کد خبر 1407742
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲
تجهیز نیروی هوایی ایتالیا به 90 فروند «جنگنده اف-35»

نیروی هوایی ایتالیا در گامی برای تقویت خود ۱۸ فروند دیگر از جنگنده های اف ۳۵ را به آمریکا سفارش داد.

به گزارش مشرق، ایتالیا قراردادی به ارزش ۵۲۴ میلیون دلار با شرکت «لاکهید مارتین» آمریک برای خرید ۱۸ فروند جنگنده نسل پنجم «اف-۳۵» امضا کرده است.

 این قرارداد که توسط پنتاگون (وزارت دفاع ایالات متحده) در ۹ آگوست ۲۰۲۲ (۱۸ مرداد) اعلام شد، شامل ۱۴ فروند اف-۳۵ ای و چهار فروند اف-۳۵ بی، خواهد بود.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود جنگنده‌های اف-۳۵ جدید تا ژوئن ۲۰۲۵ تحویل داده شوند. به عنوان بخشی از برنامه دفاعی این کشور، ایتالیا قصد دارد در مجموع ۹۰ فروند اف-۳۵ ازجمله ۶۰ فروند اف-۳۵ ای و ۳۰ فروند اف-۳۵ بی، داشته باشد.

میزان تولید این نوع جنگنده نسل پنجم در سال‌های اخیر به طور پیوسته در حال افزایش بوده است. در سال ۲۰۲۱، لاکهید مارتین تحویل ۱۴۲ فروند از این نوع هواپیما را اعلام کرد و مجموع هواپیماهای عملیاتی اف-۳۵ در سراسر جهان را به ۷۵۰ فروند رساند. این شرکت قصد داشت ۱۹۶ جنگنده اف-۳۵ را در سال ۲۰۲۲ تحویل دهد.

نیروی هوایی ایتالیا از جمله بازوهای مهم ناتو و آمریکا در پوشش هوایی اروپا است و جنگنده‌های این کشور همراه با جت‌های آلمان و ایتالیا بار اصلی گشت هوایی را برعهده دارند.

 در حالیکه شرکت  سازنده این هواپیما مدعی رادار گریز بودن این جنگنده است، 

 اما اینک رادارهای «رزونانس»  می‌توانند جنگنده‌های رادارگریز اف-۳۵ را شناسایی کنند.گفته می‌شود رادار «قدیر» در ایران نیز این قابلیت را دارد. رادار قدیر از نوع آرایه فازی با ترکیب پرشماری از فرستنده‌ها و گیرنده‌ها به صورت چهار وجهی، بدون چرخش و حرکت میکانیکی، پوشش ۳۶۰ درجه و برد ۱۰۰۰ کیلومتر را داراست. کشف انواع هواپیماهای پنهانکار، قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک، ارزانی و تولید بومی از جمله ویژگی‌های برجسته این رادار است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سید IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    2 1
    جنگنده ای پیشرفته اما ناپایدار و ناایمن با عمر خدماتی نسبتاً کم و هزینه نگهداری بسیار زیاد! فقط یک رایانه پیشرفته پرنده!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس