دلار فروشی

در طی هفته گذشته بخشی از پروژه ایجاد هراس برای بر هم زدن تعادل و همگرایی داخلی میان مسئولان کشور با بازی تکراری توسط دلار بازها اجرا شد. این سناریو البته پاسخ درخوری دارد!

سرویس سیاست مشرق- «خبر دقیق دارم که عده‌ای شبانه‌روز در تلاش‌اند هم‌زمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند و مذاکرات را به اقتصاد گره بزنند تا خواسته‌های خود را به ملت تحمیل کنند!» این جملات را رئیس‌جمهور روز گذشته در مراسم روز دانشجو بر زبان آورده است. سخنان سید ابراهیم رئیسی نور بر شبکه «اخلال در مذاکرات» تابانده است. اما چه کسانی قیمت ارز را در بازار بالابرده و از ایجاد فشار مصنوعی بر سفره کم جان  مردم چه بهره‌ می برند؟

تا پیش از آغاز مذاکرات هسته‌ای برای لغو تحریم‌ها در شهر وین؛ بازارهای مالی در یک‌روند تعادلی به سر می‌برد. حتی هم‌زمان با آغاز مذاکرات نیز بازار رسمی در یک کانال شناور در حال نوسان طبیعی بود؛ اما به‌محض پایان دور اول گفتگوها برخی وب‌سایت‌های دلال ارز و نیز تعدادی کانال تلگرامی اقدام به تعیین نرخ جدید برای دلار کرده و به‌یک‌باره نرخ دلار در بازار آزاد را تا سقف ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان نیز بالا رفت! شکاف بین قیمت دلار بازار متشکل و بازار آزاد از فروردین تا حدود ۲ هفته پیش از مرز ۶ درصد عبور نکرده بود و عمدتاً زیر ۴ درصد قرار داشت. اما اندازه این شکاف از دو هفته قبل رشد شدیدی کرد. کارشناسان مالی این سطح از افزایش قیمت باوجودافزایش عرضه از سوی بانک مرکزی و کاهش تقاضا را غیرطبیعی ارزیابی کرده‌اند.

رئیس‌کل بانک مرکزی پس از ارزیابی میدانی اعلام کرده که منابع ارزی موجود در وضعیت مناسبی قرار دارد و در صورت نیاز؛ ارز به بازار تزریق خواهد شد. این اقدام در جهت تنظیم بازار به‌زودی روند کاذب و رو به رشد قیمت‌ها را خواهد شکست. امسال بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی معادل ۲۲.۴ میلیارد دلار بوده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۵ درصد افزایش داشته است. رئیس بانک مرکزی گفته است که عرضه ارز در سامانه نیما توسط صادرکنندگان معادل ۲۰ میلیارد دلار بوده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد افزایش داشته است.

چه کسی قیمت ارز را بالا می‌برد؟ / شبکه دلارباز برای مذاکرات وین نرخ تعیین می‌کند!

شبکه دلاربازی در شبکه های اجتماعی

از دو روز پیش بانک مرکزی با کاهش فاصله نرخ صرافی ملی با بازار آزاد، اقدام مثبتی در جهت کاهش تقاضای سفته‌بازان در بازار ارز انجام داد که باید دید چه تأثیری بر بازار خواهد گذاشت. در اواخر ماه مهر نیز پس از یک نوسان آنی قیمت دلار اصلاح‌شده و به‌سرعت بازگشت کاهشی داشت و حتی در سامانه نیما تا کانال ۲۲ هزار تومان نیز برگشت داشت.

اما همین افزایش ناگهانی و بازی روانی باقیمت دلار اثرات خود را روی جامعه گذاشته و باعث التهاب سفره مردم می‌شود. افزایش ناگهانی قیمت ارز باعث می‌شود برخی سودجویان در حاشیه بازار قیمت برخی کالاهای اساسی را بالابرده و پس از فروکش کردن موج چندساعته از این تغییرات حداکثر بهره‌برداری را انجام دهند.

شبکه اخلال مشغول کار است!

پس از پایان دور هفتم مذاکرات در وین روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشت که دست ایرانی‌ها در مذاکرات پر شده و پروژه فشار حداکثری شکست‌خورده است. در  این گزارش آمده است که ایران با توسل به سیاست چندجانبه گرایی توانسته است فشار تحریم‌های مالی را برطرف کند. از امروز به بعد یا بایدن باید به تعهدات هسته‌ای بازگردد یا آنکه ایران در مسیر پیشرفت قدم‌های بیشتری برمی‌دارد. وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با رویترز نیز از همین دست جملات استفاده کرده و گفته است که خروج ترامپ از برجام اشتباه بود و ایرانی‌ها قوی‌تر شده‌اند.

بانک جهانی نیز در آخرین پیش‌بینی از چشم‌انداز اقتصاد ایران، اعلام کرد که رشد اقتصادی در سال جاری (۲۰۲۲-۲۰۲۱) به رقم ۱/ ۳ درصد خواهد رسید. از نگاه بانک جهانی، اقتصاد ایران در سال‌های آینده نیز رشد متوسط در محدوده ۳ درصد خواهد داشت. این ارزیابی مثبت نشانه‌ای از پویایی اقتصاد ایران در سال‌های آینده است. بر اساس گزارش گمرک، تا پایان مهر امسال ۱۹/۵ میلیون تن کالا به ارزش ۹/۸۸۶ میلیارد دلار میان ایران و کشورهای دیگر مبادله شد، که ۵/۲۶۸ میلیارد دلار آن به صادرات اختصاص داشت. این رکوردشکنی که نشانه خروج ایران از اثر تحریم و فشار حداکثری است، ۸ درصد بیش‌تر از مهر ۹۹ بوده است. همچنین، حجم تجارت خارجی در ۸ ماه اخیر با رشد ۴۰ درصدی به ۶۳/۱ میلیارد دلار رسیده است. معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه هم خبر داده؛ «در ۲ ماه گذشته، شاهد رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی درزمینهٔ صادرات به همسایگان بودیم و امیدواریم تا پایان سال به ۵۰ درصد افزایش یابد».

اما هر بار که کشورهای غربی از نتایج مذاکرات در تسلیم کردن  ایران ناامید می‌شوند؛ شبکه وحشت ساز داخلی به کمک آن‌ها آمده؛ تا ورق‌بازی را به سود دشمن برگرداند. شبکه اخلال برای ایجاد ناامیدی و افزایش فشار اخبار درست را سانسور کرده و به‌جای آن در کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی قیمت دلار را به نیت اغتشاش خیابانی برای افزایش فشار جابه‌جا می‌کند. البته می دانیم که در پشت ادمین های شبکه‌های اجتماعی باندهای مخربی قرار دارد که شبانه دستور یک گزارش غیرواقعی از درون سازمان برنامه‌وبودجه را داده است.

چه کسی قیمت ارز را بالا می‌برد؟ / شبکه دلارباز برای مذاکرات وین نرخ تعیین می‌کند!

محمدعلی شعبانی در آخرین تحلیل خود از مذاکرات هسته‌ای نوشته است که اگر مذاکرات احیای توافق هسته‌ای شکست بخورد، ارزش ریال ایران زیر بار تحریم‌های آمریکا به سقوط خود ادامه خواهد داد وزندگی مردم مستقیماً تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، اصرار دارد که نمی‌خواهد «معیشت مردم» را به سرنوشت هسته‌ای گره بزند. اما صرف‌نظر از این گفته، توافق هسته‌ای خواه‌ناخواه بر اقتصاد ایران تأثیر خود را خواهد گذاشت.

چه کسی قیمت ارز را بالا می‌برد؟ / شبکه دلارباز برای مذاکرات وین نرخ تعیین می‌کند!

یادداشت جاسوس فراری بخشی از رخ‌نمایی شبکه اخلال‌گر در مذاکرات است، غربی‌ها به‌خوبی می‌دانند که فردای اعلام رسمی شکست مذاکرات هم پروژه فشار حداکثری از درون می‌پاشد و هم پیشرفت‌های هسته‌ای کشورمان به نقطه غیرقابل‌بازگشت خواهد رسید. اکبر گنجی اسفند ۹۸ در یادداشتی می‌نویسد: «وظیفه ما وحشت‌افکنی در ایران است تا با فروپاشاندن سازمان اجتماعی، مردم را به خشونت جمعی بکشانیم. ما تشنه مرگ و خون مردم ایرانیم. کاری را که شدیدترین تحریم‌های تاریخ نتوانست با ایران انجام دهد، ما موظفیم با ایجاد هراسیم!»

در طی هفته گذشته بخشی از پروژه ایجاد هراس برای بر هم زدن تعادل و همگرایی داخلی میان مسئولان کشور با بازی تکراری توسط دلار بازها اجرا شد. این سناریو البته پاسخ درخوری دارد. در سال‌های اخیر بخش مهمی از شبکه اخلال‌گر توسط قوه قضائیه و نهادهای مرتبط منهدم شده است. در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد این شبکه دلار را به‌صورت قاچاق از کشور خارج و از ترکیه به آمریکا می‌فرستاد.

یوشکا فیشر وزیر خارجه سابق آلمان در توصیف این داستان در کتاب خاطرات خود می نویسد: من به آمریکایی ها گفتم؛ تجربه به ما نشان داد که هر بار که تحریم ها اثربخشی خود را از دست می‌دهد ایرانی‌ها را به مذاکره دعوت کنید، اما قبل از نشستن پشت میز، فشار داخلی را بالا ببرید!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 66
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • رضا IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    38 8
    قبول قیمت ارز رو مافیا بالا میبره! قیمت مرغ و گوشت رو کمبود بالا میبره! قیمت نهاده دامی رو هم دلال بالا میبره!! پس قیمت خودرو رو در کارخونه کی میبره بالا و خودرو بیرون نمیدن؟
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      12 7
      دانشمند!!! مثل اینکه ایران زندگی نمی کنی اینجا افزایش قیمت همه چیز وابستگی مستقیم و غیر مستقیم به همون قیمت ارزی که گفتی دست مافیا است دارد تا اون کنترل نشه قیمت بقیه چیزها هم کنترل نمیشه
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      8 3
      یادت رفته قیمت پراید ۲۰ میلیون بود و بالارفتن قیمت دلار باعث شد همه چی از جمله پراید بالا بره. براید الان شده بالای ۱۰۰ میلیون. پس گرونی در این حجم عظیم همه چی، به خاطر دلار و دلال های دلار هست
    • حاج محمد IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      9 1
      بالا رفتن قیمت پراید وخودرو دست خودمون هست یک بررسی کنند ببینند در هر پارکینگی چند خودرو خریده اند خوابیده است تا گران شود. اگر نخرند مثل اول دولت روحانی التماس کردند و20میلیون وام دادند مردم پراید بخرند 20تومن. الان دولت مرغ اعلام کرده 31هزارتومن برین دردشت 28000 تومن تخم مرغ 35000 حالا اگه بگه مرغ 40000 دوکیلومتر صف وایمیستند. بابا مقصر خودمونیم هستند.
    • رضا IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      4 1
      دوست عزیز من میگم قیمت خودرو درب کارخونه چرا چند وقت یکبار تغییر میکنه ؟ مگه درامد مردم ۳ ماه یکبار میره بالا؟مگه اینا نمیگن ما خودکفا شدیم تو بحث خودرو؟ چرا icu پراید وارداتیه؟ خودروسازی قسمت اعظم مصیبت اقتصاد ایرانیه چون جای دفاع نداره
    • میثم IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      3 0
      آیا میدانی بزرگترین سهامدار ایران خودرو در اروپا زندگی می کند.
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    4 4
    ان شالله درست میشه باید دقیق بررسی کرد
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    7 1
    باید حتما پیگیری بشه
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    5 9
    چه کسانی جز آنهایی که زمان شروع مذاکرات در دولت بنفش صرافی های رانتی زده بودند و در ۸ سال دولت تحقیر امید بازار ارز دست آنها بود و متأسفانه هنوز هم در بازار ارز فعال هستند تا نتایج مذاکرات به دلخواه آنها و به ضرر مردم شود
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    20 6
    زمان روحانی که یه چیز دیگه میگفتین
  • عبدالله مومن IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    11 1
    هر دلارفروشی را که گرفتید دستش را قطع کنید تا با سفره این ملت . بازی نکند.
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    1 1
    چی بگم
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    4 2
    موافقم جناب رییسی
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    4 0
    پیگیری کنید
  • محمدایوب IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    7 19
    این گرانی را در شبکه اخلالگران سرمایه های اسراییل اصلاح طلبان وموساد جستجو کنید از زمان ریاست جمهوری رفسنجانی فرزندان معنوی او با ایجاد حزب کارگزاران وتاسیس بانکهای متعدد وشرکتهای اقتصادی سرمایه های کلانی به دست آوردند و هرگاه بخواهند به حمله به یک موضوع وکالایی دولتهای ناهمسو با خودشان را در تنگنا قرار میدهند اکنون که باقری محکم ایستاده واربابشان داره پوزه اش به خاک مالیده میشود اینها برایش دست تکان میدهند
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    11 4
    افزایش قیمت خودرو های دولتی و کاهش تولید 2 خودرو ساز دولتی هم کار شبکه ی اخلال و "عده ای" است؟
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    5 0
    هر کی هست وجدان نداره
  • DE ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    2 0
    آقا قبلا خوب بود ما از داخل جلسات با خبر بودیم به وقتش دلار میخریدیم به وقتش میفروختیم میلیون میلیون به جیب میزدیم. حالا اصلا نمیدونیم چی میشه .بابا میشه یه کم طولش بدهید دلار بره بالا ما دلارهامون رو بفروشیم بعد بیارنیش پایین والا
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    7 1
    شخص خاصی قیمتش رو بالا نمیبره ! این مشکل نوک پیکان سال ها عقب ماندگی و درجا زدن! و درست عمل نکردن به راهکار های پیشنهادیه! والا اون روز در شبکه خبر کارشناس میگفت هنوز هم عوال موثر در کنترل تورم که ده سال پیش ذکر شده بود اصلاح نشده
  • حسین IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    11 1
    مشرق جان همه خبر های شما را میخوانم وبا شما هم فکر هستم ولی دولتی که نتواند جلوی دلال ها ایستادگی کند همون بهتر نباشد
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    3 0
    یه سوال. عقلانی هست دولت اسکناس ریال و تومان رو تولید و چاپ و امضا کنه ولی ارزشگذاری اون رو بده دست همین دلال های وصل به دشمن و موساد؟ دلال های بیوجدان دارن ارزشگذاری میکنن برای اسکناس های تومانی که مالکیت اون متعلق به دولت هست! دولت باید ارزش اسکناس خودش رو خودش تعیین کنه
  • ... IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    9 1
    زمان روحانی یه جور دیگه بود ها؟! آقا یا مبارزه کنید با این شبکه و همه رو محاکمه کنید یا اینکه کلا حرف نزنید و روی زخم دل ما نمک نپاشین.
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    2 1
    راه نجات مردم این است: مثل بنزین و گاز و ... ، دولت قیمت دلار به تومان را که در واقع ارزشگذاری روی تومان است رو خودش اعلام کند و متخلفان به این قیمتگذاری را دستگیر و محاکمه کند. شدنی است با یه عزم دولتی و ملی
  • نام اشنا IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    9 4
    خرید و فروش ارز را بسیار ضابطه مند کنید انهم فقط از طریق صرافی های مجاز و خرید و فروش ارز در " کف خیابان" را هم جرم انگاری نمائید. مسافران به کشور های همسایه ارز همان کشور ها را در همان کشور از طریق بانک ایرانی به انها تحویل دهید. در خیابانهای اکثر کلانشهرها شاهد هستیم که جوانان 25و30 و 35 سال و افراد مسن به خرید وفروش ارز مشغولند پدیده زشتی که در هیچ کشور به درد بخوری دیده نشده. نمونه بارز ان شهر توریستی اصفهان است.
  • عباس FR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    1 5
    اکبر گنجی اون مطلب رو به کنایه گفت به اپوزیسیون!
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    6 8
    بنده خودم شاهد بودم که کانالهای تلگرامی به افرادی که جمع کرده بودند ، دستور می دادن که ماشینها را به قیمت بالا بخرند . حتی وقتی دلار کمی پایین آمد ، تو تلگرام دستور داده شد که هر چی دلار هست بخرند و پولش را می فرستادند . چیزی که متوجه شدم ، افرادی بودند که دلار از دولت گرفته بودند تا برای مردم لوازم بیاورند ولی دلارها را در زمان گران شدن در بازار می فروختند . نتوانستم سرشاخه این گروه را پیدا کنم . ولی اگر بخواهید ، اسم اشخاصی که با اینها کار می کردند را اعلام می کنم . تو مشهد فعال بودند .
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    1 3
    مشخصه افرادی که نمیخوان این دولت موفق بشه. و اصلا براشون مهم نیست مردم چه بر سرشون میاد.
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    1 0
    با سلام در گذشته و در دولتین روحانی شاهد بازی های سوداگرانه در بازار ارز و افزایش نرخ دلار بودیم. این یک پدیده است که با تغییر دولت ها با اقتدار در بازی های مربوط به تغییر نرخ های ارز فعالیت می کند. بنابراین بایستی ملت ایران و مردم عزیز این پدیده را شناسایی و در باره آن تصمیم گیری نمایند. به حکم عقل دولت محترم بایستی این پدیده را برای مردم تبیین و بازشناسی کند و در باره نحوه ایجاد و دوام آن انگیزه ها و پایگاه سیاسی آن گزارش مبسوطی داده شود.برخوردهای امنیتی و یا بستن حساب های تعدادی از این سفته باران که بالغ بر یک میلیون میلیارد تومان است کفایت نمی کند. این جریان بخش مهمی از نفوذ و بازیگر خطرناک مقابله با استکبار است. ملت ایران هزینه ها و رنج ومحنت های زیادی از قبل این جریان خبیث متحمل شده است. پس مماشات و تسامح با آن جایز نیست.
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    2 1
    به نظر من اگر به هر کد ملی سالانه ۳۰۰۰دلار به قیمت ارز دولتی یعنی ۴۲۰۰ فروخته شود ،دیگر گرانی موجود نخواهد داشت.
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    6 0
    بروید کشور داری را از طالبان یاد بگیرید. معامله دلار را ممنوع کردند و سقوط ارزش افغانی متوقف شد.
  • . IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    5 3
    خواهشا کم تحلیلای آبدوغ خیاری بزارین... تا مشکل تحریم حل نشه همین آشو همین کاسه... منابع کشور باید آزاد بشه بقیه حرفا باد هواست...
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    3 1
    این چه دست پشت پرده و مافیایی که نتونستن کشفش کنن؟!!
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    2 1
    وقتی در این شرایط تورمی از یارانه 200 تومنی حرف زده می‌شود یعنی هنوز با شناخت واقعی درد اقتصاد یعنی فساد و ناکارآمدی مدیران و عدم تامین زنجیره های صنعتی درمانده ایم
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    2 0
    موافقم
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    1 1
    یک طایفه شون اصلاحطلبا
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    3 9
    ارزش پول هر کشور متناسب است با تولید ورونق کسب و کار ان کشور است.
    • IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      0 1
      خیر. اگر کشوری کوههای طلا داشته باشد اما نتواند آنها را به دلار تبدیل کند و وارد کشور کند پولش بی ارزش است. چون مبنای ارزش دلار است نه چیز دیگر.
  • ناشناس IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    4 0
    قیمت ارز توسط یک گروه مشخص میشه؟در یک کشور؟ دولت کاره ای نیست؟نقشی نداره؟بزرگترین دارنده ارز؟ حتما همینجوره!
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 1
    نمیدونم
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    10 3
    چرا درد را قبول نمیکنیم تا درمان را بیابیم مسئله ارز وابسته به در آمد خارجی است که به تحریم ها وابسته است وبازار از هر شوک سیاسی وخارجی نوسان میکند وبا پایین آمدن ارزش پول درنتیجه تمام کالاها گران خواهند شد
  • US ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    19 0
    این خیلی دردناکه که یه سری افراد سودجو و نون به نرخ روزخور قدرتشون و تواناییشون از دولت مستقر بیشتره!!!یعنی چی که دولت حریف دلالها نمیشه؟؟؟مگه میشه همچین چیزی؟؟!!
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    7 1
    تمام کارت‌های بانکی باتراکنش بالا کنترل میشه یقین داشته باشید موضوع ربطی به دلال نداره
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    8 0
    دقیقا مشرق. متشکرم
  • خاک پور IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    1 0
    درست میشه انشالله
  • چمن آرا IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 1
    نمیدونم
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    2 1
    با انفجار قیمت ارز مواجهیم سال ۹۷ هم همین حرف ها زده میشد که مافیا و دلال وجود دارد و مدتی هم تلاش شد قیمت بازار آزاد از اینترنت پخش نشود ولی سال دیگه همین موقع خواهیم دید که دلار ۳۱ تومن آرزوی دست نیافتنی است
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    1 1
    اینا همه توطئه ست
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    2 0
    خدایا خودت مکر دشمنان جمهوری اسلامی ایران رو به خودشون برگردون. منافقان داخلی رو هم رسوا کن
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    3 1
    تنها راه اینه پول ملی بشه دلار آمریکا اونوقت ببینید دلار چطور میاد پایین
  • مصطفی IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    2 0
    یعنی دشمن و دلال ها اینقدر قوی هستند؟
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    آیا اصلا هرچی شما میگی درست. الان وظیفه . چیه؟
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    باید سرمنشا ها شناسایی و دستگیر بشن
  • محمدیان IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    بنظر من باید دلار رو حذف کنیم تا یه عده اینجوری با سفره مردم بازی نکنند
  • DE ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 0
    دلالان
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 0
    خوب بود که کلیه تبادلات ارزی فقط توسط دولت برای خرید اقلام مورد نیاز از خارج انجام میشد و اینگونه فعالیت ها را برای افراد حقیقی - غیر قانونی و جرم اعلام میکردند و در کلیه صرافی ها را هم پلمب میکردند و با خاطیان به شدت برخورد میشد.
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    1 0
    وقتی در عمل سرنوشت کشور به دلار وابسته شده پس باید بر آن کنترل بیشتری داشته باشند و بهترین کار تصویب قانون محکم و قاطع ممنوعیت خرید و فروش ارز در خیابان ، ممنوعیت نگهداری ارز در خانه و انحلال و بستن تمام صرافیها و انتقال تمام امور نقل و انتقال و خرید و فروش ارز به یک بانک دولتی و با نظارت شدید دولت بر آن و ممنوعیت واردات کالاهای غیر ضروری و مراقبت بسیار شدید بر تخصیص ارزها میباشد.
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 0
    شما فکر کردی چند میلیون دلار در روز معامله میشه بذارید روشن بگم درطول روز فرضا یک میلیون دلار حداقل ۲۰دست می‌چرخه یعنی حداقل ۲۰تراکنش بانکی اگر دولت مالیات سنگین ببنده براترکپشها بالا ده میلیارد تومن مشکل حله بهمین راحتی مالیات ۲۰درصد به بالا فرضا فردی ملکی معامله کرده با ارایه سند مالیات نده
  • حسن IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    1 0
    باید این شبکه کثیف داخلی وبیرونی را شناسایی ومنهدم کرد.بالاخره باندهایی که دلارمیخرندومیفروشندمشخص است آنهارابگیرندوپشت پرده راآشکارکنند.
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    0 0
    دلم میخواد
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    0 0
    دلم میخواد از تو خونش،بکشمش بیرون
  • علی IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    0 0
    هرکی هس ،دلم میخواد از تو خونش،بکشمش بیرون،ای ا همین گوشیو بکنمممنم تووووو حلقش
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    0 0
    هرکی هس
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    0 0
    هرکی هس ،دلم میخواد از تو خونش،بکشمش بیرون
  • علی IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    0 0
    هرکی هس ،دلم میخواد از تو خونش،بکشمش بیرون
  • علی IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    0 0
    هرکی هس
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    0 0
    هرکی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس