شعارهای رکیک تجمع دانشجویان شریف لکه ننگ ساحت دانشگاه/ ریشه‌های این انحراف چیست؟

تجمع دانشجویان دانشگاه شریف با شعارهای رکیک و الفاظ شنیعی همراه شد که بسیاری از دانشجویان و اساتید خود این دانشگاه نسبت به آن موضع‌گیری کردند. اساتید و دانشجویان معتقدند این افراد هیچ نسبتی با جریان دانشجویی ندارند.

به گزارش مشرق، تجمع دانشجویان دانشگاه شریف دو شب پیش با حواشی زیادی همراه شد. در تجمع اعتراضی دانشجویان این دانشگاه شعارهای رکیکی شنیده شد که توسط معترضان به طور هماهنگ و مداوم فریاد زده شد. شعارها به قدری شنیع بود که حتی بسیاری از رسانه‌های ضدانقلاب نیز به صلاح خود ندیدند این شعارها را در خروجی‌ خود منتشر کنند.

محمد رحیمی از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در رشته توییتی نوشت: ویدئوی فحاشی‌ رکیک در #دانشگاه_شریف را دیدید؟ من که دانشجوی این دانشگاه بودم واقعا از مردم که مالیات می‌دهند تا هزینه این هتاکان شود خجالت کشیدم تازه این‌ها ورژنِ "نخبگانیِ!" مخالفان جمهوری اسلامی هستند.

رحیمی در ادامه نوشت: این فاجعه و فحاشی‌های بی‌شرمانه و بی‌سابقه جمعی از دانشجویان هتاک در #دانشگاه_شریف (که سطح آن برای لمپن‌ترین مخالفین جمهوری اسلامی هم قفل است) زمانی اتفاق افتاد که هنوز هیچ مواجهه امنیتی و انتظامی چه بیرون دانشگاه و چه درون دانشگاه رخ نداده بود.

شعارها به قدر تند و زننده بود که حتی برخی اساتید این دانشگاه که نظراتشان به دانشجویان معترض نزدیک بود نیز به تندی نسبت به این اتفاقات واکنش نشان دادند. دکتر محمدباقر شمس‌الهی استاد برق دانشگاه شریف در یادداشتی با عنوان «یکشنبه_ننگین» علاوه بر مواضع گذشته خود نوشت: « هتاکی‌ها و فحاشی‌های رکیک ناموسی در تجمع بعد از ظهر معترضین در کنار درب جنوبی نیز لکه ننگی بر ساحت فرهنگ و اخلاق در دانشگاه ما است.»

وحید کریمی پور نیز دیگر استادی که پیشتر نظراتش با دانشجویان تجمع کننده قرابت داشت در مطلبی با عنوان « چگونه یک جنبش می‌تواند به انحطاط کشیده شود» نوشت: من  نمی‌فهمم که چگونه یک جوان تحصیل کرده می‌تواند در جنبشی که برای احترام به زنان آغاز شده،‌ کنار یک همکلاسی دختر بایستد و چنین زبانی را برای بیان خشم‌اش به کار ببرد. »

تربیت تک بعدی و انحطاط فرهنگی

سید محمد امین صبحدل از ادوار تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه نیز در توضیح علت این اتفاق  گفت: به نظر می رسد اتفاقات اخیر۳ دلیل اساسی دارد؛ دلیل اول این است که گستردگی و گسترش بیش از حد شبکه‌های اجتماعی در فضای دانشجویی پارامترهای اخلاقی را کاملاً زیر سوال برده است و مجموعاً اثرات اخلاقی منفی گذاشته است.

صبحدل همچنین زوال اساتید را دلیل دوم این اتفاقات دانست و گفت: اساتید ما در دانشگاه شریف در انزوا قرار گرفته‌اند و سعی می‌کنند بیشتر به مقالات خود بپردازتند و آن نقش مربی‌گری و تربیتی که یک استاد باید داشته باشد را ایفا نمی‌کنند. اساتید باید به میدان بیایند و تشکیل گفتمان بدهند اما روز به روز فاصله خودشان را از دانشجویان بیشتر می‌کنند.

این دانشجوی دانشگاه شریف با بیان اینکه کاهش برنامه‌های گفتمانی دلیل سوم این اتفاقات است، توضیح داد: در طی سال‌های گذشته مقام معظم رهبری به کرسی های آزاد اندیشی و بحث و مناظره تاکید دارند اما ما به آن سمت نرفتیم؛ یا اگر هم رفتیم صرفاً محدود به سلبریتی‌های فکری و افرادی که دنبال کننده زیادی دارند شده‌ایم. در صورتی که در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ اوج مناظرات دانشجویی بوده است.

سید جواد حسینی جامعه شناس سیاسی و استاد دانشگاه در واکنش به این ماجرا گفت: ما شاهد یک لمپنیسم در فضای اعتراضی هستیم. جریان دانشجویی یک جریان بسیار مهم و ریشه دار و میراث دار یک فرهنگ اعتراضی و انتقادی است. من بعید میدانم این افرادی که در دانشگاه شریف این کنش را از خودشان نشان دادند دانشجو بوده باشند یا نسبتی با جنبش‌ دانشجویی داشته باشند.

حسینی در ادامه گفت: حقیقتا تاریخ جریان دانشجویی بعد از این اتفاقات وقیح به دو نیمه تقسیم می‌شود. واقعا ما نمی‌توانیم این رفتار را در فضای دانشجویی کشور تحمل بکنیم. تبدیل شعار به الفاظ رکیک در فرهنگ ایرانی و اسلامی یک افت جریانی بود.

ناامیدسازی رسانه‌های ضدانقلاب دلیل اصلی کنش هیجانی

این جامعه شناس سیاسی در توضیح علت این افت جریانی گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل این لمپنیسم، تاثیر پذیری از رسانه‌هایی است که تلقی فضای دانشجویی کشور را نسبت به آینده کشور با مفهوم ناامیدی همراه کرده است. یعنی این رسانه‌ها دانشجوی دانشگاه شریف را که یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور است به نقطه ناامیدی می‌کشاند. این تلقی سبب می‌شود فرد در کنش سیاسی و رفتاری خود متوسل به یک هیجان گفتاری بشود که فکر می‌کنم میراث‌داران جریان دانشجویی این اتفاق را نپذیرند. من انتظار دارم به زودی یک واکنش و مرزبندی و برائت جستنی از این ماجرا اتفاق بیافتند چون واقعا در تاریخ جنبش دانشجویی این لکه ننگ اتفاق نیافتاده بود.

توصیه رهبرانقلاب به کرسی‌های آزاداندیشی و سیاسی بودن دانشجو

این در حالی است که موضع رسمی مقامات اصلی کشور بر ترویج و گسترش باب نقد و گفت‌وگو بوده است.

رهبرانقلاب سال ۱۳۷۲ در مورد سیاسی بودن دانشگاه‌ها فرمودند: خدا لعنت کند آن دست‌هایی را که تلاش کرده‌اند و می‌کنند که قشر جوان و دانشگاه ما را غیر سیاسی کنند.

ایشان چند سال بعد در جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه تهران‌ این جمله خود را کمی بیشتر تشریح کردند و فرمودند: من سه، چهار سال قبل از این گفتم که دانشجویان بایستی سیاسی شوند؛ و بعد هم علیه کسانی که دانشگاه را از سیاست دور کردند، تعبیر تندی کردم. یک سال بعد از آن، یا همان وقتها، در یک اجتماع دانشجویی گفتم که اشتباه نکنید؛ من که می‌گویم فعّالیت سیاسی، معنایش این نیست که فعالیت سیاسی حتماً باید علیه دولت، علیه مسؤولان و علیه نظام باشد. بعضی از بدخواهان، فعالیت سیاسی را این‌گونه تعبیر می‌کنند. فکر می‌کنند فعّالیت سیاسی، یعنی سیاسیکاری! این، یک نوع سیاسیکاری و یک نوع تقلّب است که آدم تصوّر کند فعّالیت سیاسی در دانشگاه، فقط با بدگفتن و با فحّاشی کردن و با اهانت کردن به این و آن حاصل می‌شود؛ نه. فعّالیت سیاسی، برای پیدا شدن قدرت تحلیل در دانشجوست. این دانشجو اگر قدرت تحلیل سیاسی نداشته باشد، فریب می‌خورد و فریب خوردن دانشجو، درد بزرگی است که تحمّلش خیلی سخت است. بالاخره اگر دانشجویان بخواهند قدرت تحلیل پیدا کنند، باید فعّالیت سیاسی بکنند؛ باید سیاست را بخوانند، بنویسند، بگویند، مذاکره و مباحثه کنند. تا این کار نشود، دانشجویان توانایی پیدا نمی‌کنند. عقیده من، هنوز هم همین است.(۷۷/۲/۲۲)

رهبرانقلاب در سال ۸۱ و سال ۸۸ توصیه جدی بر تشکیل کرسی‌های آزاداندیشی کردند و بارها فرمودند شنیدن نظرات مخالف در دانشگاه‌ها باید با ساز و کار نقد علمی شکل بگیرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    11 8
    این آشوبگران ،فتنه گران و اغتشاشگران به اصطلاح دانشجو دیگه درس خواندن برایشان هیچ سودی نخواهد داشت . چون وقتی مدرک خود را بگیرند و با توجه به اینکه مهر اغتشاشگر و آشوبگر در پرونده ی آنها ثبت شده هیچ کجا استخدام نخواهند شد و همچنین به آنها هرگز پاسپورت داده نخواهد شد که بتوانند از کشور خارج شود. نان خودشان را با دست خودشان کلوخ کردند.
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      19 6
      دانشگاه شریف شده محل پرورش تروریست مثل مریم رجوی و پرورش نفوذی به سود دشمنان
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      12 2
      حرف دل ما رو زدی
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      5 4
      مسئولین ما اگه واقعا دلسوز نظام و کشور باشند .این کارها و درحق آشوبگران دانشجو حتما باید انجام بدن.اما افسوس که درگذشته این رفتار و ازانها ندیدیم .مهمترین علت وقایع اخیر مماشات با وطنفروشان تحت نام رأفت اسلامی بوده
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    16 4
    بله این نتیجه بی تربیتی دوران ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان که معلم نمیتونه به دانش آموز بگه سر جات بشین این فحاشی از همون دوران سرچشمه میگیره
  • سید۲ IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    17 2
    استاد گرامی دانشگاه ، این لمپن ها دست پرورده خود شما ها در عرض و مقابل اعتقادات مردم هستند . شما با تدریس عقائد غربگرا آنها را پرورش داده اید .گله از چه دارید . ؟
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    9 1
    این جماعت دانشگاه با ..... اشتباه گرفتن کسی که خودش دانشجو بوده با این تیپ دانشجوها رفت امد داشته باشه میفهمه این جماعت چقدر از مرحله پرتن فانتزیهای عجیبی دارن :)
  • بی نام IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    10 1
    راستش این افراد از کره ماه ویا مریخ آمده بودند ومشتی نخبه بی چاک دهن نبودند احتمالا اینها را از چاله میدان کره مریخ جمع کرده بودند وبه اینجا ودر این دانشگاه آورده بودند ،بس کنید اینها خودی تر از هر خودی بودند وهمه هم دانشجو اما از نوع براندازش و مزدور
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    8 2
    اسب تروآی آمریکا ــ اینترنت اسب تروآی آمریکا است پرورش یافتن نوجوانان ما توسط اسب تروآ ی آمریکا اولین مساله امنیت ملی ما باید قرار بگیرد.
    • آریا IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      10 2
      چرا یکبار در مجلس مطرح نشد که فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف قبل از مهاجرت باید هزینه‌های که از بودجه کشور برای تحصیل آنها هزینه شده را برگردانند ... دانشگاه شریف شده محل پرورش نخبه برای آمریکا و کانادا و اروپا ، مسئولین هم عین خیالشان نیست ، کافیست یک آمار گرفته شود تا ببینید حتی ده درصد تحصیل کردگان شریف در ایران نیستند !!! لااقل قبل از تعیین دانشگاه به متقاضیان تحصیل در دانشگاه شریف باید اعلام شود که تا ده سال حق مهاجرت ندارند ، بعد ببینید چند نفر در شریف ثبت نام می کنند ،. شده به نام ایران و به کام آمریکا ...
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    8 3
    برای نابود سازی سوسک و مگس و موش باید چاه فاضلاب را بست. در اینستاگرام و واتساب را ببندید. اینترنت ملی جایگزین شود.
    • علی بیغم IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      3 0
      برای نابود سازی سوسک و مگس و موش باید چاه فاضلاب را بست. در اینستاگرام و واتساب را ببندید. اینترنت ملی جایگزین شود.
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    13 0
    دانشگاه شریف سالهاست که کارگاهی برای تربیت نخبه برای کشورهای اروپایی و آمریکاییست با پول بیت المال ایرانی ها. فایده وجودی دانشگاه شریف برای خود ایرانیها جیست؟ وقتی تمام تحصیل کردگانش از قبل قصد مهاجرت دارند؟
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    6 0
    برای نابود سازی سوسک و مگس و موش باید چاه فاضلاب را بست. در اینستاگرام و واتساب را ببندید. اینترنت ملی جایگزین شود.
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    5 0
    اسب تروآی آمریکا ــ اینترنت اسب تروآی آمریکا است پرورش یافتن نوجوانان ما توسط اسب تروآ ی آمریکا اولین مساله امنیت ملی ما باید قرار بگیرد.
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    5 1
    وقتی ریس جمهوری با شعار ازادی مییاد سروکار وفضای مجازی بی صاحب رها شده و خانوادها نظارت کافی ندارن وفکر می کنند مادر وپدر خوب مادر وپدری هستند که به فرزنداشان کاری نداشته باشن وراحت وازاد باشه این میشه نتیجش
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    9 0
    دانشگاه محل اعتراض و آشوب نیست
  • علی IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    3 4
    سلام شما که فیلم فحش دادن رکیک رو دیدی
  • علی افصحی IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    4 0
    هر چند جمعیت فحاش کم تر از دویست نفر از حدود ده هزاردانضجوی" شریف" قابل اعتنا نیست اما گویای نکته مهمی است که امام خمینی در سال اول پیروزی انقلاب اسلامی یدان هشدار دادند و ان اینکه دانشگاه غیر صالح و عالم غیر مهذب مبدا فسادند.( نقل به مضمون) در دنیای مدرن و درپس از حاکمیت مادیگری بر جهان علم و تفکیک ایمان ازعلم ، علم و عالم ، دانش ودانشجوی غیر مومن آلت قتاله موثری در دست ثروت اندوزان عالم شدند. دیگرجنایت کاران چون دوران کهن افراد حاشیه نشین و غیراجتماعی نبودندبلکه جنایتکاران مدرن افراد اتو کشیده، اودکلن زده دانشگاه ها و مراکزعلمی بودند اتفاق وحشتناک یکشنبه در دانشگاه شریف اثبات این قضیه است که علم بی ایمان خدمتگزاری به شیطان است.
  • ناشناس IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    1 3
    مزدور اون مفت خورهای بی خاصیتی هستند که بودجه را میخورند و تورم درست میکنند
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    3 0
    احساسات شرایط تنش ها را به خوبی توصیف می کند. این اعتراضات رنگی است (یک مشکل درونی، مملو از هزاران نقشه و نیت بیرونی!!) که این بار شکل دیگری به خود گرفت. جای بسی تاسف است برای جوانانی که از هیچ چیزی از سیاست های بین المللی نمی دانند، اما پر از احساسات هستند و با احساسات بیشتری تغذیه می شوند(!!) و در نتیجه همه تنش های بی مورد را به وجود می آورند
  • US ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    2 2
    دانشجو هم اغتشاش گر است اونم بهترین دانشگاه کشور
  • جوان IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    2 4
    حتما دانشگاه امام صادق خووووبه!!!؟؟
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    4 0
    شعارهای رکیک لکه ننگه
  • رضا IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    3 1
    وقتی درس دین زندگی و معارف ما یک درس الکن و بی فایده هست چه انتظاری دارین بچه ها مومن بشن تنها مسیر علیرضا پناهیان از اول راهنمایی تا آخر دبیرستان درس بدین اکثر بچه ها به شکل صحیحی با دین آشنا می شن و این اتفاقات پیش نمیاد شما به اجای اثبات وجود خدا به شکل صحیحی بچه ها رو با عرفان شیعه آشنا کنید با مبارزه با هوای نفس چیه همه چی درست می شه
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    3 1
    شریف ناشریف. ....
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    5 1
    چرا فکر میکنین دانشجویان شریف تافته جدا بافته هستند . تعدادی از اونا همون آدمهای تحت تاثیر مصی هرزه هستند
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    4 1
    این گونه دانشجو نماها لیاقت حضور در دانشگاههای دولتی را ندارند دانشجو مصونیت ندارد پس درازای اعمال مجرمانه بایستی توسط قوه قضاییه محاکمه و مجازات شوند و حتی از برخی حقوق اجتماعی مانند ادامه تحصیل محروم شوند البته کمیته انضباطی دانشجویی نیز می تواند برخورد مناسب و از ادامه تحصیل محروم نماید
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    2 1
    سیاست اشتباه با پولداری درس خواندن همینه که رییسی نتونست مقابل آن قد علم کنه آخه خدایا همه را یکسان کن
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    5 2
    اساتید خودشان بی تربیت ترین افراد جامعه هستن دکترا هم هستن بخوره تو سرشون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس