به گزارش مشرق، یکی از حاشیههای نمایشگاه تحول صنعت خودرو، به خودرو سایپا M۴۴ مربوط میشد که در حقیقت نسخه چینی سیتروئن C۳ است. این خودرو با نام اصلی سیتروئن C۳-XR شناخته میشود و در حقیقت نسخه خاصی از سیتروئن C۳ برای بازار چین است.
همچنین نخستین بار نیست که سیتروئن C۳-XR توسط سایپا به نمایش در میآید، چرا که این خودرو در نمایشگاههای خودرو داخلی پسابرجامی بارها مشاهده شده بود.
بنابر اطلاعات به دست آمده، اکنون سایپا قصد دارد تا سیتروئن C۳-XR را از طریق همکاری مشترک ایران خودرو و شرکت سایپا سیتروئن تولید کند. این خودرو با کد M۴۴ نامگذاری شده است و احتمالا از پیشرانه TU۵ پلاس برای این خودرو استفاده خواهد شد.
سیتروئن در شرکت سایپا سیتروئن سهم دارد و در زمان همکاری قالبهای بدنه سیتروئن C۳-XR را در اختیار شریک ایرانی خود قرار داده بود. بنابراین ساخت قطعات بدنه و تریم داخلی خودرو برای سایپا چندان پیچیده تلقی نمیشود.
انتظار میرود تا سایپا M۴۴ به این امکانات مجهز باشد: سانروف، کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری، فرمان برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، دیلایت، ترمزهای دیسکی به همراه ABS، EBD و BA و تریم داخلی چرمی – پارچهای. هنوز اطلاعات کامل و قطعی از سایپا M۴۴ در دسترس رسانهها قرار نگرفته است.
همچنین به گزارش برنا، در سال ۱۳۹۵ همکاری سایپا و سیتروئن فرانسه وارد فاز جدید خود شد و ۵۰ درصد شرکت سایپاکاشان به سیتروئن واگذار و شرکت سایپاسیتروئن با مالکیت ۵۰درصد سایپا و ۵۰ درصد سیتروئن شکل گرفت و پس از مشارکت سیتروئن مقرر شد تولید خودرو C3 و پروژه M44 در شرکت سایپاسیتروئن آغاز شود.
این پلتفرم در گروه استلانتیس که شرکتهای بزرگی چون پژو، سیتروئن، کرایسلر، فیات، اپل و ... در آن مشارکت داشتند شکل گرفته است و در پروژه M44 قرار بود محصول این پروژه زودتر از سایر سایتهای سیتروئن و برای اولین بار در ایران تولید شود که به همین منظور قالبهای بدنه ساخته و آماده تولید شد.
با بررسیهای انجام شده حدود ۶۷ درصد قطعات این محصول با محصولات ایرانخودرو مشترک است و تمام خطوط بدنه، رنگ و مونتاژ این خودرو در شرکت سایپاسیتروئن نصب و آماده تولید میباشد.