معامله برد- برد ایران و روسیه با اجرای تفاهم‌نامه نفتی ۴۰ میلیارد دلاری

وبسایت رادیو فردا نوشت: چه کسی شش‌ماه پیش فکر می‌کرد که ایران به تامین‌کننده بسیاری از نیازهای روسیه تبدیل شود؟

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: این رسانه آمریکایی ضمن مرور تحلیل رسانه‌های روسیه می‌نویسد: زمینه‌های همکاری‌های روسیه و ایران متعدد است. از جمله؛ تعمیر هواپیما. خرید قطعات هواپیما از ایران در روسیه یکی از مهم‌ترین موضوعات هفته گذشته بود. این گزارش‌ها در پی آن منتشر شد که رئیس سازمان هواپیمایی ایران هنگام دیدار با یک معاون وزارت حمل‌ونقل روسیه در تهران اعلام کرد مقرر شده تفاهم‌نامه همکاری درباره صادرات قطعات و تجهیزات هواپیمایی ایران به روسیه و تعمیر و پشتیبانی هواپیماهای روسی در ایران به امضا برسد.

روسیه در آستانه جنگ علیه اوکراین ۱۲۸۷ هواپیما از جمله ۱۱۰۱ فروند هواپیمای مسافربری داشت؛ حدود ۷۰ درصد آنها بوئینگ و ایرباس بود. در پی تحریم‌های غرب، دولت روسیه اعلام کرد که طی ۱۰ سال آینده تمام هواپیماهای خارجی را با سوپرجت و ‌ام‌سی-۲۱ تولید داخلی جایگزین خواهد کرد اما پیش از تحقق این هدف، صنعت هوایی روسیه با مشکل جدی روبه‌رو شده است. صاحب‌نظران برآورد می‌کنند صاحبان هواپیما در روسیه ناچار خواهند بود از یکی دو ماه دیگر، چند هواپیما را به منظور تأمین قطعه اوراق کنند.

از سوی دیگر، به عقیده صاحب‌نظران روس، کمک ایران به رفع بحران حمل‌ونقل هوایی در روسیه می‌تواند موثر باشد اما صرفاً به‌طور موقت چراکه روسیه هم‌اکنون برقراری مسیرهای وارداتی با دور زدن تحریم‌های غرب و بدون کسب مجوز تولیدکننده اصلی را آغاز کرده است.

در زمینه راه‌آهن، روزنامه روسی ودوموستی گزارش داده که روسیه مصمم است تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۳۰ میلیارد دلار در احداث خطوط ریلی به سمت قزاقستان، مغولستان و چین سرمایه‌گذاری کند. کریدور شمال- جنوب از دیگر مسیرهای مورد توجه است و برای تکمیل آن، روسیه ۱ و نیم میلیارد دلار برای ساخت ۱۶۴ کیلومتر راه‌آهن رشت- آستارا و برقی‌سازی ۴۹۵ کیلومتر راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون در نظر گرفته است.

همچنین روسیه و ایران سه ماه پیش درباره تهاتر فولاد روسی با توربین‌های ایرانی توافق کردند؛ در گزارش پایگاه خبری رپورتر آمده جدال گازپروم با آلمان بر سر توربین‌های خط ‌لوله انتقال گاز نورد استریم-۱، ضرورت تسریع اجرای این توافق تهاتر با ایران و حتی دستیابی به توافق درباره ساخت توربین‌های ایرانی در روسیه را در اولویت قرار داده است. چه کسی حتی شش‌ماه پیش می‌توانست فکر کند ارتش روسیه به پهپاد ایرانی و صنعت روسیه به توربین‌های تولید ایران نیاز پیدا کند؟

آلکساندر باباکوف قائم‌مقام رئیس دوما در مصاحبه با اینترفکس به‌ دفعات ایران را که به عقیده وی، به‌رغم ۴۰ سال تحریم پیشرفت‌های صنعتی مهمی داشته ستود و از جمله گفت ایران در تولید توربین در رتبه سوم در جهان قرار دارد و در دستیابی به این فن‌آوری می‌تواند به روسیه کمک کند.

در حالی که روابط روسیه با ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس در یکی از بهترین دوران خود قرار دارد، تنش‌ها میان روسیه و اسرائیل رو به افزایش نهاده و به‌رغم سفر هیئت اسرائیلی به مسکو، مسائل مرتبط با فعالیت آژانس یهود در روسیه برطرف نشده است. وزارت دادگستری روسیه از دادگاه خواست آژانس یهود که در روسیه «سخنوت» نامیده می‌شود و مسئول کمک به علیا، مهاجرت یهودیان به اسرائیل است را منحل کند.

صاحب‌نظران روس همچنین معتقدند اگر تنش‌ها میان ایران و اسرائیل شدت یابد و به‌ویژه به درگیری کشیده شود، روسیه قادر نخواهد بود به سیاست یکی به میخ یکی به نعل ادامه دهد و احتمالاً ناچار می‌شود طرف ایران را بگیرد، کشوری که به متحد کلیدی روسیه در خاورمیانه و جهان تبدیل شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • DE ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    22 3
    رادیو فردا بهتره باور کنی تازه اول عشقه!
  • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    15 3
    اقتدار ماشاءالله
  • بختیاری IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    4 0
    ای کاش کدخدا پرستان ترسو خود تحقیر کن به اندازه این پادوهای کدخدا عقل و درک داشتند.! در عجبم که چرا هنوز کدخدا اون بمب معروف سیستم دفاعی نابود کن را به دلقک زلنسکی تحویل نداده.!؟
  • محمد IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    7 0
    ما امیدمون به خداست.جل جلاله
  • ایران مقتدرiran IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    1 1
    ژنرال آيزنهاور ۲۹ نوامبر ۱۹۵۲در نخستين مصاحبه عمومي اش پس از انتخاب شدن به سمت رئیس جمهور آمریکا گفت: گمان نمي كنم منطقه اي مهمتر از ايران روي نقشه جغرافيايي جهان وجود داشته باشد؛ ايران؛ داراي نفت است و هم در چهار راه جهان واقع شده است [حايل ميان قدرت هاي مطرح]. آيزنهاور در این مصاحبه افزوده بود: اگر روزگاري ايران و شوروي با هم كنار آيند، كره زمين جاي امني براي غرب (كشورهاي عضو ناتو) نخواهد بود. همچنین نباید وضعیتی پیش آید که ایران به گذشته دور خود بازگردد و یک قدرت نظامی شود. وای به وقتی که میلیتاریسم ایرانی زنده شود؛ بروید تاریخ این کشوررا بخوانید تا متوجه حرف من بشوید. آيزنهاور نزدیک دو ماه بعد زمام امور آمريكا را به دست گرفت. در دو دهه جاری (قرن ۲۱) مفسران غرب بارها از توجه ایران به نیروهای مسلح خود یادکرده و گفته اند که احتمال میلیتریزه شدن وجود دارد.
  • ایران مقتدر iran IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    4 0
    ژنرال آيزنهاور ۲۹ نوامبر ۱۹۵۲در نخستين مصاحبه عمومي اش پس از انتخاب شدن به سمت رئیس جمهور آمریکا گفت: گمان نمي كنم منطقه اي مهمتر از ايران روي نقشه جغرافيايي جهان وجود داشته باشد؛ ايران؛ داراي نفت است و هم در چهار راه جهان واقع شده است [حايل ميان قدرت هاي مطرح]. آيزنهاور در این مصاحبه افزوده بود: اگر روزگاري ايران و شوروي ( روس ها ) با هم كنار آيند، كره زمين جاي امني براي غرب (كشورهاي عضو ناتو) نخواهد بود. همچنین نباید وضعیتی پیش آید که ایران به گذشته دور خود بازگردد و یک قدرت نظامی شود. وای به وقتی که میلیتاریسم ایرانی زنده شود؛ بروید تاریخ این کشوررا بخوانید تا متوجه حرف من بشوید. آيزنهاور نزدیک دو ماه بعد زمام امور آمريكا را به دست گرفت. در دو دهه جاری (قرن ۲۱) مفسران غرب بارها از توجه ایران به نیروهای مسلح خود یادکرده و گفته اند که احتمال میلیتریزه شدن وجود دارد.
  • IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    3 0
    قدرت افزائی در داخل و اعتماد به نخبگان علمی در عرصه های نظامی و صنعتی، از مهمترین موُلفه های شکوفائی اقتصادی و ایجاد هژمون در منطقه و جهان میباشد. ریشه اصلی فساد و رانت در عدم شفافیتِ مجلس و دولت و بانک ها بوده، و جلب اعتماد مردم به عنوان اصلی ترین پشتوانه نظام؛ لازمه پیشرفت و رشد اقتصادی است.
  • NL ۰۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    3 3
    سوزن واسه همه لباس می دوزه ولی خودش همیشه لخته!
  • IR ۰۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    4 0
    صهیونیستها از اتحاد استراتژیک ایران و روسیه از ترس خود را خیس کرده اند .
  • علی اصغر IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    5 0
    الله اکبر
  • DE ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 0
    سیه رویان هستند
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    4 0
    الحمدللّه ربّ العالمین
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    13 0
    تا چشم رادیو فردا که همون رادیو سی آی ای هست در بیاد!!!!!
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    3 8
    باور هم نباید کرد . این دامی است برای کشاندن پای ایران به جنگ
    • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 0
      منبع؟
  • صبوری IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    3 3
    رادیوهای معاند جز پرت و پلا میگن اصلا به چرندیاتشون توجه نکنید
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    12 1
    همه از عنایت حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف و رهبری فرزانه این مملکت هست. رسانه های بیگانه و کاسه لیس ماهواره ای که با پول عربستان و بهاییت و دولت امریکا و اسراییل شکم سیر میکنن خیلی میخوان اعتماد به نفس ما را بشکنن اما انقلاب ما مسیر خودش رو ادامه میده
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    9 1
    اینطوری ان شاالله خوبه.
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    5 5
    الان یعنی رادیو فردا میخواد بگه ما هم مزدور جمهوری اسلامی هستیم که اینا رو گفتیم!!
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    11 3
    برای غربی ها داره جا میفته کی ابر قدرته، لات های کوچه خلوت حساب کار دستشون میاد
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    11 1
    بنازم به تواضع رادیو فردا، به ابر قدرت جدید سلام کنید
  • سید IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    9 2
    دشمن دشمن ما می تواند به منزله دوست ما باشد! ایران اکنون که با دشمنی اتحادی از اروپا و آمریکای شمالی و اقیانوسیه و مزدوران منطقه ای آن ها مواجه است باید با همکاری با دول مستقل و قوی مانند چین و روسیه و دوستی با باشگاه کشورهای مستقل در چهارگوشه دنیا مانند ونزوئلا، بولیوی، بلاروس، کره شمالی، نیکاراگوئه، کوبا، سوریه، عراق، لبنان، شیلی،کلمبیا، اکوادر، آفریقای جنوبی، الجزایر و هند جبهه مقتدری از لحاظ نظامی و بازرگانی در برابر آن اتحاد شوم ایجاد کند.
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    14 2
    الان هوشنگ، حاجی از جوبشور قم، دایی عبدالله، آواکس اوجبه واجباتی،پری مجرد ۴۰ ساله و دروغگوی زشت کلام ، تاج زاییده ، عباس عبدی روزنامه شرق سایر غربگدایان سکته میزنن
  • مهدی IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    35 1
    ماشاالله ایران بزرگ ، مرگ بر دشمنان ایران چه خارجی چه داخلی
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    1 2
    ولی روسیه حاضر نیست فناوری جنگنده های نسل 5 در اختیار ایران بذاره
    • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 0
      وقتی ایران به روسیه صادر میکنه یعنی...
  • IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    احسنت به متخصصین،دانشمندان،نخبه های کشورم ایران در اقصی نقاط این کره خاکی.توانایی این عزیزان مثل پرفسور حسابی،سمیعی،طهرانی مقدم، مایه غرور هر ایرانیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس