بایدن مصوبه کنگره برای کنترل سلاح را امضا کرد

مجله نیوزویک تاکید کرد دولت بایدن بسیار به عرضه نفت ایران به بازار نیاز دارد اما هیچ راهکار روشنی برای لغو تحریم‌های ایران ارائه نکرده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت: این نشریه آمریکایی نوشت: ایران و ونزوئلا می‌توانند نیاز ایالات متحده در حوزه انرژی را تامین کنند، مشروط بر این که بایدن تحریم‌های اعمال شده دوره ترامپ را لغو کند. به این ترتیب‌، انتظار می‌رود که به طور بالقوه ۲ تا ۲.۵ میلیون بشکه در روز نفت بیشتری به بازار جهانی عرضه شود. اکنون هر گالن بنزین در آمریکا در قیمت بی‌سابقه پنج دلار نوسان می‌کند. دولت بایدن آماده رقابت برای فصل انتخابات میان دوره‌ای می‌شود و این قیمت بنزین‌، خبر خوبی نیست.

اسفندیار باتمانقلیچ در این باره می‌گوید: اگر بایدن قدمی برای عرضه بنزین به بازار جهانی برندارد، در نهایت هزینه‌های سیاسیش را پرداخت خواهد کرد. بنابراین هرگونه تلاش برای برداشتن تحریم‌های ایران و ونزوئلا، ارزشمند خواهد بود. به ویژه که عربستان نیز اعلام کرده که قادر است عرضه نفت را فقط ‌اندکی افزایش دهد.

اگر تحریم‌های ایران برداشته شوند ایران قادر خواهد بود کمی بیش از یک میلیون بشکه نفت و میعانات به بازار صادر کند که جریان آزاد انرژی به پالایشگاه‌ها در کشورهای فرانسه‌، اسپانیا و ایتالیا را امکان‌پذیر می‌کند. ونزوئلا ظرفیت کمتری دارد و شاید تنها تا ۴۰۰ هزار بشکه اضافی به جریان عرضه بیفزاید.

هر چند این میزان افزایش عرضه پاسخگوی ۴.۷ میلیون بشکه‌ای که روسیه صادر می‌کرد نیست اما شکاف عرضه تا تقاضا را ‌اندکی کاهش می‌دهد. به ویژه که با پیش‌بینی رکود جهانی انتظار می‌رود تقاضای انرژی کاهش یابد.

برآوردها از اینکه برداشتن تحریم‌ها چه مقدار می‌تواند به عرضه جهانی نفت بیفزاید متفاوت است و به تاثیراتی که فشار خارجی و سیاست داخلی بر بازار انرژی دو کشور داشته‌، بستگی دارد. آنسون از موسسه کپلر نیز برآوردی مشابه با برآورد باتمانقلیچ از افزایش عرضه ایران و ونزوئلا در نتیجه برداشتن تحریم‌ها ارائه می‌کند.

آنسون می‌گوید: مسائل در ایالات متحده پیچیده‌تر است به ویژه به دلیل جدایی بین قیمت نفت خام و محصولات. او این پدیده را تا حد زیادی به مسائل حمل‌ونقل و لجستیک مرتبط با نابرابری در موجودی انبارهای مناطق مختلف ایالات متحده و محدودیت‌های خط لوله و نیازهای انرژی پاک که حرکت بنزین و گازوئیل را در داخل کشور محدود می‌کند، نسبت می‌دهد.

دولت بایدن تلاش‌های دیپلماتیک بسیاری با تهران و کاراکاس داشته است اما هیچ راهبرد روشنی برای لغو تحریم‌هایی که دونالد ترامپ وضع کرد، دیده نمی‌شود. اثربخشی تحریم‌ها در سال‌های اخیر با مشارکت‌های راهبردی فزاینده بین تهران و کاراکاس مورد چالش قرار گرفته است. به علاوه‌، در پی کاهش عرضه انرژی و افزایش قیمت آن‌، حمایت داخلی در آمریکا برای کمک به اوکراین نیز رفته رفته رنگ می‌بازد.

کوین کشمن‌، دستیار ارشد مرکز تحقیقات اقتصادی و سیاست‌، به نیوزویک گفت: کاهش تحریم‌ها علیه ونزوئلا و ایران یک پیروزی آسان برای دولت بایدن خواهد بود. او با نگاهی به مرز شش ماهه و طی یک سال تا دو سال آینده‌، برآورد کرد که ایران و ونزوئلا در نهایت می‌توانند مجموعا ظرفیت صادراتی خود را تا ۲.۶ میلیون بشکه در روز افزایش دهند.

کشمن همچنین این موضوع را یادآور می‌شود که هرگونه توافق سیاسی با کشور در سایه سفر ماه آینده بایدن به ریاض خواهد بود که عربستان در ازای افزایش صادرات نفتش ممکن است چه درخواستی از بایدن داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    0 0
    چنانچه بایدن توافق برجامی را امضاء نکند ، شکست خودش را در انتخابات پیش رو امضاء کرده و رژیم صهیونیستی با جمهوری خواهان تبانی کردند که با ممانعت از توافق برجامی شکست بایدن را در انتخابات پیش رو عملی سازند .
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    0 0
    بایدن بزودی دوران ریاست جمهوریش تموم میشه اون یکی میاد جاش باز اگه توافق شه میزنه زیرش
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      0 0
      احسنت ، دقيقأ همینطوره!! خخخخخخ
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    0 0
    ورود به بازار نفت بدون لغو تحریم ها یک امتیاز طلایی از سوی ایران به آمریکا و اروپا است تا مشکلاتشان از بابت تحریم نفت روسیه حل شود معادله اینگونه شکل می گیرد تحریم ها لغو نشوند نفتمان را بدهیم پول آن یا بلوکه بماند یا اگر بلوکه نشود طبق نظر آمریکا هزینه شود ورود به بازار نفت با چنین شرایطی ذلت و تحقیر آمیز و ضد منافع ملی است
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    0 0
    چون قرار نیست تحریمی رو وردارن، همش شامورتی بازیه که قیمت نفت بیارن پایین و به مکانیزم ماشه دست پیدا کنن!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس