کد خبر 1310838
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
حجت الاسلام رستمی

در بیست و یکمین سالگرد سخنرانی راهبردی رهبر معظم انقلاب (۱۲ آذر سال ۷۹)حجت الاسلام رستمی مسئول نهادنمایندگی ولی فقیه در دانشگاه از نمایشگاه مکتب انقلاب اسلامی بازدید و در نشست تخصصی سخنرانی کردند.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام رستمی در ابتدای این نشست با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری  به موضوع نهضت تبیین و موضوع جهاد تبیین و انتشار بیانیه گام دوم در سال  ۹۷ توسط معظم له؛  مخاطب این بیانیه را عموم ملت ایران بویژه جوانان عنوان کرده و افزودند: در این بیانیه به سه گام و حرکتی که در حال وقوع است اشاره شده است که شامل خودسازی، جامعه‏ پردازی و تمدن‏ سازی؛ می باشد و از آن به گام دوم انقلاب اسلامی، تعبیر شده است.

ایشان با اشاره به این نکته که مقام معظم رهبری  در جمع کارگزاران نظام (۱۲ آذر ۷۹) مراحلی را برای انقلاب اسلامی بیان می‏ کنند خاطر نشان کردند: انقلاب اسلامی و پیروزی انقلاب یک مرحله از اهداف موضوعاتی بوده که در انقلاب تعقیب می‏کردیم؛ و در مکتب انقلاب اسلامی باید محقق بشود و موضوع نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و در نهایت تمدن اسلامی را پیش رو داریم.

ایشان در ادامه به مطالبه‏ای که مقام معظم رهبری در مورد تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح فرمودند، اشاره نمودند و گفتند: موضوع تمدن‏ سازی در ادبیات مقام معظم رهبری از ابتدای انقلاب بوده و این موضوع، موضوع محوری تفکر و مطالبه ایشان و حرکت‏ دهی که در جامعه داشتند بوده است.

حجت الاسلام رستمی در ادامه افزودند: هم اکنون نیز مقام معظم رهبری، موضوع جهاد تبیین را تکلیف جدی و وظیفه جهادی امروز جریان‏های آگاه و روشن و بصیر و بویژه جریان‏های انقلابیِ بخش دانشجویی می‏ دانند. امروز آنچه با آن مواجه هستیم، در یک گردنه تاریخی به تعبیر مقام معظم رهبری ، در یک چرخش مهم تمدنی تاریخ قرار داریم که بحث افول تمدن غرب، در نظریه‏ پردازی در امریکا به عنوان یکی از موضوعات جدی مطرح است. دنیا در این چرخش تمدنی به سمت انتخاب تمدن برتر و تمدنی که بتواند خودش را غالب کند، در حال حرکت است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در ادامه به تعریف تمدن پرداخته  و عنوان کردند: تعریفی که از تمدن داریم، یک مجموعه انباشته و دائماً در حال تولید است که نیازهای بشری را پاسخ می‏ دهد. این نیازها از حوزه اعتقادات، سبک زندگی، ابزارها، دانش، تفریح و آنچه که به عنوان فرهنگ به معنای اعم خودش در زیست فرهنگی بشر مورد نیاز است  تا بعضی از اموری که به ظاهر جنبه سخت‏ افزاری دارند مثل فناوری و بخش‏های دیگر، تا تفریحات را شامل می شود.

ایشان هچنین ادامه دادند: یک انباشت دانشی که بعضاً منجر به فناوری می‏ شود، بعضاً توانمندی الگوسازی را دارد و بعضاً یک الگوی کامل را به عنوان نمونه به دنیا ارائه می‏دهد و بعضاً این قالب الگویی دعوت می‏کند به اینکه دیگران از او تبعیت بکنند، چه بسا بعضاً قدرت نظامی، قدرت رسانه‏ای هم می‏ آیند  و در کنار این قرار می‏گیرند برای اینکه این قالب تمدنی را بتوانند به عنوان یک تمدن در قلمرویی ورای مرز اولیه تولدش ارائه دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سخن امام راحل  که تمام مقصد ما مکتب ماست، افزودند:  آن کسی که انقلاب و پرچم انقلاب را به دوش گرفت، حضرت امام راحل بود و تداوم این حرکت را امام حاضر بر عهده دارند.

پرچمدار مکتب انقلاب اسلامی، می‏گوید افق حرکتی ما تمدن نوین اسلامی است و دولت اسلامی را مرحله و مقدمه تشکیل تمدن اسلامی می‏ داند در بیانی که در چهارده خرداد دو سال پیش؛ داشتند بحث تحولی که ایشان برای حرکت‏های میان بُر و جبران کننده عقب ماندگی‏ها مطرح می‏ کنند، از سمت دولت شکل می‏گیرد. راه تحول، دولتی است که دو ویژگی داشته باشد؛ دولت معتقد به تحول و دولت معتقد به عناصر تحولات.

ایشان هم چنین با اشاره به این مطلب که عناصر تحول‏ آفرین طبق فرمایشات مقام معظم رهبری جوانان انقلابی هستند، افزودند: در فضای مواجهه انقلاب اسلامی با دشمن، کاراترین سلاح و مهم‏ترین ابزاری که دشمن برای مواجهه با این ملت به کار گرفته که از تهدیدهای نظامی سخت‏ تر و از تحریم‏های اقتصادی آزاردهنده‏ تر است، موضوع تغییر نظام فکری مردم و مسئولان است. این تغییر نظام فکری مردم و مسئولان، قالب‏ها و مسیرهای مختلفی دارد. در فرسایش سرمایه اجتماعی، از بین بردن امید، نشاط، اعتماد و مشارکت و تمام مؤلفه‏ هایی که در سرمایه اجتماعی داریم، دشمن اینها را هدف قرار داده است.

حجت الاسلام رستمی درپایان بیانات خود ضمن اشاره به راهکار حل مشکلات  و لوازم آن ابراز کردند:

راهکار چیست؟ محیط این جنگ شناختی، یعنی فضای مجازی مهمترین ابزار است ، بعد جریان‏های رسانه‏ای و چندرسانه‏ای و بعد قالب‏های دیگر؛ و کنشگران این محیط که مأموریت دارند در این محیط، باشند و هستند و باید فعالیت بکنند، و در ادامه آنها، جریان‏های مؤمن توانمند در بنیه فکری و ماهر در ابزارهای میدانی جوان قرار دارند. اینها کسانی هستند که در این عرصه هم هستند، هم مأموریت دارند و هم اهلیت دارند برای اینکه در این عرصه فعال باشند.

لازمه‏ اش این است که خودشان را در یک مبارزه مجاهدانه برای ماموریت تبیین  ببینند. طبیعتاً جهاد تبیین مختصات خودش را دارد. اولاً یک جهاد است جهاد به معنای بذل وسع در حد توان است. عنصر مجاهد، نگاه به قلّت عدد و قلّت امکانات و کثرت عدو و نابرابر بودن میدان و محدودیت وقت نمی کند و این امور مانع برای حرکت جهادگونه انسان مجاهد نمی‏ شود.

ایشان همچنین با استناد از بیانات مقام معظم رهبری مأموریت جریان انقلابی در دوره جدید را رفتار مجاهدانه در راستای تبیین با رعایت قواعدش (الزامات اخلاقی )دانستند و افزودند: در نهضت تبیین باید روشنگری اتفاق بیفتد. آن چارچوبی که امیرالمؤمنین برای یاران خودشان برای حرکت به مقصد تبیین می‏کنند و البته« إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِینَ اتَّقَوْا وَالَّذِینَ هُمْ مُحْسِنُونَ» را هم به عنوان یک باور به انسان مؤمن یادآور می‏ شود، همان را رعایت می‏کنند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در انتهای این نشست به حدیثی از امیرالمومنین(علیه السلام)  اشاره کردند و فرمودند: امیرالمؤمنین می‏ فرماید که «أ تأمرونّی ان أطلب النّصر بالجور» ، آیا شما به من دستور می‏دهید که پیروزی را با ستم بدست بیاورم؟ نه، با ستم نخواهد شد. می‏ فرماید: «وَاللَّهِ مَا مُعَاوِیةُ بِأَدْهَی مِنِّی، وَلکِنَّهُ یغْدِرُ وَیفْجُرُ» از مسیر فجور نمی‏ شود به سمت صلاح و سعادت حرکت کرد.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس