کد خبر 1310902
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
گسترش «اومیکرون» در ۵۷ کشور جهان

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید سویه جدید کووید به سرعت در آفریقای جنوبی گسترش می‌یابد و موارد ابتلا در هفته گذشته، ۲ برابر شده است.

به گزارش مشرق، سازمان جهانی بهداشت (WHO)، می‌گوید سویه «اومیکرون» ویروس کرونا اکنون در ۵۷ کشور گزارش شده است و به سرعت در آفریقای جنوبی در حال گسترش است.

اما آخرین گزارش اپیدمیولوژیک سازمان بهداشت جهانی می‌گوید با توجه به اینکه سویه دلتا به ویژه در اروپا و آمریکا غالب است، هنوز برای نتیجه گیری در مورد تأثیر جهانی اومیکرون زود است.

بیشتر بخوانید:

چگونه بفهمیم امیکرون گرفته‌ایم؟

مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری پیش‌بینی کرده است که سویه «اومیکرون» می‌تواند در عرض چند ماه به نوع غالب در اروپا تبدیل شود.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید، با این حال در حال حاضر، سویه دلتا همچنان سویه غالب در بیشتر کشورهای جهان است و داده‌های بیشتری برای تعیین شدت «اومیکرون» مورد نیاز است.

از ۸۹۹ هزار و ۹۳۵ نمونه آزمایش کووید-۱۹ که در ۶۰ روز گذشته توالی یابی و در پایگاه داده جهانی کووید بارگذاری شد، ۸۹۷ هزار و ۸۸۶ (۹۹.۸ درصد) مورد مربوط به سویه دلتا بود؛ در حالی که فقط ۷۱۳ مورد، یعنی ۰.۱ درصد، مربوط به «اومیکرون» بودند.

سازمان جهانی بهداشت همچنین اعلام کرد که سویه بسیار جهش‌یافته «اومیکرون» می‌تواند مسیر همه‌گیری را تغییر دهد.

«تدروس آدهانوم»، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در یک نشست خبری، گفت که تأثیر دقیق این سویه هنوز دشوار است.

وی همچنین گفت دانشمندان در سراسر جهان در حال تلاش هستند تا مشخص کنند که ویروس جهش یافته چقدر مسری و کشنده شده است.

همچنین به گزارش «پولیتیکو»، اولین داده‌های حاصل از مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که سویه «اومیکرون» می‌تواند در مقابل حفاظتی که توسط واکسن‌ها ارائه می‌شود مقاومت کند، اما اگر دوزهای کافی به سرعت و به اندازه کافی تزریق شوند و تزریق‌های تقویتی (دوز سوم) استفاده شوند، ممکن است مفید واقع شود.

در ۲۴ ساعت گذشته، نتایج مطالعات آفریقای جنوبی، سوئد و آلمان و همچنین شرکت بایونتک، سازنده واکسن کرونا، همگی نشان می‌دهند که سویه «اومیکرون» می‌تواند از مصونیت به‌ دست‌ آمده از طریق واکسیناسیون فرار کند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس