طرح اضطراری گاز در دستورکار لندن/ انگلیس شیر گاز خود بر اروپا را می بندد

رسانه‌های انگلیسی با توجه به خطر کمبود گاز به دلیل جنگ اوکراین از تصمیمات احتمالی لندن برای اعمال طرح اضطراری گاز و توقف عرضه به اروپا خبر دادند.

به گزارش مشرق، نشریه "فوکوس" آلمان در گزارشی به مسئله کمبود گاز در انگلیس در سایه جنگ اوکراین و عاملی به عنوان تشدید مناقشات بین بروکسل و لندن اشاره کرده و نوشت: یک طرح اضطراری گاز نیز در انگلیس تهیه شده است. بر این اساس، این کشور می‌تواند عرضه گاز خود به اروپا را در صورتی که در ماه‌های آینده با کمبود شدید روبرو شود، متوقف کند. اجرای این طرح به اتحادیه اروپا و همچنین بریتانیا آسیب می رساند.

در ادامه این گزارش آمده است: بریتانیا ممکن است به عنوان بخشی از یک طرح اضطراری، عرضه گاز به اتحادیه اروپا را متوقف کند. فایننشال تایمز گزارش داد که تعطیلی خطوط لوله انتقال گاز از انگلیس به هلند و بلژیک یکی از اولین اقدامات تحت طرح چهار مرحله ای اضطراری گاز خواهد بود.

این دو خط لوله زیردریایی که انگلیس را به بلژیک و هلند وصل می کند از ماه مارس حداکثر ظرفیت خود را داشته است. خبرگزاری رویترز با استناد به شبکه ملی گاز انگلیس اعلام کرد که این خطوط لوله روزانه ۷۵ میلیون متر مکعب گاز را به اروپا صادر می کنند.

دلیل صادرات گاز انگلیس این است که در حالی که این کشور گاز زیادی از جمله محموله های وارداتی گاز طبیعی مایع (LNG) دارد، ظرفیت ذخیره سازی داخلی آن بسیار کم است. بنابراین در تابستان، تحویل اضافی به اروپا ارسال می شود. در دوره های زمستانی بسیار سرد، این جزیره سپس از قاره اروپا گاز دریافت می کند.

شرکت های گاز اروپایی هشدار می دهند که این اقدام انگلیس می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. بارت جان هوورز، رئیس شبکه اروپایی اپراتورهای سیستم انتقال گاز در گفتگویی اظهار داشت: من قطعاً به آنها [انگلیس] توصیه می‌کنم در مورد این توقف انتقال گاز تجدید نظر کنند، زیرا در حالی که در تابستان برای این قاره مفید است، در زمستان برای انگلیس نیز مفید است.

دولت انگلیس البته تلاش می کند اوضاع را آرام کند. لندن اعلام کرده که وضعیت اضطراری تامین گاز یک سناریوی بسیار بعید است. سخنگوی دولت انگلیس به FT گفت: اولویت ما ادامه همکاری با شرکا و متحدان اتحادیه اروپا برای پایان دادن به وابستگی به نفت و گاز روسیه است. وی در عین حال گفت: همه کشورها چنین طرح‌هایی [اضطراری] دارند، و هیچ چیزی وجود ندارد که نشان دهد این روش‌های اضطراری اکنون مورد نیاز است. وی همچنین به طرح اضطراری گاز که اخیراً در آلمان اعلام شد اشاره کرد.

انگلیس بر خلاف آلمان و سایر کشورهای اروپایی، تنها به طور غیرمستقیم به گاز روسیه وابسته است. واردات از روسیه کمتر از ۴ درصد عرضه گاز این کشور در سال ۲۰۲۱ بوده است. این کشور می تواند حدود نیمی از نیازهای خود را از منابع خود تامین کند. انگلیسی ها یک سوم دیگر نیاز خود در این زمینه را از نروژ می گیرند. مابقی تقاضا توسط گاز مایع قطر و ایالات متحده پوشش داده می شود. اما مشکل ذخیره سازی همچنان پابرجاست.

علاوه بر طرح اضطراری، اقدامات دیگری نیز برای مقابله با کمبود گاز در انگلیس در حال انجام است. به عنوان مثال، در انگلیس ذخایر راف در سواحل یورکشایر که در سال ۲۰۱۷ تعطیل شد، قرار است دوباره به بهره برداری برسد. نیروگاه های هسته ای جدید و مزارع بادی نیز قرار است ساخته شوند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 0
    ایران در جائی بابت نفت انگلیس شریک بوده . آن چگونه شد ؟ ترکمنچائی که نشده ؟
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 0
    انگلیس قبل ازکرونا وجنگ اوکراین هم بخاطرفقراتحادیه اروپا به برگزیت درامدوخارج شدچون خودش هم فقیربود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس