کد خبر 1405278
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۹
برجام

نماینده ایران گفت: آمریکا و سه کشور اروپایی بدانند استفاده از اهرم تحریم‌ها علیه ایران هیچ تاثیری نخواهد داشت و مسؤولیت آنهاست که انتفاع ایران ازمزایای اجرای برجام را تضمین کنند.

به گزارش مشرق، در پاسخ به اتهامات مطرح شده علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص برجام و فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز کشورمان در جریان دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، «اسدالله اشراق جهرمی» مدیرکل صلح و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه ضمن رد این اتهامات بی اساس، مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران را با اشاره به موارد عدم پایبندی کشورهای غربی توضیح داد.

این دیپلمات ارشد کشورمان اظهار داشت: استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای حق بی چون و چرای کشورهای عضو معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است و ایران نیز به عنوان کشور عضو این معاهده از این حق برخوردار است.

مدیرکل صلح و امنیت بین‌المللی تاکید کرد: در حالی که آمریکا، انگلیس و فرانسه فعالانه در حال تقویت و نوسازی زرادخانه‌های هسته‌ای خود هستند و آلمان به عنوان یک کشور غیر هسته‌ای برخلاف تعهدات خود میزبان تعداد زیادی از تسلیحات هسته‌ای در خاک خود است و همزمان همه این کشورها چشم خود را نسبت به تهدیدات ناشی از برنامه و زرادخانه هسته‌ای مخفی رژیم صهیونیستی می‌بندند و از آن حمایت می‌کنند، آنها هیچ جایگاه اخلاقی برای بیان این اظهارات ریاکارانه در مورد برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران ندارند.

وی اقزود: در واقع، علاوه بر سیاست‌های دوگانه و تظاهر به داشتن یک موضع سازنده، آنچه باعث نگرانی شدید جامعه بین‌المللی است، عدم پایبندی دولت‌های مزبور به تعهدات الزام آور حقوقی خود طبق معاهده ان.پی.تی است.

اشراق جهرمی با اشاره به برجام به عنوان راه‌حلی برای حل و فصل بحرانی غیرضروری و تصنعی در مورد برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران بر اساس عمل متقابل تصریح کرد که واقعیت غیرقابل انکار در این زمینه پایبندی ایران به برجام در عین خروج آمریکا و اعمال مجدد تحریم‌ها و نیز بی عملی شرکای اروپایی برجام بوده و در پاسخ به این وضعیت، ایران ناگزیر از توسل به اقدامات جبرانی خاصی مطابق با مفاد برجام، از جمله بندهای ۲۶ و ۳۶ بود. با وجود این، در صورت پایبندی سایر اعضا، ایران آمادگی دارد تعهدات برجامی خود را به طور کامل اجرا کند.

نماینده ایران خاطرنشان کرد: مایه تاسف است که دولت کنونی آمریکا ضمن انتقاد از سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران، در عمل به اجرای تحریم‌ها ادامه داده و حتی تحریم‌های بیشتری وضع کرده است. مایه تاسف بیشتر آن است که اعضای اروپایی برجام نه تنها به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، بلکه از ایالات متحده که تعهدات برجامی خود را نقض کرده، طرفداری می‌کنند. نمایندگان این کشورها باید بدانند که استفاده از اهرم تحریم‌ها و یا اتخاذ رویکرد طلبکارانه علیه ایران هیچ تاثیری نخواهد داشت و مسؤولیت آمریکا و سایر اعضای برجام است که انتفاع ایران از مزایای اجرای برجام را تضمین کنند.

اشراق جهرمی گفت: در این شرایط، مذاکرات جاری در وین فرصتی مناسب در اختیار آمریکا برای اثبات جدیت آن کشور برای بازگشت به تعهدات خود ذیل برجام فراهم می‌کند.

عضو هیات جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در پایان تاکید کرد که علیرغم تمام لفاظی‌ها و اتهامات علیه ایران، ما به توافقنامه پادمانی خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان تنها سند الزام آور در این زمینه پایبند هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • SE ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    1 0
    مرگ بر برجام و امریکا و صهیونیستها و برجامیان، همگی دشمن ایران بیگانان با خباثت و تزویر و خودیها با حماقت و بزدلی
  • IR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    1 0
    احمقانه ترین حرف تاریخ از سوی نماینده وقت ایران ظریف امضای کری تضمین است وقتی اسم ظریف را میشنوم از بی عقلی او تعجب میکنم شاید هم ... باشد غرب پیمان شکن ودغل است ودروغگو عر تضمینی بدهد دروغ است کسیکه به کشورهای گرسنه افریقا رحم نمیکند وانها را چپاول میکند میخواهد به ما رحم کند
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    0 0
    احسنت
  • DE ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    0 0
    به بابائی کامنت نوشته بوداینطوری : ممکنه یک نقشه از مسیر قاچاق یا دزدی نفت منتشر کنین؟ هر ادعایی نیاز به اثبات دارد. نفت سوریه به کدام بندر رفته و بارگیری می شود؟؟ // حالا گوش کن :رژیم دزد و جنایتکار امریکا و انگلیس و فرانسه ..قرنهاست مشغول دزدی هستند چیز نوئی نیست اونجا هم که غارت و دزدی مشکل باشه با کودتا یک انگل مانند رضا پالانی و همپالگیهاش را میارن سر کار و رسما غارت میکنند با مفت خری و مفت خوری و همزمان گرانفروشیِ اجناسشون به ما . ضمنا انوقت که دلقک دایم ادعا میکرد روسیه هزاران کامیون گندم دزدید و حتی یک کامیون را حتی با ماهواره عکس و مدرکش را نتونستند منتشر کنند شما سند و مدرک نمیخواستید؟؟ دلقک اینقدر عقب افتاده است که حتی مانند انفجارات و خرابی های بیماستان معروف را که خودشون کردند و انداختند گرد روسیه بایستی چند تا کامیون گندم هم راس و ریس میکرد خودزنی میکرد مثل بقیه جنایاتشون و میگفت اینها را روسیه داشت میدزدید زدیمش .چرا شما غربگداها برای تهمت های رژیم خونخوار و مستنبد امریکا در مورد تهمت های حمایت از تروریست ایران و ساختن بمب اتمی ....از عموسامتون عکس و مدرک نمیخواهید. جدا خوش بحال امریکا چقدر نوکر مفت و مجانی داره.
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    0 0
    اروپا و امریکا دو روی یک سکه هستند. این هم نقشه ای بود که ما را فریب دهند. حال از امریکا و اروپا میخواهید تضمین بدهند ؟ باید شرطی بگذاریم که در صورت اضافه کردن هر گونه تحریم با هر دلیلی ایران مجوز ساخت بمب اتم را دارد.
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    0 0
    تمام تمرکز و باور بایدن و تیم او این است که ایران را پای میز برجام بکشاند تا از این طریق از ایران امتیاز بگیرد. آن‌ها از این طریق می‌خواهند دوباره منطقه را به دست بگیرند؛ چرا که تنها از این طریق است که می‌توانند امنیت رژیم صهیونیستی را تأمین کنند و نفت ارزان به دست آورند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس