کد خبر 1422615
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۳
.

وزیر امور خارجه انگلیس با چشم‌پوشی از حملات اخیر ائتلاف متجاوز سعودی در یمن، از جنبش انصارالله خواست تا برای تمدید آتش‌بس در این کشور، با سازمان ملل متحد همکاری سازنده‌ای را صورت دهد.

به گزارش مشرق، جیمز کلورلی روز شنبه با صدور بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد ادعا کرد: یمن نباید دوباره شاهد درگیری باشد. آتش بس فردا به پایان می‌رسد، اما حوثی‌ها همچنان مذاکرات را به خطر انداخته و یمنی‌ها را از آینده صلح آمیز محروم می‌کنند.

وی با بیان اینکه «آتش بس منافع ملموسی را برای یمنی ها و امنیت منطقه به همراه داشته است» افزود: ما از تعهد دولت یمن برای تمدید بیشتر آتش‌بس در صورت توافق با آن استقبال می کنیم.

وزیر امور خارجه انگلیس افزود: ما از حوثی‌ها می‌خواهیم که با تلاش‌های فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای میانجی‌گری در خصوص تمدید آتش‌بس تعامل سازنده داشته باشند تا گفت‌وگوی جدی درباره دستیابی به آینده‌ای صلح‌آمیز، فراگیر و به رهبری یمن انجام شود.

به گزارش مشرق، آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید ۲ ماهه این آتش بس ۱۱ مرداد ماه به پایان رسید که مجددا تمدید شد و ۱۰ مهر پایان خواهد یافت.

پیش از این، وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در دیدار با نماینده سازمان ملل متحد در امور این کشور گفت که نیازها و مطالبات به حق مردم یمن بایستی در آتش‌بس در نظر گرفته شود.

«هشام شرف عبدالله» در دیدار «هانس گروندبرگ» گفت: آنچه صنعا درخواست می‌کند نمی‌ توان آن را پیش‌شرط تلقی کرد، بلکه خواسته‌های صرفاً بشردوستانه است و اگر طرف مقابل برای پایان دادن به تهاجم نظامی و رفع محاصره جدی باشد، نبایستی این موضوع محل اختلاف یا مذاکره باشد.

وی افزود: آتش‌بس یک فرصت واقعی برای اعتمادسازی میان طرف‌ها، تکمیل گام‌های اعتمادساز و آماده شدن برای مذاکرات واقعی به منظور رفع مشکلات شهروندان یمنی باشد.

وزیر خارجه یمن تاکید کرد، تمدید آتش‌بس بدون در نظر گرفتن ابعاد و نیازهای مبرم شهروندان یمنی، به این معناست که در نتیجه تلاش‌های طرف مقابل به منظور نادیده گرفتن آتش‌بس و ایجاد وضعیت نه جنگ، نه صلح، یمن وارد مرحله مرگ بالینی شود.

شرف عبدالله تاکید کرد که دریافت حقوق کارمندان یمنی و سفر از فرودگاه‌های یمن بدون قید و شرط و عدم گروگانگیری کشتی‌های حامل فرآورده‌های نفتی توسط ائتلاف سعودی از ساده‌ترین حقوق شهروندان یمنی است که در ادیان آسمانی و میثاق سازمان ملل متحد آمده است.

محمد عبدالسلام رئیس هیات ملی مذاکره کننده دولت نجات ملی و سخنگوی انصارالله یمن نیز اخیرا در صفحه توییتر خود نوشت که طی دیدار با هانس گروندبرگ، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن بر مطالبات مردم این کشور تاکید کرده است.

وی در این خصوص نوشت: در دیدار با نماینده سازمان ملل بر موضع ثابت خود مبنی بر بازگشایی فرودگاه صنعا و بنادر الحدیده و پرداخت حقوق کارمندان و بازنشسته ها تاکید کردیم.

عبدالسلام تاکید کرد: بدون اجرای این پرونده های مهم انسانی که مطالبه تمام مردم یمن است، سخن گفتن در خصوص صلح در یمن هیچ جدیت ‌و اعتباری ندارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس