وحدت جبهه‌ها و میادین؛ دستاورد جهاد اسلامی از نبرد اخیر

رژیم صهیونیستی جنگ سه روزه را به بهانه مقابله با جنبش جهاد اسلامی آغاز کرد، اما با هدف قرار دادن زیرساخت‌های حیاتی و مناطق مسکونی بار دیگر غیر نظامیان را آماج تهاجم وحشیانه خود قرار داد.

به گزارش مشرق، جنگ اخیر غزه که کمتر از ۳ روز به طول انجامید، با حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی به مکان های مسکونی و پایگاه های مقاومت منتسب به جهاد اسلامی همراه بود.

رژیم صهیونیستی به دنبال چمن زنی

جنگ اخیر با آماده باش جهاداسلامی و تهدید به حمله در صورت عدم آزادسازی رهبر این گروه در جنین توسط صهیونیست ها آغاز شد. پس از اعلام آماده باش جهاد اسلامی در غزه، رژیم صهیونیستی حمله را آغاز کرد و سناریویی را رقم زد که از آن چمن زنی یاد می شود.

چمن زنی یعنی سیاستی که به دنبال کنترل قد چمن هاست. اگر شما به راهی برای نابودی چمن ها پیدا نمی کنید، حداقل مسیری را طی کنید که مانع از گستردگی و بلند شدن طول چمن ها و رسیدن به غیرممکن بودن حذف و یا حتی کنترل آنها برسید.

چمن‌زنی به صورت مداوم در قبال حماس در حال اجراست. مصداق بارز چمن‌زنی در قبال حماس و گروه‌های مقاومت در غزه، جنگ‌های چندگانه‌ای است که از سال ۲۰۰۸ تا کنون صورت گرفته است. چامسکی در این خصوص می‌گوید: «یکی از اقدامات دوره‌ای که اسرائیل آن را به‌صورت لطیفی «چمن زدن» نامیده است؛ به معنای شلیک به ماهی درون حوض است تا اطمینان حاصل شود که حیوانات در قفسی که برایشان درست کرده‌اید، البته پس از دوره‌ای که آتش‌بس نامیده می‌شود آرام بگیرند، دوره‌ای که به معنای رعایت آتش‌بس پیشنهادی اسرائیل از سوی حماس، آن‌هم زمانی که اسرائیل به نقض آن ادامه می‌دهد می‌باشد و سپس بر اثر تشدید اوضاع از سوی اسرائیل و واکنش حماس این آتش‌بس شکسته می‌شود. سپس شما دوباره دوره‌ای از «چمن زدن» را خواهید داشت.»

بنظر میرسد هدف اصلی رژیم صهیونیستی از نبرد اخیر، چمن زنی جهاد اسلامی پیش از رسیدن این جنبش به مرحله و توانی شبیه وضعیت کنونی حماس است که در حال تعیین برخی معادلات در میدان (مانند سیف القدس) است.

هدفمندی حملات و حجم تخریب های انجام شده کاملاً نشان دهنده یک چمن زنی دقیق بود. وزارت مسکن فلسطین اعلام کرده برآورد اولیه‌اش از خسارت‌های مستقیم جنگ ۵۶ ساعته غزه بیش از ۵ میلیون دلار است. بر اساس اعلام این وزارتخانه تاکنون تنها ۴۰ درصد از خرابی‌های جنگ‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۲۱ غزه بازسازی شده و برای جبران آن نیز ۲۰۰ میلیون دلار نیاز دارد.

هم چنین گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد اراضی اشغالی فلسطین می‌گوید حملات هوایی چند روز گذشته رژیم صهیونیستی به نوار غزه نه تنها غیرقانونی بلکه غیرمسئولانه بود. آلبانز گفت: وضعیت غزه در آستانه یک بحران انسانی است.

جهاد اسلامی به دنبال معادله جدید وحدت جبهه‌ها و میادین

اما از سوی دیگر جهاد اسلامی به دنبال ایجاد یک راهبرد و معادلات جدید در میدان بود. معادله جدیدی که جهاد اسلامی به دنبال آن بود و در حین و پس از جنگ هم صراحتاً بارها گفته شد، ایجاد یک بازددارندگی در مقابل رفتارهای رژیم صهیونیستی در کرانه باختری از جمله ترور و دستگیری اعضای مقاومت در جنین است. نماینده جهاد اسلامی در لبنان در این خصوص می گوید: بر اساس معادله‌ای که دبیرکل جهاد اسلامی ترسیم کرده، ترور هر نیروی مقاومت با حمله به تل‌آویو پاسخ داده می‌شود و این امر به وقوع پیوست.

هم چنین زیادالنخاله رهبر جنبش جهاد اسلامی پس از پایان جنگ در کنفرانس خبری اش در تهران بر این مسئله تاکید کرد به دنبال معادلات جدید و تحمیل معادله وحدت نبردها و بالابردن هزینه رژیم صهیونیستی در اقداماتش در منطقه کرانه باختری است: در طول ۵۰ ساعت جنگ، همواره بر تثبیت این معادله که مقاومت دست بالا را دارد، اصرار داشتیم و دشمن صهیونیستی در شکست جهاد اسلامی ناموفق بود. آنچه محقق شد، پیروزی ملت فلسطین است و ما این دستاورد را حفظ خواهیم کرد. به ساکنان کرانه باختری سلام و درود می‌فرستم. ما همه با هم یکی هستیم، ما برای تثبیت و حمایت از شعار وحدت جبهه‌ها و میادین جنگیدیم.

البته ناگفته نماند که رژیم صهیونیستی هم برای جلوگیری از این معادله جدید اقداماتی را انجام داد. در روز دوم جنگ به شهرهای کرانه باختری یورش بود و ۱۹ فلسطینی را به اسارت گرفت که ۱۶ نفر از آنان از اعضا و رهبران جنبش جهاد اسلامی بودند.

اما پایان جنگ و متن آتش بس نشان داد جهاد اسلامی موفق شد راهبرد و معادله جدیدش را یعنی «وحدت جبهه‌ها و میادین» را به رژیم صهیونیستی تحمیل کندپایان جنگ و متن آتش بس نشان داد جهاد اسلامی موفق شد راهبرد و معادله جدیدش را یعنی «وحدت جبهه‌ها و میادین» را به رژیم صهیونیستی تحمیل کند. توافق آتش بس که با میانجی گری مصری ها تحقق یافت. دو بند مهم داشت از جمله: آزادی بسام السعدی رهبر اسیر جهاد اسلامی و اسیر خلیل عواوده.

همچنین زیاد النخاله صراحتاً تاکید کرد: هیچ بند سری در توافق آتش‌بس در غزه وجود ندارد و این توافق هیچگونه پیچیدگی ندارد و ضامن موفقیت آن قدرت مبارزان ماست. تمامی گروه‌های مقاومت پشتیبان جهاد اسلامی و گروهان‌های قدس بودند و در این نبرد بخش زیادی از ماموریت‌های جنگی و مبارزاتی بر عهده جهاد اسلامی بود.

اکنون آنچه اهمیت دارد اجرایی شدن آتش بس است. در صورت اجرایی شدن آن، با معادلات جدیدی روبرو خواهیم بود. لذا به همین دلیل برخی در اجرایی شدن آن تردید دارند. حتی روز سه شنبه گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در سخنانی صراحتاً گفته بود: باید به غزه فشار آورد و از وضعیت داخلی آن سوء استفاده کرد تا سربازان اسرائیلی بازگردانده شوند. ما نیز این کار را به صورت اطلاعاتی، عملی و سیاسی انجام می‌دهیم. درباره آزادسازی بسام السعدی و «خلیل عواوده» اسرئیل هیچ وعده ای نداده است.

روز چهارشنبه هیئتی از صلیب سرخ با «خلیل عواوده» و «بسام السعدی» دو اسیر جهاد اسلامی فلسطین دیدار کرده است. هم چنین عواوده به بیمارستان منتقل شده، انتقالی که می تواند مقدمه آزادی باشد. هم چنین منابع آگاه گفته‌اند مصر به جهاد اسلامی اطمینان‌خاطر داده مطالبات این جنبش درباره آزادی العواوده و السعدی محقق خواهد شد.

جمع بندی

باید دید مفاد متن آتش بس جنگ ۳ روزه میان رژیم صهیونیستی و جهاد اسلامی با واسطه گری مصری ها اجرایی خواهد شد یا خیر. در صورت اجرایی شدن، یک برد راهبردی و بسیار مهم در اختیار مقاومت و جبهه نوارغزه خواهد بود که تکمیل کننده دستاوردهای سیف القدس پارسال خواهد بود.

خضر عدنان از رهبران جهاد اسلامی در این باره تأکید کرد، دستاوردی که سرایا القدس موفق شد در جنگ اخیر با دشمن صهیونیستی به دست آورد، پیوند بین غزه و کرانه باختری و همه میادین مقاومت در سراسر فلسطین اشغالی بود؛ به نحوی که این اقدام، آمادگی دائمی برای پاسخ به هر تجاوزگری را ثابت کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس