به گزارش مشرق، شایسته اصل مدیرعامل مترو تهران درباره وضعیت قطارهای مترو گفت: در حال حاضر حدود ۲۶۵ کیلومتر شبکهی در حال بهرهبرداری داریم و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جابهجایی روزانه در شرایط فعلی انجام میشود که ۱۱۷۴ واگن و۱۷۰ رام قطار در این شبکه فعالیت میکنند که ۴۰ درصد از آنها نیاز به اورهال دارند و سر فاصلهی اعزام در ایستگاههای مختلف بین ۴ تا ۱۵ دقیقه است.
مدیرعامل مترو تهران اظهار کرد: خط ۵ که در آن حادثه رخ داد حدود ۴۳ کیلومتر است و روزانه ۱۰۰ هزار جابه جایی دارد و با سر فاصله ۱۰ دقیقه کار خود را انجام میدهند برخورد دو قطار ساعت ۷ صبح بود که نیم ساعت بعد تخلیه در حال انجام بود و شرایط تخلیه هم به دلیل ارتفاع واگن نامطلوب بود، چون نردبان وجود نداشت و مقداری از آسیب هم به همین دلیل بود.
شایسته ادامه داد: حادثه خط ۵ به این دلیل اتفاق افتاد که در چیتگر دو خط اصلی برای استقرار قطارها داریم قطاری که مقصر اصلی بود پیش از ورد به ایستگاه از سمت کرج سرعت غیر مجاز داشته و ترمز اضطراری فعال شده و راهبر سیستم کنترل قطار را قطع میکند تا مانع ترمز اضطراری شود و وارد ریل جانبی میشود بعد از مسافرگیری چراغ فرمان قرمز بوده و باید منتظر میمانده تا قطار اکسپرس حرکت کند، اما چون فرمان قطار را در اختیار خود میگیرد و بی توجهی میکند، وارد خط اصلی میشود و بعد متوقف میشود.