فرمانده عملیات بغداد گفت: کمربندی بغداد چالش امنیتی برای نیروهای امنیتی عراقی است.

وی افزود: این منطقه علاوه بر شرایط جغرافیایی دشوار، جمعیت انبوهی را هم در خود دارد. پراکندگی روستاها در این مناطق سبب شده است که تامین امنیت آنها بسیار دشوار باشد.

سلیم گفت: کنترل ورودی و خروج این مناطق سخت و دشوار است زیرا منطقه گسترده ای است و به عبارت دیگر ورودی و خروجی خاصی ندارد که بشود آنرا کنترل کرد و از مناطق بحران خیز است.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده برای تامین امنیت مناطق کمربندی بغداد اشاره و بیان کرد: دوربین‌های حراراتی نصب شده است به ویژه که در مناطقی که احتمال می‌رود گذرگاه تروریست‌ها باشد. همچنین بالن‌ها و برج‌های دیده بانی قرار داده شده است و علاوه بر آن تلاش‌های اطلاعاتی تشدید شده است تا اطلاعات لازم دریافت و اقدام موثری انجام شود.

وی همچنین به دیدارهایی که با شیوخ عشایر و بزرگان این مناطق انجام شده و به امنیت منطقه کمک کرده است هم اشاره کرد.

سلیم از استقرار نسبی در مناطق کمربندی بغداد خبر داد و گفت: طی ۱۰ ماه گذشته بیش از ۱۵ تروریست کشته شده‌اند که بیشتر آنها در منطقه «الطارمیه» در شمال بغداد بوده است.

تشدید حملات به دنبال بازگشت داعشی‌ها از اردوگاه «الهول» به عراق

«جبار المعموری» از رهبران ائتلاف فتح عراق گفت: یکسال قبل ما درباره سناریو بازگشت خانواده‌هایی که در اردوگاه الهول به سر می‌بردند به عراق هشدار دادیم زیرا بیشتر آنها مرتبط با داعش هستند و تفکر افراطی دارند.

وی افزود: با نگاهی به روند اوضاع امنیتی می‌توان مشاهده کرد که با بازگشت خانواده‌هایی که در اردوگاه الهول در سوریه بودند به میزان بیست درصد بر دامنه تحرکات داعش افزوده شده است.

المعموری گفت: آنچه رخ می‌دهد، سناریویی از جانب آمریکاست که هدفش ایجاد بی‌ثباتی و نگه داشتن نیروهایش در عراق پس از ۳۱ دسامبر جاری است. همه عراقی‌ها متفق القول هستند که واشنگتن مشکل بزرگ در عراق است زیرا به دنبال مجازات مردم عراق است که سناریوی آن در سال ۲۰۱۴ برای نابودی عراق را به شکست کشاندند.

تحرکات ارتش ترکیه در استان دهوک

منابع کُردی از تحرکات جدید ارتش ترکیه در مناطق «سحیله»، «المحمودیه» و «العمادیه» در استان دهوک در شمال عراق خبر دادند و اعلام کردند که نیروهای ارتش ترکیه در کوه «کورک» مستقر شده و به دنبال عملیات نظامی جدید در منطقه هستند.

کشف و شناسایی سه مخفیگاه داعشی در کرکوک

منابع عراقی از عملیات انجام شده در مناطق «وادی زغیتون» و «مجمع النور» در جنوب غرب استان کرکوک خبر دادند و اعلام کردند که در نتیجه این عملیات سه مخفیگاه و ۱۰ بمب داعشی شناسایی و منهدم شد.

تسلط داعش بر یک روستا در منطقه الدبس کرکوک

 «رمضان سرکان»، از مسئولان اتحادیه میهنی کردستان عراق از اقدام داعش در آتش زدن شماری از منازل شهروندان در روستای «لهیبان» در منطقه «الدبس» کرکوک خبر داد.

عثمان به بغداد الیوم گفت: این نخستین بار پس از آزادی مناطق اشغال شده در عراق است که گروه تروریستی داعش بر تمام یک روستا سیطره می‌یابد.

وی گفت: عناصر داعش پس از آتش زدن منازل ساکنان روستای «لهیبان»، بر این روستای واقع شده در منطقه »الدبس» به طور کامل سیطره یافتند.

این مسئول اتحادیه میهنی گفت: این روستا ۷۰ خانه داشت و هیچ نظامی اعم از پیشمرگه یا ارتش عراق به آنجا اعزام نشدند و همه ساکنان روستا را ترک کردند.

وی در پایان گفت داعش پس از غروب آفتاب بر روستا سیطره کامل یافت.

بازگشت ۲۷۰۰ عراقی سرگردان در مرزهای بلاروس و شرق اروپا به عراق

وزارت مهاجرت عراق از بازگشت بیش از ۲۷۰۰ شهروند عراقی سرگردان در مرزهای بلاروس و کشورهای همسایه آن خبر داد.

«کریم النوری»، قائم‌مقام وزارت مهاجرت عراق در گفت‌وگو با بغداد الیوم تصریح کرد: تاکنون بیش از ۲۷۰۰ تبعه عراقی سرگردان در مرزهای بلاروس و شرق اروپا به عراق بازگردانده شده‌اند و ما آمادگی کامل برای انتقال داوطلبانه همه این افراد هستیم.

النوری گفت: دولت عراق و مشخصا وزارت مهاجرت از نزدیک پیگر پرونده شهروندان عراقی سرگردان در بلاروس، لیتوانی و کشورهای شرق اروپا است.

داعش | گروه تروریستی داعش , کشور عراق ,

وی گفت: وزارت مهاجرت با همکاری وزارت امور خارجه در تلاش برای بازگرداندن مهاجران به صورت داوطلبانه به عراق است.

در ماه‌های گذشته، هزاران تن از مهاجران خاورمیانه و افریقا، از مرز بلاروس وارد لیتوانی و لهستان شده و یا برای عبور از این مرز تلاش کرده‌اند.

اتحادیه اروپا، بلاروس را به سازماندهی موج مهاجران به سوی اروپا به عنوان واکنشی در برابر تحریم‌های اقتصادی اتحادیه علیه این کشور متهم می‌کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    0 0
    آفرین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس