کد خبر 1395056
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
مرفاوی: توهین آن هوادار به مظلومی را ارتش سرخ هم نمی‌کرد/مدیران استقلال مقابل خودرأیی برخی ایستاده‌اند

سرمربی تیم‌ملی جوانان درباره آخرین وضیعت باشگاه استقلال در فصل نقل و انتقالات صحبت کرد

به گزارش مشرق، تیم‌ملی جوانان سرانجام سرمربی خود را شناخت و پس از مدت‌ها درحالی که از چهره‌های زیادی به‌عنوان سرمربی جدید این تیم نام برده می‌شد، بالاخره سکان هدایت جوانان ایران به صمد مرفاوی رسید. این درحالی است که برخی منتقدان عقیده داشتند از آنجایی که مرفاوی سابقه کار چندانی با پایه‌ها ندارد، بنابراین این انتخاب را زیرسوال برده‌اند با این حال مرفاوی اعتقاد دارد منتقدان از رزومه او بی‌خبر هستند چون خیلی از ستاره‌های زمان‌های دور استقلال و فوتبال ایران را وی از تیم‌های پایه معرفی کرده است. بر همین اساس گفت‌وگو با مرفاوی را از تیم‌ملی جوانان آغاز کرده و به حواشی موجود پرداختیم و درنهایت هم بحث را به استقلال کشانده و شرایط آبی‌پوشان را با وی بررسی کردیم. گفت‌وگوی با صمد مرفاوی را در ادامه می‌خوانید.

از شرایط تیم ملی جوانان چه خبر؟ گویا کار را آغاز کردید.
بله کار را آغاز کردیم. شرایط بد نیست خداراشکر. البته هنوز درحال جمع‌کردن تیم هستیم تا بتوانیم از بین کسانی که به اردو دعوت کردیم، نفراتی را کم کرده و تیم اصلی را انتخاب کنیم. از روز هفتم تیر کار را آغاز و ۳۰ نفر را دعوت کردیم و اردوی اول را تا یازدهم ادامه می‌دهیم و در ادامه ۳۰ نفر دوم را از تاریخ ۱۲ تا ۱۵ تیر محک می‌زنیم تا از بین این نفرات درمجموع ۳۰ نفر را استخراج کرده و تمرینات اصلی را برای حضور در کافا از ۱۷ تیر استارت بزنیم. رقابت‌های کافا که تورنمنت آسیای میانه محسوب می‌شود از ۱۲ مرداد آغاز خواهد شد و به همین دلیل زمان برای آماده‌سازی خیلی کم داریم. این درحالی است که جوانان مستعد زیادی را در سراسر کشور داریم و سعی کردیم در فاز اول فقط عده زیادی را ارزیابی و شناسایی کنیم و فعلا در این مرحله هستیم و هنوز در کار اصلی نرفتیم. ضمن اینکه تورنمنت بعدی یعنی رقابت‌های مقدماتی آسیایی از ۱۹ شهریور آغاز می‌شود.

برخی نقدها مطرح بود که صمد مرفاوی در تیم‌های پایه کار نکرده و تجربه کار با رده‌های سنی را ندارد و چه‌بسا این موضوع برای آینده این تیم نگران‌کننده باشد و می‌شد گزینه‌های بهتری را انتخاب کرد.

حقیقتا آن کسانی که می‌گویند من در تیم‌های پایه کار نکردم لااقل بروند آن بازیکنانی که بنده از تیم‌های پایه به استقلال و فوتبال ایران تحویل دادم را بررسی کنند. الان نیازی نیست تا رزومه‌ام را شرح بدهم و بگویم کجا کار کرده‌ام و کارنامه‌ام چیست. اما من از همین تیم‌های پایه به تیم بزرگسالان بازیکنانی را تحویل داده‌ام که بعدا اسم و رسمی برای خود پیدا کرده‌اند. شاید برخی آقایان حضور ذهن ندارند و من نمی‌دانم چرا این حرف‌ها را مطرح می‌کنند اما دلیلی ندارد من جواب کسی را بدهم. در هر صورت همه‌چیز مشخص است و ما هم نمی‌خواهیم قایم‌باشک‌بازی دربیاوریم. همه‌چیز مشخص است و کارنامه هر فردی هم معلوم است. اگر همین افراد به خودشان زحمت بدهند و یک سرچ ساده کنند متوجه می‌شوند که چه سال‌هایی بنده در تیم‌های پایه کار کردم و چه بازیکنانی را هم تحویل بزرگسالان استقلال و فوتبال ایران دادم.

بیشتر بخوانید:

سرمایه‌سوزی به سبک فدراسیون فوتبال

الان شرایط تیم ملی جوانان که تحت‌هدایت شماست، چطور است؟ گفته می‌شود تمامی ارکان فدراسیون و تیم‌های ملی به‌خاطر بی‌پولی تحت‌فشار هستند و از لحاظ پشتیبانی هم مشکلاتی به این دلیل وجود دارد.
بله درست است. مسائل مالی و پشتیبانی از تیم‌های ملی که موضوع جدیدی نیست و همیشه وجود داشته و الان هم وجود دارد و همین مباحث به‌خاطر مشکلات مالی رقم می‌خورد و اگر مشکلات مالی نبودند صددرصد مسائل پشتیبانی، تدارکات و برنامه‌ریزی برای آماده‌سازی هرچه بهتر انجام می‌شد اما الان وقتی مسائل مالی گریبان تیم ملی بزرگسالان را گرفته است، تیم ملی جوانان و رده‌های سنی جای خودش را دارد و این موضوع در این تیم‌ها هم می‌تواند تاثیرگذار باشد. در هر صورت این موضوع سختی‌های خاص خودش را دارد و ما هم کارمان را انجام می‌دهیم.

تیم ملی امید به‌خاطر همین عدم‌پشتیبانی و عدم‌آماده‌سازی مناسب خیلی راحت از دور رقابت‌های قهرمانی آسیا کنار رفت و نتایج ضعیفی گرفت. شما چه برنامه‌ریزی کرده‌اید که این اتفاقات برای تیم ملی جوانان نیفتد؟
برنامه‌ریزی خودمان را با توجه به زمان کمی که داریم، انجام دادیم. باید در وهله اول نفرات‌مان را شناسایی و ارزیابی کنیم و سپس در اردوهای بعدی کارهای تیمی و تاکتیکی اصلی را پیاده کنیم. فعلا حضور در تورنمنت کافا می‌تواند یک دوره بازی تدارکاتی خوبی برای تیم ملی محسوب شود. در ادامه اگر هم امکان داشت می‌خواهیم از ارتباطات‌مان استفاده کنیم تا با رایزنی‌هایی که به عمل می‌آوریم بعد از حضور در جام کافا در یک کشور خارجی اردو زده و کار آماده‌سازی را آنجا دنبال کنیم که این موضوع می‌تواند خیلی برای ما مفید باشد. البته این موضوع هنوز قطعی نیست چون هنوز درحال مکاتبات هستیم. ان‌شاءالله این امر محقق شود تا بتوانیم بعد از کافا در خارج از کشور اردویی را برگزار کرده و دیدارهای تدارکاتی را برگزار کنیم.

گفته می‌شد ۱۳ بازیکن از تیم استقلال را به تیم ملی دعوت کرده‌اید. این موضوع چقدر صحت داشت؟
این موضوع اصلا صحت ندارد و نمی‌دانم چطور مطرح شد. اتفاقا من برای اولین‌بار در تمرینات تیم‌های رده‌های سنی پرسپولیس حاضر شدم و سپس به محل تمرینات تیم کیا رفتم و در ادامه در تمرینات استقلال و سایپا حاضر شدم. با توجه به اینکه بازیکنانی از این تیم‌ها در تست‌های استعدادیابی ما شرکت کرده بودند اما من باز هم در باشگاه‌های این افراد حاضر شده و عملکرد این افراد را از نزدیک دیدم. بنابراین این موضوع اصلا صحت ندارد. الان هم لیست من مشخص است که از هر تیمی چند بازیکن دارم و همه‌چیز معلوم است. فوتبال ایران فقط مختص استقلال و پرسپولیس نیست. بنده از خیلی شهرها و تیم‌ها بازیکن دعوت کردم. ۶۰ بازیکن را در دو مرحله به اردو دعوت کردم و شما ببینید که از کدام شهرهای محروم در اردوی تیم ملی جوانان بازیکن حضور دارد. ما الان از چابهار و سیستان‌وبلوچستان هم بازیکنانی را ارزیابی کردیم، ضمن اینکه در لیست ۸۰ نفره‌ای که جداگانه از بقیه انتخاب کردیم، از این دسته از بازیکنان از مناطق محروم و دوردست کشور هم حضور دارند. پس بنابراین برای ما فرقی نمی‌کند که این استعدادها در کدام تیم‌ها بازی می‌کنند. ما از همه‌جای ایران از نقاط دور و نزدیک نفراتی را دعوت کردیم و آنها را موردمحک قرار دادیم و آنها که خوب بودند را نگه داشتیم. البته درست است که برای کافا ۳۰ نفر را نهایی و انتخاب می‌کنیم اما درکنار این لیست، لیست‌های دیگر و بازیکنان دیگری هم داریم که آنها می‌توانند در لیست انتظار قرار گرفته و حتی در لیست ۲۵ نفره نهایی قرار بگیرند. پس ما تمام این نفرات را ارزیابی کرده و مشخصات آنها را داریم و از این بابت مشکلی نداریم. اگر هم زمان داشتیم سعی می‌کردیم خودمان به استان‌های مختلف رفته و استعدادهای فوتبال ایران را از نزدیک ببینیم که متاسفانه زمان لازم را نداریم. ما باید الان هرچه سریع‌تر تیم‌مان را ببندیم و کارمان را آغاز کنیم.

انتخاب برادر سرپرست فدراسیون فوتبال هم به‌عنوان دستیارتان در تیم ملی خبرساز شد. درباره ماجدی توصیه‌ای صورت گرفت یا انتخاب خودتان بود؟
اصلا توصیه‌ای در کار نبود. ایشان در تیم صبای قم دستیار من بود و با من کار می‌کرد و طبیعی است که آدم‌هایی که می‌شناسم و با آنها کار کردم باید درکنار من باشند. تنها مساله این بود و چیز دیگری نبود.

هواداران استقلال از شرایط این تیم راضی نیستند و از نقل‌وانتقالات احساس رضایت نمی‌کنند. به‌عنوان بازیکن و سرمربی اسبق این تیم چه نظری دارید؟
به نظر من اگر استقلال شاکله اصلی خودش را حفظ کند هیچ مشکلی ندارد اما اگر بازیکنانش بروند و جایگزین مناسبی برای آنها پیدا نشود، طبیعی است که مشکل پیدا می‌کند. در وهله اول امیدوارم این تیم بازیکنانش را حفظ کند ضمن اینکه برای اضافه‌کردن نفرات، این تیم زیاد به بازیکن خاصی درصورت حفظ شاکله تیمی نیاز ندارد و ممکن است فقط در دو، سه پست به بازیکن نیاز داشته باشند. یعنی اینکه من معتقدم این تیم به تغییرات زیادی نیاز نداشته و احتیاجی ندارد تا دست به آن زده شود و می‌توانند با همان بازیکنان فصل گذشته ادامه بدهند. اتفاقا ثبات در یک تیم بسیار امر خوبی به‌شمار می‌شود که می‌تواند تعیین‌کننده موفقیت باشد. ثبات باعث می‌شود به‌مرور، بازیکنان هماهنگی لازم را از لحاظ فنی داشته باشند و زمانی‌که عده‌ای در جمعی مدتی با هم زندگی می‌کنند، طبیعی است چنین تیمی چون ثبات دارد می‌تواند موفق باشد. اگر غیر از این باشد استقلال به مشکل می‌خورد. در هر صورت تیم‌های دیگر هم همین‌طور ساکت نمی‌نشینند و خود را برای فصل جدید تقویت می‌کنند، چون آنها هم برای قهرمانی می‌خواهند رقابت کنند.

جدایی ژستد و دانشگر و جدایی احتمالی عده دیگری از بازیکنان با آن ثباتی که مدنظر شماست در تناقض است.
بالاخره اگر این دسته از بازیکنان رفتند باید برای آنها جایگزین مناسب جذب کنند. اگر این دسته از نفرات بودند خیلی نیاز به خرید بازیکن جدید نبود و می‌شد برای چند پست و درجهت تقویت آنها بازیکنانی را جذب کرد. در هر صورت آدم‌های فنی کنار استقلال زیاد هستند و اگر شاکله حفظ می‌شد، آنها خودشان تشخیص می‌دادند که تیم برای تقویت به کدام خریدها نیاز دارد و می‌توانستند با این برنامه‌ریزی و خریدها تیم را تقویت کنند.

شما خودتان سال‌ها مهاجم نوک استقلال بودید. درحال حاضر جدایی ژستد و بازگشت شهباززاده را چطور ارزیابی می‌کنید؟
سجاد کارنامه و رزومه مشخصی دارد. او قبلا در تیم سپاهان بوده و در گذشته سابقه بازی در استقلال را هم دارد و بازیکن گلزن و باتجربه‌ای به‌شمار می‌رود و ما نمی‌توانیم بگوییم که او بازیکن معمولی است. سجاد تجربه دارد و بازی کرده است و به‌نظرم می‌تواند حتی بیشتر از ژستد به درد استقلال بخورد. البته فرم بازی این دو نفر با هم فرق دارد اما فکر می‌کنم سجاد برای استقلال مفیدتر باشد.

از ساپینتو شناختی داشتید؟
خیر اصلا!

دوران بازی این چهره را یادتان می‌آید؟
از دوران بازی این چهره هم حضور ذهن زیادی ندارم اما برای او آرزوی موفقیت می‌کنم. بالاخره او به استقلال آمده و ما هم عضو خانواده استقلال هستیم و حالا که ایشان به این خانواده آمده برایش آرزوی موفقیت می‌کنم و خوشحال می‌شویم که استقلال با این چهره هم موفق شود.

ساپینتو هم مثل شما مهاجم بوده و تیم‌هایش معمولا تهاجمی و مالکانه بازی کرده‌اند. در این خصوص چه صحبتی دارید؟ به نظر می‌رسد سبک مربیگری او به استقلال بخورد.
امیدوارم این‌طور باشد. مگر ما بدمان می‌آید که استقلال تهاجمی ظاهر شود و امیدوارم کار به این شکل باشد و تیم موفق شود. این موضوع باعث خوشحالی همه ما پیشکسوتان و هواداران می‌شود.

بیشتر بخوانید:

لژیونر معروف آماده امضای قرارداد با استقلال

اخلاق او اما مانند کی‌روش تند و تیز و عصبی‌مزاج است. این موضوع به ضرر استقلال تمام نمی‌شود؟
بالاخره هر مربی با دیگری فرق دارد و سلیقه‌ها متفاوت است. برای هر مربی که به تیم بزرگی مثل استقلال می‌آید نه‌تنها مربی خارجی بلکه برای مربی ایرانی هم باید امکانات را فراهم کنید. باید به تفکرات مربی احترام گذاشت حالا هرکسی که می‌خواهد باشد و باید از وی و تفکراتش کاملا پشتیبانی و حمایت کرد تا تیم بتواند موفق باشد.

به نظر شما تنها شهباززاده درکنار مهاجمان سال قبلی استقلال برای فاز هجومی تیم کفایت می‌کند؟
خیر کافی نیست و باید باز هم بازیکن بگیرند و بستگی دارد که چه کسی را بخواهند بگیرند. در این پست باز هم نیاز احساس می‌شود، هرچند هنوز نمی‌دانیم سرنوشت بازیکنانی مانند حسین‌زاده به کجا می‌رسد و آیا در تیم می‌ماند یا می‌رود. اینها باید مشخص شود. این ثبات تیمی خیلی مهم است. زمانی ما در استقلال نه ثبات تیمی داشتیم، نه مدیریتی. الان که ثبات مدیریتی داریم باید این ثبات تیمی هم حفظ شود و ان‌شاءالله که اتفاقات خوبی برای استقلال در فصل جاری هم بیفتد.

شرایط امسال استقلال شبیه آن سالی است که شما به همراه محمود فکری به استقلال آمدید. در فصل بیستم هم تیم بسته شده بود و بعد شما به‌عنوان نفرات کادرفنی استقلال انتخاب شدید و یک تیم آماده را تحویل گرفتید. الان هم تیم درحال بسته‌شدن است و سپس قرار است ساپینتو اضافه شود.
چیزی که مهم است این است که شاکله تیم حفظ شده و زیاد تغییراتی به وجود نیامده و کسانی که به زمین می‌رفتند و بازی می‌کردند هنوز حضور دارند. البته نمی‌دانم تکلیف یزدانی و مرادمند چه می‌شود و اطلاعی ندارم. اگر هم آنها برگردند تقریبا شاکله تیم حفظ می‌شود، ضمن اینکه درباره سیلوا و سرنوشت او هم اطلاعی ندارم. سمت چپ و راست و وسط تیم و شاکله تیم حفظ شده و فقط باید جایگزین نفراتی که رفتند را هرچه سریع‌تر پیدا و جذب کرد.

از فصل بیستم لیگ‌برتر که کار کادرفنی استقلال در آن زمان با حضور شما به‌عنوان دستیار اول فکری، فقط نیم‌فصل دوام داشت ناگفته‌ای باقی مانده است؟
ای کاش همان زمان هم می‌گفتند نتیجه مهم است و بازی زیبا مهم نیست. ای کاش آن زمان هم همین حرف را می‌زدند که به بازی زیبا امتیاز و جام نمی‌دهند و نتیجه‌گیری مهم‌تر است تا فشارها برداشته شود اما متاسفانه نه پیشکسوتان‌مان گفتند، نه مدیران گفتند و نه بعضی از دوستان رسانه‌ای. هیچ‌کس این حرف را نزد.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IQ ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    0 0
    یادش بخیر دهه هفتاد خدابیامرز بهرام شفیع گزارشگر فوتبال بود اون روزها چه صمد مرفا وی میگفت همش گذشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس