کد خبر 1309932
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴
تا ۱۴۰۳، ۹۱۳ مگاوات به تولید برق کشور اضافه می‌شود/ پیش‌بینی تداوم خاموشی در تابستان سال آینده

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی غدیر اظهار داشت: ما احداث ۸۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را قبل از ابلاغیه جدید وزارت نیرو در مورد عدم خرید تضمینی برق تولیدی در دستور کار قرار داده بودیم.

به گزارش مشرق، فریدالدین معصومی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به پروژه احداث نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی در لامرد اظهار داشت: یکی از اهداف اجرایی این پروژه، تامین برق پایدار برای آلومینیوم ۳۵۰ هزار تنی جنوب است.

وی افزود: اگر یک ساعت برق آلومینیوم قطع شود، ۱۰۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد خواهد شد و این کارخانه ۵۵ میلیارد تومان نیز عدم ‌النفع خواهد داشت.

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی غدیر تصریح کرد: در فاز اول نیروگاه لامرد ۳ خط انتقال قدرت به طول ۱۱ و ۳۵ کیلومتر و ۷۰۰ متر و ۲ پست ۶۰۰ مگاولت آمپر داشتیم. در بخش دوم نیروگاه که یکشنبه کلنگ‌زنی می‌شود و ۱۲ درصد نیز پیشرفت دارد، احداث نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی در دستور کار خواهد بود که با حضور مسئولین وزارت دفاع، وزارت نیرو و تامین اجتماعی نیروهای مسلح آغاز به کار خواهد کرد.

معصومی یادآور شد: واحد اول گازی نیروگاه با ۳۵۰ مگاوات ظرفیت و تامین مالی ۳۵۰۰ میلیارد تومانی در تاریخ ۱/۴/۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد. واحد دوم در تاریخ ۱/۱۱/۱۴۰۲ و تامین مالی ۴۵۰۰ میلیارد تومان و بخش سوم به تاریخ ۱/۹/۱۴۰۳ و سرمایه‌گذاری ۷۰۰۰ میلیارد تومانی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر راندمان متوسط کل نیروگاه‌های کشور ۳۲ درصد است اما در این نیروگاه ما در بخش سیکل ترکیبی ۵۸.۵ درصد راندمان و در واحدهای گازی ۴۰ درصد راندمان خواهیم داشت و به این ترتیب ۴۹۰ هزار متر مکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی خواهد شد.

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی غدیر با بیان اینکه کلاس F نیروگاه ظرف ۱۸ ماه به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: در این پروژه در حال حاضر ۳۰ نفر مشغول به کار هستند. زمان احداث ۱۵۰ تا ۳۰۰ نفر مشغول به کار خواهند شد و در زمان بهره‌برداری از سیکل ترکیبی ۸۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۴۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی خواهد شد.

معصومی درباره تاثیر تحریم‌ها برای تامین مالی و تجهیزات پروژه گفت: قطعا تحریم‌ها به لحاظ نقل و انتقال پول موجب آزار ما شده به همین دلیل تلاش کردیم از تجهیزات موجود در کشور استفاده کنیم.

وی در خصوص پروژه احداث نیروگاه تجدیدپذیر توضیح داد: ما احداث ۸۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را قبل از ابلاغیه جدید وزارت نیرو در مورد عدم خرید تضمینی برق تولیدی در دستور کار قرار داده بودیم اما با اجرای این مصوبه فعلا کار را متوقف کردیم. مذاکراتی با ساتبا و وزارت نیرو داشتیم و در صورتی که مشکل خرید تضمینی حل شود، پروژه را اجرا خواهیم کرد.

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی غدیر درباره احتمال تداوم خاموشی‌ها نیز بیان کرد: مشکلات مربوط به خاموشی طی سالهای گذشته به وجود آمده و در مدت کوتاه حل نخواهد شد، حداقل ما به ۴ سال زمان نیاز داریم تا بتوانیم ۱۴ هزار مگاوات کمبود برق را جبران کنیم. ضمن اینکه با افزایش مصرف برق نیز مواجه هستیم.

معصومی یادآور شد: مشکل قطعی برق با واردات حل نمی‌شود و برای کشوری که قرار بوده هاب برق منطقه باشد، واردات شایسته نیست بنابراین فعلا مشکلات قطعی برق ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود که هم زمستان و هم تابستان سال آینده با کمبود برق و خاموشی مواجه باشیم.

منبع: ایلنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • یک ترک IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    مطابق پیش بینی ده ساله هواشناسی تابستان سال آینده 5 درجه نسبت به تابستان امسال خنکتر می باشد زیاد نگران نباشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس