کم‌تر از ۳ ماه تا ضرب‌الاجل خطرناک فیفا/ مجلس به کمک فوتبال می‌آید؟

در فاصله سه ماه تا اتمام مهلت قانونی فیفا و در آستانه ورود اینفانتینو به ایران، هم‌چنان ماهیت حقوقی فدراسیون فوتبال محل اختلاف و دعوا است.

به گزارش مشرق، فدراسیون فوتبال در حالی به آخرین روزهای ضرب‌الاجل یک ساله فیفا نزدیک می‌شود که هنوز هیچ اتفاقی در ارتباط با تعیین ماهیت حقوقی این فدراسیون صورت نگرفته است و از طرفی جیانی اینفانتینو به طور مکرر بر حل و فصل این موضوع تاکید کرده و قرار است کم‌تر از دو ماه بعد وارد تهران شود.

پیش از این فیفا و دولت ایران بر سر ماهیت این فدراسیون اختلافاتی داشتند که در نهایت دولت از موضع خود کوتاه آمد اما لایحه یک بندی دولت بعد از گذشت چندین ماه هم‌چنان در کمیسیون‌ها و اتاق‌های تخصصی باقی مانده است.

سال گذشته و بعد از تاخیرهای فراوان در تفاهم فدراسیون فوتبال و فیفا بر سر ماهیت این فدراسیون که برگرفته از قوانین داخلی ایران است، فیفا پذیرفت که در حال حاضر هیچ راهی جز قبول این وضعیت ندارد اما آن‌ها در پاسخ خود به فدراسیون فوتبال اعلام کردند که بلافاصله بعد از برگزاری انتخابات فدراسیون و تعیین رییس و اعضای هیات رییسه، باید رایزنی‌ با دولت و پارلمان ایران برای تعریف ماهیت نهاد غیردولتی، غیرانتفاعی و با یک شخصیت حقوقی مستقل در عین احترام به قوانین داخلی ایران آغاز شود و به تایید بخش‌های قانون‌گذاری کشور برسد.

در نتیجه تلاش‌های وزارت ورزش، لایحه‌ای به منظور تغییر ماهیت تمام فدراسیون فوتبال‌های ورزشی راهی هیات دولت شد و دولت یازدهم در تاریخ یک اردیبهشت آن را تصویب کرد. سپس در تاریخ ۱۲ اردیبهشت این لایحه برای طی تشریفات قانونی از جمله بررسی در کمیسیون‌های تخصصی مجلسی و تایید در صحن علنی، به رییس مجلس ارائه شد.

بیشتر بخوانید:

جزییات تفاهم‌نامه فوتبال ایران و قطر

در این لایحه آماده است:

مقدمه توجیهی:

با عنایت به ضرورت انطباق قوانین و مقررات داخلی مربوط به فدراسیون‌های ورزشی آماتوری با استانداردها و مقررات بین‌المللی ورزشی و تقویت مشارکت و همکاری فعال با مجامع جهانی و قاره‌ای ورزشی و فراهم ساختن مقدمات شرکت ورزشکاران کشور در مسابقات ورزشی بین‌المللی، لایحه زیر برای طی تشریفات قانونی تقدیم می‌شود.

لایحه تعیین جایگاه قانونی فدراسیون‌های ورزشی آماتوری

ماده واحده - فدراسیون‌های ورزشی آماتوری از فهرست نهادهای عمومی غیردولتی - مصوب ۱۳۷۳ - خارج و به عنوان موسسات غیر دولتی با استقلال شخصیت حقوقی شناخته می‌شوند. این موسسات با مجوز وزارت ورزش و جوانان تاسیس می‌شوند و در چهارچوب قوانین و مقررات کشور با رعایت اساسنامه بین‌المللی مربوط، فعالیت می‌کنند. موسسات یاد شده افزون بر منافع درآمدی غیردولتی، حسب مورد به اقتصای وظایف قانونی دستگاه‌های اجرایی دولتی یا در قالب ردیف‌های بودجه کل کشور، از کمک دولت برخوردار می‌شوند. اساسنامه هر یک از این موسسات از سوی مجمع عمومی مربوط تهیه و تصویب و یا اصلاح می‌شود.

کم‌تر از ۳ ماه تا ضرب‌الاجل خطرناک فیفا/ مجلس به کمک فوتبال می‌آید؟

کم‌تر از ۳ ماه تا ضرب‌الاجل خطرناک فیفا/ مجلس به کمک فوتبال می‌آید؟

این لایجه یک واحدی، از اردیبهشت ۱۴۰۰ سال جاری تاکنون(حدود هفت ماه) به صحن علنی مجلس نیامده و در فاصله سه ماه تا فرا رسیدن ضرب الاجل یک ساله فیفا، هنوز به منظور بررسی و تصویب توسط تمامی نمایندگان نرسیده است.

اگر چه این لایحه شامل تمامی فدراسیون فوتبال ورزشی (آماتوری) می‌شود، اما فدراسیون فوتبال بیش‌ترین حساسیت را در حال حاضر به وضعیت موجود دارد چرا که فیفا از دو سال قبل تاکنون، بارها به وضعیت ماهیتی این فدراسیون ایراد گرفته است.

در آستانه اتمام این مهلت یک ساله، فدراسیون فوتبال از تصویب نشدن این لایحه در مجلس و شورای نگهبان و تبعات احتمالی این اتفاق - ازجمله تعلیق فعالیت‌های ورزشی - واهمه دارد. از چندین هفته قبل تاکنون، فدراسیون فوتبال به طور مستقیم رایزنی‌هایی را با نمایندگان مجلس و مسوولان امر به منظور تسریع در روند تصویب این لایحه انجام داده است.

البته این گمان هم می‌رود که در کمیسیون‌های تخصصی از جمله کمیسیون اجتماعی و فرهنگی و همین‌طور مرکز پژوهش‌ها ایراداتی به این لایحه وارد شود و همین موضوع روند تایید و ارائه به شورای نگهبان را کندتر کند.

در این اوضاع و احوال فدراسیون فوتبال امیدوار است ورود اینفانتینو به ایران و رایزنی او با دولت، بتواند عزم نهادهای دولتی باعث تسریع در وضعیت موجود شود. رییس فیفا وعده داد بود که در این بازدید قصد دارد با ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور دیداری در زمینه اساسنامه و بانوان داشته باشد.

پیش از این برخی کارشناسان و مسوولان ابراز نگرانی‌ کرده‌اند که در صورت تصویب نشدن تغییرات جدید و تغییر ماهیت این فدراسیون از عمومی غیردولتی به یک نهاد غیردولتی و مستقل، اتفاقاتی مانند تعلیق این فدراسیون و بروز برخی مشکلات برای تیم‌های ملی، دامن فوتبال ایران را بگیرد.

باید دید تا سه ماه آینده و دهم اسفند ۱۴۰۰، چه اتفاقی در این زمینه رخ خواهد داد و آیا قرار است یکی از جنجالی‌ترین بندهای اساسنامه فدراسیون فوتبال میان دولت ایران و فیفا بالاخره بسته شود؟

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • امیر IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    اینم از عجایب روزگار ما پولهای فوتبالو فیفا و ای اف سی بلوکه کردن
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    به نظرتون وقت خروج از سازمان های ورزشی بین المللی نیست که عضویت در اونها هیچ سودی برای ما نداره و عملا ما رو تحت نفوذ امثال عربستان و رژیم صهیونیستی قرار می ده ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس