کد خبر 1310404
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
نشست وین

باید این حقیقت را دریابیم که باتوجه ناتوانی آمریکا و اتحادیه‌اروپا درلاپوشانی خطای بزرگ غرب در خروج و بی‌تعهدی نسبت به توافق هسته‌ای آنها بخش اعظم بازی ضد ایرانی خود را در فضای تبلیغاتی تنظیم کرده است

به گزارش مشرق، «حنیف غفاری» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در روزنامه جام جم نوشت:

طی روزهای اخیر شاهد رفت و آمدهای مکرر مقامات آمریکایی و صهیونیستی به واشنگتن و تل‌آویو هستیم. منابع رسانه‌ای و خبری می‌گویند یکی از مهم‌ترین اهداف در این دیدارها، هم‌افزایی دو بازیگر هم پیمان یعنی واشنگتن و تل‌آویو در قبال پدیده‌هایی مانند مذاکرات وین و موضوع برجام است. در این میان، جمهوری‌اسلامی ایران فارغ از هرگونه شانتاژ و مانور سیاسی و تبلیغاتی دشمنان، به دنبال یک هدف است: توافق واقعی یا همان توافق خوب.

توافق خوب قطعا دارای استانداردهایی است که مهم‌ترین آنها، اطلاق و نداشتن ابهام در ماهیت و محتوای آن است. فراتر از آن، توافق خوب، توافقی است که قابلیت ابطال‌پذیری آن به عدد صفر میل پیدا کند؛ زیرا در غیر این صورت، توافق از ماهیت حقوقی خود فاصله گرفته و به یک چارچوب متزلزل تبدیل خواهدشد. یکی از اصلی‌ترین اهداف آمریکا و رژیم اشغالگر قدس، انعقاد یک توافق مبهم، تفسیر پذیر، یکطرفه، تضمین‌ناپذیر و غیرقابل استناد در مذاکرات وین است. طرف آمریکایی و تروئیکای اروپایی هم به لحاظ انتزاعی و هم به لحاظ عملیاتی روی کلید واژه‌ای به نام برجام دفرمه شده متمرکز هستند؛ یعنی توافقی که نه تنها از شکل اصلی خود فاصله گرفته‌باشد، بلکه بازگشت به آن صرفا منجر به پررنگ شدن تعهدات ایران و کمرنگ‌تر شدن تکالیف غرب شود. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که آمریکا و متحدانش طی شش دوره اخیر مذاکرات وین حاضر به ارائه تضمین در خصوص باقی ماندن در برجام نشده‌اند، همین مساله است.

در مقابل، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در مذاکرات وین فراهم نبودن امکان انعقاد توافق بد علیه منافع کشور را بارها به تروئیکای اروپایی( که متغیری وابسته به واشنگتن در مذاکرات محسوب می‌شوند) گوشزد کرد. در این میان، غرب و رژیم اشغالگر قدس سعی دارند از مجاری غیر رسمی و با استناد به ظرفیت‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی خود، مروج همین توافق بد به ضرر ایران باشند.  تحرکات ایجابی و هم‌افزایی نسبی رسانه‌ای دغدغه‌مند در جریان مذاکرات اخیر وین، بخشی از این بازی تبلیغاتی  - رسانه‌ای غربی‌ها را خنثی کرده و این روند قطعا در آینده نیز به صورتی جدی‌ و عمیق‌تر ادامه پیدا خواهدکرد. باید این حقیقت را دریابیم که با توجه به دستان خالی غرب در عرصه حقوقی، فنی و کارشناسی مذاکرات و ناتوانی آمریکا و اتحادیه‌اروپا در لاپوشانی خطای بزرگ غرب در خروج و بی‌تعهدی نسبت به توافق هسته‌ای، آنها بخش اعظم بازی ضد ایرانی خود را در فضای تبلیغاتی و محیطی تعریف و تنظیم کرده‌اند تا شاید از این طریق، بتوانند نسبت فرامتن مذاکرات و متن مذاکرات را به سود مولفه‌های بیرونی تغییر دهند. با همه این اوصاف، هم‌افزایی موثر وزارت خارجه و رسانه‌های کشورمان بازی رقیب را کم اثر خواهدکرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    13 35
    ماملت نمیخواهیم مذاکرات ادامه داشته باشد
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      2 10
      شما اشتباه میکنی بجای ملت صحبت می کنی
    • بهزاد IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      3 8
      شما کاسب تحریم هستی عزیز ملت نیستی
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      1 0
      شما که مذاکره کردی چه ولی بسر این مردم زدی، یکیشو بگو.
    • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      2 0
      مذاکراتی که بتن بریزد در صنعت و دانش کشور خیانت است و ننگ ایندگان
    • محسن IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      0 0
      عزیزم؛ بنده یکی از افرادِ همین ملت ام و خواستار ادامه یافتن مذاکرات تا حصول نتیجه هستم. شما چطور اجازه داری از طرف من اظهار نظر کنی؟!
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    5 5
    جالبه ، تا دیروز سریال گاندو و اتهام خیانت مطرح بود امروز می خواهیم همان برجام اجرایی شود !!!!
    • علی حقجو IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      1 0
      همان برجام نه. باید بارهای اضافی و غیر قانونی‌ای که با بلاهت و خوشخیالی یا خیانت پذیرفته شده را از دوش به زمین بگذاریم. حماقتی که شده و مخمصه ای که به وجود آورده. باید با مذاکره اصولی تا جای ممکن، زهرش را گرفت و در قالب آن خواسته های خودمون را هم مطرح کنیم و حقمان را پس بگیریم.
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      2 0
      اگر همون برجام بود که تا الان باید سیمان میریختیم.
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    8 0
    مذاكره راه به جايى نمى بره پولهايى رو كه مفسدين اقتصادى بالا كشيده اند پس بگيريد كشور چند سال اداره ميشه
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    2 4
    چرا حالا طرفدار جدی برجام شدید.
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      2 0
      چون آقای روحانی دستمون رو گذاشت تو حنا که راه برگشت کامل نیست ولی این دفعه این برجام اون برجام بونکر سیمان نیست.
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    7 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • محمد IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    5 0
    زمانی ک درست کشور مدیریت شد ،و نظارت دقیق در همه عرصه ها خصوصا در قیمت کالاهای اساسی انجام گرفت و هیچ اختلاسی صورت نگرفت ،این دیپلماسی کارساز خواهد بود بدون نظارت اینکارها بی فایده هست
  • حسین DE ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    6 0
    حقیقتا اعتمادی به این امریکایی ها و غربی ها نیست خودشون میزنن بیرون از برجام و بعد قلدری میکنن که ایران پایبند نیست.اما اگر بشه که مذاکره کرد و رفع کرد تحریم رو صد در صد واجبه خیلی زود انجام بشه.مردمم همینو میخان ما نگفتیم مملکت رو بفروشیم ولی اگر میشه بدون فروختن کشور توافق کنیم خیلی خوبه .هیچ کی دلش نمیخاد تحریم ها پابرجا باشه.یاداوری کنم ترکیه رو که رئیس جمهورش فقط تنش لفظی داشت و لیر اینقدر سقوط کرد .پس الکی نگیم که تحریم تاثیر نداره .
  • مهران IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    عالی ایران دست بالا رو در مذاکرات داره و قطعا طرف های مقابل مجبور میشن تحریم ها رو لغو کنند
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      0 0
      دست بالا یعنی ؟
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    دلار31000 تومان. واقعیت دردناک اینه. بقیه حرفها حاشیه
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      0 0
      اینقدر که روی دلار حساس هستید روی تورم که عامل گران شدن دلار هست حساس بودید قیمت‌ها از جمله دلار هم این رقم ها نبود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس