کد خبر 1365600
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۶

در جهان امروز استفاده از آب شیرین کن ها، به دلیل کمبود منابع آب شیرین و نیاز به تبدیل آب های شور به آب های قابل مصرف و شیرین ضروری است. یکی از سوالاتی که به کرات پرسیده می شود این است که آب شیرین کن صنعتی و آب شیرین کن دریایی چه تفاوتی باهم دارند؟ هریک از این دستگاه ها در چه مواردی استفاده می شوند؟

تفاوت آب شیرین کن دریایی و صنعتی در چیست؟آب شیرین کن چیست؟

اینکه ما نیاز به تولید آب شیرین از طریق شیرین سازی آب های شور دریا ها داریم کاملا درست است اما عمل شیرین سازی کار ساده ای نیست و نیازمند استفاده از فناوری ها و تکنولوژی های روز دنیاست. آب شیرین کن ها یکی از دستگاه های کاربردی در تبدیل آب شور به آب شیرین از طریق تکنولوژی های مختلفی هستند. آب شیرین کن دستگاهی است برای شیرین سازی آب های شور، آلوده و دارای ناخالصی. دستگاه آب شیرین کن فرآیند شیرین سازی و حذف نمک و  انواع ناخالصی ها را به روش اسمز معکوس و غشای نیمه تراوا انجام می دهد که تمام ذرات نمک، ویروس و باکتری را از آب جدا کند که سطح کیفی مناسبی برای آشامیدن یا مصارف صنعتی دارند. این دستگاه در انواع مختلفی چون؛ آب شیرین کن صنعتی، آب شیرین کن دریا، آب شیرین کن خانگی و کشاورزی تولید و عرضه می شود.

هر یک از  انواع آب شیرین کن ها با توجه به ویژگی ها و قابلیت هایی که دارند در موارد مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند. برای بیان تفاوت های آب شیرین کن دریا با آب شیرین کن صنعتی نیاز است که تعریف مختصری از آن ها ارائه دهیم.

آب شیرین کن صنعتی

دستگاه تصفیه آب صنعتی یا آب شیرین کن صنعتی دستگاهی با عملکرد مشابه سایر دستگاه های تصفیه دریایی و خانگی، با این تفاوت که تصفیه آب صنعتی حجم آب بیشتری را در یک بازه زمانی تصفیه می کند. دستگاه هایی با ظرفیت6 تا 3000 متر مکعب آب تصفیه شده در روز، دستگاه آب شیرین کن صنعتی و دستگاه هایی با ظرفیت 3-6 متر مکعب آب تصفیه شده در روز را تصفیه آب نیمه صنعتی می نامند. دستگاه آب شیرین کن صنعتی با روش اسمز معکوس (RO)؛ تمام باکتری ها، میکروارگنیسم ها، مواد و املاح معدنی را از آب آلوده جدا می کند، از این رو دستگاه تصفیه آب RO (اسمز معکوس) نام دیگر این دستگاه است.
قطعا میزان آب مصرف روزانه در صنایع مختلف بیشتر از آن است که بتوان از طریق دستگاه های کوچک آن را تامین کرد، پس نیاز به یک دستگاه آب شیرین کن که میزان آب تصفیه شده ی خروجی آن جوابگوی مصرف روزانه صنعت مورد نظر باشد، نیاز به یک آب شیرین کن صنعتی را ضروری می کند.

آب شیرین کن دریایی

دستگاه تصفیه آب دریا یا آب شیرین کن دریایی (Sea water purifier)، دستگاهی است که از طریق بکار گیری روش های مختلف، ذرات نمک و انواع املاح آلاینده های احتمالی آب شور دریا را با هدف مناسب سازی کیفیت آب دریا و ارتقا کیفیت آن برای کاربرد های مختلف ( نظیر؛ آشامیدن، کشاورزی و غیره ) حذف می کند. این دستگاه میتواند آب های آلوده با میزان سختی  بالای 2000 را به آب شیرین تبدیل و برای مصارف خانگی مناطق مسکونی ساحلی یا تامین آب مورد نیاز صنایع و تاسیسات مناطق اطراف به کار گرفته شود. 

تفاوت هریک از این دستگاه ها در چیست؟

تفاوت آب شیرین کن دریایی و صنعتی

تفاوت میان آب شیرین کن صنعتی و دریایی عبارتند از؛

 تجهیزات و قطعات داخلی

در دستگاه های مختلف آب شیرین کن بسته به اینکه چه نوع آلودگی هایی را از بین میبرند یا آب آلوده با چه میزان سختی را تصفیه می کنند، از تجهیزات و قطعات ( پمپ فیلتر شنی، پمپ فشار قوی، پرشر وسل، ممبران و لوله کشی استیل) خاصی استفاده می شود. حتی مراحل تصفیه سازی نیز متفاوت است. برای مثال در زمانی که نیاز به شیرین سازی آب نباشد و فقط بخواهیم که آلودگی های معلق در آب از بین برود، استفاده از تعدادی فیلتر ها مانند فیلتر شنی ، کربنی و ... کفایت می کند در حالی که شیرین سازی آب نیازمند استفاده از فیلتر هایی است که قابلیت جداسازی ذرات محلول در آب را داشته باشد. بنابراین دستگاه آب شیرین کن دریا تجهیزات پیچیده تری دارد.

نوع تکنولوژی

در هریک از دستگاه های آب شیرین کن صنعتی و دریایی از تکنولوژی های مختلفی برای پاکسازی آب های آلوده و تبدیل آن ها به آب شیرین استفاده می شود. پس یکی از تفاوت های این دو دستگاه در نوع روشی است که برای شیرین سازی استفاده می شود. لازم به ذکر است اینکه از چه روشی در آب شیرین کن دریایی یا صنعتی استفاده  شود هم کاملا بستگی به موقعیت و کیفیت مورد انتظار از آب در مرحله ی نهایی تصفیه است که هریک از این روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارند.

کیفیت آب خروجی

آب مصرفی در صنایع گوناگون، سطح کیفی متفاوتی هم دارد. یکی از تفاوت هایی که بین دو دستگاه آب شیرین کن صنعتی و دریایی کاملا مشهود است، کیفیت و میزان خالص بودن آب تصفیه شده خروجی هریک از این دستگاه است. در آب شیرین کن دریایی اگر آب خروجی برای آشامیدن است قطعا باید تمام ذرات محلول و معلق از آن جدا شود درحالی که آب تصفیه شده توسط آب شیرین کن صنعتی اگر برای مصرف در صنایع پتروشیمی باشد، نیاز به تصفیه ی کامل ندارد.

https://file.tesmino.ir/images/2022/04/image_1650354348.png


به طور کلی این سه پارامتر بیان شده باعث تفاوت میان این دو نوع آب شیرین کن می شود البته بدیهی است که این تفاوت ها در قیمت این دستگاه ها نیز بی تاثیر نبوده و تفاوت ایجاد می کند. برای اطلاع از قیمت انواع آب شیرین کن صنعتی و دریایی میتوانید به سایت شرکت تصفیه آب باران بهاری به نشانی اینترنتی https://springrain.co/ که از پرچمداران در زمینه طراحی و تولید انواع دستگاه آب شیرین کن و تصفیه آب  است و می تواند به شما در انتخاب و خرید کمک کند.
 
 


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس