کاش در رتبه بندی معلمان یک عامل دیگر هم دخیل میشد ... در آخر هر سال درسی از طریق یک سایت اولیای دانش آموزان با پر کردن یک پرسشنامه وضعیت رضایت خود را از معلم فرزندشان اعلام می کردند و در آخر مجموع نمرات هر بند بعنوان نمره نهایی معلم از دید اولیا تعیین و در رتبه بندی و امکان ارتقای آنها و یا نیاز به بازخواست معلمان دخیل میشد .
فکر نمی کنید با این کار توقع اولیا از معلمان
بیشتر بشه و معلم علاوه بر تدریس به فکر چاپلوسی برای اولیا هم باشد
کارنامه دانش آموز نشانگر عملکرد معلم و دانش آموز است
تحقیق و پژوهش و جشنواره های مختلف و فرصت سوز و ..و و ووهزاران طرح و برنامه های جانبی که به آموزش و پرورش تحمیل نموده اند هرگز و اصلا هیچکدام به کار دانش آموزان نیامده و نخواهد آمد کاش نتایج این طرح ها را از دانش آموزان و اولیا و معلمان پرسو وجو و تحقیق کنید که غیر از وقت گیری و از دادن فرصت آموزش و تربیت هیچ اثر مثبت که نداشته هیچ که اثر فرصت سوزی و وقت گذرانی و هزینه های هنگفت جانبی تحمیل آموزش و پرورش نموده است و این فقط و فقط جیب مافیای آموزش و پرورش را پر می کند. علاوه بر آن سالانه مجلات پر تتراژ بسیاری با عناوین مختلف توسط این مافیا چاپ و به زور به فروش می رسانند و من با حدود 30 سال خدمت به جرائت می گویم که کمتر از یک در صد توسط مخاطبان مطالعه نمی شود و اکر هم مطاله می شود به کار بسته نمی شود . کی و چه کسانی می خواهند این برنامه های پر هزینه را از حاشیه آموزش و پرورش بردارند. این معیار ها و با این فعالیت های صوری به درد نخور معلم رتبه بندی نمی شود. بهترین و کار آمد ترین معیار برای رتبه بندی معلمان اولا خود فراکیران یعنی دانش آموزان و اولیاء آنها می باشند و در مرحله بعد مدیران مدارس که مستقیما با آنها سر و کار دارند و نیز خود معلمان که در مدرسه و منطقه معلمان فعال و با سواد و برعکس معلمان بی سواد و کم کار کاملا شناخته شده هستند. و برای رتبه بندی معلمان تازه کار هم بعد از گذشت مدتی کوتاه می شود رتبه بندی انجام داد.و.....
یه عده از معلمان محترم از بدو ورود به آموزش و پرورش کارشان فقط فقط شده اجرای یه سری طرح ها و شرکت در مسابقات مختلف و شرکت در جشنواره ها و کاری به تربیت و آموزش ندارند چرا که می دانند این کارها (آموزش و تربیت) امتیاز و تشویقی ندارد و تمامی تشویقی ها و دیده شدن ها در اجرای طرح ها و شرکت در همایش ها و جلسات فرمالیته و .. و شرکت در ضمن خدمت هایی که آن هم اکثرا به صورت سوری وبا تقلب و .. گرفته می شود هست و معلمانی واقعا در کلاس کار می کنند اصلا دیده نمی شوند البته تعدادی هم هستند که هم در کلاس و در این موارد کوتاهی می کنند.
دست اندر کاران ومسئولین محترم آموزش و پرورش بیایید به داد دانش آموزان و معلمان و پرتلاش واقعی و تعلیم و تربیت برسید. می دانم و مطمئن هستم که اثری ندارد ولی نوشتم.
بنظر میرسه رویکرد تا حدودی به این سمت رفته که از بیت المال پولی پخش بشه. وگرنه به عنوان نمونه:
این همه در دانشگاه های مختلف مدرک تحصیلی تقریبا کیلویی داده میشه. چرا باید امتیازش با این شرایط بالا باشه؟ یا امتیاز آموزش ضمن خدمت به چه دردی میخوره؟
اگر دونبال کار درست بودید یا هستید معیار بهره وری و عملکرد بزارید. یک معیار قوی طراحی کنید و متناسب با اون امتیاز دهی و افزایش حقوق بدید. اینطوری بنظر میرسه عموم مردم هم راضی باشن و حتی خود معلم هم راضی باشه.
با این روشی که در پیش گرفته شده بغیر از مسابقه برای پول گرفتن بیشتر از بیت المال چه نتیجه ای داره؟
یک ظلم بزرگ به فرهنگیان باسابقه دراین طرح آن است که امتیاز تمام فعالیتها ورتبه های آموزشی وپژوهشی ومقالات ومسابقات ومعلم نمونه و..... همه در5 سال اخیر حساب میشه وانهمه تلاشهای معلمان درسالهای قبل آن هیچ انگاشته شده است حداقل باید 10 سال مهلت درنظرگرفته میشد
واقعا بعضی معلم ها حقشون نیست رتبه بندی شن ولی میبینیم که خیلی در آموزش وپرورش فوق گرفتن دکترا گرفتن و از طرفی نزاشتن بعضی دوره های خوب ضمن خدمت رو در تهران برای خودشون گرفتن واز طرفی بعضی خوب کلاسای خصوصی گذاشتن وپولای هنگفت گرفتن ولی بعضی کلاه سرشون رفت خدا برای کسانی این رتبه بندی رودست کزدن نسازه واز طرفی چرا نمایندگانی که پول مفت میگیرن رتبه بندی نمیشن ویا حقوقشون معلوم نیست اعلام نمیکنن اضافه کار هنگفت وبهره وری و تاسیس دانشگاه های غیر انتفاعی اسای دانشگاه اینا با چند دست چندتا هندوانه بر میدارن معلوم نیست