.

ماموران اف‌بی‌آی روز دوشنبه در بخشی از تحقیقات درباره خارج کردن اسناد رسمی ریاست‌جمهوری بوسیله ترامپ و بردنشان به خانه‌اش در مارالاگوی فلوریدا به این خانه هجوم بردند و گاوصندوق ترامپ را باز کردند.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز این جستجوی بی‌سابقه خانه رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نشان‌دهنده تشدید قابل‌توجه تحقیقات درباره اسناد ریاست‌جمهوری در دوران ترامپ است که یکی از چندین بازرسی است که از اقدامات او در دوران ریاست‌جمهوری و دوران کسب و کار خصوصی‌اش با آن روبرو است.

وزارت دادگستری آمریکا از اظهارنظر درباره این جستجو که ترامپ آن را یک «یورش» نامید و گفت «شمار بزرگی از ماموران اف‌بی‌آی در آن دخالت داشتند»، خودداری کرد.

اریک ترامپ، یکی از فرزندان رئیس‌جمهور پیشین به فاکس نیوز گفت این جستجو در رابطه با اسنادی است که او از کاخ سفید با خود آورده بود و پدر او ماه‌هاست که با «بایگانی ملی» درباره آنها همکاری می‌کند.

یک منبع آگاه هم تایید کرد این جستجوی غافلگیرانه ظاهرا به خارج کردن اسناد محرمانه از کاخ سفید بوسیله ترامپ مربوط می‌شود.

ترامپ روز دوشنبه گفت که خانه‌اش «در حال حاضر تحت محاصره است، به آن هجوم برده‌اند و اشغالش کرده‌اند.» اما درباره علت این یورش چیزی نگفت.

ترامپ گفت: «بعد از  آن همه همکاری و مشارکت با سازمان‌های دولتی، این یورش اعلام‌نشده به خانه من نه لازم و نه مناسب بود.آنها حتی گاوصندوق من را باز کردند.»

«فاکس نیوز دیجیتال» گزارش کرد که ترامپ در هنگام بازرسی خانه‌اش در روز دوشنبه در آن حضور نداشت و در نیویورک به سر می‌برد و عکس از ترامپ را منتشر کرد که به گفته خبرنگار فاکس او را هنگام خروج از برج ترامپ نشان می‌داد.

ترامپ که از هنگام ترک کاخ سفید در ژانویه ۲۰۲۱  باشگاهش در پالم بیچ فلوریدا را محل سکونتش قرار داده است، عموما تابستان‌ها را در باشگاه گلف خودش در بدمینستر نیورجرسی گذرانده است، چرا مارالاگو معمولا در تابستان‌ها تعطیل است.

یک قانون فدرال به نام «لایحه اسناد ریاست‌جمهوری آمریکا» حفط خلاصه رویدادها، نامه‌ها، یادداشت‌ها، ای‌میل‌ها، فکس‌ها و سایر ارتباطات نوشتاری مربوط به وظایف ریاست‌جمهوری را الزامی می‌کند.

هر جستجوی یک ملک خصوصی باید پس از ارائه کردن علل احتمالی برای موجه بودن آن بوسیله ماموران  اعمال قانون باید بوسیله یک قاضی تایید شود.

تقریبا قطعی است که این جستجو همچنین بوسیله کریستوفر ری، رئیس اف‌بی‌آی که در زمان ترامپ به این مقام منصوب شد و مارک گارلند، دادستان کل آمریکا که بوسیله جانشین و رقیب سیاسی ترامپ، یعنی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا منصوب شده است، تایید شده است.

هواداران حزب دموکرات از گارلند به خاطر محتاط بودن بیش از حد در تحقیقات درباره ترامپ درباه تلاش‌های او برای ملغی کردن باخت انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۲۰ به بایدن انتقاد کرده‌اند. یک مقام کاخ سفید گفت که از پیش از این جستجو آگاه نبوده است و پاسخ به پرسش‌ها در این باره به وزارت دادگستری ارجاع داد.

حامیان ترامپ دموکرات‌ها را به کار گرفتن بوروکراسی دولت فدرال برای هدف قرار دادن ترامپ متهم کرده‌اند.
ماجرا از کجا نشات گرفت

در ماه ژانویه، «سازمان بایگانی‌های و سوابق ملی» (نارا) که آماده انتقال اسناد دوران حضور ترامپ در کاخ سفید به کمیته منتخب مجلس نمایندگان می‌شد که درباره حمله ۶ ژانویه هواداران ترامپ به کنگره تحقیق می‌کرد، متوجه شد که اسنادی در حد ۱۵ جعبه بر خلاف روال قانونی به خانه ترامپ در مارالاگوی فلوریدا منتقل شده‌اند.

این اسناد نهایتا پس از مذاکرات با وکلای ترامپ به «نارا» بازگردانده شد- اما بعدا مقامات این سازمان کشف کردند که رئیس‌جمهور پیشین اسنادی را که به طور واضح محرمانه اعلام شده بود و از لحاظ امنیت ملی جساس بود، پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری به خانه‌اش در فلوریدا برده است.

از جمله اسناد موجود در این جعبه‌های بازگشت‌داده شده بوسیله ترامپ، نامه به جا گذاشته برای ترامپ بوسیله رئیس‌جمهور قبل از او، باراک اوباما، نامه‌های به اصطلاح «عاشقانه» از جانب کیم جونگ-اون رهبر کره شمالی برای ترامپ و مدلی از هواپیمای ریاست‌جمهوری (Air Force One) با رنگ‌آمیزی انتخابی ترامپ به صورت قرمز- سفید- آبی بود که دولت بایدن آن را کنار گذاشت.

با توجه به اینکه «نارا» اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را در جعبه‌های برگشتی یافت، کارکنان این سازمانا با وزارت دادگستری تماس گرفتند.

این ماجرا باعث شد که کمیته نظارت مجلس نمایندگان به رهبری کارولین مالونی، نماینده دموکرات نیویورک شروع کنند که در یان باره گفت:‌ «از بین بردن یا پنهان کردن اسناد دولتی یک جرم کیفری است» و ترامپ باید برای ارتکاب آن بازخواست شود.

اخبار یورش به خانه ترامپ ظاهرا باعث شعله ورشدن خشم هواداران ترامپ ‌می‌شود و جمهوریخواهان را در ادعایشان درباره اینکه رئیس‌جمهور پیشین به طور ناعادلانه‌ای هدف قرار گرفته است، راسخ‌تر می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 1
    زیادی فشار اورد سرسیلندرش سوخته به نظرم
    • IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      0 0
      آره چون با خودت که آدم آهنی هستی قیاس کردی
  • UA ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    0 0
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    0 0
    فکر کنم فیلم را اشتباهی بارگذاری کردید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس